Messiaan aika koittaa

Paratiisi oli täynnä kukkia. Kukkien runsaus tulee olemaan tunnusomaista myös uudistuneelle paratiisille, taivaan ihanille asuinsijoillemme Jumalan antamassa iki-ilossa.

Kuvassa kukka kotimme pöydällä, puutarhasta otettu 7.8.2006 Yaoundessa Kamerunin pääkaupungissa.

Toinen adventtisunnuntai puhuu Messiaan aikakauden avautumisesta. Jumala tekee uutta. Uusi aika on koittanut Jeesuksessa ja tulee kerran saapumaan luoksemme täyttymyksessään.

Sunnuntai 08.12.2019
2. adventtisunnuntai
Kuninkaasi tulee kunniassa
1. lukukappale: Jes. 35:3-6

Johannes Kastaja oli Jeesuksen edeltäjä. Hän saarnasi voimakkaasti Jumalan valtakunnan lähestymistä. Tämä toteutui Jeesuksessa.

Kun Johannes Kastaja joutui vankilaan, niin hän halusi varmistautua, oliko Jeesus luvattu Messias, Jumalan valtakunnan hallitsija, Vapahtaja. Sitä varten hän lähetti tiedustelijoita Jeesuksen luo. Nämä saivat vastauksen: Jeesuksen teot puhuivat puolestaan: Kyllä on.

Messiaan aika koitti jo Jeesuksen elämässä – Hän on Vapahtajamme

Jeesus paransi sairaita. Tämä oli esimakua taivaan elämästä, ikuisesti täydellisestä. Mikään sairaus, mikään tauti, mikään kipu ei enää taivaassa vaivaa.

Jeesus avasi sokeiden silmät. Messiaan aika oli koittanut.

Jeesus avasi kuurojen korvat. Messiaan aika oli koittanut.

Jeesus avasi mykkien suut puhumaan. Messiaan aika oli koittanut.

Rammat ja raajarikot saivat liikuntakyvyn. Messiaan aika oli koittanut.

Johannes Kastaja ymmärsi sanoman: Jesajan kirjan profetia oli täyttynyt:

Silloin aukenevat sokeiden silmät
ja kuurojen korvat avautuvat,
rampa hyppii silloin kuin kauris,
mykän kieli laulaa riemuaan.

Tulevaisuus on Jumalan – Ikuinen ilo ja taivaan täyttymys odottaa meitä

Paratiisi oli kukkia täynnä. Uudistunut Paratiisi on Jumalan antama täyttymys taivaan kirkkaudessa. Taivaassa on kauniinpaa kuin kauneimmassa puutarhassa maan päällä. Luomistyön todellinen tarkoitus: Katso, kaikki on sangen hyvää ja kaunista, toteutuu täysipainoisesti. Jumala luo uutta, uusi riemu ja suloisuus saapuvat luoksemme. Jumalan kirkkaus on valonamme ja kauneus on sanoin kuvaamaton.

Vielä enemmän kuin virtaava vesi saa autiomaan kukoistamaan yhtenä kukkamerenä, vielä enemmän Jumalan ikuisessa Paratiisissa, ikuisen puutarhan kauneudessa, täyttymyksen kukkien henkuvassa heleydessä, saamme riemuita ikionnen ihanuudessa.

Jumala itse tulee ja pelastaa teidät.
Lähteitä puhkeaa autiomaahan,
vuolaina virtaavat purot arolla.

Usko on toivoa täynnä – suuntautumista Jumalan tulevaisuutta kohti

Meidän perustamme elämässämme on Jeesuksen täytetty pelastustyö. Meidän tulevaisuutemme aukeaa Jeesuksen takaisin tuloa kohti. Jumalan valtakunta lähestyy, toivoa täynnä. Usko saa rohkaisua. Vaivojen alla saamme nostaa päämme ja katsoa eteenpäin. Heikkoinakin saamme ojentaa kätemme Vapahtajamme käteen ja pyytää, että hän tarttuu meihin ja taluttaa perille. Kun jalkamme horjuvat, niin hän kantaa meitä, perille asti, aina taivaan kotiin saakka.

Saamme heittää ahdistuksemme ja huokailumme Jumalan eteen ja täysin rinnoin, turvallisin mielin, heittäytyä hänen hoiviinsa.

Hän hoitaa meitä paremmin ja turvallisemmin kuin hellä äiti rakkasta lastaan. Hän pyyhkii pois kyyneleemme ja lohduttaa meitä: Älä pelkää rakas lapseni. Sinä olet minun. Minä rakastan sinua ja pidän sinusta huolen.

