Luther tuomitsi oppimisvaikeuksista kärsivät Perkeleen omiksi
Nyt olen päässyt opintovapaavuodessani siihen vaiheeseen, että luen läpi sekä luterilaisia että muita kristikunnan vanhoja tunnustuskirjoja. Se on mielenkiintoista! Luterilaisten tärkein tunnustuskirja Augsburgin tunnustus vuodelta 1530 on Philipp Melanchthonin käsialaa ja selkeä, sivistynyt, maltillinen teksti. Olin iloisesti yllättynyt siitä, että sekä tuo tunnustus että katolisten siihen muotoilema vastine Augsburgin tunnustuksen kumoamus ovat todella tasokasta, rauhallista ja teologisesti hyvin perusteltua uskontodialogia.
Äkkiseltään mieleen nousee, että tästä meillä olisi nykyajassa paljon oppimista. Toisaalta nykyäänkin uskontojohtajien ja tieteentekijöiden käymät uskontoaiheiset keskustelut ovat rauhallisia, perusteltuja ja hengeltään ystävällisiä. Ongelmana on tainnut kautta aikain olla sokeasti omalle asialleen palavat maallikot, joiden tieto ja ymmärrys ei riitä monimutkaiseen argumentaatioon, sekä niin syvästi vakaumukselliset uskonoppineet, että heidän uskonsa ei salli mitään dialogia toisin ajattelevien kanssa.
Tärkein (?) oppi-isämme Martti Luther kykeni sitten kyllä myös brutaaliin ja raakalaismaiseen kielenkäyttöön ja ajatteluun. Esimerkiksi Vähän katekismuksen esipuheessa hän sanoo, että ne, jotka “eivät halua oppia” ulkoa kymmentä käskyä, uskontunnustusta ja Isä meitää, kieltävät Kristuksen ja heidät pitää jättää Perkeleen käsiin ja ilman ruokaa ja juomaa ja karkottaa maasta. Voi oppimisvaikeuksista kärsineitä raukkoja menneinä vuosisatoina, jolloin vallitsi se vahva kuvitelma, että on ihmisen oma syy, jollei hän opi!
Tunnustuskirjoja lukiessani olen tajunnut, että Suomessa kristinoppi on mennyt ainakin vielä omalle sukupolvelleni perille syvällisesti ja perusteellisesti. Augsburgin tunnustuksessa ei nimittäin ollut ainoatakaan kohtaa, joka olisi yllättänyt minut ja saanut huudahtamaan: "Ai, täällä lukee tällaistakin!" Ja olen sentään kotoisin hyvin tavallisesta tapaluterilaisesta kodista, jossa ei annettu uskonnollista kasvatusta. Koululaitos ja rippikoulu ovat siis hoitaneet hommansa. Olen oppinut, että luterilaisen käsityksen mukaan usko synnyttää hyviä tekoja ja niiden tekeminen on välttämätöntä, koska se on Jumalan tahto. Teoilla ei kuitenkaan voi missään tilanteessa ansaita syntien anteeksiantoa, armoa ja Jumalalle kelpaamista. Synnit saa anteeksi yksin uskon kautta ja Kristuksen sovitustyön tähden. Armo on Jumalan lahja eikä hyvien tekojen tekijän ansaitsema palkka. Teot eivät koskaan anna omantunnonrauhaa tai rauhaa Jumalan kanssa.
Henkilökohtaisesti juutun uskonkysymyksissä aina vapaan ratkaisuvallan ongelmaan. En voi uskoa Jumalaan, joka muka antaa ihmisille vapauden valita iankaikkisen kadotuksen. En voi uskoa Jumalaan, joka pelastaa vain ne, jotka pystyvät uskomaan häneen ja Kristuksen sovitustyöhön. Augsburgin tunnustuksessakin todetaan, että jumalattomat eivät voi uskoa syntien anteeksiantamiseen. Onko se heidän syynsä? Miksi Kristuksen kertakaikkinen uhri ei koskekaan kaikkia, vaikka pelastus tulee yksin armosta ja kaikki olemme saman perisynnin alaisia? Miksi pelastuksen ehtona vaaditaan tietynlaista uskoa, eikö se jo ole teko?
Etäopinnot Avoimessa yliopistossa ovat onneksi mahdollisia näinä omituisina karanteeniaikoinakin. Jatkan siis seikkailuja 1500-luvun julkaisujen parissa, siirtyen seuraavaksi reformoitujen kirkkojen tärkeimpään tunnustuskirjaan Heidelbergin katekismukseen. Samalla toki ruokin melkoista etäopiskelijoiden ja etätyöläisten joukkoa, kun huushollissamme on nyt kotosalla yhdeksän henkeä 24/7. Siinä saa leipoa yhden jos toisenkin sämpylätaikinan. Tänään ajattelin tehdä lohikeittoa. Tsemppiä kaikille omiin omituisiin koronaoloihinne!
