Kysymys

Reilut 30 vuotta sitten vastasin dogmatiikan luentojen kertauksessa kysymykseen: 'Mikä on mielestäsi paras naispappeuden a) puoltamisen b) torjumisen argumentaatio? Dosentti tai vs.professori, en muista kumpi, Eero Huovinen lisäsi vielä, että vaikka tämä näyttää mielipidekysymykseltä se ei sitä ole.

Kysymys homo- ja lesboparien kirkollisesta vihkimisestä ei vielä ole ajankohtainen; viikon päästä asia voi olla toisin. Siksi kysynkin lukijoiltani: Mikä on mielestäsi paras perustelu vihkiä homo- ja lesbopareja avioliittoon kirkollisesti ja paras perustelu olla vihkimättä?

135 kommenttia

  • Antero Kangasluoma sanoo:

    Vastaan) Jos uskoo, että Raamattu on Jumalan ehdoton sana ja tahto niin ei voi muutakuin vastustaa homoliittoja.

    Puolesta) On järkevää tukea ihmisten parisuhteita, jotta he pitävät toisistaan huolen näinkin individualistisessa yhteiskunnassa.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari-Matti Laaksonen sanoo:

      Hienoa!

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Sari Weckroth sanoo:

      ”On järkevää tukea ihmisten parisuhteita, jotta he pitävät toisistaan huolen näinkin individualistisessa yhteiskunnassa.”

      Parisuhteiden tukemiseen riittäsi ja riittää rekisteröity parisuhde. Ei siitä puutu mitään sellaista mitä avioliitto antaisi. Muuta kuin ”kokemus” yhdenvertaisuudesta.

      On tärkeää että aikuiset pitävät toisistaan huolen. Ehkä sitä on syytä tukea lainsäädännöllisestikin. Mutta eikö mielestäsi ole syytä tukea lainsäädännöllisesti sitä, että aikuiset huolehtivat lapsista? Että vanhemmat huolehtivat omista lapsistaan? Tätä varten avioliitto nähdäkseni on. Paljon on murheellisia tarinoita perheen hajoamisista, joihin on syynä se, että aikuiset ovat keskittyneet liikaa parisuhteeseensa ja sen tunnustelemiseen, haluavatko yhä elää siinä ja ovatko riittävän onnellisia. Ja se, että aikuiset kokevat olevansa onnellisempia parisuhteessa jonkun toisen kanssa. Ja pitävät lapsiaan väkisin hoitopaikassa jotta saavat keskittyä uuteen rakkauteen.

      Kuten toivottavasti on käynyt ilmi, kaikkien mielestä avioliiton tarkoitus ei ole parisuhteiden tukeminen ensisijaisesti. Vaan lasten kasvun turvaaminen. Sitä mukaa kun avioliiton painopiste on siirtynyt yhä enemmän sinne aikuisten parisuhteeseen, lasten turva ja perusta, on horjunut.

      Siksi ehkä pitäisi miettiä alusta alkaen uudelleen miten lasten asema ja kasvu voitaisiin lähtökohtaisesti turvata syntymästä alkaen. Ei sitä miten jokainen saa ”tasaveroiset mahdollisuudet” perheen perustamiseen ja lasten saamiseen.

      Lasten oikeudet menevät aikuisten oikeuksien ja tarpeiden edelle. Yhteiskunta on avioliiton kautta tukenut lasten kasvua kuitenkin sikäli ”itsekkäistä” syistä, että näin on pyritty turvaamaan myös yhteiskunnan tulevaisuus.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antero Kangasluoma sanoo:

      ”Parisuhteiden tukemiseen riittäsi ja riittää rekisteröity parisuhde.”

      No miksi sitten meillä on lapsettomia avioliittoja jos kerran kaikille parisuhteille riittää vain rekisteröinti. Miksi kukaan hetero haluaisi mennä naimisiin, jos he eivät voi saada lapsia?

      ”Lasten oikeudet menevät aikuisten oikeuksien ja tarpeiden edelle. Yhteiskunta on avioliiton kautta tukenut lasten kasvua kuitenkin sikäli “itsekkäistä” syistä, että näin on pyritty turvaamaan myös yhteiskunnan tulevaisuus.”