Näin näköalamme tulevaisuuttamme kohti avaa meille uskon rohkeuden ja vapautuneen mielen, ovi aukeaa toivoa täynnä ja onni odottaa taivaan kotia kohti vaeltaessamme.

Voimistakaa uupuneet kädet,
vahvistakaa horjuvat polvet,
sanokaa niille, jotka sydämessään hätäilevät:
”Olkaa lujat, älkää pelätkö.
Tässä on teidän Jumalanne!”

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Kaunista, todella kaunista on taas Raamatusta poimimasi teksti. Ja kuvitus on minun silmissäni aivan samaa luokkaa. Kuten tiedät, katson kuitenkin noita jakeita hiukan eri suunnasta, minkä olemme jo aiemmissa keskusteluissa todenneetkin. Tällä kertaa ajattelin kiinnittää huomiotasi erääseen Messias-ennustusten tulevaisuuden näkymän piirteeseen..

    Kuten Jeesus niin monasti opetuksessaan todisteli, hän ottaa täältä maan päältä uskollisia luokseen taivaaseen. Esimerkiksi näin sanoen: ”Minä menen valmistamaan teille sijaa mutta tulen sitten takaisin ja noudan teidät luokseni, jotta saisitte olla siellä missä minä olen.”(Joh14:3) Ja vaikka minulla ei asiasta olekaan mitään tarkempaa tietoa, niin varmaankin ”Taivaassa on kauniinpaa kuin kauneimmassa puutarhassa maan päällä”.

    Alkuperäisen Jesajan tekstin lukeneet liittokansan jäsenet eivät käsittääkseni tienneet taivaaseen menosta mitään, jalat heillä olivat tukevasti maassa. Tietonsa olivat tietysti hyvin rajalliset myös tuosta taivaallisesta Messiaasta, jolta he kuitenkin odottivat vuosisatojen ajan parempaa huomista tänne maan päälle. Noihin ennustuksien tulkintaan viittasitkin Jeesuksen päivinä.

    On aivan varmaa, että kirjoittamasi kerran näkee päivänvalon: ”Luomistyön todellinen tarkoitus: Katso, kaikki on sangen hyvää ja kaunista, toteutuu täysipainoisesti.” Ja sinun näkemyksesi on, että vain taivaassa? Minä näen asian siten, että luomistyön tarkoitus oli ”sangen hyvä ja kaunis” täällä maan päällä! Taivaallinen luomistyö Raamatusta luettuna pitäytyy vain niihin henkiluomuksiin, jotka siellä Luojaansa palvelevat, vai näetkö sinne luodun myös kauniin kasvikunnan ja ihanan eläinkunnan?

    Sinä olet Matias täällä suunnilleen ainoa teologisesti oppinut ja myös Raamatun teksteihin erinomaisesti perehtynyt, joka vastailee tämänkaltaisiin kysymyksiin tällä foorumilla. Ja teet sen hyvin sävyisällä ja toista osapuolta kunnioittavalla tavalla. Siksi pyydän suoraa kommenttia minulle seuraavan uskoni tueksi tai sen kumoamiseksi:

    Uskon, että ”Taivas on Herran, maan hän on antanut ihmisille.”(Ps115:16)

    Uskon, että Jumalan alkuperäinen tarkoitus oli tehdä tästä planeetasta maailmanlaajuinen ”mielihyvän puutarha”, jotakin sellaistahan sana paratiisi persiankielisessä kontekstissaan alunperin on tarkoittanut. Uskon, että Jumalan tahto kerran vielä toteutuu ”niin maan päällä kuin taivaassa”.

    En usko, että Kaikkeuden suvereeni olisi kompastunut aikeissaan sen vuoksi, että ensimmäinen ihmispari poikkesi elämään johtavalta tieltä.

    Uskon, että Jeesus hoiti asiat kuntoon ja taivaaseen kokoamisella selä Jumalan valtakunnalla on hyvin tärkeä rooli asioiden maan päällä kuntoon saattamiseksi.

    • ”Uskon, että ”Taivas on Herran, maan hän on antanut ihmisille.”(Ps115:16)”

      Nyt on Rauli niin että olet erimieltä järjestösi kanssa. Minulla ei ole läheskään samaa koulutusta mitä sinulla on mutta mielestäni jakeessa on kyseessä kaikki ihmiset?

    • Kyllä vaan, jakeessa on kyse koko ihmissuvusta.

