Lantarikon seurakunnan kirkolliset ilmoitukset
Sunnuntaina 12.7.
klo 10 Messu kirkossa
liturgia: kappalainen Kullervo Rakkolainen
saarna: haalitaan jostakin naispappi, ettei syytetä syrjinnästä
kanttori: dir.cant. Veka Ryysyranta (ellei ole joutunut lavatansseista putkaan)
kolehti: Pelastakaa edes jotain ry:lle
Messun jälkeen syrjimättömät kirkkokahvit tiehöylämuseolla. Seksuaalineuvoja Keino Siemen alustaa aiheesta "hiilineutraali pallogrillilaki". Lopuksi yhteislauluna Jaakko Löytyn Sateenkaarenvärisiä unia.
klo 13 Kenttäjumalanpalvelus entisen nuijasodan joukkohaudan paikalla. Toimittaa kirkkoherra Veijo Kainola. Sateen sattuessa toimittaa kappalainen.
Maanantai 13.7.
klo 13 Hartaus dementiaosastolla. "Oi muistatko vielä sen virren". Rakkolainen, Ryysyranta.
klo 18 Kirkkoneuvoston ylimääräinen kokous seurakuntakodin leivintuvassa. Päätetään kantelusta kirkkoherraa koskien, kun se pentele puhuu saarnoissa edelleen synnistä ja parannuksen teosta.
Tiistai 14.7.
klo 12 Mielenterveyskuntoutujien kerho otsikolla "Hullusta hurskaammaksi". Kainola, Ryysyranta.
klo 13 Lypsyjakkaraseurat Uuno Puumalaisessa. Omat lypsyjakkarat mukaan, niin toimitetaan rukoushetki lypsyjakkaran puolesta ja hänen kanssaan.
Keskiviikko 15.7.
klo 14 Siionvirsiseurat seurakuntakodilla. Veisataan ihmisen pienuudesta, seurapuhe ilmastonmuuutoksesta ja panetellaan Tapio Puolimatkaa.
klo 15 ELY:n iloiset Siionin kannel -seurat Lahja Ruttusella. Väliajalla pullakahvit ja uusimmat juorut Sambiasta. PS: olethan muistanut erota SLEY:stä?
klo 18 Viidesläinen miestenpiiri kesäkodilla. Luetaan aluksi Gideonista. Sen jälkeen miehistä uhoa kirkosta eroamisesta jahka homoja aletaan vihkiä. Saunan jälkeen puoli tuntia parran tutisuttamista kirkon uudistamiseksi.
Torstai 16.7.
klo 13 SLEY:n Luther-kerho rukoushuoneella. "Siis riennä ystävä riemuiten kuin pikkulintu riemuissaan". Piirisihteerin johdolla diahetki Japaniin. Sen jälkeen opastettu hautausmaakierros, jossa laskemme kukat osaston edesmenneiden puheenjohtajien haudoille. Erityisesti nuoret tervetuloa!
klo 17 Naistenpiiri seurakuntakodin leivintuvalla. Kosmetologi-evankelista Kielo Ruusunen KRS:sta alustaa aiheesta "Jeesus ja luomiväri". Lopuksi porkkanatarjoilu.
Perjantai 17.7.
klo 13 Piirakkatalkoot ja jalkapuun viritystä leivintuvalla piispantarkastusta varten.
klo 14 Kirkkokuoron harjoitus kirkossa piispantarkastusta varten. Läksynä virsi "Vihan päivä kauhistava sydänjuuret väräjää".
klo 18 Ylimääräinen piispantarkastus kirkossa kappalaisen kilpailevan toiminnan vuoksi. Kappalainen on luotettavien lähteiden mukaan nähty papinpaita päällä Toyotan merkkihuollossa, vaikka piispan hulttiopojalla on "Reiskan korjaamo" ihan tässä lähellä. Mahdollisuus ottaa selfie kirjallisen varoituksen kanssa.
44 kommenttia
Edes yhteinen ehtoollinen ole edennyt loputtomissa ekumenisissa neuvotteluissa. Esteitä löytyy loputtomasti ja yksi on miespappeuden määrittävä sakramentti.
Samaan aikaan, kun hengelliset johtajat tavoittelevat yhteyttäkukin pykäliensä velvoittamana, rivikristityt voivat halutessaan harjoittaa käytännön yhteyttä.
Me voimme ilman omantunnon tuskaa elää todeksi sitä mitä Hebrealaiskirjeessä kehoteaan: Kirje heprealaisille 6
Jättäkäämme sentähden Kristuksen opin alkeet ja pyrkikäämme täydellisyyteen, ryhtymättä taas uudestaan laskemaan perustusta: parannusta kuolleista töistä …
Rakkaus on täydellisyyden side! Sehän oli se verraton tie, jota Paavali halusi osoittaa. Ihmisen kasvoista ei näe, miten hänet on kastettu, mitä tunnustuskuntaa hän noudattaa. Jos hän tuntee Ristiinnaulitun, niin silloin on syytä pitää veljenä ja sisarena. Se on siinä, ei se ole sen monimutkaisempaa koko ekumenia.
Tunnustukset ja aionakin ne erottavat osat niissä ovat kuin toteemipaalut, jotka on omin käsin tehty ja niitä kunnioitetaan ja jopa pelätään.
Paavali sanoi: Me ymmärrämme puolittain ja profetoimme puolittain… Kuka voi sanoa, että tämä on ainoa oikea totuus!
Jeesus sanoi: Ei kukaan tule minun tyköni, ellei Isä, joka minut lähett, vedä häntä. Kukaan ei pääse Isän luo kuin Minun kauttani.
Siis, Isä vetää ihmisen Jeesukselle. Jokaisella on yksilöllinen hoito. Miten siihen on tultu, ei meillä ole oikeutta sanoa oikeastaan mitään. Sitten, kun Jeesukselle on Isä meidät antanut, on vain yksi tie, yksi totuus ja yksi elämä. Joka Jeesuksen näin tuntee, hänet olemme velvolliset tunnustamaan veljeksi ja sisareksi.
Luterilaiseksi syntynyt ei ole voinut sitä valita. helluntailaiseksi syntynyt ei ole voinut sitä valita jne. Syntiä ei siis ole syntyperä vaan erottava opetus seurakunnissa.
Minä en ajattele kristinuskoa noin individualistisesti. Kristinusko on alusta saakka ollut yhteisön uskonto. Tätä yhteisöllistä uskoa sitten sanoittaa – tunnustus.
Mistä kaikesta meidän tulisi tulla yksimielisiksi, että Jumala tunnistaisi meidät lapsikseen?
Mikä on se oppi, joka yhdistäisi? Jos me lyömme pöytään argumenteista ne joita me raamattuun tukeutuen suoritamme: Kaste, ehtoollinen, papin virka. Saamme ensimmäisillä minuuteilla ilmiriidan.
Jospa lähtisimme siitä, että olemme kaikki syntisiä, ainakin olleet joskus ja tarvitsemme anteeksiantamusta. Mikä siihen neuvoksi? Tarvitaan Lunastaja! Kuka siihen kelpaa? Synnitön! Kuka on synnitön? Jeesus Kristus elävän Jumalan Poika. Saammeko repiä hänet kappaleiksi mielipiteillämme? Emme saa, syyllistymme Vanhimman murhaan!
Tarkoitin tuota Rainerm..katoliseen kirkkoon menneenä mielikuvituksissani. Voisiko piispa tehdä niin ekumenian nimissä. Naispiispa ei tietysti täytä ekumenian perusteita.
Ilmoita asiaton kommentti