      Eivät mene missään. Ellet sitten tarkoita, että vanhempien pitäisi kaikissa olosuhteissa pysyä yhdessä hoitamassa lapsia. Silloin koittaisivat lapsille tosi kurjat ajat.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Per-Olof Moberg sanoo:

    Paras perustelu vihkiä samaa sukuolta olevia olisi sama kuin perustelu naisten vihkimisessä papiksi, eli tasa-arvo ja yhdenvertaisuus. (jotka ovat ilmeisesti nykyisin ne asiat, joiden mukaan kaikkea opetusta ja elämää on kirkossamme arvioitava). Paras perustelu olla vihkimättä samaa sukupuolta olevia kirkollisesti on se, että kristillisin menoin avioliittoon vihkiminen merkitsee Jumalan siunauksen pyytämistä ja samalla sen siunauksen välittämistä. Jumala ei kuitenkaan sanassaan ole luvannut siunata samaa sukupuolta olevien sukupuolisuhteita, vaan Raamatussa nimenomaan puhutaan sellaisesta Jumalan tahdon vastaisena. Teon kauhistuttavuus Jumalan edessä on kuvattu useammassa kohtaa Raamatusssa esimerkiksi: Room 1:25. ”He ovat vaihtaneet Jumalan totuuden valheeseen, he ovat kunnioittaneet ja palvelleet luotua eivätkä Luojaa – olkoon hän ikuisesti ylistetty, aamen. 26. Siksi Jumala on jättänyt heidät häpeällisten himojen valtaan. Naiset ovat vaihtaneet luonnollisen sukupuoliyhteyden luonnonvastaiseen, 27. ja miehet ovat samoin luopuneet luonnollisesta yhteydestä naisiin ja heissä on syttynyt himo toisiaan kohtaan. Miehet ovat harhautuneet harjoittamaan keskenään säädyttömyyttä ja saavat ansaitsemansa palkan.” 1Kor 6: 9. ”Ettekö tiedä, että vääryydentekijät eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö! Jumalan valtakunnan perillisiä eivät ole siveettömyyden harjoittajat eivätkä epäjumalien palvelijat, eivät avionrikkojat, eivät miesten kanssa makaavat miehet, 10. eivät varkaat eivätkä ahneet, eivät juomarit, pilkkaajat eivätkä riistäjät.” 1Tim1:8. ”Me tiedämme, että laki on hyvä, jos sitä käytetään lain tarkoituksen mukaisesti. 9. Eihän lakia ole säädetty kunnon ihmisten takia, vaan lain ja järjestyksen rikkojien, jumalattomien ja syntisten, rienaajien ja pyhänhäpäisijöiden, isän- ja äidinmurhaajien, tappajien, 10. siveettömien, miesten kanssa makaavien miesten, ihmisten sieppaajien, valehtelijoiden, valapattojen ja ylipäänsä kaikkien sellaisten takia, jotka toimivat vastoin tervettä oppia.” 3Moos 18:22. ”Älä makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan, sillä se on kauhistuttava teko.” 3Moos20:13. ”Jos mies makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan, he ovat molemmat tehneet kauhistuttavan teon ja heidät on surmattava. He ovat itse ansainneet kuolemansa.”

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kari-Matti Laaksonen sanoo:

    Kysymykseen, miksi monet homot kokevat kirkollisen vihkimisen tärkeäksi, näkisin keskeisenä syynä hyväksymisen: sekä Jumalan että yhteiskunnan/ihmisten taholta.

    Kun luin tuossa yllä olevaa Mobergin kommenttia, niin kieltämättä puistatti.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Jukka Kivimäki sanoo:

      Minua eipuistattanut yhtään, sillä osaan lukea myös itse nuo samat paikat Raamatusta. Samoin osaan lukea Raamatusta ne paikat, jotka lukevat täyden armahduksen myös sille, joka ei revi silmiä päästään naista himoiten katsottuaan.

