Lain teot ja armon teot ja niiden eroavaisuus

Silloin kun evankeliumi ilmestyy päästäen omattunnot niiden omista teoista, kuulostaa siltä kuin se kieltäisi hyvät teot ja lain täyttämisen; sen tähden onkin kaikkien lainopettajien, eli niin kuin evankeliumi niitä nimittää, kirjanoppineitten, yksimielinen puhe tällainen: “Jos todellakin on niin, että kaikki tekomme ovat mitättömiä ja lain mukaan täyttämämme teot pahoja, hyvä, älkäämme siis milloinkaan tehkö hyvää. Sinä kiellät hyvät teot ja hylkäät Jumalan lain! Voi sinua, sinä vääräoppinen, sinä päästät varsan ja teet suoralta kädeltä pahoja ihmisiä!” Ja niin he ryntäävät estämään varsan, omantunnon, päästämistä ja Kristuksen luokse saattamista, väittäen että hyviä tekoja on tehtävä ja ihmisiä pidettävä lakeihin sidottuina.

Tämä teksti osoittaa, millä tavoin apostolien pitää näihin suhtautuman. Heidän pitää sanoman: “Herra niitä tarvitsee”, toisin sanoen, heidän pitää opettaman lain tekojen ja armon tekojen eroavaisuus näin sanomalla: “Emme kiellä hyviä tekoja, me vain päästämme omattunnot vääristä hyvistä teoista, emme vapauteen irstasta elämää varten, vaan sitä varten että ne tulisivat Kristuksen, oikean herransa alaisiksi ja siinä tekisivät oikeita hyviä tekoja. Siihen hän heitä tarvitsee ja tahtoo heitä myös siihen käyttää”. Asiaa käsittelee pyhä Paavali verrattomalla tavalla Roomalaiskirjeen 6. luvussa (1. ja ss. jakeissa). Siellä hän opettaa, että armon kautta olemme vapaat laista ja sen teoista, emme kuitenkaan siten, että saisimme tehdä pahaa, vaan hän opettaa oikeita hyviä tekoja.

Martti Luther, Kirkkopostilla I, s. 53-54, SLEY, Turku 1941.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Matias Roto mitä mielestäsi Jeesuksen sanat tarkoittavat:

    21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra!’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
    22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: ’Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?’
    23 Ja silloin minä lausun heille julki: ’Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät’.(Matt.7)

    Jatko kysymyksenä voisi olla mikä on evankeliumissa Jumalan tahto?

  2. Herra on todella noussut ylös. Luuk. 24:34

    Jeesuksen ylösnousemus todistaa, että se sovintouhri, minkä hän oli uhrannut kaikkien syntisten edestä, oli kelpaava ja täydellinen. Sillä kuten kuolema on synnin palkka, ja Jeesus oli ottanut tehtäväkseen nostaa tämän palkan meidän sijastamme, niin hän ei olisi koskaan päässyt kuoleman kidasta, ellei hän olisi viimeiseen ropoon asti maksanut velkaamme.

    Lorens Kristoffer Retzius, Armoa armosta, tämän päivän teksti, SLEY, 1966.

Mika Rantanen
Mika Rantanen
Teologian maisteri, uimamaisteri ja koulutettu hieroja.