Laulu soikoon Luojamme kiitosta ja mielemme siihen yhtyköön turvallisessa luottamuksessa
Armaan äitini 9.5.1922-6.6.1990 syntymästä tuli kuluneeksi 100 vuotta maanantaina. Kuvassa olen hänen sylissään. Onnesta ilakoivana jo tuolloin. Myöhemmin sain oppikoulun hymypoikapalkinnon. Liekö taustalla äidin ja isän rakkaus, joka sai kasvot iloisiksi jo pienokaisena. Myöhemmin 17 vuotiaana mietin, miten isä ja äiti olivat onnistuneet kasvatuksessaan. Totesin että ainakin he olivat saaneet kasvatettua onnellisen nuorukaisen.
SUNNUNTAI 15.5.2022
4. sunnuntai pääsiäisestä, latinaksi Cantate
Taivaan kansalaisena maailmassa
Laulun sunnuntain psalmi on Ps. 98:2–9
Laulu ja musiikki ovat tärkeä osa elämäämme
Kirkko on kautta aikojen ollut musiikin tyyssija. Tämä on luonnollista, koska Jumalan ylistys on kaikunut kautta aikojen voimakkaana sekä musiikin että laulun kautta. Niinpä ei ole ihmeellistä, että myös kaikkien aikojen merkittävin säveltäjä on kirkkomuusikko Johann Sebastian Bach. BBC Music Magazinen järjesti kyselyn, johon 174 asiantuntijaa pääsi nimeämään ehdokkaitaan tähän asemaan. Bach sai eniten ääniä.
Muuten. Suomalainen Jean Sibelius pääsi sijalle 12 ja Kaija Saariaho sijalle 17. Näistä kaikkien aikojen merkittävimpien listalle nykyisin elossa olevista ensimmäiseksi tuli suomalainen nykyisin Pariisissa asuva Kaija Saariaho. Ennen häntä listalle päässeet ovat jo edesmenneitä.
Musiikki tulee esille myös kirjallisuudessa. Niinpä viime vuonna 2021 Tietokirjallisuuden Finlandiapalkinnon voitti Osmo Tapio Räihälänmusiikkia käsittelevä Miksi nykymusiikki on niin vaikeaa.
Psalmissamme kehotetaan ylistämään Jumalaa runsain lauluin ja menipuolisen musiikin avulla. Psalmissa esitetyt instrumentit olivat aikansa soittimia. Meille ne ovat kuin esimerkkeinä musiikin rajattomia mahdollisuuksia tarjoavasta soittimien ja sävelten rannattomasta avaruudesta eri mahdollisuuksien ja keinojen välityksellä.
Iloitkaa ja riemuitkaa, laulakaa ja soittakaa!
Ylistäkää Herraa harpun sävelin,
soittakaa ja laulakaa!
Vaskitorvin ja oinaansarvin
kohottakaa ylistyksenne Herralle, kuninkaalle!
Pauhatkoon meri kaikkineen,
juhlikoon maa, juhlikoot sen asukkaat!
Taputtakoot virrat käsiään,
yhtykööt vuoret niiden iloon Herran edessä,
Seurakunnissamme on valtaisat resurssit musiikin esillä pitämiseen. Meillä on hyvin koulutettu kanttorikunta ja paljon vapaaehtoisia laulun ja soiton harjoittajia, jotka ihailtavan hyvin pitävät esille kirkkomme runsasta ja monipuolista musiikillista aarteistoamme.
Vahvan musiikin perinteen ylläpidon vuoksi voimme sanoa, että kirkko on vahvasti kulttuurin kärjessä.
Pelastus on Jumalan
Maailmassamme on lukematon määrä maailmanparantajia, joilla on milloin minkäkinlaisia ehdotuksia ihmisten elämän parantamiseksi. Toiset ovat parempia yrityksiä, toisinaan jopa hyviäkin ohjeita, mutta toiset valitettavasti täysin kelvottomia kyhäelmiä.
