Miksi keskustelemme KIRKON käsityksestä avioliittotulkinnassa?

Eikö kirkonkin ylimpänä auktoriteettinä ole Raamattu? Kaikki, mitä kirkossa opetetaan tulisi pohjautua siihen, mitä Raamattuun meille on kirjoitettu asiasta. Jos Raamattu ei ole opetusten pohjana, lähdemme ihmisoppien tielle. 2.Tess.2 varoittaa meitä tällaisesta. Joudumme silloin eksytyksen tielle. Eksytys-sanana kreikan alkukielessä on energeia, joka tarkoittaa Jumalan voiman dynamiksen vastakohtana ihmisvoimaisuutta.

Kirkon tulee opettaa avioliitosta, kuten Raamattu sen opettaa, eikä selitellä asiaa ihmisten käsitysten eikä perinteiden mukaan.

Jumala loi ihmisen mieheksi ja naiseksi. Room.1:24-28 ilmaisee suoraan, että naispuolisen yhteys naiseen on luonnonvastaista, samoin miehen yhteys mieheen. Raamatun jakeet sanovat sitä riettaudeksi, jonka valtaan Jumala on heidät hyljännyt.

Samoin ilmaisee 1.Kor.6:9, että irstailijat ja homoseksuaalisuuden harjoittajat eivät peri Jumalan valtakuntaa. Tämä tarkoittaa niitä, jotka toteuttavat taipumuksiaan eivätkä halua tehdä parannusta asiasta.

Hyvät ihmiset pitäytykäämme Raamatun terveessä opetuksessa, niin emme vedä Jumalan vihaa kirkkomme ylle.

 

 

  1. Juha Venäläinen:”Hyvät ihmiset pitäytykäämme Raamatun terveessä opetuksessa, niin emme vedä Jumalan vihaa kirkkomme ylle.”

    Näin ulkopuolisen silmin katsottuna tässä ei ole kysymys Jumalan vihasta, vaan verovaroilla kustannetulle julkiselle sektorille tyypillisestä strategisesta konfliktista, joka on kuin jatkuvaa lumipallosotaa, jossa vastustajaa heitetään lumipallolla, ja jos seurauksena on lumivyöry, kukaan ei lopulta kanna vastuuta yhtään mistään.

    Nykyinen lumivyöry alkoi ilmeisesti Suomen Lähetysseuran johdolle 2013 lähetetystä 800:n allekirjoittajan antamasta asiakaspalautteesta, jossa allekirjoittajat arvostelivat Lähetysseuraa siitä, että samaa sukupuolta oleva pariskunta oli lähetetty lähetystyöhön kysymättä asiaa jäseniltä ja jäsenseurakunnilta. Muistaakseni palautteen allekirjoittajille lähti sen jälkeen viesti, jossa pyydettiin ”lopettamaan kiusaaminen”.

    • Kaikki synnit ja niiden tietoinen hyväksyminen omaan elämään vie ihmistä kauemmas Jumalasta.
      Elä ahneuden voimasta, elä kateuden voimasta , elä katkeruudesta, niin korvaat niillä Jumalan paikan elämässäsi.
      Mutta Jumala itse sanoo jättävänsä ihmisen riettautensa valtaan, jos tämä toteuttaa julkisesti homoustaipumuksensa solmimalla liiton samaa sukupuolta olevan kanssa. Se ei ole Jumalan siunaama liitto. Samalla pappien teeskennellyt siunaukset ovat pelkkää teatteria. Oikeastaan homoliitollaan ihminen itsekin kääntää tietoisesti selkänsä Jumalalle. Homoliitosta tulee silloin aivan kuin Jumala hänelle.

    • Et sitten Venäläinen vastannut kysymykseen. Pitäsikö kirkon kieltäytyä vihkimästä heteropareja,jotka jatkavat vaikapa ylensyönnin syntiä mahdolisessat tulevassa avioliitossaan?