      Nämä viimemainitsemani raamatunpaikat eivät käy perusteeksi vihkimiselle, mutta niihin voi hyvillä mielin tukeutua yhteisessä rukoushetkessä. Armo ei muuta itse tekoa hyväksi, armo poistaa rangaistuksen.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari-Matti Laaksonen sanoo:

      Ajattelin vaan, miltä mahdollisesti tuntuu uskovasta homosta Toholammin seudulla, kun kirkkoherra kuolemantuomiolla uhkaa:-)

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari-Matti Laaksonen sanoo:

      Viittaan siis ”3Moos 20:13.”

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Per-Olof Moberg sanoo:

    Voiko ihminen vaatia Jumalan hyväksymistä vastoin sitä, mitä Jumala sanassaan on nähnyt hyväksi ilmoittaa?

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari-Matti Laaksonen sanoo:

      Sitten olisi syytä olla johdonmukainen.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Tuula Hölttä sanoo:

      Per-Olof Moberg :”Voiko ihminen vaatia Jumalan hyväksymistä vastoin sitä, mitä Jumala sanassaan on nähnyt hyväksi ilmoittaa?”

      Tuntuu loogiselta, että Jumalan sana tuomitsee esim. tämänkaltaisen toiminnan: ”Dionysoksen kunniaksi vietetyt menot riistäytyivät ensin Campaniassa viranomaisten valvonnasta ja saivat orgiastisia ja suorastaan rikollisia piirteitä. Hyvän tavan vastaisesti miehet ja naiset olivat viettäneet näitä menoja yhdessä ja kultin uusia tulokkaita oli uskollisuutensa osoitukseksi vaadittu tekemään vakaviakin rikoksia. Campaniasta kultti hillittömine menoineen oli levinnyt Roomaan saakka. Erään yksityistapauksen johdosta viranomaiset saivat asiasta tiedon, huolestuivat tilanteen vakavuudesta ja ryhtyivät ankariin toimenpiteisiin kultin harjoittajia vastaan.” Tämä Dionysoksen kulttiin liittyvä tapahtuma vuodelta 186 eKr. tunnetaan nimellä bakkanaaliskandaali. (Castrén: Uusi antiikin historia, Keuruu 2011)

      En usko, että 1. roomalaiskirjeen kuvaus kuvaisi kahta toisiaan rakastavaa sukupuolivähemmistöön kuuluvaa aikuista: ”He ovat täynnänsä kaikkea vääryyttä, pahuutta, ahneutta, häijyyttä, täynnä kateutta, murhaa, riitaa, petosta, pahanilkisyyttä; he ovat korvaankuiskuttelijoita, panettelijoita, Jumalaa vihaavaisia, väkivaltaisia, ylpeitä, kerskailijoita, pahankeksijöitä, vanhemmilleen tottelemattomia, vailla ymmärrystä, luotettavuutta, rakkautta ja laupeutta, jotka vaikka tuntevat Jumalan vanhurskaan säädöksen, että ne, jotka senkaltaisia tekevät, ovat kuoleman ansainneet, eivät ainoastaan itse niitä tee, vaan vieläpä osoittavat hyväksymistä niille, jotka niitä tekevät.”

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Annikki Salo sanoo:

    Syvin, korkein ja Ainoa Oikea syy olla vihkimättä homo- ja lesbopareja avioliittoon on, koska Jumala Ihmisten Luojana kieltää sen kadottavana syntinä, jos ei siitä tehdä parannusta.Per-Olof Moberg on kirjoituksessaan siteerannut k.o jakeet Raamatusta. Asia on hyvin vakava. Pyhä Jumala antoi meille Raamatun, jota saamme lukea omalla äidinkielellämme. Jumala on Rakkaus ja Hän tahtoo vain hyvää ihmisille. Hän antoi Ainoan Poikansa meille Vapahtajaksi. Mutta kaiken synnin ja Sanan vastaisuuden takana on Sielunvihollinen, joka on Jumalan vastustaja, tahtoo tuhota Jumalan luomistyötä ja kaikkea Hänen vaikutustaan. Niinpä nämä Sanan vastaiset liitot ovat vain pahan sielunvihollisen alaa, niinpä niissä ei ole mitään hyvää. ”Synnistä saa lyhytaikaista nautintoa (Hebr.11:25), mutta synnin palkka on kuolema (Rm.6:23).

