Mannerheim – uskonnollisesti välinpitämätön?

Mikä oli Suomen marsalkka Mannerheimin suhde uskontoon? Hänen on väitetty olleen ei-uskonnollinen tai agnostikko, epäilijä. Monet seikat puhuvat toista.
_ _ _
Mannerheim lähti kaartin upseerina vapaaehtoisesti Venäjän–Japanin sotaan 1904. Ennen lähtöään hän otti suuren henkivakuutuksen taatakseen velkojien saamiset sekä pienet eläkkeet tyttärilleen. Hän teki testamentin junamatkalla Kiinaan.

Pietarin asemalla ennen lähtöä upseeritoverit antoivat hänelle kaulassa kannettavan metallisen ikonin, josta Mannerheim kertoo: ”Chevalier-kaartin upseerit lahjoittivat ystävällisesti minulle sangen kauniin Kristuksen kuvan kaulassa kannettavaksi, ja sen kääntöpuolelle oli kaiverrettu teksti «Chevalier-kaartilaisten siunaus sodassa 1904.» (päiväkirjamerkintä junassa matkalla Harbiniin 21.10/3.11.1904).

_ _ _
Vapaussodan puhjettua Mannerheim oli matkalla Vaasasta Ylihärmään. Hevosia vaihdettiin Vasbergin tilalla Maksamaalla. Paikalle tuli köyhä nainen, joka kiersi taloissa ruokaa kerjäten. Nainen lauloi Mannerheimille ja lopuksi siunasi hänet. Vasbergin isäntä sai pian Mannerheimilta rahalähetyksen ja kehotuksen antaa rahat köyhälle naiselle. ”Tuo köyhä nainen oli ainoa, joka siunasi minut ennen suurta tehtävää”, sanoi Mannerheim.
_ _ _
Tultuaan valtionhoitajaksi joulukuussa 1918 Mannerheim matkusti Turkuun tapaamaan arkkipiispa Johanssonia ja pyysi tältä siunausta. Arkkipiispan tiedusteluun ”milloin siunaustilaisuus järjestetään” Mannerheim vastasi ”nyt heti” ja polvistui arkkipiispan eteen siunattavaksi.
_ _ _
Talvisodan alla Mannerheim oli syvästi pettynyt hallitukseen, joka ei ollut myöntänyt varoja puolustukseen hänen toistuvista anomuksista huolimatta. Mannerheim lähetti 27.11.1939 pitkän kirjeen tasavallan presidentille osoittaen siinä puolustuksen suuret puutteet. Samalla hän pyysi eroa puolustusneuvoston puheenjohtajuudesta, koska ei halunnut olla osaltaan vastuussa heikosta valmistautumisesta sodan pian syttyessä. Hallitus luuli edelleen, että sota on estettävissä Moskovassa käytävillä neuvotteluilla ja Stalinin-Hitlerin hyökkäämättömyyssopimuksella.

Kun sota Mannerheimin ennakoimalla tavalla syttyi kahden vuorokauden päästä hän perui eronsa. Hän ei voinut jättää maataan pulaan. Hallitus nimitti hänet ylipäälliköksi.

Kokenut, yli 70-vuotias sotilas ymmärsi, että edessä oli taistelu elämästä ja kuolemasta. Neuvostoliitolla oli musertavan suuri materiaalinen ja miesylivoima puolellaan. Mannerheim oli syvästi tietoinen Suomen heikosta varustautumisesta, joka johtui naiivista, sinisilmäisestä optimismista. Mannerheim oli kuitenkin valmis tekemään voitavansa. Hän oli ennenkin divisioonan ja armeijakunnan komentajana pärjännyt ylivoimaiselle vastustajalle häikäilemättömyydellä, rohkeudella ja uskolla menestykseen.

Talvisodan ensipäivinä joulukuun alussa Mannerheim meni kotikirkkoonsa,Helsingin Johanneksen kirkkoon saadakseen Herran pyhän ehtoollisen. Hän uskoi ryhtyvänsä viimeiseen, katkeraan taisteluun, mutta sitä ennen hän halusi jättää Suomen asian ja oman henkensä Jumalan siunauksen varaan.

