Kysymys
Reilut 30 vuotta sitten vastasin dogmatiikan luentojen kertauksessa kysymykseen: 'Mikä on mielestäsi paras naispappeuden a) puoltamisen b) torjumisen argumentaatio? Dosentti tai vs.professori, en muista kumpi, Eero Huovinen lisäsi vielä, että vaikka tämä näyttää mielipidekysymykseltä se ei sitä ole.
Kysymys homo- ja lesboparien kirkollisesta vihkimisestä ei vielä ole ajankohtainen; viikon päästä asia voi olla toisin. Siksi kysynkin lukijoiltani: Mikä on mielestäsi paras perustelu vihkiä homo- ja lesbopareja avioliittoon kirkollisesti ja paras perustelu olla vihkimättä?
135 kommenttia
Kristillisen uskon ytimessä on usko Jeesuksen Jumaluuteen ja Jumalan tahdon ilmoitukseen Raamatun teksteissä. Nämä ovat luovuttamattomia seikkoja kristityksi itseään nimittävälle.Voi tietysti väittää olevansa kristitty, vaikka ei täytäkkään näitä kriteereitä. Kristittynä eläminen ei kuitenkaan ole mahdollista ilman tätä. Nyt meille tarjotaan toisenlaisiakin uskomisen vaihtoehtoja. Ne eivät kuitenkaan ole kristillistä uskoa, vaan ihan jotakin muuta. Ainoastaan Raamatun kirjoitetun sanan uskomien Jumalan sanaksi, voi jostakusta tehdä kristityn ja Jumalan lapsen. Jumalan lapsen tunnistaa aivan tietyistä merkeistä. Mikäli näitä merkkejä ei ole, niin ei voida puhua oikeasti kristitystä henkilöstä. Tärkein merkki on , että on usko siihen, että Jeesuksen sovitustyö koskee itseä henkilökohtaisesti. Jollei Jeesus ei ole Jumala, niin hän ei ole voinut sovittaa maailman syntejä. Tässä on koko uskon perusta. Miten tämä on mahdollista, niin sen ymmärtäminen kanattaa jättää pohtimatta. Usko vain tarttuu sanaan ja synnyttää uskon. Suvaisevaisuus merkitsee Jumalan tahdon mitätöimistä ja oman tahdon asettamista sen sijaan. Näin Raamattua voidaan alkaa selittämään ja mitätöimään sen selviä kohtia. Nyt suvaitsevaisuus merkitseekin syntisen hyväksymistä sellaisenaan. Synnistä ei muka enää tarvitse tehdä parannusta, koska Jumala armahtaa. Tämä onkin ovelasti Islamin opin mukaista. Islam vyörytetään suvaisevaisuuden nimissä korvaamaan evankeliumi Jeesuksesta syntisten Vapahtajasta. Islam kieltää Jeesuksen Jumaluuden ja samalla anteeksiantamuksen todellisuuden.
Paras perustelu olla vihkimättä: Raamattu ja sen selkeä opetus miehen ja naisen välisestä suhteesta.
Tämä asia vain ei ole kovin lyhyesti selitettävissä. Raaputus.netin kirjoitus nimenomaan ei sisällä argumentointivirheitä, matemaaattisen tarkka ja relevantti päättelyketju. Meinasin vielä linkittää tämän: http://sammelijuntunen.kotisivukone.com/122. En sitten linkitä!
Kyllä tuota avioliitoasiaa on osattu hienosti viedä eteenpäin. Kaikki jo hokevat:”kannatan tasa-arvoa”. No kukapa ei sitä kannattaisi. Kuitenkaan tasa-arvo on tässä vain silmänlumetta. Ihmisten ajattelua on ovelasti ohjattu pois siitä tosiasiasta, ettei homoseksuaalisuus ole jonkin ihmisryhmän geneettinen ominaisuus. Tämä tosiasia on jäänyt aivan tämän tasa-arvokäsiteen jalkoihin.