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Petri Väljä sanoo:

    Peter Östman sanoi lakivaliokunnan kuulemisessa Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen linjanneen kansallisen lainsäädännön avioliiton rajauksen vain miehen ja naisen väliseksi olevan täysin Euroopan ihmisoikeus sopimuksen mukaisen. Nykyinen avioliittolaki ei siis ole syrjivä! Saara Järvelä vastasi Tahdon 2013 ryhmästä: ”…Eli kyllä! Tällä hetkellä Euroopan ihmisoikeustuomioistuimessa on katsonut että tämä mahtuu vielä, vielä, siis korostan, tota öö, valtioiden harkinta marginaalin rajaan…”

    Nythän siis ei voisi enää perusteluna käyttää syrjivyyden,epätasa-arvon tai epäyhdenvertaisuuden argumenttia.

    Tietääkö täällä palstalla kukaan mitä perusteluja lakivaloikunnassa esitettiin? Itse en ole tavannut yhtään koostetta median toimesta missään, mutta asiaan tutustuneena voi sanoa, että edellisen pohjalta edes avioliitto käsitettä ei aloitteessa määritellä saati edes jotain kunnollista perustelua olisi tuotu esiin!

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Antero Kangasluoma sanoo:

      Tottakai voi käyttää epätasa-arvon argumenttia, sillä hetero- ja homoparisuhteet eivät ole samanarvoisia lain edessä. Tuomioistuimen päätös tarkoittaa, että avioliiton kansallisella lainsäädännöllä on oikeus rajata avioliittoa mainituin tavoin. Ei tuo päätös tee hetero- ja homoparisuhteista lain edessä samanarvoisia, se vain antaa valtiolle mahdollisuuden pitää ne eriarvoisina.

      Olet ymmärtänyt tuomioistuimen toiminnan väärin. Ei sen tarkoitusena ole sanella keskustelun argumentteja vaan ottaa kantaa lainsäädäntöön.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Petri Väljä sanoo:

    Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen linjaukset ja Suomen laki ovat yhdenvertaisia ja tasa-arvoisia niin kuin Saara Järvelä myöntää!

    Jos joku kokee tai tuntee olevansa syrjitty, niin se vaan ei aina pidä paikkaansa. Lapsikin saattaa kokea milloin mitäkin ja aikuisen on tietty otettava todesta empaattisesti tunne, mutta jätettävä sängyn alla oleva mörkö omaan arvoonsa!

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Jukka Kivimäki sanoo:

      Petri Väljä

      ”Jos joku kokee tai tuntee olevansa syrjitty, niin se vaan ei aina pidä paikkaansa.”

      Kyllä se vaan pitää aina paikkaansa. Kokemuksen subjektiivista olemassa oloa ei tule kiistää. Tämä on ihan perusjuttu.

      Seiikka että joku kokee olevansa syrjitty ei sitävastoin tarkoita että henkilö myös olisi syrjitty. Näin siksi että syrjivä teko edellyttää syrjivää tarkoitusta. Seikka että tarkoitus ei ole syrjivä, eikä siksi tekokaan, ei poista henkilöltä syrjityksi tulemisen kokemusta.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antero Kangasluoma sanoo:

      Eipäs ole. Hetero- ja homosuhteet eivät ole tasa-arvoisia koska niissä on eroja. Sinä et nyt ymmärrä mitä tuo päätös tarkoittaa. Ja valehtelet jos väität, että hän kutsuu tämänhetkistä lakia tasa-arvoiseksi. Niinhän hän ei tee.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Sari Weckroth sanoo:

      Edelleen olisi syytä puhua enemmän lasten tasa-arvoisesta asemasta suhteessa omiin vanhempiinsa.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Petri Väljä sanoo:

    Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen on valitettu siitä, että homoja syrjitään avioliittoasiassa. Vastaus on ollut, että ei syrjitä!

