Muslimin koulussa

Olen asunut siirtolaispaikkakunnilla joissa vuosien mittaan olen tavannut lukemattoman määrän eri puolita maailmaa tulevia.

Yhdessä vaiheessa kaupungin väkiluvusta oli 20% suomalaisia, nyt me olemme ruotsittuneet lastemme ja lastenlastemme myötä ja siirtolaisia ovat kaikki meidän jälkeen tulleet.

Koko Lähi-Itä on vahvasti edustettuna seitsemällä moskeijalla ,vaikka niissä kävijöitä ei niin paljoa ole. Valtaosa on hämmästyttävän suuressa määrin maallistuneita muslimeja.

Kun muutimme paikkakuntaa ja myimme asuntomme ,niin ostajaksi ilmestyi ruotsalais-iranilainen nuori pariskunta. Käytännön asioita järjestellessä tuli keskusteltua henkilökohtaisimmistakin asioista kun nuori pari valmisteli samalla häitään.

Kävi ilmi ,että kyseessä on sikäläisittäin aika pienet häät . Niihin odotetaan ehkä vain 60-70 henkeä Iranista tavallisten 200 sijasta. Ruotsalaiselta puolelta tavalliset kymmenen.

Kyseltiin sitä ,että miten tällainen kristityn ja muslimin liitto tulkitaan Iranissa. Kävi ilmi, että se ei ole mikään ongelma jos lapset kasvatetaan islamiin. Miehellä ei ollut mitään sitä vastaan ,ennen kaikkea kunnioituksesta morsiamen syvää uskoa kohtaan . Morsian kainosteli ja kielteli olevansa syvästi uskovainen ,mutta että hän haluaisi sellaiseksi kyllä tulla ja kehittyä . Sen tähden hän oli etsiytynyt sufi-seurakuntaan joilla on viikoittainen kokoontuminen.

Istuin siis vastapäätä nuorta muslimi-sufi naista joka kainosti kertoi ,että hän ei vielä ole mikään hyvä muslimi , mutta että hän haluaa sellaiseksi tulla .

Islamissa on suurijoukko mystisiä herätysliikkeittä, ja kaikilla niillä on oma sävynsä ja niitä kutsutaan sufismiksi. Maailman kuulut runoilijat Rumi ja Hafitz ovat sufeja. Nyt siis keskustelin yhden länsimaisittain pukeutuneen monikielisen ja korkeasti koulutetun , hyvässä virassa olevan naispuolisen muslimi-sufistin kanssa uskossa kilvoittelemisesta.

Tunsin suurta noloutta siitä , että en pystynyt yhtä avoimesti tunnustautumaan etsiväksi kristityksi. Syynä oli konflikti hänen aitoutensa ja minun ristiriitaisuuteni välillä.

Kuka tahansa kunnon körttiläinen olisi tunnistanut hänet yhdeksi omistaan ,hänen henkilökohtaisen säteilynsä vuoksi. Hän vahvisti vanhan mystikkojen lausahduksen jonka mukaan samanlainen tunnistaa samanlaisen.

Tunsin jossakin ,että tämä nuori nainen olisi se laupias samarialainen ja minä se ohikulkeva leviitta. Mutta että tämän jälkeen haluaisin tehdä parannusta jos tilaisuus annettaisiin.. Opetukset nöyryyteen tulevat odottamattomalta taholta. Vaatii itsensä voittamista hyväksyä se kiitollisuuden tunne jonka tällainen kohtaaminen herättää.

    • Islamin uskontunnustus on hämmästyttävän lyhyt ja tiivis : ”Jumala on Jumala ja Muhammed on hänen profeetansa.”

      Jos lukee Korania ja vertaa sitä VTn profeettoihin , niin ne ovat selvästi saman hengen lapsia.

    • Markku H,

      ”Jos lukee Korania ja vertaa sitä VTn profeettoihin , niin ne ovat selvästi saman hengen lapsia.”

      Olisikohan niin, että islamin keksinyt Muhammad olisi saanut vaikutteita VT:sta sepittäessään Koraania.

      Islam on itse asissa sama kuin areiolainen harhaoppi ( https://www.lukusali.fi/index.html?p=Ortodoksiviesti&i=47a1cd00-3b5f-11e9-91a4-00155d64030a sivu 24.). Kristityn ei kannata suhtautua keveästi areiolaisuuteen (islamiin), he kieltävät ankarasti Jeesuksen jumaluuden. Islamin ja kristinuskon välillä ei voi olla mitään siltaa. Ihmisten välillä toki voi olla lämpimät suhteet.

    • Hirn. ”Jos lukee Korania ja vertaa sitä VTn profeettoihin , niin ne ovat selvästi saman hengen lapsia”.

      Israelin profeettojen yllä oli Pyhä Henki, kun taas Koraani on syntynyt aivan toisenlaisesta hengestä. Et voisi olla enempää värässä väitteessäsi.ö

  1. Jari Haukan kanssa samoilla linjoilla. Islam on tavallaan kristillinen lahko, joka on ajautunut kauas Uudentestamentin opetuksista, jotka tosin ovat selkeästi löydettävissä Koraanista ja ovat Muhammadin opetusten taustalla, hän tunsi kristityt ja juutalaiset hyvin. Islamissa on myös paljon gnostilaisia piirteitä.

    Jerusalemin Moskeijan seinässä lukee isolla, että Jumalalla ei ole poikaa ja tuo ajatus kuuluukin islamin pää tunnustuksista. Mitään varsinaista uskontunnustusta islamissa ei ole, paitsi ehken tuo, minkä Markku mainitsi.