Edelliset lyhyet esimerkit osoittavat, että Mannerheim etsi Jumalan siunauksesta voimaa edessä oleviin vaikeisiin tehtäviin. Näiden lisäksi olisi muita esimerkkejä Mannerheimin suhtautumisesta uskoon ja Jumalaan, jotka jätän toiseen kertaan. Totean kuitenkin, että Mannerheim hankki omilla varoillaan kultaisen ristin kenttäpiispalle ja antoi sen viran merkiksi Johannes Björklundille 26.10.1941. Kyse oli kuin kenttäpiispan virkaan asettamisesta. Mannerheim oli itse saanut kultaisen ristin – muistaakseni sisareltaan Sophielta – jota piti suuressa arvossa ja sai sen mukanaan hautaan.
_ _ _
Mannerheim oli vanhana sotilaana osallistunut taistelujen keskellä kenttähartauksiin. Kuvassa yllä hän on suurten sotaharjoitusten jälkeen kenttähartaudessa Viipurissa syksyllä 1939 ratsunsa Käthyn selässä (1934-53).

Kenttähartaudessa ja kenttäehtoollisella sotilas yhä edelleen tunnustaa oman rajallisuutensa ja haavoittuvuutensa. Samalla hän jättää koko elämänsä – niin ajallisen kuin ikuisen – Jumalan siunauksen varaan.

    • Sitä kun Tuula tuohon Theodokian ongelmaan ei ole selitystä/ratkaisua näissä milaristi/pasisifisti-jumala kysymyksissä edes Reijo Mänttärillä.

    • Seppo Heinola :”Se kun on tuo VT:n Jumala varsin militaristinen.”

      Niinpä. Yhtä militaristinen kuin Suomen puolustusvoinat, jotka rakensivat puolustuslinjat Jumalan kieltänyttä suuraltaa vastaan, ja taistelivat henkensä edestä, että meillä olisi oikeus uskoa Jumalaan ja että meidän hautausmaiden muistokiviä ei kaadettaisi maahan panssarivaunuvarikon perustaksi kuten itärajan takana tehtiin. Herra Sebaot on taivaallisen sotajoukon ”militaristinen taivaallinen” johtaja.

    • Herra Sebaot on taivaallisen sotajoukon “militaristinen taivaallinen” johtaja.

      Ninpä, ja jos olisi olut pasifisitinen taivaallinen johtaja olisi Kaikkivaltiaan Voimalla ja Väkevyydellä estänyt mitään sotia tulemasta eikä yhdenkään suomalaisen tai venäläisen olisi tarvinnut sodissa kuolla.

    • Seppo Heinola,

      edellinen kommentti jäi ikävästi kesken, mutta kuten Reijo Mänttäri on omassa kommentissaan todennut: Jankutus loppuu tähän. Turha teille ”pasifisteille” on yrittää selittää yhtään mitään.

    • Sitä kun Tuula tuohon Theodokian ongelmaan ei ole selitystä/ratkaisua näissä milaristi/pasisifisti/kaikkivaltias/rakkaus-jumala kysymyksissä edes Reijo Mänttärillä.

    • Seppo Heinola :”Sitä kun Tuula tuohon Theodokian ongelmaan ei ole selitystä/ratkaisua näissä milaristi/pasisifisti/kaikkivaltias/rakkaus-jumala kysymyksissä edes Reijo Mänttärillä.”

      Asian ymmärtäminen on kiinni siitä, miten maailmankaikkeuden kokonaisuus ymmärretään. Jos maailmankaikkeutta ihmettelevälle myös hengellinen ulottuvuus syntiinlankeemuksineen on todellisuutta Theodokia ei ole ongelma Reijo Mänttärille eikä muillekaan.