88 kommenttia
Kuten Luther kirjoitti itsestään: ”Minä olen karkea, raju, myrskyisä ja kaikin tavoin sotaisa luonne. (Kuten katolinen puoli häntä luonnehti ”villikarjuksi Herran puutarhassa”) ”Minä olen syntynyt taistelemaan hirviöitä ja perkeleitä vastaan. Minun on käännetävä kivet ja kannot, katkottava risut ja ohdakkeet ja raivattava villiintyneet metsät. Mestari Philipp sen sijaan esiintyy pehmeästi; hän viljelee lempeästi ja kastelee iloiten niiden lahjojen mukaan, joita Jumala on hänelle ylen määrin suonut.”
Tämä Lutherin ”ns. karkeus” näyttää olevan sellainen kivi, että sen yli ei oikein tahdota aina päästä. Sen takia onkin ymmärrettävää, että Suomen evlut.kirkko on pikemminkin Evankelis-Melanchtonilainen. Tuskinpa Melanchton olisi kyennyt siihen, mitä tuossa tilanteessa vaadittiin, mihin Luher huomasi joutuneensa alunperin vastoin tahtoaan. Mutta eipä Lutherkaan olisi selvinnyt tuosta tehtävästä ilman Melanchtonia. Kuten tiedetään Lutherin kirjallinen tuotanto on aivan valtava.
Professori Heikki Koskenniemi teki valtavan työn kääntäessään latinasta vanhalla iällään Luherin selityksen 1. Mooseksen kirjaan. Epäilen hieman sitä, täyttääkö se ne kriteerit, mitkä ovat nykyisen raamtuntulkinnan elinehto yleisesti ottaen.
Ilman Lutherin työtä tätäkään palstaa ei olisi olemassa. Historian kulku olisi ollut aivan toinen. Niin merkittävästi hän muutti Euroopan, itse asiassa koko maailman. Hän laittoi alulle kansojen lukutaito-opetuksen ja loi pohjan sivistykselle. Jumala laittoi Gutenbergin ”sopivasti” keksimään kirjapainotaidon uusien ajatusten levittämiseksi.
Ilman Lutheria saattaisimme yhä olla katolisen vallan alla: maksaisimme aneita, konttaisimme Pietarin kirkon portaita, suutelisimme puupalasia… Miksi nämä Lutherin sättijät eivät liity katoliseen kirkkoon, jos Luther oli niin kamala? Sehän on nyt täysin vapaata, kiitos Lutherille siitäkin mahdollisuudesta.
Kyllä Jumala tiesi, millaisen miehen hän kutsui siihen valtavaan työhön, joka oli suoritettavana. Melanchtonin maltillisella kohteliaisuudella siihen ei olisi pystytty, eikä hänen nykyisistä jälkiviisaista kriitikoistaankaan olisi siihen ollut. Mutta omilla lahjoillaan Melanchton sai olla palvelemassa uskonpuhdistusta. Kyllä häntäkin tarvittiin ja monia muita, mm. vaaliruhtinas Fredrik Viisasta. Mutta vain Luther kelpasi siksi rauta-auraksi, jonka oli puskettava paksuimpien esteiden läpi.
Ne, jotka nykyään sättivät Lutheria, tuskin ovat perehtyneet hänen kaikkeen tuotantoonsa tai lukeneet hänen elämäkertojaan. He tutkivat vain hänen virheitään ja ylimenojaan saadakseen aiheen mustamaalaamiseen. Kovin maltillisen sivistynyt maailma ei siis vieläkään ole.
Kyllä Luther itse oli tietoinen osuudestaan esim. talonpoikaiskapinaan, ja myönsi siihen liittyvät virheet. Mahdollisesti siihenkin liittyvät vaiheet ovat monille täällä kritisoiville tuntemattomia. Jumalalla ei valitettavasti ole varaa valita virheettömiä ihmisiä, kun heitä ei ole.
Monet ovat nyt lähteneet tuomitsemaan Lutheria ja tuovat omaa suvaitsevaa oppiaan tilalle, mutta unohtavat samalla, että maailma on Lutherille paljon velkaa, sillä ilman hänen teologisia kirjoituksiaan, Apostoli Paavalin tekstit olisivat saattaneet jäädä vaille sitä tutkimusta ja huomiota mitä lukemattomat teologit viimeisten vuosisatojen aikana ovat Lutherin jälkeen tutkineet ja tuhansia kirjoja kirjoittaneet. Helmet ovat kirkkaampia kuin muta, josta helmet ovat löytyneet.
