Miksi helluntailaisuus leviää? – Lue ilmaiseksi Kotimaa Pron artikkeli

HelluntaitemppeliEKorea

Myönnetään, Kotimaa24 otsikoi taannoin hieman provosoivasti, että helluntailaisuus leviää, koska ottaa henkivallat todesta. Aihe kirvoitti ansaittua keskustelua.

Helluntailaisuuden leviäminen on monisyinen asia, joskin henkivalta-asia on yksi siihen liittyvä näkökohta. Lue nyt vapaasti Kotimaa Prossa oleva Jussi Rytkösen laaja artikkeli:

Miksi helluntailaisuus leviää?

Kotimaa Pro on maksullinen sivusto. Kotimaa-lehden yksityistilaaja saa pääsyn sivustolle 20 euron lisämaksulla. Kotimaan seurakuntatilaajille sen sijaan kuuluu automaattisesti pääsy myös Pro-sivustolle.

Kotimaa Pro – Kirkon Puolesta. Lukemista seurakuntien työntekijöille, luottamushenkilöille ja vapaaehtoisille sekä kaikille, jotka tarvitsevat hyötytietoa kirkon elämästä.

Kotimaa Pron käyttäjillä on myös vapaa oikeus aloittaa ”Kahvipöytäblogi” Pro-sivustolla eli kirjoittaa itseään askarruttavista asioista ja jakaa hyvä oivalluksia ja toimintatapoja.

Kuva Jussi Rytkönen

  1. Helluntailaistyyppisten uskontojen yhteydessä olemiseen vaikuttaa aika useasti melko monien kohdalla olevan tärkeintä siihen liittyvä tunneperäinen kokemus ja elämys. Raamattu osoittaa, että kristillisyyteen liittyy vähän muitakin asioita. Tietysti rakkauteen Jumalaan ja hänen kiittämiseensä ja ylistämiseensä liittyy myöskin aina tunnetta.

    2. Pietarin kirjeen 1. luku (uusi kirkkoraamattu): “5 Pyrkikää sen vuoksi osoittamaan uskossanne lujuutta, lujuudessa oikeaa tietoa, 6 tiedossa itsehillintää, itsehillinnässä kestävyyttä, kestävyydessä jumalanpelkoa, 7 jumalanpelossa keskinäistä kiintymystä, kiintymyksessä rakkautta. 8 Kun näet teillä on kaikki nämä avut ja ne vielä enenevät, te ette jää toimettomiksi eikä meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tunteminen jää teissä vaille hedelmää.”

    Roomalaiskirjeen 12. luku:

    “1. Niin minä Jumalan armahtavan laupeuden kautta kehoitan teitä, veljet, antamaan ruumiinne eläväksi, pyhäksi, Jumalalle otolliseksi uhriksi; tämä on teidän järjellinen jumalanpalveluksenne. 2. Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä.”

    Galatalaiskirjeen 5. luku Jumalan toimivan voiman pyhän vaikutuksen seurauksia ihmisessä:

    “22. Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.”

    “19. Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus, 20. epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot, 21. kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.”

    Matteus 24:14: “14. Ja tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille; ja sitten tulee loppu.”

  2. Asuessani Englannissa kolme vuotta, Dorsetin läänissä, kuuluin Elim Pentecostal Church’n paikallisseurakuntaan. Sen ’helluntalaisuus’ oli sitä mitä se on ollut Suomessakin aina 80-luvulle asti. Samaa helluntalaisuutta koin USA’ssakin Assemblies of Godin seurakunnassa.
    Yleiseen huomioon nousi kuitenkin ne seurakunnat, helluntalaisetkin, jotka hakivat näkyvyyttä tempauksillaan. Niiden osuus oli 10-20 prosenttia. Milloin oli alotettu ylistysosuus kokouksen alussa tai annettu lupa tanssia. Kummatkin ilmiöt osoittautuivat tylsiksi, paitsi lavalle esiintyville, 5-10 henkeä. Lisäksi yleisössä oli korkeintaan 10 prosenttia, jotka jaksoivat ”jammata” nuo 45min- 1.15 tuntia, ennenkuin Sanan julistus alkoi. – Asia hoitui takaisin normaaliin kokousjärjestykseen vuodessa, korkeintaan kahdessa.

