Mikä otetaan, mikä jätetään?

Anna-Mari Kaskinen ja Helmi kuva (2)

Virsikirjan lisävihkotyö on nyt siirtynyt vaikeaan vaiheeseen. Mikä laulu otetaan, mikä jätetään? Työryhmällemme annettujen raamien perusteella voimme läpikäymistämme sadoista lauluista valita vain noin 70, korkeintaan 80.

Eilen työryhmämme jäsenistä koottu laajennettu ”dispositioryhmä” piti kokousta. Valintaprosessissa tähän saakka päässeet laulut oli ryhmitelty erilaisten otsikoiden ja teemojen alle.

Lauluja oli edelleen liikaa. Pyrimme suorittamaan valintaa mielessämme lukuisia kysymyksiä. Vastaako virsi siihen toimeksiantoon, joka työryhmällemme oli annettu? Tuoko se jotain uutta nykyisen virsikirjan sisältöihin ja melodioihin? Millainen on sen sanoma? Millaisella kielellä se on ilmaistu? Otetaanko siinä lasten ja nuorten näkökulma huomioon? Entä maailmanlaajuinen kirkko? Onko virsi ”täsmävirsi”, jota voidaan käyttää väin yhtenä kirkkovuoden päivänä, vai olisiko samasta aihepiiristä olemassa monikäyttöisempi vaihtoehto?

Työskentelymme on osoittanut sen, että kirkossamme vaikuttava lauluperinne on rikas ja elinvoimainen. Olemme myös voineet näköalapaikalta katsoa virsityötä, jota muissa kirkoissa tehdään.

Mutta miten käytetään sitä laulumateriaalia, joka ei nyt tule sisältymään lisävihkoon? Kokoelman ulkopuolelle jää satoja hienoja lauluja, niin meillä kuin muualla syntyneitä. Osa lauluista on meillä aikaisemmin julkaisemattomia. Miten ne voisivat olla saavutettavissa, kun kirkossamme tehdään uusia laulukirjoja? Sekä suomen- että ruotsinkielinen lisävihkotyöryhmä on tehnyt suuren työn kartoittaessaan ja kerätessään tämän materiaalin.

Jos vanhat merkit pitävät paikkansa, vielä tämän vuosisadan aikana kirkkomme saa kokonaan uuden virsikirjan. Näin on tapahtunut jokaisella vuosisadalla sitten 1500-luvun. Viime vuosisata oli poikkeus sikäli, että sen aikana valmistui kaksi uutta virsikirjaa, 48 vuoden välein.

Hyvää hiljaista viikkoa ja pääsiäistä kaikille virsien ystäville!

Anna-Mari Kaskinen

 

1. Kunnian saakoon

Poika Jumalan!

Kristus ylösnousi,

voitti kuoleman.

Kivi haudan suulta

vieritetty on.

Tyhjä on nyt vuode

hautakammion.

 

kerto: Kunnian saakoon,

Poika Jumalan!

Kristus ylösnousi,

voitti kuoleman.

 

2. Katso, hän saapuu!:

Murhe väistyy jo.

Herran katse loistaa

niin kuin aurinko.

Kiitosvirttä uutta

kansat laulakaa!

Tervehtikää Herraa,

synnin voittajaa.

 

kerto

 

3. Kirkkauden Herraan

aina luottakaa.

Meidät yönkin halki

Kristus johdattaa.

Maiden ääriin viesti

ihmeellinen soi.

Jeesus kuolemallaan

rauhan meille toi.

 

kerto

 

Edmund Budry 1884

käännös Richard Hoyle 1923

sävel Georg Friedrich Händel, ”Riemuitse, tytär Siionin”

suomenkieliset sanat työryhmän toimeksiannosta laatinut Anna-Mari Kaskinen.

    • Ite en kyllä ihan hevin usko virsikirjan häviävän käytöstä. Kas kun niitä virsiä lauletaan muuallakin kuin kirkossa. Ja eikä sellaisen valkokangas tsydeemihärvelin laittaminen kirkkoon, varsinkaan kiinteästi ole kauhean helppoa. Ja joka tilanteeseen eirkseen koottava… Heh, kuka sen ruljanssin joka kerta hoitaisi ja kuinka kauan kestäisi että jotain hajoaa ja tietysti kiireisenä aikana. Joten kyllä virsikirja säilyy vielä pitkään. Ja jos ei kirjana, niin lukulaiteversiona ainakin. Mutta se vaatii sen lukulaitteen ja siihenkin liittyy omat hankaluutensa.