      Edith Södergran sanoo runossaan ”Tuska kastaa kaikki lapset” ja Jeesus sanoo Matteuksen evankeliumissa opetuslapsilleen ”26, Älkää siis pelätkö ihmisiä. Ei ole kätköä, joka ei paljastuisi, eikä salaisuutta, joka ei tulisi ilmi. 27 Minkä minä sanon teille pimeässä, se julistakaa päivänvalossa, ja mitä kuulette korvaanne kuiskattavan, se kuuluttakaa julki katoilta. 28 Älkää pelätkö niitä, jotka tappavat ruumiin mutta eivät kykene tappamaan sielua. Pelätkää sen sijaan häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin. 29 Varpusia saa kolikolla kaksi, mutta yksikään niistä ei putoa maahan, ellei teidän Isänne sitä salli. 30 Teidän jokainen hiuskarvannekin on laskettu. 31 Älkää siis pelätkö. Olettehan te arvokkaampia kuin kaikki varpuset.” (Matteus 10;26-31)

      Meidän alkuperäinen kotimme on taivas, jonne fyysisen ruumiin kuoleman jälkeen myös palaamme portista, jonka nimi on Jeesus Kristus. Olen kiitollinen viime sotien maanpuolustajille siitä, että he henkensä kaupalla pelastivat meille oikeuden tähän uskoon.

    • Seppo Heinola :”En ymmärrä miten Tuula Theodokian ongelman ymmärrät tai ymmärrätkö sitä ollenkaan…”

      Wikipedian mukaan ”Pahan ongelma eli teodikean ongelma on kristinuskon oppeihin liittyvä teologinen ja uskonnonfilosofinen ongelma. Ongelma esitetään yleensä jumaluskon vastattavaksi seuraavassa muodossa: jos Jumala on täydellisen hyvä, hän haluaa poistaa pahan, jos hän on kaikkivaltias, hän pystyy poistamaan pahan. Paha on kuitenkin olemassa, joten Jumala ei voi olla samaan aikaan kaikkivaltias ja kaikkihyvä.”

      Ihmisellä on vapaa tahto. Ilmeisesti ”pasifistit” hyväksyvät ”vapaasti” ajattelusuunnan, jonka mukaan ”usko on oopiumia kansalle” ja sen, mitä tuo ihmisen tietoisuudesta ilman uskoa Jumalaa olevan ”tynkämallin” tehnyt ideologinen suunta edustaa ja on saanut aikaan. Jumala on uskoni mukaan täydellisen hyvä, minkä Jeesuksen maanpäälle tuomat ikuiset eettiset arvot mielestäni todistavat ja Hän on kaikkivaltias, joka voi myös olla käyttämättä valtaansa ja jättää näin ihmiselle valinnanvapauden valita joko Hänessä oleva ikuinen elämä tai ihmisessä itsessään olevan typeryyden ikuinen ikuinen kuolema.

    • Jos ihmisen vapaa tahto olisi Tuula vastaus Theodokian ongelmaan ei koko ongelmaa edes olisi.
      Kysymys on rakastavan ja kaikkivaltiaan Jumalan sallimasta ja kenties jopa aiheuttamasta viattomasta kärsimyksestä joka ei selity sen paremmin perisynnistä kuin ihmisen valinnoistakaan. Kun maahan syöksyy meteori, jonka radan Kaikkivaltias olisi voinut mutta ei viitsinyt muuttaa, ja polttaa räjähtäessään tuskallisesti kuoliaaksi vaikkapa kaikki lastensairaalan sadat potilaat, siinä on kyse aidosta Theodokian ongelmasta.

    • Seppo Heinola :”Kun maahan syöksyy meteori, jonka radan Kaikkivaltias olisi voinut mutta ei viitsinyt muuttaa, ja polttaa räjähtäessään tuskallisesti kuoliaaksi vaikkapa kaikki lastensairaalan sadat potilaat, siinä on kyse aidosta Theodokian ongelmasta.”

      Jos näin käy, meteorin uhrit siirtyvät ajan kahden variaabelin dynaamisessa interaktiossa fysikaalisen ajan suhteellisesta tilasta ikuiseen aikaan, joka on samanaikaisesti kaikissa fysikaalisen ajan pisteissä, kuten Atso Eerikäinen on asiaa selvittänyt. Ikuisen ajan variaabeliin kuuluu myös ”nyt”, joka oli Einsteinille ”salaperäinen jotakin”, joka ei kuulu fysiikkaan.