      Myös tulevia sukupolvia koski ohjeistus ”Olkaa hedelmälliset, lisääntykää ja täyttäkää maa ja ottakaa se valtaanne. Vallitkaa meren kaloja, taivaan lintuja ja kaikkea, mikä maan päällä elää ja liikkuu.”

      Halusin Matiakselle – ja miksei myös sinulle- korostaa, että alunperin taivaaseen ei ihmistä ollut tarkoitettu. Sellainen mahdollisuus tuli siksi, että Kristuksen ja hänen taivaaseen kutsumiensa johdolla asiat saadaan alkuperäistä vastaavaan kuntoon ”täällä maan päällä niin kuin taivaassa”.

      Mitä sinä tällaisesta aatoksesta olet mieltä alkuperäisen tarkoituksen suhteen Raamatun kertomana? Matiaksella on epäilemättä kiireitä näin itsenäisyyspäivänä. Uteluni osui vähän hankalaan ajankohtaan.

    • ”Kyllä vaan, jakeessa on kyse koko ihmissuvusta.

      Myös tulevia sukupolvia koski ohjeistus ”Olkaa hedelmälliset, lisääntykää ja täyttäkää maa ja ottakaa se valtaanne. Vallitkaa meren kaloja, taivaan lintuja ja kaikkea, mikä maan päällä elää ja liikkuu.”

      Näyttää vahvasti siltä ettei järjestösi 144000 kuuluisi edes ihmissukuun!

    • Joitakin ihmissukuun kuuluvia kutsuu myös taivas, osana tuota Raamatun sivuilla kerrottua Jumalan järjestelyä. Kyllä Pietari ja Paavali ihmissukuun kuuluvat, niin taivaaseen Kristuksen luo kun heidät kutsuttiinkin.

      Tarkoituksenani on sanoa ja myös Matiakselta erityisesti kysyä, että eikö alunperin kaikkien ihmissukuun kuuluvien pitänyt elää maapallolla ikuisesti. Onnellisina ja Luojansa ohjeiden mukaisesta täydellisestä ihmiselämästä nauttien.

    • Tämä tuli väärään kohtaan siirretään tänne. Matias voi poitaa eellisen.

      Eivätkö Rauli järjestösi 144000 ole edes vanhurskaita. Heille on tämä lupaus:

      Ps. 37:29. Vanhurskaat perivät maan ja asuvat siinä aina.

    • Vanhurskaat eli oikeamieliset perivät maan sanoo Raamattu sekä Psalmeissa että Jeesuksen sanoin Vuorisaarnassa(Mat5:5) Tämä ei tietenkään merkitse sitä, etteikö vanhurskaita mene myös taivaaseen.

      Psalmin 37 tekstiyhteys kertoo vastakkain asettelusta: vanhurskaat ja jumalattomat. Kas näin Raamattu: ”Väärintekijät joutuvat tuhoon, mutta ne, jotka panevat toivonsa Herraan, saavat periä maan. Vielä hetki — ja jumalatonta ei enää ole! Sinä katsot hänen asuinpaikkaansa — se on tyhjä! Mutta nöyrät perivät maan, he saavat osakseen onnen ja rauhan.(Ps37:9-11)

      En nyt siteeraa enempää. Nykyään täytyy olla tarkkana, ettei Raamatusta lainatuilla syyllisty vihapuheeseen.

      Tietysti voi myös ajatella siten, että taivaaseen menevät perivät maan hallintoalueenaan. Näin Raamattu tuosta perimisestä: ”Olet tehnyt heistä kuningassuvun, meidän Jumalamme pappeja; he tulevat hallitsemaan maan päällä.”(Ilm5:10)

    • ”Tietysti voi myös ajatella siten, että taivaaseen menevät perivät maan hallintoalueenaan. Näin Raamattu tuosta perimisestä: ”Olet tehnyt heistä kuningassuvun, meidän Jumalamme pappeja; he tulevat hallitsemaan maan päällä.”(Ilm5:10)”

      Luetko Rauli näin: ”Olet tehnyt heistä kuningassuvun, meidän Jumalamme pappeja; he tulevat hallitsemaan maan päällä.” (Paitsi ne 144000)?

      Entä miten seuraavat luet?

      Ps. 37:29 Vanhurskaat perivät maan ja asuvat siinä aina (paitsi ne 144000).

      Matt. 26:29. Sitten hän otti maljan, kiitti Jumalaa, antoi heille ja sanoi: ”Juokaa tästä, te kaikki (144000).

