L

 

 

57 kommenttia

  • Erkko Järvinen sanoo:

    Tapio Tuomaala . Kirjoitat Raamatun vastaisesti, ” Luterilainen kirkko on hyvä paikka levätä” ??? “Lahkot, joissa saarnataan, eivät ole uudestisyntyneiden paikkoja, mutta toki hän voi siellä käydä ja kipuilla vapauden ja lain välimaastossa, ainakin niin kauan kuin jaksaa”. Tyypillistä Tapion tulkintaa. Loukkaavaa tulkintaa vapaita seurakuntia kohtaan.

    Jatkat seuraavaa: “Saa nähdä, miten kirkon käy kun lakiuskovaiset eli pääsääntöisesti niin sanotut konservatiivit, koettavat riistää sen vapauden jonka nykyinen kirkko antaa. He lukevat kuin piru Raamattua ja koettavat estää naisten tasa-arvoisen pappeuden ja tasa-arvoisen avioliittolain toteutumisen kirkossa”.?

    Sinun kannattaisi tutustua vapaisiin seurakuntiin, jotta silmäsi aukenisi näkemään ja kuulemaan oikeaa sananjulistusta. Ongelma on siinä ettei luterilaisessa kirkossa syntejä julistea synneikksi, vaan kierrellään ja kaarrellaan, ettei ketään loukattaisi. Armoa julistetaan ilman Jeesusta. ym.

    Kyllä luterilaisessa kirkossa on uudestisyntyneitä pappeja ja seurakuntalaisia, jotka ymmärtävät Raamatun sanan oikein, niinkuin kirjoitettu on. Heidän puolesta kannattaa rukoilla rohkeutta ja voimaa. Surullista on, että uudestisyntyneet papit ja jäsenet usein työnnetään sivuun, kun kirkon asioista päätetään, kuten tasa-arvoisen avioliittolain toteutumiseen kirkossa. ym. Raamattu ei missään kohdin anna lupaa siunata tai vihkiä homo / leso liittoja.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Tapio Tuomaala sanoo:

      Olen kuulunut helluntaiseurakuntaan vuosia ja ollut täynnä karismaattista opetusta.

      Mitä tulee uudestisyntymiseen, niin käytän sanaa samassa merkityksessä kuin se käsitetään niin luterilaisuudessa kuin helluntailaisuudessa. Historiallisesti on vain yksi The Kirkko, josta on irronnut luterilainen lahko. Vapaat suunnat ovat lahkoja, koska eivät liity The Kirkkoon. Tosin lahkoissa on tapahtunut huomattavaa lähentymistä The Kirkkoon.

      Järvinen: “Ongelma on siinä ettei luterilaisessa kirkossa syntejä julistea synneikksi, vaan kierrellään ja kaarrellaan, ettei ketään loukattaisi.”

      Ongelma on siinä, ettei Ut:sta löydy viitettäkään siitä, että syntien anteeksiantaminen olisi annettu muille kuin Jeesuksen henk.koht. kutsumille apostoleille. Siten ne, jotka nyt antavat syntejä anteeksi, edustavat laittomuutta, sitä, jonka apostolit tiesivät tulevaksi. Laittomuus on itse otettua valtaa.

      Kiitos Järviselle, kun todisti luterilaisen käytännön Ut:n mukaiseksi. Luterilaisuudessa saa todellakin levätä, toisin kuin suoritus- eli ratkaisukristillisyydessä, jossa pitää tehdä sitä ja tätä.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Pekka Pesonen sanoo:

    Mitä tekemistä lailla ja sen täyttämisellä on vanhurskauttamisen kanssa? En laikaan käsitä mikä se toinen puoli asiassa on. Yritäppä kertoa se niin että käsitän mitä tarkoitat.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Tapio Tuomaala sanoo:

      Pekka Pesonen: “Mitä tekemistä lailla ja sen täyttämisellä on vanhurskauttamisen kanssa? En laikaan käsitä mikä se toinen puoli asiassa on. Yritäppä kertoa se niin että käsitän mitä tarkoitat.”

      Ei voi olla maailmassa niin viisasta, että ymmärtää Lutherin vanhurskauttamisoppia kirkon Ut:sta, koska kreikan sanat dikaioō, julistaa syyttömäksi, ja dikaiosyne, oikeamielisyys, on käännetty vanhurskaudeksi, vaikka niillä on selvä merkitysero.

      En usko, että kirkon Ut:n kääntäjät ovat itsekään ymmärtäneet, mistä apostoli kirjoittaa, joten he ovat menneet aidasta läpi matalimmassa kohdassa, peläten aidan yli mennessään repivänsä housunpersukset piikkilankaan. Kun on ollut valmis isiltä peritty käännösmalli, niin on menty sen mukaan.

      Ut:ssa apostoli selvittää näitä asioita niin tarkasti, etten pysty parempaan enkä siten edes yritä enempää kuin mitä bogissani olen tuonut esiin.