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Antero Kangasluoma sanoo:

      Sieltä vastattiin, että valtiot voivat säätää avioliittolain koskemaan vain miesten ja naisten välisiä avioliittoja. Heidän päätöksensä mukaan se ei ole syrjintää mutta eihän se tarkoita, että hetero- ja homoliitot olisivat tasa-arvoisia. Sitähän ne eivät ole, jos ne ovat erilaisia. Sinä et selkeästi nyt ymmärrä tuota päätöstä jos väität että tasa-arvoa ei saa enää käyttää argumenttina.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Petri Väljä sanoo:

    Kirkkomme yksiääninen opetus aiheeseen on pastoraalinen: ’Jokaisen ihmisen luovuttamaton ihmisarvo ja avioliitto on vain miehen ja naisen välinen’.

    Muualla nämä halutaan asettaa vastakkain. Jos nyky avioliiton perustellut ehdot eivät täyty, niin sinulla ei ole ihmisarvoa!!! Samalla logiikalla lapsilla ei olisi ihmisarvoa kun ehdot eivät täyty, mutta niin ei ole.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Antero Kangasluoma sanoo:

      ”Jos nyky avioliiton perustellut ehdot eivät täyty, niin sinulla ei ole ihmisarvoa!!! Samalla logiikalla lapsilla ei olisi ihmisarvoa kun ehdot eivät täyty, mutta niin ei ole.”

      Tämä on jo naurettavaa ja vailla logiikkaa. Kukaan ei ole mitenkään ehdottanut, että avioliitto ja ihmisarvo kilpailisivat. Todella typerä kommentti.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Sari Weckroth sanoo:

      ”Tämä on jo naurettavaa ja vailla logiikkaa. Kukaan ei ole mitenkään ehdottanut, että avioliitto ja ihmisarvo kilpailisivat. Todella typerä kommentti.”

      Kyllä keskustelut asian tiimoilta ovat näin antaneet ymmärtää. ”Ihmisoikeudet” ja ”ihmisarvo” ovat suoraan yhteydessä toisiinsa. ”Ihmisoikeuksien” polkeminen tarkoittaa myös ”ihmisarvon” riistoa.

      Jos kyse ei ole ihmisarvosta, ei pidä myöskään puhua ”ihmisoikeuksista” avioliitokysymyksen yhteydessä.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antero Kangasluoma sanoo:

      Ihmisarvo ja -oikeudet ovat yhteydessä mutta ei kukaan niitä ole asettanut vastakkain. Ihmisarvo on kaikilla ja se miten oikeuksia myönnetään pyritään saattamaan ajankohtaiseksi. Emme pidä enää homoja sairaina ja lapsille vaarallisina, joten saatamme heidän oikeutensa ajantasalle. Ei ole mitään vastakohta-asetelmaa.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Ilkka Kanniainen sanoo:

    Tuota asiaa on vaikea perustella lyhyesti. Vahvasti vain tuntuu siltä että avioliiton olemusta ei nähdä riittävän syvältä. Klassisen luonnonoileuden näkökulmasta se ei ole ole ollenkaan tasa-arvokysymys. (http://sammelijuntunen.kotisivukone.com/122). Eli ei voi perustella sillä. Lisäksi ko. lakiesitys on jo sen omilla perusteillaan valmiiksi epätasa-arvoinen. (http://raapustus.net/?id=118) Raamatun tulkinta ”Sanoiko Jumala niin” -periaatteella on kyllä myöskin kyseenalaista. En siis keksi mitään hyvää syytä.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Antero Kangasluoma sanoo:

      Klassisen luonnonoikeuden mukaan lapsiavioliitot ovat ihan ok.

      Ja tuo Raapustus.netin perustelu oli täynnä argumenttivirheitä, hän ensinnäkin aloittaa kaltevan pinnan argumentilla, jolle ei ole mitään pohjaa(moniavioisuuteen tai sukurutsauksen sallimiseen ei homoliitot ole johtaneet missään). Kirjoittaja ei erota insestiä homoseksuaalisuudesta.