    Islamissa mies saa ja on suotavaakin, että miehet menevät kristittyjen kanssa naimisiin, näin he voittavat kristittyjä omiin leireihinsä. Vaimon on mentävä koraani kouluun. Naiset taas eivät saa mennä naimisiin muiden kun islamin uskoisen kanssa.

    Tunnen yhden Arabin, Kristityn miehen, joka on ottanut muslimin vaimoksi, ovat Suomessa koska täällä voivat elää yhdessä. Kotimaahansa eivät voi yhdessä matkustaa, koska pelkäävät. Eivät nämä kovin helppoja yhtälöitä ole, toivotaan, että maailma muuttuu jonain päivänä ja vihollisuudet katoavat…

    • Ismo. ”Tunnen yhden Arabin, Kristityn miehen, joka on ottanut muslimin vaimoksi, ovat Suomessa koska täällä voivat elää yhdessä. Kotimaahansa eivät voi yhdessä matkustaa, koska pelkäävät”.

      Minulla oli Irakista tullut kristitty pakolaisperhe vuokralla yhdessä taloistani. Kun yhtenä päivänä heidän autonsa takalasi oli särkynyt meni monta pivää että rouva rauhoittui heränneistä peloistaan. Isis-taistelijat olivat pahimmillaan uhanneet tappaa perheen isän lasten nähden. Kristittynä hekään eivät voi palata kotimaahansa koska pelkäävät että heidät tapetaan. Islamista kristityksi kääntyeet muslimit ovat muuallakin huonossa asemassa ja monesti pelkäävät jopa oman perheensä kostoa.

    • Olen kuullut Koraanin version joulukertomuksesta. Se muistuttaa viehättävästi kristillisiä legendoja Mariasta ja Jeesus-lapsesta.

    • No vaikutteita kristinuskosta on Jehovan todisstajien ja mormoonienkin jutuissa, mutta henki on aivan toinen kuin Pyhä Henki.
      Islmia tulee arvioida tämän hengen valossa, niin sen demoonisuus tulee ilmeiseksi. Se ei ole Pyhästä Hengestä syntynyt eikä Pyhässä Hegessä ihmisiä hoitava/pelastava uskonto.

    • Jos demonisuus on sinulle noin ’ilmeinen’ asia, Antti Hämäläinen, varo! Pirujen kanssa on paha seurustella.

    • Pentti. ”Pirujen kanssa on paha seurustella”.
      Onko sinull kokemusta moisesta? Minulla ei.

  2. Hirn. ”Kuka tahansa kunnon körttiläinen olisi tunnistanut hänet yhdeksi omistaan ,hänen henkilökohtaisen säteilynsä vuoksi. Hän vahvisti vanhan mystikkojen lausahduksen jonka mukaan samanlainen tunnistaa samanlaisen”.

    Kuka vaan joka käyttää ”henkien erottamisen lahjaa” kokee sydämessään eron muslimin, ja varsinkin mystikon, ja Pyhän Hengen vaikuttaman ihmisen välillä. Muslimeissa ei ole Pyhää Henkeä.
    Sitten kilttejä, hyvin käuyttäytyviä ja karismaattisia persoonallisuuksia on tietysti kaikkialla. Ei tarvitse olla kristittynollakseen tällainen, eivtkä monet kristityt olekaan. Silti heissä on Pyhä Henki. Tämä ero on merkittävä jakolinja.

    • ”Isäntä sanoi heille: ”Se on vihamieheni työtä.’ Miehet kysyivät silloin häneltä: ’Tahdotko, että menemme kitkemään sen pois?’ ’En’, hän vastasi, ’te voitte rikkaviljaa kootessanne nyhtää sen mukana vehnääkin.’”

    • Pentti. ”Sinulta lipsahtaa tuo ’höpsis’ herkästi. Nyt letkautit sen jopa Jeesuksen sanojen jälkeen”.
      Olipa kauhea lipsahdus.

  3. Pentti. ’te voitte rikkaviljaa kootessanne nyhtää sen mukana vehnääkin.’”
    Höpsis, et kai väitä että muslimilähetys on turhaa. Muslimit usein tulevat uskoon suoran ilmestyksen kautta, mutta tietysti lähetyskäsky koskee heitäkin. Tässä mielessä turha keksiä mitään muka selityksiä islamin hyväksi. Muslimi pysyy poissa pelastuksesta kunnes vastaan ottaa Jeesuksen.

    • Sinulta lipsahtaa tuo ’höpsis’ herkästi. Nyt letkautit sen jopa Jeesuksen sanojen jälkeen, Antti Hämäläinen. En kommentoinut muslimien parissa tehtävää lähetystyötä vaan sinun kuvailemaasi ’merkittävää jakolinjaa’. Tiedän, että muuan pakistanilainen imaami löysi Jeesuksen Koraanista ja tutustui vasta myöhemmin evankeliumeihin saatuaan ne haltuunsa.

    • Pentti. Tiedän, että muuan pakistanilainen imaami löysi Jeesuksen Koraanista ja tutustui vasta myöhemmin evankeliumeihin saatuaan ne haltuunsa.
      Ok, sitten heitä on kai yhteensä yli miljardi? Useimmat kuitenkin joutuvat mieleltään Koraanin pimentämiksi ja menevät harhaan.

Kirjoittaja

Hirn Markku
Hirn Markku
Olen nykyisin eläkkeellä oleva 60-luvun diakoni joka muutti aikoinaan Ruotsiin. Siellä minusta tuli kaikkea mahdollista ja lopulta psykoterapeutti.