      Toinen kysymys on sitten se, mille ajan variaabelille päätyvät kuolemansa jälkeen maallisen vallan käyttäjät ”mattopommituksineen”. ”Helvetti” alkaa mielestäni siitä, että kadotamme tietoisuudestamme koko todellisuuden, joka on fysikaalisen ja ikuisen aikavariaabelin dynaaminen vuorovaikutus- ja informaationvaihtosuhde ja vajoamme vain fysikaalisen ajan ilmiöihin.

    • Juu, esim. elävältä palavien lapsien tuskanhuutojen säestämänä rakastavan kaikkivaltiaan Jumalan katsellessa aitiossa. Theodokian ongelma on viattomassa kärsimyksessä, joka ei nollaudu mistään aikadilataation laadusta.

    • Seppo Heinola,

      Hengellisen elämän tärkeyden ja henkilökohtaisen uskon merkityksen ihmisen mielenterveydelle tuo esille ESS:n Lukijalta-palstalla 24.5.2017 ollut teksti, josta olen samaa mieltä kirjoittajan kanssa.

      Ateismi ja materialismi on antanut vauhtia välineiden maailman ”tynkäideologioille”, mikä on aiheuttanut sen, että ”Luterilainen liturgiauudistus hävitti Suomestakin niin paljon pyhimyselämäkertojen ja pyhimyssaarnojen sisältämää kertomusperinnettä, monipuolisten pyhimyskaraktereiden tuntemusta ja ennen kaikkea liturgista laulua (ns. gregoriaaninen laulu), että asialla voi sanoa olleen kansanterveydellisiä vaikutuksia.

      Taivaasta häädettiin meikein kaikki muut paitsi Isä ja hänen Poikansa. Samoin mitätöitiin se kirkollinen taide, joka pyhimyksiin ja moniin uskonnollisiin ja liturgisiin symboleihin liittyi. – – Kun katolisuus esimerkiksi piti yllä näkemystä, että ajasta poistuneen sielua oli rajan toisella puolella ottamassa vastaan hänen nimensä mukainen pyhä mies, nainen tai lapsikatras (viattomien lasten päivän mukaisesti), rohjettiin viedä tämäkin lohduttava usko.” (Ess/ Ilkka Taitto, Lahti)

    • Kun osoitit edellisen viestisi minulle sen tulis jotenkinliittyä minunvuetiisi muta vastasit taas aivan irrelevantisti viestillä, millä ei lut aiheen kanssa mitään tekemistä. Nyt et vain laajentanut maalitolppia van pelasit jo eri peliäkin.

      Mutta jos nyt komentoisin sitä lyhyesti, niin mielentervettään on menettäneet myös moni helvetillä pelotelluista.

  1. Kun tässä keskustelussa näyttää päädytyn teodikean ongelmaan, pitänee nostaa yksi unohdettu näkökulma esiin. Sitä ei Wikipedian määritelmäkään ota huomioon.

    Teodikean ongelmaa tarkasteltaessa jätetään säännöllisesti huomiotta, että tämä ongelma liittyy vain aikaan. Nyt on käsillä syntiinlankeemuksen jälkeinen aika, joka on väliaikainen tilanne. Siitä ei voi tehdä lopullisia päätelmiä Jumalan olemuksesta. Jumala ON kaikkivaltias ja täydellinen rakkaus. Mutta syntiinlankeemuksen vuoksi pahuus ja kärsimys on väistämätöntä, ja Jumala sietää sitä omien päämääriensä vuoksi – mutta vain rajoitetun ajan. Hän sietää, koska tällä väliaikaisella vaiheella on oma merkityksensä.

    Tämä merkitys on siinä, että se opettaa ihmisen ymmärtämään, miten vakavaa on Jumalan tahdon rikkominen – mitä merkitsee ”hyvän ja pahan tietäminen”, ei ainoastaan teologiassa vaan käytännössä. Rakkaudestaan huolimatta ja sen vuoksi Jumala antaa ihmiskunnan käydä läpi tämän kurssin. Tämä vaihe on näkemykseni mukaan suorastaan välttämätön, jotta Jumalan valtakunta joskus voisi toteutua ilman uhkia.

    Tässä väliaikaisessakin tilassa Jumalalla homma on hanskassa. Hän on kaikessa mukana tavoilla, joita emme voi havaita emmekä osaa päätellä. Meidän ajattelumme ei kykene luotaamaan hänen ajatuksiaan pohjia myöten.