      2. Kor. 1:21. Mutta se, joka lujittaa meidät yhdessä teidän kanssanne Kristukseen ja joka on voidellut meidät (144000), on Jumala,

    • Mieleeni tuli yksi asia jota olen näin pohjolan asukkaana ihmetellyt. Rauli, teidän materiaalissa on vain kesämaisemaa ja esim. leijonan rapsutusta. Muuttuuko tämä pohjolakin leijonille suotuisaksi.

    • Rauli

      Kiitos kysymyksestäsi jonka olet sijoittanut useampaan puheenvuoroon Reijon kansas keskustelun takia.

      Tuot selkeästi esille oman suuntauksesi näkökulman.

      Puheenvuoroissasi tuot hyvin esille sen, miten Jumalan luomistyön perusteella Jumalan sanaan sisältyy monia suuria lupauksia siitä, miten Jumala pitää luomakunnastaan huolta ja miten hän alati uudistaa kättensä tekoa, tätä ajallista maata ja meidän näkemäämme taivasta.

      Mutta kuten hyvin tietänet niin kristillisellä kirkolla on jo alusta lähtien ollut myös usko uusiin taivaisiin ja uuteen maahan eli siis tältä osin toisenlainen tulkinta tulevaisuudesta kuin mitä teidän liikkessänne on pidetty esillä.

      Matteuksen evankeliumi:

      5:18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.

      24:35 Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät koskaan katoa.

      Markuksen evankeliumi:

      13:31 Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa.

      16:17 Mutta ennemmin taivas ja maa katoavat, kuin yksikään lain piirto häviää.

      21:33 Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa.

      Jotta tulee näkyviin että tämä vanhan taivaan ja maan katoaminen ei merkitse olemassaolon loppua, vaan kokonaan uuden luomakunnan esiin tuloa otan tähän yhden raamatunkohdan, missä vanhan katoaminen ja uuden luominen liittyvät toisiinsa.

      Ilmestyskirja:

      21:1 Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole.

      Uuden testamentin kirjoista ehkä enemmän kuin mikään muu Ilmestyskirja perustaa näkyjensä opetuksen aikansa koko Raamatun eli Vanhan testamentin opetukselle.

      Jesaja:

      65:17 Sillä katso, minä luon uudet taivaat ja uuden maan. Entisiä ei enää muisteta, eivätkä ne enää ajatukseen astu;

      Vanhan poistuminen on niin perusteellista ettei se enää edes tule ajatuksiinkaan, kun uuden olotilan ihanuus pääsee vaikuttamaan täydellä voimallaan.

      Vanhan kirkon aikana tämä kokonaan uuden kuvaaminen kehittyi vähitellen selkeämmäksi ja selkeämmäksi sen mukaan mitä Uuden testamentin kirjoituksia ehdittiin kopioida ja miten ajassa liikkuvia kreikkalaisen pakanuuden opeista peräisin oleviin kysymyksiin piti vastata eri tilanteissa.

      Meidän kirkkomme opetus on nykymuodossaan kirjattu 25.6.1530 julki luettuun Augsburgin tunnustukseen

      XVII Kristuksen tuomiolle tulo

      Edelleen seurakuntamme opettavat, että Kristus on aikojen täyttyessä ilmestyvä tuomiolle ja herättävä kaikki kuolleet; hurskaille ja valituille hän antaa iankaikkisen elämän ja pysyvän ilon, mutta jumalattomat ihmiset ja perkeleet hän tuomitsee ikuiseen piinaan.

      Ne tuomitsevat kasteenuusijat, jotka katsovat, että tuomittujen ihmisten ja perkeleiden rangaistus on kerran saava loppunsa.

      Ne tuomitsevat myös sellaiset, jotka nyt levittävät juutalaisia oppeja, joiden mukaan hurskaat tulevat saamaan herruuden maailmassa ennen kuolleiden ylösnousemusta, sen jälkeen kun jumalattomat on kaikkialla kukistettu.

      Kiitos Rauli ja Reijo mielenkiintoisesta keskustelusta.

  2. Matias. En voi olla ihastelematta sinun tasapainoisia lauseitasi. Eriävät mielipiteesi esität miellyttävin sanakääntein, ja sinulla on myös tarjottavana oma ajatuskulkusi käsiteltävästä aiheesta. Et tyydy pelkästään toteamaan, että ”olen eri mieltä.!!”

    Haluaisin vielä hiukan jatkaa tätä planeettamme tulevaisuutta koskevaa keskusteluamme.