    • Ei tietenkään pitäisi kieltäytyä vihkimästä heteropareja, koska juuri heteroavioliitto on se, minkä Jumala on luonut ihmisille. Eläkööt he sitten yhteisessä elämässään missä synneissä tahansa. Tämä liitto on kuitenkin Jumalan säätämä instituutio.
      Homoliitto ei ole sitä, vaikka liittolaiset luopuisivat kaikista muista synneistään.
      Tässä keskustelussa oli kyse vain näiden kahden avioliittokäsityksen raamatullisuudesta, ei ollenkaan liitoissa harrastettavista muista synneistä.
      Perustan synnillisyydestä oli kyse, ei elämän muista synneistä, jotka johtuvat aivan muista syistä eivätkä vaikuta avioliiton solmimiseen.

    • Mutta eiväthän vihkijät tiedä, josko ko homoliitossa harjoitetaan aktia? Voitaisiinko siis selibaatissa elävä homopari v ihkiä?

    • Avioliitto on aina yhteiskunnallinen ja julkinen. Jos kirkon sallitaan vihkiä homopareja, se kertoo julkisuuteen kirkosta sen, että se on vieraantunut kauas Jumalan sanan opetuksesta. Jos homovihkimimen sallittaisiin, kirkosta eroajien määrä kasvaisi huomattavasti, kun kirkko entisestään menettäisi uskottavuuttaan. Kirkko saa kunnioitusta siitä, että se uskollisesti pitäytyy Raamattuun koko opetuksessaan ja julistaa parannusta synneistä ja anteeksiantoa Jeesuksen sovituskuoleman tähden.
      Ei ole merkitystä harjoittavatko vihityt homoparit fyysistä seksiä yhdyntöineen, sillä sehän on aina heidän kahdenkeskinen asiansa, jota ei tuoda julkisuuteen. Vain tuo yhteiskunnallinen, kaikille näkyvä avioliittoon vihkiminen merkitsee, joko Jumalan antamien ohjeiden seuraamista, tai niiden hylkäämistä.
      Valitettavasti Björn Vikströminkin kirjoituksesta paistoi läpi ajatus, että ihmisen pitää vielä parannella Itsensä Taivaan Jumalan antamia ohjeita, koska Hänellä ei ole riittävää ymmärrystä tämän päivän ihmisten ja kirkon tarpeista. Siksi Vikström antaakin kaiken tukensa kaikkien kesken tasa-arvoiselle avioliitolle.

    • ”Vain tuo yhteiskunnallinen, kaikille näkyvä avioliittoon vihkiminen merkitsee joko Jumalan antamien ohjeiden seuraamista tai niiden hylkäämistä.” Missä ovat Jumalan antamat ohjeet avioliittoon vihkimisestä? Aapeli Saarisalon Raamatun sanakirja lausuu: ”Avioliiton solmiminen oli pelkästään perheasia ilman määrättyjä uskonnollisia menoja, joskin liitto näyttää vahvistetun valalla.”

    • Martti Pentille: Paavali kirjoittaa, että pitäkää avioliitto kunniassa ja aviovuode saatumattomana. En muista tarkkaa sanamuotoa, mutta asiasisältö on em.
      Monissa muissakin kohdissa Paavali kirjoittaa ohjeita aviopuolisoille…..esim.haureuden synnin välttämiseksi olkoon kullakin oma puolisonsa. Tämäkin tarkka sanamuoto pitäisi tarkastaa Raamatusta. Sisältö on kuitenkin tämä.
      Jeesus myös puhuu avioliitosta eroamisesta yms. Syntiselle naiselle Hän sanoo, että viisi miestä sinulla on ollut, ja se, jonka kanssa nyt elät ei ole miehesi.

