Maallikko

Maallikko?
“Maallikko” sanan käyttö kristillisissä piireissä tai kirjoittelussa on melko harvinaista. Sanan merkitys ymmärretään yleisesti siten,että tavalliset seurakuntalaiset ovat ”maallikoita” kristillisissä piireissä ja papisto ynnä muut seurakunnan työntekijät ovat “asiantuntijoita”. Näin ollen “maallikko” tarkoittaa ei-asiantuntijaa,asiantuntijan kuten lääkärin ja papin vastakohtana. Kuinka on? Raamatullisessa merkityksessä sanalla “maallikko”ei ole tällaista vähättelevää vivahdetta,vaan “maallikko” tarkoittaa yksinkertaisesti Jumalan kansan jäsentä.”
Näin Raamatussa:1 Piet.2:9 ”Mutta te olette ”valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja, joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa;”
Kristittyinä kuulumme “kuninkaalliseen papistoon”! Pyhä kaste, Kristuksessa omistettuna, on jokaiselle kristitylle kutsu opetuslapseuteen ja ordinaatio eli vihkimys Kristuksen seurakunnan pyhäksi papistoksi. Elävätkö “maallikot” saamansa kutsumuksen mukaisesti? Kuinka on?
Osallistuessani 1960-luvulta alkaen kristillisen seurakunnan toimintaan, törmäsin termiin ”kesytetty maallikko”! Tämä tarkoitti sitä, että olipa seurakunnan aktiivijäsen missä tehtävässä tai asemassa tahansa seurakunnassa, hän toimi ”perässähiihtäjänä” seurakunnan kirkkoherran tahdon mukaan. Näin tapahtuu tänäkin päivänä. Kirkkoherran valta ”asiantuntijana” on edelleen lähes autokratiaa, yksinvaltaa!
Lutherin sanonta;”Kirkko on sairaitten ja parannettavien majatalo ja sairaala”, on kääntynyt päälaelleen. Nykyään kirkossa sairastutaan henkisesti, hengellisesti. Seurauksena jopa fyysinen sairastuminen. Tämä ”sairaalabakteeri” iskee silloin kun törmätään ”asiantuntijoihin”, valtamaniaan sairastuneisiin kirkon prelaatteihin. Heillä on edelleen ylemmyyden tunto (ylpeys),jota aikoinaan saarnattiin kuulemma Saloisten kirkon saarnatuolista: ”niinkuin minä tässä olen teitä korkeammalla, niin myös taivaassa olen teitä korkeammalla”.“Perässähiihtäjiä” tarvitaan-yhä.

Jukka Teininen
Raamatullinen “maallikko”
Forssa

  1. ”Kristalliakupunktio”, ”henkinen kirurgia”, ”hoitava ääni”, ”kaksoissydän meditaatio”, ”parantavia kiviä” jne…huh huh..sitä on oppinut jo pelkäämään pahinta, kun kirkko pääkaupunkiseudulla jalkautuu: mitä seuraavaksi?

    1960-luvun hippiliike oli radikaali, antiautoritaarinen elämäntapaliike, osin yhtenevä uusvasemmistolaisen opiskelijaliikkeen kanssa, joka 1970-luvulla jäykistyi Suomessa oikeaoppiseksi marxilais-leniniläiseksi kurinalaisuudeksi. Rudi Dutschkekin askaroi ensimmäiset Länsi-Berliinin vuotensa buddhismin parissa.

    Kuvista päätelleen 1960-luvun hippiliikkeen lapsenlapset ovat porvarillistuneet ja pikkuisen pulskistuneet, mikä ei ole ihme kun tavoitteet ovat: (vihertävän keskiluokkaisen) yksilön onnellisuuden lisääminen, itsensä hemmottelu ja oman hyvinvoinnin kasvattaminen. Aika lailla samaa, kovasti tyhjää sanomaa, kristilliseen armon ja rakkauden kieleen käärittynä julistaa myös pääkaupunkiseudun evl -kirkko.

  2. Eikö kirkon tarkoitus olekaan kertoa Jumalan rakkaudesta ja evankeliumista ja siitä miten ihminen perii Jumalan valtakunnan uskomalla Jeesukseen ja ottamalla hänet vastaan? Nämä uushenkisyydet eivät ole raamatun mukaisia vaan eksytetään ihmiset uskomaan kaikeen muuhun mahdolliseen kuin raamatun selkeään sanomaan Jumalan rakkaudesta. Jumala sanoi nimekseen Moosekselle ”Minä olen” ja nyt ihmiset näissä uushenkisissä new Age opeissa asettuvat itse Jumalan paikalle ja palvovat esim planeettaamme elävänä olentona ja muuta täysin raamatun vastaisia oppeja. En suosittele kenellekään eikä papin pitäisi näyttää esimerkkiä hyväksymällä kaikkea hömppää tutkimatta asioita ja ilmiöitä mistä ne ovat. Raamatussa varoitetaan että itse saatanakin tekeytyy valkeuden enkeliksi pettäen jopa valitut eli uskovat ihmiset. Ei kaikki tuonpuoleinen ole jotain hienoa ja jännää, henkimaailma on todellinen ja siellä on hyvän ja pahan välinen taistelu ihmissieluista. Kannattaa välttää näitä oppeja ja ottaa selvää mistä nämä ovat kotoisin.

  3. ”…nyt ihmiset näissä uushenkisissä new Age opeissa asettuvat itse Jumalan paikalle ja palvovat esim planeettaamme elävänä olentona ja muuta täysin raamatun vastaisia oppeja.”