Jumalan antama apu ei kilpaile tässä sarjassa. Jumala on meidät tehnyt. Hänen voimallisten käsiensä luomus me olemme. Suurimman taiteilijan kaunein teos. Olemme Jumalan kuva ja sellaisina äärettömän arvokkaita.
Kun Jumala tulee avuksemme elämämme ongelmiin, niin hän ei tyydy vain ohjeisiin ja neuvoihin, vaan hän myös itse toteuttaa kaiken. Hän itse tekee kaiken, mitä elämämme pelastamiseen tarvitaan. Pelastus on hänen työnsä. Hän on meidän Vapahtajamme.
Herra näytti, että hän on meidän pelastajamme,
Jumalalle kelpaaminen eli vanhurskauttaminen on myös Jumalan työ, alusta loppuun hänen aktiivisuuttaan ja tekoaan. Vapahtajamme kärsi Golgatan kuoleman meidän sovittamiseksemme Jumalan ja ihmisten kesken. Hänen sovintotyönsä takia mekin saamme elää sovinnossa ja rauhassa turvallisina Jumalan lapsina. Anteeksisaaneina ja Jumalan hyvyyden kantamina saamme levätä turvallisesti Jumalamme sylissä. Hän pitää meistä huolen ja hän kantaa meitä.
Tämä ei ole vain joidenkin etuoikeutettujen ja joidenkin harvojen mahdollisuus, vaan tämä tarjotaan koko maailmalle. Koko maailmalle on julistettava sanoma siitä, että Jeesus on kaikkien maailman kansojen Vapahtaja. Hänen vanhurskauttava työnsä koskettaa kaikkia maailman kansoja. Siksi hänen sanaansa on julistettava kaikkialla, kaikille kansoille ja kaikille ihmisille. Jumala on vanhurskas ja hän vanhurskauttaa meidät Vapahtajamme valmistaman lahjan ansiosta.
hän osoitti vanhurskautensa kansojen nähden.
Hän muisti Israelin kansaa,
osoitti jälleen laupeutensa ja uskollisuutensa.
Maan ääretkin saivat tietää,
että Jumalamme pelasti meidät.
Toisinaan ihmiset miettivät, että usko on jokin ihmisen oma ajattelumalli ja sitä kautta heidän oma tekonsa. Tällöin usko jää yhdeksi maailmankatsomukseksi muiden joukkoon. Silloin on vaarana unohtaa, että uskon perusta ei olekaan ihmisen ajattelutavassa vaan Jumalamme oman uskollisuuden varassa, ja juuri siksi vakaassa ja luotettavassa elämän perustassa.
Heprean usko -sana kuuluu samaan sanueeseen kuin vakaa pohja, turvallinen alusta, usko, luottamus, varma vakuus, aamen, totuus jne. Niinpä jos meillä suomalaisilla on toisinaan tapana sanoa, ettemme tiedä jotain, mutta uskomme näin tai näin, niin hepreassa tieto on epävarmempaa ja usko on varmemmin perustettua. Voidaanpa sanoa, että heprealaisessa ajattelussa Jumalan antama turva on niin vahva perustus, ettei sille rakentuva elämä horju, vaikka ihmisen omat ajattelu mieteet olisivatkin kuinka heikkoja tahansa. Tämä on turvallisen luottamuksen perusta ja järkähtämättömän uskon lähtökohta. Uskon lahja onkin vain luottamuksen panemista Jumalan äärettömän vakaaseen ja varmaan työhön. Jumala pitää meistä huolta ja siksi saamme ilakoiden ja riemuiten katsella elämämme päiviä eteenkin päin heittäen kaikki huolemme Taivaallsien Isämme käsiin ja luottaa, että hän pitää meistä huolen.
Cantate sunnuntain Psalmi:
Herra näytti, että hän on meidän pelastajamme,
hän osoitti vanhurskautensa kansojen nähden.