      Rauhan julistuksesta löytyy vastauksia, koska siinä on eritelty dikaioō sekä dikaiosyne. Funtsimisen Jumala on jättänyt ihmiselle itselleen.

      http://www.parakustannus.fi/421679457

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Juha Lehtinen sanoo:

    //”Synti, hamartia, tarkoittaa osumattomuutta, vaikka pyrkii osumaan.”//

    Kirjoittamasi propositio ei vakuuta, sillä se on vain osatotuus. Kreikankielen ‘hamartia’ sanalla on useampia merkityksiä, joista olet valinnut itsellesi mieleisen.

    //”mitä vanhurskauttamisoppi tarkoittaa oikeamielistämisoppina”//

    “Vanhurskauttaminen tapahtuu kertakaikkisesti; siinä ei ole asteita tai kasvua, vaan vanhurskautettu ihminen on sataprosenttisesti täydellinen Jumalan edessä, koska Jumala näkee hänet Kristuksessa.”

    Tämä Jumalan lahjavanhurskaus tulee uskosta Kristukseen Jeesukseen. Se julistaa ihmisen syyttömäksi Jumalan edessä, ja sen saavat kaikki, jotka uskovat. Syyttömäksi julistamista seuraa Jumalan tahdon mukainen “oikeamielistäminen” eli pyhitysprosessi. Ihminen erotetaan Jumalaa varten, ja Pyhä Henki alkaa tuottaa Hengen hedelmää. Vanhurskauttamista seuraavat siis pyhitys ja elämän vanhurskaus, joista Paavalikin monessa kohtaa kirjoittaa.

    //”Kun poistetaan könttäkääntäminen, niin monet Ut:n kohdat avautuvat merkityseroineen, kuten kansojen tuomio, josta löytyy kaksi oikeamielistä ryhmää, lampaat ja valitut, Mat.25.”//

    Tulkintasi on väittämästäsi merkityksen avautumisesta huolimatta ristiriitainen. Ut:n teksteissä lampaat ja valitut ovat yksi ja sama ryhmä: Kristukseen Jeesukseen uskovat. (ks. esim. Joh. 10:1-18, Kol 3:1-17)

    //”Yksi esimerkki kirkkovanhurskaudesta on tasa-arvoiseen avioliittoon vihkiminen. Kun virallista oppia valvovat piispat eivät anna lupaa vihkiä kaikkia kirkon maksavia jäseniä, […]”//

    Liiallisen vapauden kaipuu vie ihmisen uudelleen Jumalan vihan alle. Sitäkö haluat?

    Ilmoita asiaton kommentti
  • ismo malinen sanoo:

    Koska olemme Lutherilaisia, ja Lutherin opetukset ovat suurennuslasin alla, niin katsotaan mitä Luther itse kirjoittaa.

    “Katso, kuninkaasi tulee!” Matt. 21:5.

    Hän tulee. Varmasti hän tulee. Sinä et tule hänen luokseen etkä hae häntä. Hän on sinulle liian ylhäinen ja kaukainen, etkä sinä voi kaikkine rahoinesi, vaivoinesi ja töinesi päästä hänen luokseen, jotta et kehuisi hankkineesi häntä itsellesi omalla mahdollisuudellasi ja ansiollasi. Ei, ihmisparka, ansio ja mahdollisuus eivät merkitse tässä mitään. Omalla puolellasi on pelkkä ansiottomuus ja mahdottomuus, mutta hänen puolellaan kaikki armo ja laupeus. Tässä kohtaavat köyhä ja rikas toisensa. (Sananl. 22:2.) Näin hylkäämme inhottavat ja epäkristilliset opit vapaasta tahdosta, jotka lähtevät paavista, yliopistoista ja luostareista. Sen mukaan meidän pitäisi aloittaa ja laskea ensimmäinen kivi. Meidän pitäisi muka tahtomme vapauden voimasta ensin etsiä Jumalaa, tulla hänen luokseen, juosta hänen perässään ja ansaita hänen armonsa. Varo itseäsi, varo tätä myrkkyä! Tämä kaikki on Perkeleen oppia, jolla hän pettää koko maailman. Jumalan täytyy ensin tulla sinun luoksesi, löytää sinut, ennenkuin voit huutaa häntä avuksi ja etsiä häntä. Paavali kirjoittaa siitä: “Kuinka he voivat huutaa avukseen sitä, johon eivät usko? Kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Kuinka he voivat kuulla, ellei kukaan julista? Kuinka kukaan voi julistaa, ellei häntä ole lähetetty?” (Room. 10:14 – 15.)

    Jumalan on laskettava ensimmäinen kivi ja aloitettava työnsä sinussa, jotta sinä etsisit ja rukoilisit häntä. Hän on jo saapuvilla, kun sinä alat etsiä häntä. Jos hän ei ole saapuvilla, et sinäkään alkaessasi tee muuta kuin silkkaa syntiä, sitä törkeämpää, mitä suurempia ja pyhempiä töitä yrität. Niin tulet paatuneeksi ja tekopyhäksi. M Luther

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Juha Lehtinen sanoo:

    //”Ongelma on siinä, ettei Ut:sta löydy viitettäkään siitä, että syntien anteeksiantaminen olisi annettu muille kuin Jeesuksen henk.koht. kutsumille apostoleille. Siten ne, jotka nyt antavat syntejä anteeksi, edustavat laittomuutta, sitä, jonka apostolit tiesivät tulevaksi. Laittomuus on itse otettua valtaa.”//