    Täyttä roskaa Lars Variselta. Kukaan ei pyri Jumalan paikalle eikä pidä maata elävänä olentona Variksen täysin poskelleen ymmärtämällä tavalla. Kaikki aine on toki elävää siinä mielessä että kivenkin atomien sisällä olevat alkeishiukkasaet ovat koko ajan elävässä liikkeessä. Liike lakkaa vasta – 273 asteen kylmyydessä.

    • Seppo Heinolalle sen verran vastaan että kaikki nämä ihme opit, enkelien palvonnat, Äiti Amman opetukset, joka pohjautuu hindulaisuuteen, henkioppaat ja niin suuri joukko muita ihme opetuksia eivät ole raamatun mukaisia vaan eksyttävät ihmisen pois raamatun opetuksista. Ei kai todellakaan kukaan täyspäinen pidäkään maata elävänä olentona mutta sen suuntaista opetustakin on. New Agen yleisnimikkeen alla on valtava määrä erilaisia oppeja joista moni antaa ymmärtää että olemme itse jumalia ja että meidän on vain löydettävä tämä totuus. Usein meditoidaan jotain ihme mantroja joilla otetaan yhteyttä henkioppaisiin jotka eivät taatusti ole raamatun mukaisia. Tosin nämä uudet New Age tyyppiset ihme opit ovat niin sekavia ja toisistaan poikkeavia että tässä on turha niitä lähteä erittelemään. Jos joku haluaa näitä erilaisia ihme oppeja seurata niin sehän on jokaisen oma asia. Ei Islamkaan anna moskeijoissaan opettaa muita kuin omia oppejaan, miksi kansankirkkomme sallii kaikenlaiset raamatun vastaiset opit ja asiat eikä pitäydy raamatun opissa? Eihän kukaan kiellä perustamasta uutta uskontoa jos siltä tuntuu.

  4. Lars Waris, objektiivisesti katsottuna myös kristinoppin on täynnä mitä kummallisimpia opetuksia, uskotaan nuppineulan pääihin mahtuviin demooneihin, noitiin,. pikkupiruihin, enkeleihin, Saatanaan, mädäntyneiten ruumitteen heräämiseen jne jne jne.

    Ja jumalaan ihmisesä uskoi myös Paavali : ”Kirkastaa siis Jumala ruumissanne,joka on tuon Jumalan”. (huomaa inessiivi ’ruumissanne’)
    Puhumattakaan Jeesuksesta joka ei ihmetellyt sitä,että jopa tavallisia profeettoja kutsuttiin jumaliksi.

    • Yksittäisen inessiivin painotus kontekstin kustannuksella vääristää Paavalin sanoja. 1. Kor. 6 luvussa Paavali kirjoittaa Kristuksen ruumiista ja jäsenistä sekä Pyhän Hengen temppelistä. Hän korostaa, ettei ruumis ole haureutta varten, vaan Herraa varten ja Herra ruumista varten. Kristuksen ruumiissa Pyhä Henki toimii jäsentensä kautta, joten Jumalan tahdon mukainen elämä on Jumalan kirkastamista ruumiissamme.

    • Seppo, luepa oikein hitaasti ja ajatuksella, mitä kirjoitin ja vertaa sitä ko. jakeen kontekstiin. Ei pitäisi olla vaikeaa ymmärtää, mistä on kyse.

  5. Näim kai sitten oli Forssan seurakunnassa ja on Luther-säätiössä, joista sinulla tekstistä päätellen on kokemusta.

    Omassa seurakunnassani Helsingin tuomiokirkkoseurakunnassa luottamushenkilö toimii seurakuntaneuvoston kokouksissa puheenjohtajana. Kokoukset valmistellaan ennen listan lähettämistä valmistelujaostossa, jossa on kirkkoherran ja neuvostoa johtavan luottamushenkilön lisäksi on neljä luottamushenkilöä eriryhmistä. Juuri päättyneenä maanantaina oli tällaisessa kokouksessa.

    Useissa muissakin helsinkiläisissä seurakunnissa ja ainakin yhdessä espoolaisessa luottamushenkilö on neuvoston kokouksissa nuijan varressa.

    Tällainen on jotakin muuta kuin seurakunnan aktiivijäsenen toimimista ”perässähiihtäjänä” kirkkoherran tahdon mukaan.

Jukka Teininen
Jukka Teininen
Saarnaaja (eläk.) Hengellinen työ Forssan Ev.lut. Srk Kirkkokuoro 1966 - 1978 Lähetyssihteeri 1975-1998 Forssan ev.lut. Srk oto Lähetystyön kannatusrenkaan ja Forssan Kristillisen Työväenyhdistyksen perustamiset 1996 Kirkon saarnalupa 1978-1995 .Piispa Kortekankaan peruutus 02.08.1995 Seppo Suokunnaksen ”tarpeettomuuslausunnon”avulla.(haamukirjoittaja) SLEY:n saarnalupa 1987 Seppo Suokunnaksen tekemä ”hyllytyspäätös” 08.05.1996 Taloudellinen tappio kirjoista 2.500 mk SRK-mestarin sijainen 1.8.1978-31.03.1985 Forssa ev.lut. Suomen Kristillisen Työväen liitto  oto saarnaaja 1979- Suomen Luterilainen Evankeliumiyhdistys piirisihteeri 1990-eläkkeelle 1.2.1995 - Concordia r.y yhdyshenkilö 1995- Luther-säätiön perustamisasiakirja säädekirja 27.10.1999 Perustajajäsen. Luther säätiö , toimintavaltuutettu 2001-? Kirkkovaltuuston jäsen 1979-1982 Seurakuntaneuvoston jäsen 1983-1986 , 1995-1998