Manhattanin ihmeitä

Entisen elokuvateatterin seinät ovat haljeta, kun kuoro vetää täysillä gospelia baptistikirkossa Harlemissa New Yorkissa. Vierailijat toivotetaan tervetulleiksi kättelemällä ja halaamalla. Kirkon virallinen nimi First Corinthian Baptist Church ja se järjestää säännöllisesti kolme palvelusta joka sunnuntaiaamu, koska tulijoita on niin paljon. Myös meitä turisteja. Lähestyvät presidentinvaalit täyttävät yhdysvaltalaiset uutiskanavat, mutta Harlemin jumalanpalveluksessa ainoa viittaus vaaleihin on juontajan käyttämä sanapari poliittinen vuosi.

Jumalanpalveluksesta puuttuu liturgia kokonaan, eikä siinä rukoilla esimerkiksi Isä meidän -rukousta. Pastori pitää yli puolen tunnin taidokkaan ja energisen puheen, jossa hän muistuttaa ihmisiä kaikesta siitä voimasta, joka heissä piilee, mutta jota heidän itsensä on vaikea nähdä. Hän puhuu unelmoimisen merkityksestä, ja siitä että joskus niistä pitää luopua, koska Jumalalla on tarjota tilalle vielä suurempia unelmia. Seurakuntalaiset huutavat väliin aamenta.

Seurakunta harjoittaa runsaasti sosiaalista toimintaa. Johtava pastori onkin valittu Manhattanin 50 vaikutusvaltaisimman yhteisöjohtajan joukkoon.

Baptistikirkolta noin viisi kilometriä etelään, lähellä presidenttiehdokas Donald Trumpin asuinpilvenpiirtäjää, kohoaa kaunis katolinen kirkko St Patrickin katedraali. Armon teemavuotta viettävän kirkon messu on alkamassa.

Nuori katolinen pappi saarnaa rukouksesta. Hän epäilee älypuhelimien jatkuvan räpläämisen olevan yksi syy siihen, ettei ihmisten elämässä ole tilaa rukoilemiselle. Hän kysyy mahtaako koko messusta löytyä ketään, joka ottaisi rukoilemisen tosissaan. Käsiä ei nouse, vaikka meitä on pitkälti toista tuhatta.

Messun ohjelmalehtisessä muistutetaan, että vain katolilaisilla on pääsy ehtoolliselle. Ohjelmalehtinen kannustaa muita kristittyjä rukoilemaan ehtoollisen aikana kristittyjen ykseyden puolesta.

Vapaata sunnuntaita New Yorkissa voisi viettää huonomminkin kuin osallistumalla kahteen eri jumalanpalvelukseen. Matkalla baptistikirkosta katoliseen katedraaliin näin Trumpin kotipilvenpiirtäjän edessä pelkkiin alushousuihin sonnustautuneen miehen soittavan kitaraa. Alushousujen takamuksessa luki TRUMP. Tämäkin artisti on yksi kuva Jumalan maailmasta.

    • Upotuskasteisiin käytettävät altaat ovat niin isoja, ettei niitä niin vaan rahdata paikkakunnalta toiselle näyttelyä varten. Valokuvanäyttelyn voi toki järjestää.

  1. Positiivista todeta sinulla olleen elämänrikas tapahtuma käyntisi Manhattanilla kirkoissa käyntejä myöten. Elämä siellä on kuitenkin tavanomaista elämää niissä kuvioissa, ilman mitään suuria ihmeitä. Näin rohkenen sanoa siellä eläneenä ja asuneena aikoinaan työni puolesta. Myös siellä kirkossa käyneenä.

    Tähän voisin ottaa lisäksi muutama Jeesuksen sanoman.

    ” Taivasten valtakunta on sisäisesti teissä ”
    ” Ruumiin valo on sen sisäinnen ymmärrys ”
    ” Isän valtakunta on levinnyt kaikkialle maailmaan, mutta ihmiset eivät sitä näe ”

Mari Teinilä
Mari Teinilä
Intohimoni uskontojournalismiin on työllistänyt minua jo neljättä vuosikymmentä. Olen asunut eri puolilla Suomea ja Namibiaa. Käytän vapaa-aikaani lukemiseen ja metsissä kävelyyn.