  1. Voi tietysti äkkiseltään tuntua siltä, että tätä päivää olisivat enemmän erilaiset sähköiset lukutavat, mobiilivirsikirjat ja videotykeillä heijastamiset. Nämä lukutavat eivät kuitenkaan ole aivan yksinkertaisia tekijänoikeudellisesti. Siten minkä tahansa laulukirjan valkokankaalle heijastaminen tai ruudulta näyttäminen vertautuu kopioiden ottamiseen ja niitä rajoittavat omat sopimuksensa.

    Toinen juttu sitten on se, mihin Mattikin viittaa, että virsikirja edustaa kirjana kirkon oppia ja sillä on oma erityisasemansa kirkon jumalanpalveluselämässä. Maailmalla suhtautuminen virsikirjan opillisuuteen on varmasti aika kirjavaa. Esim. anglikaanikirkossa asia riippunee aika pitkälti siitä, mitä laitaa jonkun tietyn seurakunnan linja edustaa: matalakirkollisissa piireissä laulut valitaan evankelikaalisuudesta perittyjen laulukirjojen mukaan ja korkeakirkollisissa piireissä käytössä ovat perinteisemmän oloiset virsikirjat (joita tosin niitäkin on useampaa eri versiota). Muiden Pohjoismaiden kirkoissa on toistaiseksi ainakin virallisissa yhteyksissä pidetty aika lailla samaa yhden virsikirjan linjaa kuin Suomessakin. Viimeksi Norjassa viime vuonna julkaistiin yksi virallinen, kirkolliskokouksen hyväksymä virsikirja – fyysisenä (ja painavana) kirjana, jossa on melkein 1000 virttä, rukouskirja ja katekismus samoissa kansissa.

    Samuli Koivuranta, työryhmäsihteeri

  2. Miehen Y kromosomi on naisen kahdesta X kromosomista evoluutiossa syntynyt mutaatio, X;stä on pudonnut yksi sakara pois. Miehellä on siis yksi puhdas sama kromosomi naisen kanssa muta naisella ei yhtään sama kromosomia miehenkanssa, mikä ositaa oikean ns luomisrjäjeyksen. Eeva oli ensin.
    Muutenkin Genesis kertomus kuva kromosomit aivan oikein sillä nimen adam lukuarvot 44 45 ja 46 ovat täsmälleen samat kuin tieteellisessä kromosomiluokituksessamme tänään: 2×22 eli 44 autosomista, 45 miehelle ja naiselle yhteistä + 1 kpl miehen Y:tä eli kokonaismääräksi tulee 46. Siis 44, 45, 46.
    Kuka tai ketkä ovat olleet tämän informaation takana.
    (Heprean v e r i dam on juuri 44 eli 2×22!)

    • Ei ole, sillä alku-adam ei ollut vielä mies vaan androgyyni alkuolento. Cahhavh eli Eeva eli kohtu oli KAIKEN e l ä v ä n äiti; siis myös 1. miehen, joka oli muuten vasta KaJn, joka on saanut nimeensä asianomaisen suykupuolitunnuksen eli heprean JOD (penistä kuvaavan) kirjaimen.
      KaJn’n ’keihäs’ puhkaisikin kohdun immenkalvon ja kohtu (hebel=synnytystuska) vuodatti neitseellisen verensä kedolle.
      Lukekaa heprealaisten viisaiden tulkintoja heidän omista teksteistään.

    • ”Lukekaa heprealaisten viisaiden tulkintoja heidän omista teksteistään.”

      Ohittavat VT:n ilmoituksen. Saat innoituksen niistä?

    • ”Jokaisella miehellä on Y-kromosomi, mutta yhdelläkään naisella ei ole.”

      Seppo, onko tämä mielestäsi totta vai tarua?

    • ”Jokaisella miehellä on Y-kromosomi, mutta yhdelläkään naisella ei ole.”

      Juha palautti meidät kysymykseen. Olen samaa mieltä Juhan kanssa.

    • >> Kari. Juha palautti meidät kysymykseen. Olen samaa mieltä Juhan kanssa.