      Osaatko muodostaa argumentit itse, etkä linkitä pitkiin teksteihin, joissa ei juurikaan tarjota mitään loogista argumenttia.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Sari Weckroth sanoo:

      Raapustus.netin kirjoituksen pointti oli siinä, että veljesten, sisarusten, veljen ja sisaren tai vanhemman ja aikuisen lapsen välistä seksuaalista suhdetta voidaan puolustaa täsmälleen samoilla argumenteilla kuin nyt homosuhteiden saattamista avioliittolain piiriin.

      Pointti siis ei ollut se, että nämä tulevat ehdottoman varmasti seuraamaan, tai että homojen avioliitto-oikeus suoraan ”aiheuttaisi” sen, että näihin mennään. Mutta näitä tullaan nostamaan esiin. Ja siksi pitäisi jo nyt miettiä miksi avioliitto-oikeus halutaan antaa kahdelle miehelle ja kahdelle naiselle.

      Mutta ei kahdelle veljekselle. Ei kolmelle toisiaan rakastavalle aikuiselle… Tässä kohden olisi syytä luopua ainakin niistä ”miltä sinusta tuntuisi jos…” -argumenteista ja ”kaikilla on oikeus rakkauteen” ja ”lain suoja ja tuki kaikille rakkaussuhteille”, koska kaikkia niitä voidaan soveltaa myös em. tapauksiin.

      Media ja yleinen mielipide on opettanut ihmiset tuntemaan sympatiaa ja empatiaa homoparien puolesta, joilta on ”kielletty avioliitto” mikä on ”julmaa” ja ”väärin”.

      Lisäksi, ei voi reilun kymmenen vuoden perusteella todeta vielä yhtään mitään siitä kuinka luontevasti nämä asiat seuraavat homojen avioliitto-oikeutta. Se kuitenkin voidaan todeta, että asiat ovat tapetilla avioliittolain muutoksen hyväksyneissä maissa aivan eri mittakaavassa ja näkyvämmin kuin nyt Suomessa.

      Kuten olen sanonut, minulle täytyisi jotenkin pystyä perustelemaan miksi minun pitäisi välittää siitä saavatko homot kokea olevansa ”tasa-arvoisessa” asemassa avioliiton suhteen ja miksi pitäisi jättää kokonaan huomioimatta toisenlaisissa suhteissa elävien tunteet?

      Minulle johdonmukainen päätös tässä asiassa on ollut se, että en huomioi yhtään kenenkään tunteita tai kokemusta siitä ovatko he ”syrjittyjä” ja ”epätasa-arvoisessa” asemassa vai eivät. Parasta, järkevintä ja ehdottoman tarpeellista on keskittyä puhumaan siitä mitä avioliitto on, mitä varten se on, ja miksi se on ylipäätään tarpeellinen yhteiskunnassa. Tästä seuraavat luontevasti ne reunaehdot.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Sari Weckroth sanoo:

      ”Kirjoittaja ei erota insestiä homoseksuaalisuudesta.”

      Tämä sinun juuri pitäisi perustella. Jos kahden miehen välinen rakkaussuhde on ok, miksi se ei ole ok, jos kyseessä ovat veljekset? Miespuoliset serkukset? Setä ja veljenpoika? jne.

      Kirjoittaja kyllä erottaa insestin homoseksuaalisuudesta sinänsä. Mutta kirjoittaja myös tietää, että ns. insesti ei välttämättä todellakaan tarkoita sitä että vanhempi käyttää hyväkseen alaikäistä lastaan tai raiskaa tämän.

