Mitä ajattelet profeetallisuudesta tänään?

Aihe on vapaa keskustelulle.

 

Tässä viime pyhän saarnani aiheeseen liittyen:

https://youtu.be/gjngQrau_nI

Tätä saa käyttää kehttps://youtu.be/gjngQrau_nI

  1. Kiitos Manu rakentavan keskustelun virittämisestä ja sen asiallisesta ohjaamisesta. Vaikka meillä onkin erilaista ymmärrystä Raamatusta, on hienoa kuunnella myös erilaisia näkemyksiä. Saarnasi imuroi hyviä ajatuksia Raamatusta, sen muistan kerran sen heti alkuun kuunneltuani.

    Päivi Räsäsen rohkeus on hatun kohottamisen arvoinen, mutta en tohdi sen enempää hänen Raamattuun pohjautuviin näkemyksiinsä ottaa kantaa. Olen lukenut, että se Suuri Profeetta ei halua meidän olevan ”osa maailmasta” ja sen yhteiskunnallisista kiistoista. Esivalta antaa aikanaan jutussa sen juridisen päätöksensä, ja ”keisari” on Suomessa oikeudenmukaisimmasta päästä tällä planeetalla, ja siihen voi luottaa.

    Jumalan profeetoilla ei todellakaan ollut helppoa Jumalan ohjaamassa Isralissa ja sen kahdessa osassa. Nykyään heitä lohduttakoon ja vahvistakoon Raamatun analyysi tilanteesta: ”Me tiedämme, että me olemme Jumalasta, mutta koko maailma on Pahan vallassa.”(1. Joh5:19)

  2. On hyvä ja tärkeintä muistaa että profeetallisuus tänään, kuten on myös aina liittynyt Jumalan ilmoitukseen ja sen kestävyyteen ajassa nyt ja tulevaisuudessa. Se ei katoa ajan mukana vaan pysyy ajasta aikaan. Siihen ovat ripustautuvat Apostolit, isät ja kautta aikojen myös ne todistajat, jotka ovat kuolleet uskonsa tähden. He ovat nimenomaan pitäneet kiinni Jumalan ilmoituksesta.

    Kiitos Manulle mielenkiintoisesta blogista, joka uppoutuu Jumalaan luottamisen
    (Sanaan) merkityksestä.

    Vielä muutama kohta, jossa Jeesus vetoaa Sanaan ja kirjoituksiin.

    ”Sillä joka häpeää minua ja minun sanojani tässä avionrikkojassa ja syntisessä sukupolvessa, sitä myös Ihmisen Poika on häpeävä, kun hän tulee Isänsä kirkkaudessa pyhien enkelien kanssa.” Mark.8:38

    ”Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.” Joh.12:48

    ”Minä olen tullut Isäni nimessä, ja te ette ota minua vastaan; jos toinen tulee omassa nimessään, niin hänet te otatte vastaan. Kuinka te voisitte uskoa, te, jotka otatte vastaan kunniaa toinen toiseltanne, ettekä etsi sitä kunniaa, mikä tulee häneltä, joka yksin on Jumala? Älkää luulko, että minä olen syyttävä teitä Isän tykönä; teillä on syyttäjänne, Mooses, johon te panette toivonne. Sillä jos te Moosesta uskoisitte, niin te uskoisitte minua; sillä minusta hän on kirjoittanut. Mutta jos te ette usko hänen kirjoituksiaan, kuinka te uskoisitte minun sanojani?” Joh.5:43-47

Manu Ryösö
Manu Ryösö
Olen pastori, joka haluaa sitoutua Pyhään Raamattuun ja sen perustalle rakentuvaan luterilaiseen tunnustukseen.