      Maailmassa on Kari ihmisiä, joilla on pimppi sekä kohtu ja jotka ovat synnyttäneet lapsen. Tästä huolimatta heillä on Y kromosomi. Eli sinun mukaasi he ovat siis miehiä ja mies voi synnyttää?

    • Heinilä, tietenkin on tietellinetyosiasia että Y-kromosmin SRI geeni aiheuttaa alunperin aina ensin tytöksi kehittyvän alkion muuttamaan kehityslinjan pojaksi.- Mutta olennaista ja oikeasta luomisjärjestyksestä kertovaa onse toaisia,että miehellä on yksi naisen X mutta naisella ei yhtään miehen Y:tä, jos naine olis iotettu miehen kylkiluusta, olisi Y jäänyt häneen. Mutta ei. Naisen X jäi mieheen miehen muututtua naisesta mieheksi. Siksi sinullakin Heiniä on tämän kehityksen muistona yhä nännit.

    • >>Joona, kiitos kommentista. Y-kromosomin omaavat ovat miehiä, muut ovat naisia.

      Eli vaikka sieltä jalkojen välistä löytyy pimppi, kohtukin löytyy niin he ovat silti miehiä? Nämä henkilöt muuten yleensä elävät elämänsä naisina ja sellaisiksi heidät on syntymästä määritelty.

    • >>Kari. Onko sinulla joku muu ajatus kuin mies?

      Y kromosomi kertoo vain siitä että sinulla on Y kromosomi. Jos sitten kehitys vaiheessa Y kromosomi jää aktivoitumatta ja valta jaa X kromosomile niin tiedätkö miten siinä käy jalkovälisi suhteen? Aivan, pimppihän sinne tulee.

      Ja aivot kehittyvät eri aikaan kuin se jalkoväli. Jos Y kromosomi jäi aktivoitumatta kun jalkoväli kehittyi mutta aktivoitui kun aivot kehittyivät niin tiedätkö millainen ohjelmointi sieltä sitten löytyy? Ja vastaako se mitä jalkovälistä löytyy.

      Ja kaikki tämä on lääketieteellistä faktaa.

    • Joona, kiitos hyvistä kommentista. Niin –, miksi heillä oli tarpeen selvittää, onko Y-kromosomia? Tällaisten henkilöiden elämä vaatii paljon tukea. Ainakin geneettisessä sukututkimuksessa he olisivat miehiä. Kuuluvat isälinjaan.

    • >>Poikkeamat ovat sinulla keskiössä, hyvä niin.

      Mitään poikkeamiahan ei pitäny olla. Kaikki joilla on Y kromosomi ovat miehiä eikö niin Kari?

    • Kiitos hyvästä kommentista, Charlotta. Silti jokaisella miehellä on Y-kromosomi, jota naisilla ei ole.

    • >>Silti jokaisella miehellä on Y-kromosomi, jota naisilla ei ole.

      Ja henkilöt jotka ovat kohdussaan kantaneet lapsen, synnyttäneet tämän, imettäneet jne .. ovat siis kaikki miehiä koska heillä on Y kromosomi?

    • >>Joona, kohdussa oleva lapsi on oma yksilönsä.

      Et vastannut Juha kysymykseen. Onko henkilö, jolla on pimppi, kohtu ja joka synnyttää lapsen silti mies koska hänellä on Y kromosomi?

    • >>Joona. Kiitos mielenkiintoisesta linkistä. Lääkärit tekivät ihmeen.

      Lääketiede tosiaan osasi auttaa mutta kuten jo totesin hänellä oli pimppi, toimiva kohtu jne ja noin sieltä syntyivät kaksoset.

      Mutta sinulla on Juha nyt ongelma. Olet julistanut että kaikkilla jolla on Y-kromosomi ovat miehiä joka tarkoittaa tämän uuden tiedon valossa että mies voi synnyttää?

      Eli miten on?

    • >>Joona, ei minulla ole ongelmaa. Biologia on biologiaa.

      Ja kumpi tämä henkilö oli joka synnytti kaksoset vaikka hänellä on Y-kromosomi. Mies vai Nainen?

    • Joona, ilman lääketiedettä hänellä ei olisi ollut mahdollista synnyttää. Geneettisessä sukututkimuksessa hän olisi mies.

    • >>Joona, ilman lääketiedettä hänellä ei olisi ollut mahdollista synnyttää.