      Homoja on ollut aina, mutta niin on ollut myös lähisukulaisten välisiä rakkaudellisia seksuaalisia suhteita. Ja on edelleen.

      http://aleksin.puheenvuoro.uusisuomi.fi/56858-olen-rakastunut-veljeeni

      Polyamoristit odottavat vuoroaan. Se on fakta. Ei riitä että lakiin kirjataan avioliittolain muutoksen jälkeenkin, että ”kaksi ihmistä”. Koska kun avioliitto miehen ja naisen välisenä instituutiona ja perheenperustamismuotona on poistettu, ei ole enää perustetta rajata seksuaalisia suhteita kahden väliseksi.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antero Kangasluoma sanoo:

      Weckroth:

      ”Pointti siis ei ollut se, että nämä tulevat ehdottoman varmasti seuraamaan, tai että homojen avioliitto-oikeus suoraan “aiheuttaisi” sen, että näihin mennään. Mutta näitä tullaan nostamaan esiin.”

      Tämä on jo hupaisaa. Sanot siis ettei pointti ei ole, että nämä tulevat seuramaan ja seuraavassa lauseessa, että nämä tullaan nostamaan esiin. Huomaatko kuinka vinossa tämä kappaleesi on? Miten tuo täysin erillinen keskustelu siis liittyy tähän keskusteluun?

      Voinhan minäkin sanoa, että samalla perustein kun uskovat käyttävät pyhää kirjaa perusteluna niin voidaan perustella myös kivitystuomioita, lapsiavioliittoja ja homojen tappamista. Eihän tuo voi mitenkään olla tässä tilanteessa relevanttia. Kun perustellaan jotain niin pitää ottaa huomioon koko ilmiö, ei vain esim. se, että on kyse rakkaudesta.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antero Kangasluoma sanoo:

      ”Tämä sinun juuri pitäisi perustella. Jos kahden miehen välinen rakkaussuhde on ok, miksi se ei ole ok, jos kyseessä ovat veljekset? Miespuoliset serkukset? Setä ja veljenpoika? jne.”

      Miksi minun, enhän minä kannata insestin hyväksymistä yhteiskunnassa, enkä toisaalta voi sille mitään jos sukulaiset ihastuvat toisiinsa. Tämä on sama kun minä sanoisin, että sinun pitää perustella moniavioisuus ja lapsiliitot, koska uskot pyhiin kirjoihin kirjoitettuun Jumalan tahtoon.

      Etkö sinä todella näe, että insestin ja homoseksuaalisuuden välillä on eroja? Sinä poimit vain yhden asian joka on yhteneväinen ja yrität kietoa kaiken sen ympärille. Ei kai kukaan ratkaise monimutkaisia yhteiskunnallisia kysymyksiä noin.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antero Kangasluoma sanoo:

      ”Polyamoristit odottavat vuoroaan. Se on fakta.”

      No hyvä. Miksi homoseksuaalien pitäisi kantaa vastuuta heistä?

      ”Koska kun avioliitto miehen ja naisen välisenä instituutiona ja perheenperustamismuotona on poistettu, ei ole enää perustetta rajata seksuaalisia suhteita kahden väliseksi.”

      Tuosta A:sta ei seuraa automaattisesti B. Yhteiskunnassa voidaan pitää monogamiaa ainoana virallistettavana parisuhteen muotona vaikka heteroseksuaalisuus olisikin yhdenvertainen homoseksuaalisuuden kanssa. Nuo sinun ”koska” argumentit eivät toimi.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antero Kangasluoma sanoo:

      ”Lisäksi, ei voi reilun kymmenen vuoden perusteella todeta vielä yhtään mitään siitä kuinka luontevasti nämä asiat seuraavat homojen avioliitto-oikeutta. Se kuitenkin voidaan todeta, että asiat ovat tapetilla avioliittolain muutoksen hyväksyneissä maissa aivan eri mittakaavassa ja näkyvämmin kuin nyt Suomessa.”

      Katsoppa karttoja ja vertaa moniavioisuuden ja homoseksuaalisen hyväksymisen suhdetta. Voiko siitä vetää jotain johtopäätöksiä?

      http://en.wikipedia.org/wiki/Polygamy#mediaviewer/File:Legality_of_polygamy.png

      http://en.wikipedia.org/wiki/LGBT_rights_by_country_or_territory#mediaviewer/File:World_laws_pertaining_to_homosexual_relationships_and_expression.svg

      Ilmoita asiaton kommentti