Lähtökohtana teologiassa tulisi aina pitää ajatusta, kuinka se voisi ohjata ihmistä ja Kirkkoa Kristuksen luokse. Vain se on tärkeää.
Omalta kohdaltani, Lutherin teologia on saattamut minut Armollisen Jumalan luokse, joka taas on lohduttanut ja nostanut minut syvästä meren haudasta, ei niinkään itseään suositellen, vaan tarjoten syvällistä ja mitä hengellisintä ymmärrystä Kristuksen ja myös Paavalin ja muiden Apostolien opetuksista. Lutherin arvostelijat eivät yleensä ole lukeneet Lutherin kirjoituksia. Tämän voi lausua vuosikymmenien kokemuksesta.
Lutherin ylilyönti ja provosoituminen Juutalaisten suhteen sai kimmokkeen ja keskustelu yhteys heidän oppineiden kanssa ajautui katkekeraan riitaan, kun he arvostelivat Lutheria porton penikaksi ja Luther äityi äitiinsä kohdituneesta loukkauksesta kohtuuttomaan sanailuun ja kirjoitukset aiheesta ovat tulenpalavia. Ei hyväksyttäviä, mutta jollain tasolla ymmärrettävissä. Luther näki Juutalaisten Fariseusten opetukset Kristuksen vihollisuutena, joita ne toki ovatkin. Kannattaa tutustua, niin huomaa miten ne ovat edelleen… Kristusta vastaan. Omanvanhurskauden opetus ei ole vierasta myöskään kristillisessä kentässä, vaikka näin voisi kuvitella.
Ojala: ”Miksi sinä sitten kalastelet täällä luterilaisella sivustalla? Olisi reilumpaa perustaa ihan oma sivusto, julistaa siellä oppiasi ja keskustella siitä siellä? Itsekin käytät hyväksesi luterilaista kirkkoa.”
Eikö ole muuta sanottavaa kuin mennä henkilökohtaisuuksiin? Luterilaiset konservatiivit ohittavat hankalat kysymykset pääsääntöisesti joko käymällä henkilökohtaisuuksiin tai vaikenemalla. Toiseksi, minulla ei ole omaa oppia enkä ymmärrä, miten kenelläkään voi olla minkäänlaista, edes rajattua oppia, kun sellaista ei Raamatusta pysty kukaan rakentamaan, paitsi väärät profeetat ja julistajat sekä kirkot dogmeineen ja lutterit ja paavit.
Olen sovittanut itseeni jakeen : “Sillä Jumala on sulkenut kaikki tottelemattomuuteen, että hän kaikkia armahtaisi.”
Koska tiedän olevani tottelematon, niin elän armosta. Nähdäkseni oikeaoppiset eivät itseasiassa armoa tarvitse, kun sen korvaavat kirkolliset toimitukset ja lupaukset pelastuksesta kirkon kautta. Silloin on niin suurenmoista ja ylemmyyttä nostattavaa heiluttaa vääräuskoisten nenän edessä kirkon painattamaa helvetti- ja kadotuskorttia.
Entä mitä jos keskustellaan Lutherin opeista, kuten vanhurskauttamisesta?
Olen kysynyt kymmeniä kertoja, mitä vanhurskauttaminen tarkoittaa, kun se on käännös kreikan oikeamielisyyttä, oikeudenmukaisuutta tarkoittavasta sanasta. Kukaan luterilainen teologi ei ole suostunut vastaamaan. Mitä jos Anita Ojala vastaisi.
Kaikki ”suurmiehet” ovat myöhemmissä tutkimuksissa osoittautuneet pieniksi ihmisiksi. Lutheruksenkin voisi jättää historian hämärään ja omaan arvoonsa. Kuten augsburgit ja muut herraseurat. Naiset ovat ottaneet riskejä miesten tuomion uhallakin ja muuttaneet maailmaa avarammaksi. Miehet tulevat kaukana perässä. Uskonnonvapaudesta ovat yleensä päättäneet valtiolliset instituutiot. Aika on sellainen, että länsimaista ihmistä ei saa enää alistetuksi uskonnolla, eikä millään muullakaan diktatuureilla. Ihminen ajattelee itse, eikä tarvitse tukea vuosisatoja vanhoista miesten mielipiteistä. Amen.