    Saman havaitsin Helsingin Saalemissa kun siellä vierailin kokouksessa v. 2000 alussa. Silloin lauloi kuoro ja torvisoittokunta säesti yleiset laulut. – Tilaisuuden jälkeen kerrottiin minulle, että oli ollut ehkä vuoden pari yritystä ylistyssessioon ja tulos oli Hengen ja ihmisten vähyys. Oliko perinteinen, normaali, kokousjärjestys oikea vai väärä ja kuinka paljon pielessä uusi ”kädet ylhäällä”- aalto.
    Jeesus sanoi, että ”ilman minua te ette voi mitään tehdä”. Etenkin uudessa modernissa ylistyksessä ei edes kysytty Jeesukselta, että ”oletko mukana?”. Ajateltiin, että ”jotain tarttis tehdä”, mutta vihje oli Mauno Koivistolta, eikä se yhtynyt hengellisen, hengelliseen asian hoitoon. Kysymys olisi pitänyt kuulua ”Jumalan on jotain tehtävä”. Ilman Jumalan asioihin puuttumista ei mitään tapahdu – t o d e l l a!

  3. Luin Jussi Rytkösen artikkelin. Lopussa

    ”– Minusta helluntailaisuuden kasvu maailmalla osoittaa tietä takaisin yksinkertaiseen Raamattu-uskolliseen kristinuskoon, Arto Hämäläinen arvioi.”

    No voi että! Siis Raamattu-uskollinen kristinusko onkin se syy helluntailaisuuden leviämiseen. Eipä olisi millään voinut ajatellakaan moista! Meillä kun jotkut papit piispoja myöten ovat sanoneet ihan julkisesti, että ei sitä Raamattua nyt niin tosissaan kannata ottaa. Eletään nyt vain ajan hengessä, virtausten mukana ja kirjoitetaan vähän niin kuin homma uusiksi …

    • Helluntailaisuuden voittokulusta: . Oneness Pentecostals-ryhmittymään, ts. unitaarihelluntailaisiin kuuluu nykyään peräti 24 milj. Heidän ”raamatullinen” painotuksensa on kolminaisuusopin kieltäminen.

    • Oneness Pentecostals-ryhmittymä todellakin kieltää kolminaisuuden ja on ainakin siltä osin epäraamatullinen ja poikkeaa varsinkin klassisesta helluntailaisuudesta. Kyseisellä ryhmittymällä ei tietääkseni ole yhteyksiä muihin helluntailiikkeisiin, jotka ovatkin ymmärrettävästi ottaneet etäisyyttä liikkeeseen.

      Kaikkien hengellisten liikkeiden, myös helluntailaisuuden, liepeillä roikkuu, ikävä kyllä, epäterveitä ja epäraamatullisia ilmiöitä.

    • Jari Raappana: ”Oneness Pentecostals-ryhmittymä todellakin kieltää kolminaisuuden ja on ainakin siltä osin epäraamatullinen..”

      Mitenkä lienee, kun Raamattu ei siitä kolminaisuudesta opeta. hakuteos The New Encyclopedia Britannica:

      ”Tuo uskontunnustus oli idän kirkolle tuntematon aina 1100-luvulle saakka. Oppineet ovat 1600-luvulta lähtien olleet yleensä samaa mieltä siitä, että Athanasius (kuoli v. 373) ei kirjoittanut Athanasiuksen uskontunnustusta, vaan se laadittiin luultavasti Etelä-Ranskassa 400-luvulla.”

      ”…..Tällä uskontunnustuksella näyttää olleen vaikutusta pääasiassa Etelä-Ranskassa ja Espanjassa 500-600 luvulla. Sitä käytettiin kirkon liturgiassa Saksassa 800-luvulla ja Roomassa hieman myöhemmin.”

      Tunnettu historioitsija Willy Durant kirjoittaa kolminaisuusopin alkuperästä:

      ”Kristillisyys ei tuhonnut pakanuutta, se omaksui sen……Egyptistä tulivat käsitykset jumalallisesta kolminaisuudesta.”