Hän muisti Israelin kansaa,
osoitti jälleen laupeutensa ja uskollisuutensa.
Maan ääretkin saivat tietää,
että Jumalamme pelasti meidät.
Maa, kohota Herralle riemuhuuto!
Iloitkaa ja riemuitkaa, laulakaa ja soittakaa!
Ylistäkää Herraa harpun sävelin,
soittakaa ja laulakaa!
Vaskitorvin ja oinaansarvin
kohottakaa ylistyksenne Herralle, kuninkaalle!
Pauhatkoon meri kaikkineen,
juhlikoon maa, juhlikoot sen asukkaat!
Taputtakoot virrat käsiään,
yhtykööt vuoret niiden iloon Herran edessä,
sillä hän tulee ja tuo maailmaan oikeuden.
Hän hallitsee maanpiiriä vanhurskaasti,
tuomitsee kansoja oikeuden mukaan.
Ps. 98:2–9
56 kommenttia
Ari
Erotat parannuksen tekemisen kehotuksen käskyyn liittyvästä menetelmästä kääntymyksen saamiseksi.
Jo satoja vuosia ennen Vapahtajamme syntymää juutalaisuudessa pakanuudesta juutalaisuuteen kääntyvälle
annettiin
k ä ä n t y m y s
k a s t e e n
v ä l i t y k s e l l ä.
Kukaan ei voinut itse kääntää itseään eikä vain ulkonaisilla elämänsä ruokkoamisilla saada tätä parannusta, vaan Jumalan kansan virallisten edustajien toimesta se ojennettiin kasteen toimituksella.
Tämä on tunnettua jo noin 600 vuotta ennen Jeesuksen antamaa lähetyskäskyä.
Profeetta Hesekiel soveltaa tämän toimituksen periaatetta oman kansan kääntymykseen eli siis aitoon parannuksen tekoon liittämällä parannuksen kasteeseen seuraavia sisältöjä
1) Kasteen varsinainen toimittaja on Jumala, ”Minä”. Kasteen toimittava ihminen toimii vain Jumalan kätenä. Jumala käyttää toiminnassaan vettä. Kaste toimitetaan vedellä vihmomalla.
2) Kaste puhdistaa saastasta ja epäjumalien palvonnasta,
3) Kaste antaa uuden sydämen eli siis mielen eli mielenmuutoksen eli siis uuden hengen
4) Kaste antaa Pyhän Hengen eli se mitä Pietari sanoo helluntaisaarnassaan ”Pyhän Hengen lahjan” tai Paavali sanoo piispa Tiitukselle ”Pyhän Hengen uudistuksen”.
5) Kaste antaa uuden suunnan elämälle, niin ettei ihminen enää elä epäuskossa eikä epäjumalien palvonnassa vaan elää uskossa luottaen Jumalan armoon ja palvonnassaan antaa kunnian yksin Jumalalle.
Hes. 36:25-27
M i n ä
v i h m o n
teidän päällenne puhdasta
v e t t ä ,
niin että
te puhdistutte, minä puhdistan teidät kaikesta saastastanne ja epäjumalienne kaikesta iljettävyydestä. Minä annan teille uuden sydämen ja teidän sisimpäänne uuden hengen. Minä otan teidän rinnastanne kivisydämen pois ja annan tilalle elävän sydämen. Minä annan Henkeni teidän sisimpäänne ja ohjaan teidät seuraamaan säädöksiäni, ottamaan varteen minun käskyni ja elämään niiden mukaan.
Jo ennen Jeesuksen aikaa keskusteltiin myös siitä, että kaste kuuluu kaikille. Mm kuuluisa rabbi Hillel, jonka opetuksiin moni Jeesuksen vertauskin liittyy lausui kaikkien kasteen puolesta vetoamalla siihen, että
k o k o
kansa
sai Mooseksen aikana kasteen Punaisessa meressä. Hillelin pojanpoika oli kuuluisa rabbi Gamaliel, jonka oppilaista kuuluisin oli Paavali.