    Nyt siis eri näkemyksemme liittyvät maan, siis maapallon pysyvyyteen. Ja sinun esille ottamissa raamatunjakeissa kerrotaan, että ”Taivas ja maa katoavat”. Poimin niistä yhden, joka mielestäni kertoo tuon ” katoamisen” syvemmmän merkityksen.

    Vuorisaarnassa Matteuksen mukaan Jeesus sanoo: ”Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.”(Mat5:18) Mutta saman lauseen Luukas on kirjannut muotoon: ”Mutta laista ei häviä piirtoakaan, ennemmin katoavat taivas ja maa.”(Lu16:17)

    Eikö totta, näitä raamatunkohtia vertaamalla hiipii mieleen ajatus siitä, että Jeesuksella oli tarkoitus korostaa Jumalan sanan pysyvyyttä: jopa taivas ja maa ovat teoriassa katoavia – Jumalan sana on katoamatonta. Tämä vertailu käy ilmi Jeesuksen edellisen jakeen toteamuksesta: ”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.”

    Jos Jeesus olisi opettanut, että maapallomme tullaan tuhoamaan ja korvaamaan uudella taivaankappaleella, hänen aiemmin antamansa lupaus joutuisi outoon valoon: ”Autuaita kärsivälliset: he perivät maan.”(Mat5:5) Mitä perittävää olisi tuhoon tuomitussa planeetassamme? Periminen tarkoittaa käsitteenä jonkun jo olemassa olevan haltuun ottamista.

    Raamatun vanhempi osa sisältää runsaasti lupauksia maan pysyvyydestä. Psalmi 37 lienee tästä paras esimerkki, sieltä Jeesuskin lienee ajatuksen poiminut Vuorisaarnaan. Mitä ajattelet seuraavista lauseista ja ennen muuta niiden toteutumisesta?

    ”Väärintekijät joutuvat tuhoon, mutta ne, jotka panevat toivonsa Herraan, saavat periä maan. Vielä hetki — ja jumalatonta ei enää ole! Sinä katsot hänen asuinpaikkaansa — se on tyhjä! Mutta nöyrät perivät maan, he saavat osakseen onnen ja rauhan… Herra rakastaa oikeutta. Hän ei hylkää omiaan vaan varjelee heitä iäti, mutta jumalattomien suku sammuu. Vanhurskaat perivät maan ja asuvat siinä aina… Pane toivosi Herraan, kulje hänen tietään! Hän korottaa sinut, sinä saat periä maan ja nähdä jumalattomien tuhon.(Poimintoja Psalmista37)

    Oletko ajatellut syytä siihen, miksi Kaikkivaltias taivaallinen Isämme hävittäisi maapallon? Eikö huonojen vuokralaisten häätö olisi ymmärrettävämpi toimenpide? Miksi kirjaimelliset taivaallinen tulisi korvata uusilla?

    Toivottavasti kysymykseni eivät olleet kärkeviä? Yritän noudattaa sinun maltillista linjaasi parhaan kykyni mukaan.

    • Rauli

      Aikoinaan olin opponenttina Abo Akademin tutkijaseminaarissa, kun eräs seminaarimme osanottaja valmisteli väitöskirjaansa Matt. 5:5 pohjalta.
      Tuossa keskustelussa rohkaisin häntä ottamaan maa -käsitteen huomattavan konkreettisesti.

      Myöhemmin hänen työstään tuli hyvä väitöskirja. Hänen kirjansa valmistuessa olin jo töissä Kamerunissa lähetystyöntekijänä.

      Laaksonen, Jari: Jesus und das Land. Das Gelobte Land in der Verkündigung Jesu.
      – Diss.: Åbo Akademi University.
      ISBN 951-765-090-6. vi, 433 s

      Kun puhumme uusien taivaiden ja uuden maan luomisesta, niin silloin suunta ja painotus ei ole tämän maailman häviämisessä, vaan uuden ja ihanamman maailman esiin tulossa. Tuleva maailma ei ole jokin idealuomus, vaan ruumiin ylösnousemuksen jälkeen esiin tulevaa ikuista iloa taivaan kirkkaudessa.

      Jeesuksen ylösnousemusruumis on hyvä havaintoesimerkki siitä uudesta hengellisestä ruumiista, joka meillä on taivaassa, toisaalta niin konkreettinen että Jeesus saattoi syödä, toisaalta niin uuden maailmanjärjestyksen mukaista henkisyyttä, etteivät seinät eivätkä suljetut ovet olleet minkäänlaine este hänen ilmestyessään opetuslapsilleen ylösnousemuksensa jälkeen.