Ihmisten tasa-arvolla ja samaa sukupuolta olevien avioliittoon vihkimisellä ei ole mitään tekemistä keskenään. Mikäli eduskunnassa hyväksytään laki ns. tasa-arvoisesta avioliitosta, kirkon/kirkkojen ei tule ryhtyä vihkimään samaa sukupuolta olevia pareja avioliittoon. Raamatun luomisjärjestys ja kokonaisopetus puhuu avioliitosta yksiselitteisesti miehen ja naisen välisenä liittona. Jos jokin kirkko Jumalan sanan opetuksen vastaisesti ryhtyy tällaista vihkimistä toteuttamaan, se ottaa jälleen yhden askeleen kohti sen kaltaista luopumusta, joka sai Jeesuksen itkemään aikoinaan Jerusalemissa. Kun siis kuningas tulee tulevan adventin sanomassa hänen omikseen tunnustautuvien luokse, mitä hän näkee? Näkeekö hän Jumalan temppelin vai rosvojen luolan?
Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, mieheksi ja naiseksi. Heille sanottiin: ”Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää”. Tästä luomisjärjestykseen perustuvasta parisuhteesta sanotaan edelleen: ”Siksi mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että he tulevat yhdeksi lihaksi”. Kahden samaa sukupuolta olevan ihmisen parisuhde ei voi koskaan olla tässä suhteessa tasa-arvoinen alkuperäisen parisuhteen kanssa. Se ei ole avioliitto Raamatun tarkoittamalla tavalla. Millaisia päätöksiä poliittiset päättäjät tekevätkin, Raamatun opetuksiin vetoava kirkko joutuu sovittamattomaan ristiriitaan itsensä kanssa jos se alkaa vihkiä samaa sukupuolta olevia kristilliseen avioliittoon.
Jos uusi avioliittolaki tulee voimaan, se on laki, ei mikään kirkon päätös. Samaa sukupuolta olevia aviopareja ei tarvitse pappien vihkiä mihinkään enää. On kyse ihmisten tasa-arvoisesta parisuhteesta heteroparien rinnalla. En usko, että yksikään homo- tai lesbopari haikailee takaisin kirkkoonne liittymistä, jos he lukevat näitä kommentteja.
Viha sukupuolivähemmistöjä kohtaan on vellonut täällä sadoissa kirjoituksissa, pitkissä kommenteissa. Miten paljon hyvää olisikaan ehditty tehdä, jos kaikki tämä aika olisi suunnattu johonkin todella tuottavaan ja rakkaudelliseen toimintaan.
Kun kommentteja lukee alkaa uskoa holokaustin raakuuksiin ja Stalinin vainoihin, ihmismielen syvältä kumpuavaan pahuuteen. Hävettää meidän kaikkien puolesta.
Raamatussa sanotaan – jokaiseen tilanteeseen sieltä löytyy joku yksittäinen lause, jolla voi nuijia veljen ja sisaren maan rakoon. Kukaan homo tai lesbo ei ole käyttänyt täällä niin ilkeää kieltä kuin ”ainoat oikeat uskovat”
Missähän sitä vihaa oikein on nähty. Paljon vihaa olen kyllä joutunut vastaanottamaan vastustaessani po. asiaa. Meitähän pidetään aivan hirviöinä. Kotimaassakin oli juttu äskettäin, jossa meidät tuomittiin armottomiksi. Ihme että päätoimttaja antoi senkin mennä lehteen.
Ei tässä vihasta ole kysymys. Kaiki Ihmiset ovat tasa-arvoisia. Olen vain halunnut tuoda esiin sen, mitä Raamattu opettaa avioliitosta.
Minkä uskon edustajia olemme? Kristinuskon edustajiksi ei lueta mm. islaminuskoisia eikä kristillispohjaisia mormoneita eikä jehovantodistajia, koska heillä on Jumalalta saatua ilmoitusta Raamatun jälkeen. He kaikki selittävät saaneensa Raamattuun päivityksiä, jotka parantavat aikaisemmin saatua ilmoitusta. Sekä VT että UT suhtautuvat kielteisesti homosuhteisiin. Yhteiskunta näyttää ottavan samaa sukupuolta olevien suhteisiin myönteisen kannan. Myös kirkkojen piirissä ollaan sekulaarin yhteiskunnan vaikutuksesta kirjoittamassa Raamattua uudelleen. Kuinka paljon Raamattua voidaan ”uudistaa” ilman, että kirkot siirtyvät kristillisten kirkkojen kategoriasta kristillispohjaisiin liikkeisiin?
Ilmoita asiaton kommentti