Niin Charlotta, ”aika on sellainen” ja näyttää nyt olevan erilainen. Kun siirsin tietokoneeni virtuaalisesti äsken usa:n itärannikolle ja seurasin livenä liikennettä New Yorkin Times Squarella 5 minuuttia, niin tuona aikana näkyi 6 ihmistä ja kymmenkunta autoa liikenteessä. Länsimainen ihminen ei arvannut, että hänet on yhtäkkiä ajattu sisätiloihin miettimään sitä, mistä hän päättää itse, vai päättääkö paljon mistään.
Ismo Malinen:””Monet ovat nyt lähteneet tuomitsemaan Lutheria ””
Olet käsittänyt väärin ainakin minun kohdalla, en tuomitse, siis kuinka voi tuomitakkaan kun toinen on jo kuollut.
Se että näyttää toisen teoista jotain, esim jos isä näkee lapsen pyörivän porukassa, joka esim potkii mummoja, niin kun isä sanoo lapselleen ettei siinä porukassa ole hyvä seurustella kun se potkii mummoja, niin tuomitseeko isä tämän porukan vai ohjaako lastaan pois pahoilta teiltä, isä ei siis pakota lastaan pois vaan toivoo että tämä uskoisi häneen ja olisi kuuliainen hänelle rakkaudesta. Siis lapsen tulisi olla nöyrä isää kohtaan ja ymmärtää että isä tietää paremmin ja rakastaa lastaan ja tahtoo vain hyvää.
Minulla ei ole liian ”optimistista käsitystä ihmisen vapaudesta”. Ihminen on lähtökohtaisesti vapaa olento. Eri asia, miten vapauttaan käyttää. Ja aivan hyvin voi irtautua menneisyyden painolasteista, vaikkapa ahtaasta uskonnollisesta taustasta. Jos olisin syntynyt…. ei tarvitse kuvitella minusta mitään.
Minä en kirjoittaisi ”perkelettä” isolla. Jos on Jumala ja Perkele, se tarkoittaa kaksijumalaista järjestelmää. Perkele on sisällämme, toivottavasti myös jumala.
Olen harvinaisen samaa mieltä siitä, että perkele on sisällämme. Perkelettä en minäkään mielelläni kirjoita isolla kirjaimella. Sellaista kunniaa en hänelle anna. Kunnia kuuluu yksin Jumalalle, jonka aina kirjoitan isolla kirjaimella.
Anita Ojala: ”Hän (Luther) myönsi itsekin, että on joskus ollut liiankin karkea, mutta totesi, että pajua voi veistää pienelläkin puukolla, mutta vahva tammi tarvitsee kunnon kirveen.”
Todella, kirvestä Luther käytti-
Luther on päässyt mukaan historian 26 pahimman mulkeron listalle:
https://www.kirjavinkit.fi/arvostelut/mulkerot-patsaalle-korotettujen-suurmiesten-elamakertoja/
”Toinen kirkonpiirin mulkero oli uskonpuhdistaja Martti Luther. Hän ei kirjoittanut ainoastaan teesejä katolisen kirkon anekauppaa vastaan vaan myös lukuisia pamfletteja talonpoikia ja juutalaisia vastaan. Luther kannatti talonpoikaiskapinoissa tiukkaa linjaa. Kapinalliset piti yksinkertaisesti tappaa. Lutherin mielestä kaikki juutalaisten synagoogat, koulut ja kodit piti hävittää. Hänen kirjoitukset olivat täynnä leppymätöntä vihaa. Luther oli autoritäärinen, ilkeämielinen panettelija ja varma asiansa oikeutuksesta.”
Paaviksi nostettua Lutheria siteeraataan kuin Jumalan sanaa. Vannoutuneet lutteristit suhtautuvat idoliinsa kuin oikeaoppiset kommunistit Staliniin. Mainetta on kiillotettava hänen tekojensa ja sanojensa vähättelyllä.
Kuten blogisti kirjoittaa: ”Esimerkiksi Vähän katekismuksen esipuheessa hän sanoo, että ne, jotka “eivät halua oppia” ulkoa kymmentä käskyä, uskontunnustusta ja Isä meitää, kieltävät Kristuksen ja heidät pitää jättää Perkeleen käsiin ja ilman ruokaa ja juomaa ja karkottaa maasta.”
Kun ruoskalla ja miekalla pakotetaan uskomaan, niin mitä tekemistä sillä voi olla enää evankeliumin vapauden tai uskon kanssa?
Kun Luther oli ”varma asiansa oikeutuksesta”, niin mitään estettä ei ollut käyttää kirvestä.
Johannes Kastaja edusti täysin toista linjaa. Kirves on pantu puun juurelle. Se ei ole ihmisille tarkoitettu kirves.
Ilmoita asiaton kommentti