    • Tässäkin keskustelussa voimme taas kerran havaita sen, kuinka Raamatun opetus on kokonaisvaltaista: kaikki vaikuttaa kaikkiin.

      Rinnastat uuden maan Jeesuksen ylösnousemusruumiseen, jos oikein tulkitsen ajatuskulkuasi: ”Jeesuksen ylösnousemusruumis on hyvä havaintoesimerkki siitä uudesta hengellisestä ruumiista, joka meillä on taivaassa, toisaalta niin konkreettinen että Jeesus saattoi syödä, toisaalta niin uuden maailmanjärjestyksen mukaista henkisyyttä, etteivät seinät eivätkä suljetut ovet olleet minkäänlainen este hänen ilmestyessään opetuslapsilleen ylösnousemuksensa jälkeen.”

      Olen huomattavasti suoraviivaisempi. Ajattelen, että meillä on vain kaksi olemassa olemisen muotoa: tämä lihaa ja verta oleva ja sitten se taivaallinen. Eläimet esimerkiksi eivät missään päin Raamattua ole muuta kuin tähän maahan tarkoitetussa formussa. Ne ihmiset, jotka ”perivät Jumalan valtakunnan” taas eivät voi olla enää ”lihaa ja verta”, sanoo Raamattu.(1. Ko15:50)

      Jeesus kulki ylösnousemuksensa jälkeen seinien läpi, koska ”viimeisestä Aadamista tuli eläväksi tekevä henki.”(1. Ko15:45) Hän saattoi kuitenkin syödä ja näyttää Tuomakselle haavojaan, koska henkiluomuksilla on Raamatun kertoman mukaan ollut aiemminkin tapana aineellistua. Jaakob jopa otti painimatsit taivaallisen vieraansa kanssa ja Abraham ruokki Jumalan sanansaattajia.

      Raamattu kertoo aika monessa kohden, että nimenomaan tälle planeetalle tehdään voimakkaita puhdistustoimenpiteitä. Miten sinä suhtaudut seuraavaan tulevaisuuden näkymään? Ei liene ainakaan vielä realisoitunutta Jumalan lupausta?

      ”Oikeamieliset perivät maan, rehelliset saavat asua siellä, mutta jumalattomat temmataan juuriltaan, luopiot pyyhkäistään maan päältä.”(San2:21,22)

    • Rauli

      Aluksi yksityiskohta

      Mielestäni tuo Sananlaskujen kirjan luvun 2 kohta on opetusta tämän maailmanajan elämästä. Se liittyy edellä olevaan varoitukseen toisen miehen vaimoon koskemisesta.

      Sitten itse keskustelun pääasiaan

      Mielestäni sekä Jeesuksen ylösnousemusruumis että Paavalin opetus ylösnousemulsesta 1. Kor. 15 kertovat kukin omalta taholtaan samasta ruumiin ylösnousemuksesta, joka apostolisessa uskontunnustuksessa on ilmaistu sanoin:

      ”Minä uskon Jumalaan —- ja Pyhään Henkeen —- ruumiin ylösnousemuksen ja iankaikkisen elämän.”

      Alkukielellä kreikaksi tuo ”ruumiin ylösnousemuksen” sanotaan sanan arkimerkityksen mukaisesti kääntäen ” σαρκὸς ἀνάστασιν”, ”lihan ylösnousemus”.

      Ylösnousemusruumiin uudenlaisuus on otettava todesta. Sitä Paavali kuvaa erittäin hyvin.

      Toisaalta myös ylösnousemusruumiin ruumiillisuus on otettava todesta

      Luukkaan evankeliumi 24:39

      Katsokaa minun käsiäni ja jalkojani ja nähkää, että minä itse tässä olen. Kosketelkaa minua ja katsokaa, sillä ei hengellä ole lihaa eikä luita, niinkuin te näette minulla olevan.

      Mielestäni nämä molemmat näkökulmat kuuluvat yhteen eikä niitä voi erottaa toisistaan silloin, kun puhumme uudesta ruumiistamme Jumalan luokse taivaaseen päästyämme.

      Omalta puoleltani en voisi käyttää ylösnousemusruumiista käytämääsi ilmausta ”henkiluomusten aineellistuminen”, koska mielestäni se ei tee oikeutta tuolle ylösnousemusruumiin reaalisuudelle ruumiina, josta Jeesus puhuu opetuslapsilleen ilmestyessään.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25