    Kirjoitat laittomuudesta, mutta kiellätkö samalla myös rukouksen voiman? Ut:ssä kerrotaan uskoville kirjoitetuissa kirjeissä, että jos joku tekee syntiä, meillä on Isän luona puolustaja Jeesus Kristus ja Hän on syntien sovittaja. Sen tähden rukouksessa, joka lausutaan uskossa ja Jeesuksen Kristuksen nimessä, on myös syntien anteeksianto.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Tapio Tuomaala sanoo:

      Lehtinen: “Kirjoitat laittomuudesta, mutta kiellätkö samalla myös rukouksen voiman? Ut:ssä kerrotaan uskoville kirjoitetuissa kirjeissä, että jos joku tekee syntiä, meillä on Isän luona puolustaja Jeesus Kristus ja Hän on syntien sovittaja.”

      Missä olen tämän kiistänyt? Tai miten tämä liittyy mitenkään siihen, että vain apostoleille oli annettu valta antaa syntejä anteeksi?

      Mat.7:21-23 “Ei jokainen, joka sanoo minulle: ‘Herra, Herra!’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Moni sanoo minulle sinä päivänä: ‘Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?’ Ja silloin minä lausun heille julki: ‘Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te LAITTOMUUDEN tekijät.’”

      Kun Lehtinen tietää paremmin hamartian merkityksen, niin mitä laittomuus tarkoittaa koinee kreikaksi?

      Entä joutuvatko kadotukseen ne, jotka ovat valhekristuksia eli valhevoideltuja ja ovat monin ihmein vakuuttaneet kuulijansa siitä, että toimivat Jeesuksen valtuuttamina, ikään kuin apostolisin oikeuksin?

      Ilmoita asiaton kommentti
  • ismo malinen sanoo:

    ”Mutta mitä tulee meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen ja meidän kokoontumiseemme hänen tykönsä, niin me pyydämme teitä, veljet, ettette anna minkään hengen ettekä sanan ettekä minkään muka meidän lähettämämme kirjeen heti järkyttää itseänne, niin että menetätte mielenne maltin, ettekä anna niiden itseänne peljästyttää, ikäänkuin Herran päivä jo olisi käsissä.

    Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi, tuo vastustaja, joka korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai jumaloitavaksi kutsutaan, niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala.

    Ettekö muista, että minä, kun vielä olin teidän tykönänne, sanoin tämän teille? Ja nyt te tiedätte, mikä pidättää, niin että hän vasta ajallansa ilmestyy. Sillä laittomuuden salaisuus on jo vaikuttamassa; jahka vain tulee tieltä poistetuksi se, joka nyt vielä pidättää, niin silloin ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä, tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä ja kaikilla vääryyden viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen, sentähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua. Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen, että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen.

    Mutta me olemme velvolliset aina kiittämään Jumalaa teidän tähtenne, veljet, te Herran rakastetut, sentähden että Jumala alusta alkaen valitsi teidät pelastukseen Hengen pyhityksessä ja uskossa totuuteen. 2.Tess.2:1-13

    Jaon tuon kohdan neljään osaan, jotta siinä olevaa sanomaa olisi helpompi käsitellä.

    1. Kohdan ydin on: Herran tulemuksen odottamisesta ei kannata menettää malttia, vaikka monet valheveljet ovat ilmeisesti pelotelleet seurakuntaa Paavalin nimissä.

    2. Kohdan ydin on: Herran tuleminen tapahtuu vasta, kun luopumus on tapahtunut. Laiton ihminen julistaa itsensä Jumalaksi. Ei kannata eksyä, sillä laiton ihminen tulee silloin kun Jumalan olemassa olo ja luomakunnan alisteisuus Luojalle kielletään.

    3. Mikä pidättää laittoman ihmisen tuloa? Tähän on yksi vastaus: Kristuksen kautta Jumalaan uskovat. Kun he ovat poissa, niin alkaa tuo mistä kirjeessä mainitaan. Jumalan lähettämä valhe uppoaa kaikkiin, jotka eivät usko enää Raamatun Jumalaan.

    4. Jumala on valinnut pelastukseen oman kansansa, he ovat niitä, jotka uskovat totuuden Herrassa.

    Olemmeko näiden tapahtumien aikakaudessa? Laittomuus on vaikuttanut heti alaista asti, mutta ilmassa on kyllä nykyisin luopumista isossa mittakaavassa. Aikain merkit ovat olleet selviä jo viimeiset 1000 vuotta. Onko pakanoiden luku tulossa täyteen? No näitä voi jokainen pohtia mielessään.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittajan viimeisimmät blogit

    • Pa
    • K
    • Mi
    • J
    • Ih
    • Oppi toivosta

    Katso kaikki

    Kirjoittajan luetuimmat blogit

    • L
    • S
    • Ki
    • G
    • Roomalaiskirje
    • H
    • U

    Kirjoittajan kommentoiduimmat blogit

    • S
    • L
    • Ki
    • Van
    • L
    • Per
    • V