Opettajansa opetuksia seuraten Pyhä Paavalikin kirjoittaa kasteesta että koko kansa , ”isämme”, ”kaikki”, ”meressä” (noin Helsingin väkimäärän suuruinen väkimäärä vauvasta vaariin) sai
k a s t e e n .
1. Kor. 10: 1 – 4
Veljet, haluan teidän tietävän, että isämme vaelsivat kaikki pilven johdattamina ja kulkivat meren poikki. Kaikki he saivat pilvessä ja meressä kasteen Mooseksen seuraajiksi. Kaikki he söivät samaa hengellistä ruokaa ja joivat samaa hengellistä juomaa. Hehän joivat siitä hengellisestä kalliosta, joka kulki heidän mukanaan; tämä kallio oli Kristus.
Someron paikallislehdessä Somero oli viime perjantaina Kotikirkko -kirjoitus, joka on myös liitetty Someron seurakunnan sivustolle Hartaudet.
Siihen voi tutustua tästä osoitteesta
https://www.someronseurakunta.fi/someron-seurakunta/hartaudet
Matias Roto:””Veljet, haluan teidän tietävän, että isämme vaelsivat kaikki pilven johdattamina ja kulkivat meren poikki. Kaikki he saivat pilvessä ja meressä kasteen Mooseksen seuraajiksi.””
Mitä haluat tällä tuoda esille?
Mitä tuo kaste merkitsi?
Pääsivätkö kaikki kastetut perille luvattuun maahan?
Matias Roto tuot esille Hes. 36:25-27, mitä haluat sillä kertoa?
Osaatko sisälukea sen mitä siinä sanotaan?
””te puhdistutte, minä puhdistan teidät kaikesta saastastanne ja epäjumalienne kaikesta iljettävyydestä. Minä annan teille uuden sydämen ja teidän sisimpäänne uuden hengen. Minä otan teidän rinnastanne kivisydämen pois ja annan tilalle elävän sydämen. Minä annan Henkeni teidän sisimpäänne ja ohjaan teidät seuraamaan säädöksiäni, ottamaan varteen minun käskyni ja elämään niiden mukaan.””
Siis miten tuon puhdistuksen ensinnäkin voi liittää vauvaan, eikö siinä sanota:”” saastastanne ja epäjumalienne kaikesta iljettävyydestä””?
Matias Roto:””Tuo Mooseksen ajan kaste kertoo siitä, että kaikenlaiset ikärasistiset kummajaisesi kasteopissasi ovat päin seiniä. Samaten se kertoo, ettei usko ole yksityisasia, vaan se on koko Jumalan kansan yhteinen usko.””
Kuinka selität sen kun se ikäpolvi joka ylitti kaislameren ja kastettiin Moosekseen ei päässyt perille epäuskon takia, koskiko se KOKO kansaa?
Matias Roto nyt kuitenkin Jeesus selkeästi sanoo että Jumala salaa evankeliumin ”viisailta ja ymmärtäväisiltä”, siis juuri tuon ajan fariseukset ja kirjanoppineet olivat hyvä esimerkki siitä, eivät he omassa viisaudessaan löytäneet kirjoituksista Jeesusta ja uskoneet Häneen vaan he luottivat juuri omaan viisauteensa eivätkäkääntyneet ja tehneet parannusta.
Samoin tänä päivänä on asia, ei kukaan omassa viisaudessaan ja ymmärryksessään voi löytää Jeesusta vaan tulee nöyrtyä lapsenkaltaiseksi ottamaan Jeesuksen sanat, siis nöyrtyä parannukseen, niin Jumala ilmoittaa evankeliumin nöyrille, ylpeitä vastaan on Hän, siis niitä vastaan jotka ylistävät omaa viisauttaan.
Ilmoita asiaton kommentti