      Rooman valtakunnan ja myös kristinuskon historiasta laajoja tutkimuksia aikoinaan tehnyt historioitsija Edward Gibbon mainitsee asiasta kirjassaan ”Kristillisyyden historia”:

      ”Jos kristillisyys voitti pakanuuden, on yhtä lailla totta, että pakanuus turmeli kristillisyyden. Ensimmäinen kristittyjen deismi….muuttui Rooman kirkon toimesta käsittämättömäksi kolminaisuusopiksi. Monia egyptiläisten keksimiä ja Platonin ihannoimia pakanallisia opinkappaleita pidettiin uskomisen arvoisina.”

      Otavan suuri ensyklopdia (1977 painos, 3. osa, sivu 2435):

      ”Kolminaisuusopilla ei ole välitöntä perustaa Raamatussa.”

      Katolinen tietosanakirja (The New Catholic Encyclopedia) tunnustaa myöskin asian:

      ”Sanamuotoa ”yksi Jumala kolmessa persoonassa” ei lopullisesti vakiinnetettu eikä varmastikaan täysin omaksuttu kristilliseen elämään eikä sen uskontunnustukseen ennen 300-luvun loppua (siis kauan Raamatun valmistumisen jälkeen).”

      ”Mutta vasta tämä sanamuoto ansaitsee nimityksen kolminaisuusoppi. Apostolisten isien (tarkoittaa tällä Jeesuksen apostoleita ja alkukristittyjä) ei ollut mitään etäisestikään tälläistä ajatusta tai näkökantaa muistuttavaa.”

      Kolmiyhteinen jumala opetus ei ole siis Raamattuun perustuva, eikä kuulunut alkuperäiseen kristinuskoon, vaan on myöhemmin tehtyä lisäystä ajoilta jolloin ns. pakanallisuus alkoi vaikuttamaan ”luopumuksen” jälkeisessä luopiokristillisyydessä.

      Jostain syystä tämä käsittämätön oppisekasotku on pitänyt pintansa esim. Suomen ev.lut. kirkossa (opetetaan esim. rippikoulun opetuksessa) ja monissa muissa pienemmissä uskonnollisissa suuntauksissa.

      Johannes 20:17:

      ”Minä (Jeesus) menen ylös, minun Isäni tykö, ja minun Jumalani tykö ja teidän Jumalanne tykö.”

      Johannes 17:3:

      ”Tämä merkitsee ikuista elämää sinun tuntemustasi, ainoan tosi Jumalan, ja hänen tuntemustaan, jonka hän on lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.”

      Johannes 14:28:

      ”…..Jos rakastatte minua, niin iloitsisitte siitä, että menen Isän luo, sillä Isä on minua suurempi.”

      1. Korinttolaisille 11:3:

      ”………..Jumala on Kristuksen pää.”

      1. Timoteukselle 2:5:

      ”Sillä on yksi Jumala ja yksi välittäjä Jumalan ja ihmisen välillä, ihminen Jeesus Kristus.”

    • Jari Raappana: ”Aina jostain kaivetaan jonkun hairahtaneen tutkijan kirjoitus, jolla puolustellaan omia erityisoppeja”.

      Ei-uskonnolliset tekstintutkijat käsittelevät ja tutkivat asioita lähinnä vain tekstin perusteella, ei uskonnollisten ennakkokäsitysten perusteella.

      Raamatun 1. Korinttolaiskirjeen 4. luku kehoittaa ”olla menemättä yli sen mikä on kirjoitettu” (Jumalan sanaan).

      Jos niin tekee, voi syntyä samanlainen tilanne kuin ensimmäisellä vuosisadalla ja jota Roomalaiskirjeen 10. luku (uusi kirkkoraamattu) kuvaa:

      ” 2 Voin todistaa, että he ovat täynnä intoa Jumalan puolesta, mutta heiltä puuttuu ymmärrys. 3 He eivät tiedä, mitä Jumalan vanhurskaus on, ja yrittäessään pystyttää omaa vanhurskauttaan he eivät ole alistuneet siihen vanhurskauteen, joka tulee Jumalalta.”

    • Nuo Vesa Ahlforsin lainaamat raamatunkohdat sopivat täydellisesti jt:ien oppiin, jossa on menty yli sen, mitä on kirjoitettu, ja jossa on pystytetty oma, tekoihin perustuva vanhurskaus.

Pro Kotimaa
Pro Kotimaa
KOTIMAA PRO -blogissa kerrotaan kuulumisia kirkon työntekijöiden, luottamushenkilöiden ja seurakunta-aktiivien erikoissivustolta.