    • Avioliitosta puhutaan niin Vanhassa kuin Uudessa testamentissakin. Hääjuhlistakin on kuvauksia. Vihkimisestä avioliittoon ei kuitenkaan mainita mitään. Ainakin minä ymmärrän asian niin, että avioliitto on Raamatun aikana solmittu viettämällä hääjuhla, johon on kutsuttu kaikki ne, joille tieto tästä liitosta kuuluu. Mitään uskonnollista vihkimistä tai siunausta ei ole tarvittu.

    • Martti Pentti, tarkoitatko avioliittoon VIHKIMISELLÄ sitä, että pappi toimittaa sen kirkollisessa toimituksessa? Tarkoitatko sillä uskonnollista seremoniaa, jossa pyydetään Jumalan siunausta liitolle? Ajattelen, että myös maistraatissa solmittu avioliitto on vihkimistä, jonka tällöin tuomari suorittaa. Mikäpä lienee vihkiminen-sanan virallinen merkitys???
      Joka tapauksessa, mille tahansa asialle on hyvä pyytää Jumalan Siunausta. Miehen ja naisen välinen avioliitto ei tee siinä asiassa poikkeusta, sillä juuri avioliitto on niin vaikea kahden erilaisen ihmisen yhteinen yritys, että tuo siunaus on sille tuiki tarpeellinen.
      Avioliitto on aina julkinen ja vaikuttaa ympäröivään yhteiskuntaan, sillä pari liittyy toisiinsa ja julistaa näin ympäristöönsä, että eivät enää ole ”yleistä riistaa”.
      Tämän he kertovat ensin hääjuhliin kutsumilleen vieraille, jotka sitten vievät viestiä eteenpäin. Merkiksi muille he laittavat sormukset sormiinsa.

  2. Venäläinen: ”että irstailijat ja homoseksuaalisuuden harjoittajat eivät peri Jumalan valtakuntaa.”

    Miksi ihmisen pitäisi olla perso jollekin epämääräiselle ja jopa olemassaolontaan perin kyseenalaiselle ja epätodennäköiselle perinnölle.

    Ja sitä paitsi joskus ihmisen on hyvä käydä hunningolla, irstailla iloisesti ja rietastella riemukkaasti, vaikkei mitään perisikään.

    • kimmo wallentin :”Ja sitä paitsi joskus ihmisen on hyvä käydä hunningolla, irstailla iloisesti ja rietastella riemukkaasti, vaikkei mitään perisikään.”

      Juu, ja ”toteuttaa” itseään, leikkiä jumalaa maanpäällä ja laulaa iloisesti: ”Mä oksalla ylimmällä oon puolueportaassa, niin kauas kuin silmä siintää nään valuuttaa jonossa. Kas eurojen ketju tuolla vöin hopeisin hohtelee ja punnan armaisen kurssit sen rinnalla kimaltelee.” (tekijä tuntematon)

    • Tietoinen SYNNIN tekeminen tuhoaa aina ihmistä………ja vie kauemmas Jumalasta, aiheuttaa syyllisyyttä sekä masentuneisuutta. Valitettavasti tätä ei maailmallinen ajattelu ja terapia osaa ottaa huomioon.

    • Venäläinen: ”Tietoinen SYNNIN tekeminen tuhoaa aina ihmistä………ja vie kauemmas Jumalasta, aiheuttaa syyllisyyttä sekä masentuneisuutta.”

      Voisi olla parempi, että puhuisit vain itsestäsi, etkä yleistäisi käsityksiäsi kaikkia ihmisiä koskeviksi.