    Kun Jumalan valtakunta toteutuu, pahuuden valta lakkaa ja kärsimykset päättyvät. Vasta silloin Jumalan olemus tulee täysin ymmärrettäväksi. Nyt Jumala on vielä salattu: hän salaa meiltä sekä kaikkivaltiutensa että rakkautensa, niin ettemme pysty kumpaakaan täysin ymmärtämään, emmekä osaa niitä yhdistää.

    Tämän näkökulmann mukaan ottaminen on itselleni ollut avain tämän ongelman ”sietämiseen”.

    • Anita Ojalalle. Theodokian ongelma ei ota kantaa siihen, mikä ja millainen Jumala oikeasti on tai onko Häntä ollenkaan, vaan ongelma nouse siitä , mitä Jumalasta ristiriitaisesti todellisuuden kanssa opetetaan ja uskotaan.

      Elävältä syyttään palava lapsi tuskin ehtii tai kykene ottamaan tästä ’opetuksesta’ opikseen saati että ehtii tekemään parannusta.

    • Jos teodikean ongelmasta syytetään nimenomaan kristinuskoa, pitäisi ottaa huomioon se, mitä kristinusko kokonaisuudessaan opettaa, eikä tehdä päätelmiä vain osittaisen tiedon pohjalta.

    • Lisään vielä, että jos kyse ei ollut kristinuskon kritiikistä vaan jostain yleisuskonnollisesta abstraktista jumalakäsityksestä, niin miksi sitten puhua Sebaotista? Ja tarpeetonta on silloin meidän kristittyjen edes perustella omaa jumalakuvaamme.

      Totesit, Seppo, että jos olisi ollut pasifistinen jumala, hän olisi voinut estää kaikki sodat. Näin yksinkertainen shakinpelaaja ei kristinuskon Jumala todellakaan ole. Hän ei siirtele nappuloita mielensä mukaan eikä katsonut tarpeelliseksi luoda robotteja, joilla ei ole mitään itsenäistä päätäntävaltaa.

    • Anita Ojala,kyllä Theodokian ongelmaa turhaan sadat vuodet ratkaista yrittäneet tuhannet teologit ovat kristiniuskon koko opetuksen tunteneet. Ko ongelmahan nousee juuri Jumalan olemusta koskevasta opetuksesta.

    • Puhuin Lahtinen esim. meteorin aiheuttamasta räjähdyksestä ja sen aiheuttamasta laajasta palosta. Siitä on sangen väärin ihmistä syyttää. Maailmasa on paljon viatonta kärsimystä,johon ihminen ei ole millään tavoin ollut vaikuttamassa ja jota hän ei voi estää.

  2. ”Hän ei siirtele nappuloita mielensä mukaan eikä katsonut tarpeelliseksi luoda robotteja, joilla ei ole mitään itsenäistä päätäntävaltaa.”

    Tämä mantra roboteista ja tahdon vapaudesta ei kestä logiikkaa. Ikään kuin tahto ei voisi olla vapaa ellei olisi valittavissa nimen omaan jotain pahaa. Jos Jumala ei olisi luonut tai sallinut mitään pahaa, eikä ihminen edes tietäisi pahan olemassaolosta, koska pahaa ei yksinkertaisesti olisi edes olemassa, niin valittavissa olisi vain hyviä vaihtoehtoja, joita niitäkin voisi olla rajaton määrä… En ymmärrä miten lapseni vapaan tahdon vastaista olisi kattaa hänelle seisova pöytä vaihtoehtoineen vain hyvistä ruuista ilman myrkkysieniä…

Kirjoittaja

Pekka Särkiö
Pekka Särkiö
Kenttäpiispa evp. ja Vanhan testamentin eksegetiikan dosentti. Keski-Lahden seurakunnan vs. kirkkoherra 4.3.2024-30.8.2024. Harrastan mehiläistarhausta ja maatiaiskanojen kasvatusta, esteratsastusta ja nykyaikaista viisiottelua. Minulle tärkeitä asioita ovat luonto ja sen elinvoiman turvaaminen, ekologinen elämäntapa, historian tuntemus sekä kestävän yhteiskunnan puolustaminen.