Mikä on vanhurskaan oikea sylkysuunta?

hammasharja (1 of 1)

Vanha tarina kertoo kirkkoherrasta, jonka harrastus oli heittää kirkkohallituksen kiertokirjeet avaamattomina roskakoriin. Kirkkoherra ei uskonut, että etelästä tulee mitään hyvää saati fiksua.

Samoin tuntuu uskovan moni muukin. Myös kirkon ulkopuolella. Viime päivinä kirotussa etelän mediassa (Helsingin Sanomat) on ollut kaksi juttua, joissa on soitettu kolumnisteille, jotka ovat lyöneet Helsinkiä kuin vierasta sikaa. Kalevan Antti Ervasti puhui lähiöstä kauheina paikkoina > lähiöhelvetti. Keski-Pohjanmaan kulttuurikoordinaattori Sanna-Maija Kauppi kertoi käyneensä Helsingissä: ”En pitänyt yhtään”.

No voi sun. Ei kenkään tarvitse pitää Helsingistä, Keski-Pohjanmaasta tai Oulun seudusta. Tai mistään muustakaan paikasta maapallolla. Mutta mikä pistää ihmisen julistamaan tuomioita oman (usein rajallisen) kokemuksensa antamalla ehdottomuudella?

Kirkko toimii niin vihatuissa lähiöhelveteissä kuin oikeitten immeisten asuinseuduilla. Mutta myös kirkon sisällä tiedetään että vanhurskaan oikea sylkysuunta on etelä ja siellä eritoten Kirkon talo Etelärannassa.

Vastakkainasettelulle on uskontososiologiset perustelut, sillä tutkimusten mukaan Suomi on jakautunut hengellisesti kahtia: etelään ja muuhun Suomeen – tosin yliopistokaupungeissa havaitaan jo sama ikävä eteläinen virus, joka aiheuttaa jäsenkatoa ja etääntymistä.

Ihmisen on asuttava jossain. Paikkoja on monta. Useimpien ihmisen on myös tehtävä jotain elääkseen. Erilaisia asioita voi tehdä erilaissa paikoissa. Sama pätee kouluttautumiseen. Ja rakkauden aikaansaamaan muuttoliikkeeseen.

Mitä me voitamme haukkumalla toisten ihmisten asuinpaikkoja?

- Olli Seppälä -

Kuvassa ivahampaanpesua jossain päin Suomea.

19 kommenttia

  • Jouni Turtiainen sanoo:

    Stadin kundi on puhunut. Ugh! 🙂

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Salme Kaikusalo sanoo:

    Mihin suuntaan etelän vanhurskaat sylkevät?

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Päivi Huuhtanen-Somero sanoo:

      Alaspäin. Se on luonnollinen syljen reitti. Omiin jalkoihin kaikkialla (tiesihän sen entisaikojen junanhuolitsijakin: spåtta ej på golvet). 😉

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Salme Kaikusalo sanoo:

      Rohkenen epäillä etelän vanhurskaiden syljen suuntaa. Ainakin pärskeitä näyttää lentävän vähän joka ilmansuuntaan, jopa maan rajonen ulkopuolelle.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Tarja Aarnio sanoo:

    “Vastakkainasettelulle on uskontososiologiset perustelut, sillä tutkimusten mukaan Suomi on jakautunut hengellisesti kahtia: etelään ja muuhun Suomeen – tosin yliopistokaupungeissa havaitaan jo sama ikävä eteläinen virus, joka aiheuttaa jäsenkatoa ja etääntymistä.”

    Miksi näin on tapahtunut? Osaisiko joku vastata.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kari-Matti Laaksonen sanoo:

    En taatusti sylkisi, jos kirkon talo sijaitsisi jossakin “vihatussa lähiöhelvetissä.” Tai edes Pasilassa. En tosin sylje muutoinkaan.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Mikä on vanhuskaan oikea sylkysuunta?

    Eiköhän se ole se, että jokainen nielköön räkänsä omasta kurkusta alaspäin. Jokaisen vanhurskaan (Jeesukseen uskovaisen), jos aikoo edelleen vanhurskaan kirjoissa pysyä, on ehdottomast lopetettava sylkemnen, ainakin toisen lähimmäisen naamalle!

    Jokainen voi itse tykönään pohtia, kuinka niin helposti se sylki puheen mukana lähtee lentoon! Mitä ilkeämpi sana, sen varmempi osumatarkkuus!

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Teemu Kakkuri sanoo:

    Kirkkohallitus tuskin edustaa mitään helsinkiläisyyttä tai edes etelää, vaikka sijaitseekin Etelärannassa. Se on sitä paitsi uskonnollisesti paljon mainettaan parempi instanssi.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Salme Kaikusalo sanoo:

      Näin minäkin olen taipuvainen ajattelemaan. Kirkkohallitus ei edusta Helsingin/etelän seurakuntia.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari-Matti Laaksonen sanoo:

      Juu, eikä se Eteläranta 8 ole edes rakennuksena erityisen pönäkkä. Mieluummin olisin sijoittanut kirkkohallituksen Pitkänsillan pohjoispuolelle, vaikka ymmärrän, että matka on monelle ideologisesti edeleen liian pitkä.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Juhani Ketomäki sanoo:

    Saattaa olla että jossain vaiheessa Kirkkohallitukseen keksitään jotain järkevää tekemistä.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Tarja Aarnio sanoo:

      No on sille tietojen mukaan tekemistä keksitty, vaikka se “aluksi perustettiin 1944 hallinnoimaan kirkolle II maailmansodan aikana jaettuja ulkomaisia avustuksia köyhille ja sodan runtelemille seurakunnille. Kirkon keskusrahaston hallituksena toimiminen on edelleen kirkkohallituksen tärkein tehtävä.”