  3. Mutta näinhän synti toimii kaikkien ihmisten elämässä. Ja siitä Raamattu monin tavoin varoittaa.
    Oma elämäni ei tee tästä poikkeusta vaan on vahva esimerkki, miten sanan totuudet pitävät paikkansa. Nyt kun neljäskymmenes uskossa-olovuoteni lähestyy, alan vihdoin olla tervehtynyt masentuneisuudestani ja peloistani. Lääkitys on jo minimissään.
    Pyhä Henki on antanut voiman vapautumiseen riippuvuuksista, jotka ovat syyllistäneet ja pitäneet näin masentuneisuutta yllä.
    Isä istuu valtaistuimella ja Jeesus Hänen vierellään. Jeesus lähetti kuitenkiin Pyhän Hengen maailmaan jatkamaan työtään pelastussanoman eteenpäinviejänä. Nyt on Pyhän Hengen aika. Pyhä Henki on annettu meille voimaksi tänne synnin vaivaamaan maailmaan. Pyhä Henki hoitaa ja parantaa täyttäessään ja vallatessaan meitä. Monia sairauksia on parantunut julistaessamme syntien sovitusta Jeesuksen veressä ja pyytäessämme Pyhän Hengen parantavaa kosketusta rukoiltavalle. Halvaantunut on parantunut, kuulo palasi korviin, Mies unohti masennuksensa, äidin polven kuluma parani, minun selkäni kulumasärky hävisi kokonaan…
    Tässä kertomusta omasta elämästäni, jota pyysit. Palaillaan.

    • Venäläinen: ”Nyt kun neljäskymmenes uskossa-olovuoteni lähestyy, alan vihdoin olla tervehtynyt masentuneisuudestani ja peloistani.

      Nyt kun seitsemäskymmenestoinen pakanuusvuoteni kohta täyttyy ilman sairasteluja terveenä ja elinvoimaisena, alan jälleen terrenata aktiivisemmin jokakesäistä maratoniani (tai ainakin puolikasta) varten. Lääkityksiä enempää kuin riippuvaisuuksia minulla ei ikinä ole ollut huolimatta siitä, että Pyhä Henki ei ole elämääni ikinä sotkeutunut muodossa eikä toisessa.

      Omin voimin olen elämäni läpi seikkaillut ja seikkailen hamaan hautaan asti.

  4. Wallentin, sinulla on ollut hyvä ja siunattu elämä, näemmä. Ole kiitollinen siitä.
    Terveet elämäntavat sinulla ovat tainneet olla.
    Meistä kukaan ei tiedä, kuinka paljon Pyhä Henki on vaikuttanut elämäämme, koska Hän vaikuttaa ja toimii näkymättömässä ulottuvuudessa, jota emme yleensä pysty aistimaan. Hänen työnsä elämässämme voi siis olla salattua. Hyvä ja paha meitä kuitenkin vetävät omiin suuntiinsa. Sen tiedämme omatunnostamme, jonka avulla teemme jatkuvasti valintoja. Sinä olet tehnyt hyvin valintasi, jos elämäsi on mennyt niinkuin kerroit. Riittävätkö hyvään elämään pelkästään ihmisen omat voimat, onkin jo aivan toinen kysymys. Mistä johtuu, että joku toinen joutuu puolestaan kärsimään koviakin koettelemuksia eivätkä omat voimat tahdo riittää millään? Hän uupuu eikä jaksa koskaan juosta yhtäkään maratonia.
    Salattua on, kuinka paljon Pyhä Henki ja enkelit meitä varjelevat pahuudelta ja onnettomuuksilta. Jumalan armoa on, jos selviämme terveinä ja elinvoimaisina mainitsemaasi ikään saakka. Jumala vetää toisia puoleensa siunauksillaan ja toisia koettelemuksilla. Hän yksin tietää, mikä kenellekin sopii. Hän haluaa kuitenkin, että jokainen tulisi tuntemaan hänen rakkautensa ja tulisi elämään Hänen yhteyteensä.

    • Venäläinen: ”koska Hän vaikuttaa ja toimii näkymättömässä ulottuvuudessa, jota emme yleensä pysty aistimaan.”

      Juu, siis samaan tapaan ihmisaistien havaintokyvyn ulkopuolella kuin keskuudessamme vierailevat ja meitä koko ajan ympäröivät ulkoavaruuden asukkaat. Joulun aikoihin kuulemma myös tontut liikkuvat samaan tapaan – huomaamatta.