      Lääketiede auttaa monia ihmisiä synnyttämään. Eivät ne palikat kaikilla XX naisillakaan toimi halutulla tavalla.

      >>Geneettisessä sukututkimuksessa hän olisi mies.

      Eli Juha sinun mukaasi mies voi synnyttää. Sittenhän tämäkin asia on selvä. Hyvää päivänjatkoa 🙂

    • Arvostan naisia. He ovat monella tavalla usein fiksumpia kuin miehet. Johtuuko sikiön aikaisesta kehityksestä?

    • Eriytymine alka noin 6 rakausviikon jälkeen. Siihen asti kehittymässä on aina tyttö,
      ihmisenä alkiota voi pitää sitten ,kun aivot ovat kehittyneet tietoisuudeksi ja aistivat esim kivun. Lihasrefleksit eivät tätä sinänsä kerro.

    • Seppo,

      Tarkoitatko, että alussa olevaa alkoitaa/sikiötä voidaan nimittää tytöksi vaikka (siitä huolimatta, että) hän ei vielä ole tietoinen (omasta sukupuolestaan), eli siis ei osaa itse määritellä/päättää sukupuoltansa. Eli siis näin ajatellen, että sukupuoli ei ole pelkästään yksilön itsensä määrittelemä ”olemus”?

    • Minäkeroin vaintietellisentyosiasia alkionkehittymisestä,joka ei oe yhtäänriippuvaine mitä nimiä tälle kehitykselle ja sen osioille annetaan. Siis rautalankaa: 6 ensimmäistä raskausviikkoa sikiö kehittää munasarjoja. Tämän jälkeen saattaa Y-kromosomissa oleva SRI geeni aktivoitua ja munasarjat kehittyä kiveksiksi.

    • Seppo hyvä,

      joka tapauksessa käytät alkiokehityksen vaiheissa sukupuolitermejä, joissa liität sukupuolikäsitteen selkeästi biologiaan. Niinä ei sinänsä ole tieteellistä ongelmaa. Toisaalta sukupuolikäsite taas muuten on nyt lainsäädännössä irrotettu biologiasta, joten tieteellisiä perusteluja tuntuu käytettävän aikanamme suhteellisesti. Nythän meillä on selvästikin (ainakin) kahdenlasita käsitystä, mitä on käsite ”sukupuoli”.

      Toisaalta, jos 6 viikkoa katsotaan rajaksi, joilloin kehittyvä alkio/sikiö tulee tietoiseksi, herää tietenkin kysymys, millä perusteella abortin raja määritellään. Abortti on tietysti oma erillinen kysymyksensä (johon en sy<vemmin nyt mene), mutta mielenkiintoinen asia on se, että tuo "tietoisuus" -argumentti ei ola aina samanlainen painoarvoltaan vaan pikemminkin enemmän tai vähemman tarkoituslähtöinen.

lisävihkotyöryhmä Virsikirjan
lisävihkotyöryhmä Virsikirjanhttp://uusivirsi.wordpress.com/
Käytössä olevaan virsikirjaan valmistellaan parhaillaan lisävihkoa. Valmistelevan työryhmän on määrä saada työnsä päätökseen vuoden 2014 loppuun mennessä. Tämän jälkeen ehdotus menee kirkon hallintoelimien käsiteltäväksi ja päätettäväksi. Aikaisintaan lisävihko on seurakuntien käytössä vuoden 2016 loppupuolella. Tätä blogia kirjoittavat työryhmän jäsenet: kirkkoherra Jaana Marjanen (Kuopio), puheenjohtaja; MuM, kanttori Kaisa-Leena Harjunmaa-Hannikainen (Vihti); professori Kaisa Häkkinen (Turku); kirkkomusiikin opiskelija Taru Hämäläinen (Helsinki); FM, kirjailija Anna-Mari Kaskinen (Lohja); säveltäjä Olli Kortekangas (Helsinki); nuorisotyönopettaja, lehtori Pekka Kosonen (Pieksämäki); MuM, muusikko Pekka Nyman (Kirkkonummi); professori Erkki Tuppurainen (Kuopio); MuM, KM, kanttori, Jenni Urponen (Nousiainen); pastori, TM Samuli Koivuranta, sihteeri. Vanhempiin blogikirjoituksiin voi tutustua osoitteessa http://uusivirsi.wordpress.com/