Mainosmies testaa kansan uskontotietämystä

WP_20160217_002

Mainoshenkilö teki sen taas. Oli nokkela ja antoi alitajunnan laulaa assosiaatioiden helisevällä voimalla. Tällä kertaa luovuuden hedelmän sai poimia Valio.

Kadunvarsien mainoskaruselleissa pyörii nyt muunnelma: Luojasta on tullut Juoja ja tekemisestä, luomisesta, juomista. Loistavaa!

Mainos kertoo, että vielä kristillinen perinne tunnetaan ja Raamatun kaiku kiirii Suomen kansan syvissä riveissä, sillä heille kyseinen kreikkalainen juotava jugurtti on tarkoitettu. Vai meneekö mainosmies nyt riskillä ja testaa, että vieläkö kansan mieli resonoi kirkollisiin sananparsiin?

Lisäksi mainoksessa sanotaan, että kyseinen tuoteen maku on taivaallinen.

Kyllä resonoi!

Vai onko sittenkin niin, että teksti viittaa kreikkalaiseen jumaltarustoon? Tuskinpa. Entä onko kysessä piikki Kreikan huonoa taloudenhoitoa kohtaan - kreikkalaiset ikään kuin ovat juoneet rahansa. Tiedä häntä. Nyt kuluttaja jää ikään kuin tulkintojen verkkoon.

- Olli Seppälä -

LISÄYS: Facebookissa Niko Huttunen esitti asiallisen havainnon ylläolevan postauksen johdosta. Jospa mainoshenkilön sanaleikin lähtökohta onkin ollut Roger Vadimin elokuva ... ja Jumala loi naisen (1956, pääosassa Brigitte Bardot). Legendaarinen leffa. Toki siinäkin nimessä on raamatullinen yhtyes (1. Moos1:27). - Jos elokuva on lähtökohta, mainoshenkilö testaakin kansan elokuvatietämystä...

6 kommenttia

  • Jari Haukka sanoo:

    Miksi Kotimaa oy nostaa esiin Valion mainoksen. Ovatko samaa konsernia ehkä? Todellista sissi- ja tekstimainontaa samassa paketissa. 🙂

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Olli Seppälä sanoo:

      Heh heh. Esiin nostetaan mainosteksti ja sen taustalla oleva ajattelu. Hankala tästäkin aiheesta olisi puhua, jos ei kertoisi kontekstia. “Erään suuren suomalaisen maitotuotteita valmistavan yrityksen erään tuotteen mainoksissa…”

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Hannu Kuosmanen sanoo:

    Enemmän kyllä kallistuisin tuon Brigitte Bardot tulkinnan kannalle, se on jotenkin lähempänä mainosmaailman mielikuvia ja kikkailua. Ja vähän vertailu ontuu siinä, että eihän alkuteksteissä Luoja luo vaan Jumala. Ja se taas ei sovi riimiin yhtä hyvin.

    En kiistä, etteivätkö Ollin mielleyhtymät olisi ihan todellisia. Niin on miltä näyttää. Tosin olen myös sitä mieltä, että tämä kertoo enemmänkin teologien viehtymyksestä nähdä arkipäiväisissä asioissa elämää syvällisempiä teologisia yhteyksiä. Ja se puolestaan on enemmän tai vähemmän sukua erilaisille salaliittoteorioille.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Olli Seppälä sanoo:

      Totta, elokuva-assosiaatio saattaa johtaa sylttytehtaalle. Mutta sitä ihmettelen, kuinka moni nuorempi kansalainen enää saa mielleyhtymän Vadimin elokuvaan, vai onko juotava jugurtti suunnattu varttuneemalle väelle (josta vain elokuvatietoisimmat muistavat ko. leffan). Mainostoimistossa taidetaan nyt mennä riskillä. – Mutta se kannattaa jos ohikulkija jää pohtimaan mainosta.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Hannu Kuosmanen sanoo:

      Olli, itse asiassa kannattaa näköjään mennä riskillä. Moniko K24 lukija olisi Valion tästä tuotteesta aikaisemmin mitään tiennyt. Mutta nyt tietää.

      Eli viesti meni perille. Ja juuri näinhän tehokas mainonta toimii. Parasta se on silloin, kun jostain lauseesta tulee ilmiö, josta keskustellaan. Eikä maksa edes mitään.

      Muuten olen sitä mieltä, että juotavat jugurtit ovat ihan hyviä. Maistuis varmaan sullekin. Mutta se onkin jo ihan toisesta mainoksesta. Oli muuten Atria nakit.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Salme Kaikusalo sanoo:

    Minä taas luulin ensi alkuun, että kyseessä on viinimainos, ennenkuin silmäni erottivat tutun “eila-logon”.

    Kyllä minä muistan tuon elokuvankin, mutta juotavat jugurtit ovatkin vähemmän tuttuja minulle. Syön niitä ihan tavallisia..

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Kotimaa toimitus
    Kotimaa toimitus

    Blogissa katsellaan ohitsekiitävää maailmaa yksityiskohtien ja yleistyksien kautta. Erityisesti kirkon ja uskontojen asiat ovat luupin alla. Yhteiskuntaa unohtamatta.