      “Ennen kirkkohallituksen perustamista kirkon yhteistä hallintoa hoitivat kirkolliskokous ja piispainkokous. ” Mitenhän ihmeessä silloin pärjättiin ilman kirkkohallitusta ainakin kymmeniä ellei satoja vuosia?

      Tällaistakin tietoa löytyy. “Kirkkohallitus muodostaa evankelis-luterilaiselle kirkolle jonkin verran vieraan konsistoriaalisen hallintorakenteen, minkä johdosta kirkkohallituksen asemasta on käyty keskustelua sen koko olemassaolon ajan.”

      Toivottavasti keskustelu jatkuu vaan tietty ilman syljeskelyjä.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Yrjö Sahama sanoo:

    Jos sylkeminen ymmärretään symboliseksi paheksunnan tai halveksunnan osoitukseksi niin “vanhurskaan” ei pitäisi sylkeä ensinkään, sillä apostoli toteaa kristityistä: “Meitä herjataan, mutta me siunaamme.”

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Juhani Ketomäki sanoo:

      Kirkon byrokratia sen kun kasvaa vaan. Kun aikanaan lääninhallituksen yhdistettiin eli vähennettiin niin kirkko perusti uusia hiippakuntia. Esimerkiksi Espoon hiippakunta perus

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Juhani Ketomäki sanoo:

    Perustettiin sentakia että Mikko Heikka pääsisi piuspaksi kun se ei Helsingissä onnistunut. Se on olemassa edelleen sen vuoksi että mahdollisimman moni pääkaupunkiseudun pappi pääsisi pappisasessoriksi ja kaiken maailman hippakunnalkisiin työryhmiin. Turkuun otettiin toinen piispa että arkkipiispa ehtisi enemmän paistatella julkisuudessa.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Jouni Parviainen sanoo:

    Vanhurskas voisi vanhan kansan tapaan sylkäistä kouriinsa, tarttua lapioon tai rautakankeen ja rakentaa kirkolle lujemman perustuksen. Niin se kestäisi paremmin näissä nykyajan opintuulissa.

    Tai hän voisi Jeesuksesta esimerkkiä ottaen sylkäistä maahan ja valmistaa tahnan, jolla avaa sokeat silmät. Tai sylkäistä kuten Jeesus teki parantaessaan kuuron ja huonosti puhuvan miehen.

    Pilkkasyljestä ei ole iloa.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • kimmo wallentin sanoo:

      Jouni: “Tai hän voisi Jeesuksesta esimerkkiä ottaen sylkäistä maahan”

      Kannattaa kuitenkin pitää varansa, ettei kus.. siis syljeskele omille kintuilleen.

      Jaa, mutta ainahan voi tietysti sylljeskellä toisuskoisten. ateistien tai uskonnottomien suuntaan.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Jouni Parviainen sanoo:

      Kiitos, Kimmo, kun taas reagoit. Ja annoit persoonalliseen tyyliisi syttöä sanoman selkeyttämiseen ja jatkopohdintaan.

      Pyrin omassa käytöksessäni olemaan johdonmukainen. Kun siis kommentoin, että “Pilkkasyljestä ei ole iloa.”, sanoin sen kaikkiin mahdollisiin suuntiin.

      Ensimmäisen kohtaamiseni ns. tunnustavan vapaa-ajattelijan kanssa liittyy kesätyöhön. Sain eräältä asiakkaalta kiitokseksi pienen runoarkin. Siinä oli allekirjoituksena nimi ja ranskankielinen teksti “Runoilija ja vapaa-ajattelija”. Ihminen kohtasi ihmisen.

      Olen kokenut, kuten muuten jokunen muukin näillä sivuilla liikkuva keskustelija, että Sinun kommenttisi ovat monesti rehellistä havainnointia siitä, miltä kirkollinen uskominen näyttää tämän päivän Suomessa. Vaikka näen asioita kovin eri tavalla, luen Sinut kernaasti siihen joukkoon, joka tiukalla otteella kankeaa ja lapioi kovaa maata pehmeämmäksi. Nimittäin vakaumuksen todellisen kunnioittamisen työsaralla pelkän vakaumuksen sietämisen sijasta, puhumattakaan sen halveksimisesta.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Kotimaa toimitus
    Kotimaa toimitus

    Blogissa katsellaan ohitsekiitävää maailmaa yksityiskohtien ja yleistyksien kautta. Erityisesti kirkon ja uskontojen asiat ovat luupin alla. Yhteiskuntaa unohtamatta.