    • Venäläinen: ”Mistä johtuu, että joku toinen joutuu puolestaan kärsimään koviakin koettelemuksia eivätkä omat voimat tahdo riittää millään?”

      Johtuu heikkoudesta, sairaudesta tai huonosta tuurista.

      Venäläinen: ”Hän uupuu eikä jaksa koskaan juosta yhtäkään maratonia.”

      Maratonin juokseminen vaatii melko pitkäaikaista ja määrätietoista harjoittelua. Pitää alkaa alusta ja malttaa kiivetä tyvestä puuhun, niin kyllä se siitä sitten, sitkeydellä ja vaivalla, ajan kanssa.

    • Jos ei olisi kristinuskon oppia saatanasta ei oli saatanapalvojiakaan. Saatana kun on kristinuskon tuontituote.

  5. Jokainen tietää omatunnossaan, että täällä ajassa hyvä ja paha taistelevat vallastaan meihin. Ei tarvita edes kristinuskoa todistamaan tätä. Jokainen mielessään ajattelee toiset asiat hyviksi ihmiselle ja toiset pahaa aikaansaaviksi. On siis aivan selvää, että hyvä ja paha ovat olemassa.
    Ei Saatana ole mikään oppi tai opillinen tuote, vaan elävä persoona, joka jopa ilmestyy ihmiselle. Tästä on vankkoja todistuksia, joita minäkin olen saanut kuulla ensikäden tietoina.
    Ihminen osaa tehdä aiheeseen liittyviä elokuviakin, joissa ”saatanahahmot” ovat juuri näiden nähtyjen kaltaisia. Lordi-Putaansuukin osaa hyvin matkia niiden ulkoista olemusta ja pyrkii matkimaan jopa niiden pituutta korkopohjakengillään. Ilmestyneet saatana- ja demonihahmot ovat olleet liki 250cm pitkiä.
    Ja pahaa ne ovat tehneet heti raiskaten, ruoskien ja viiltäen. Lopulta ne ovat tarjonneet niiden kohteeksi joutuneelle veitseä, jolla viiltää itsensä hengiltä….. Alttarilla tapahtuvat joukkoraiskaukset, verille viiltelyt ja verellä sotkemiset ovat niiden lempipuuhaa…….
    Haluatko kuulla lisää? Poikalapsen synnyttäminen Saatanalle on myös tämän päivän arkea, todellisuutta, mitä on tapahtunut jopa Suomessa. Jatkanko vielä?
    Saatana ON olemassa ja pystyy tulemaan aikaammekin näkyvänä ja ruumiillisena olentona.
    Lue Mooseksen kirjasta viimeiset tapahtumat ennen vedenpaisumusta. Siinä ihmisten tyttäret synnyttivät lapsia demoneille. Se oli viimeinen pisara Jumalalle, ja sen jälkeen Hän antoi vedenpaisumuksen tuhota koko maailman. Nyt eletään samanlaista aikaa, kun Suomessakin on synnytetty demoneille lapsia. Jumala ei tällaista nytkään kauan katsele….
    Jeesus tulee takaisin omiaan noutamaan, ja sitten alkaa tämän näkyväisen maailmamme alasajo. Jumala on luvannut, että Hän luo uudet taivaat ja uuden maan….

Venäläinen Juha
Venäläinen Juha
Monessa olen ollut mukana seurakuntatyössä. Luen Raamattua päivittäin, muuten en jaksa. Tervettä karismaattisuutta etsin, opillisia epäraamatullisuuksia kavahda n, Pyhän Hengen osuuden ymmärtämistä pelastushistoriassa toivon, sillä se poistaisi monia epäselvyyksiä ja riidan aiheita opetuksessa. Jukka Jämsen tekee hyvää työtä ja opettaa oivallisesti Pyhän Hengen työn, samoin tekee ystävänsä Mikko Matikainen.