Kymmenen faktaa Israelista ja juutalaisista, jotka jokaisen kristityn on hyvä tietää
1) Israelin kansan todistusvoima
Nykyään puhe Israelin kansasta on usein politisoitunutta. Siksi moni julistaja vaikenee Israelista. Tämä on kuitenkin suuri virhe. Raamattuopetus ilman Israelin kansaa on kuin draama ilman pääosan esittäjää.
Eräs pastori joutui ateismin aikaan kärsimään kristittyjen vainoista rautaesiripun takana. Häntä vaadittiin puolustamaan uskoaan. Hänen piti vastata kymmenellä sanalla, miksi Jumala on olemassa. Hän sanoi: ”Minulle riittää yksi sana, juutalaiset!”
Israelin kansassa näemme Jumalan armon ja uskollisuuden. Kaikkien rangaistusten jälkeen Israelin kansa koottiin yhteen lähes 2000 vuoden hajaannuksen jälkeen ja jo kuollut heprean kieli elpyi. Tämä on ainutlaatuinen viesti elävältä Jumalalta (Jer.16:15; Mark.13:28).
2) TaivasTV:n laajakaista
Ennen ei ollut internetiä tai satelliittitelevisioita. Silti Jumalalla on keinonsa saada sanottavansa perille. Jumala valitsee kansoista pienimmän ja sijoittaa sen kauppareittien risteykseen, paikkaan, jossa kaikki kohtaavat toisensa. Tästä pisteestä Jumala tekee tekojensa näyttämön. Juuri pienuutensa takia Israel saa Jumalan draamassa pääroolin (5Moos.7:7-9; 1Kor.1:25-29). Ympäröivät imperiumit nousevat ja väistyvät, mutta kaiken keskellä Israelin vaiheet julistavat Jumalan suuruutta. Jumala näyttäytyy armon ja oikeuden Isänä.
Hyvä uutinen lähtee liikkeelle Israelista. Koska Israel sijaitsee aivan erityisessä paikassa, valtateiden kulkijat kuuluttavat viestin elävästä Jumalasta kaikkialle maailmaan. Näin Jumala on päättänyt maailmaamme puhutella.
3) Israel – peilikuva ihmisyydestä
Israel on pyhä maa. Israelin kansa ei ole kuitenkaan yhtään pyhempi tai pahempi kuin muut kansat (Room.3:9-11,23). Teemme virheen, jos piirrämme jostakin ihmisryhmästä ideaalikuvan ja suljemme silmämme sen virheiltä. Ja kääntäen. Menemme metsään, jos heijastamme kaiken maailman pahuuden Israelin kansan syyksi. – Israelin suhteen on syyllistytty molempiin synteihin.
Raamatun Israel on kuin koko ihmiskunta. Israelin vaiheissa näemme oman syntisyytemme. Näemme kansan kiinnostuksen palvoa mieluummin kultaisia kuvia kuin nöyrtyä Jumalan lain edessä (2Moos.32). Yhtä lailla Raamattu tallentaa kuninkaiden lankeemukset (Esim.2Sam.11) ja papiston vallanhimon (Joh.11:46-50). - Mikään taho ei voi esitellä omaa erinomaisuuttaan. Jumalan armo on ainoa mahdollisuutemme.
4) Israel – ajan merkki
Kristinuskon aikakäsitys on lineaarinen. Historiallamme on alku ja loppu. Alun ja lopun väliin mahtuu monta virstanpylvästä ja opastetaulua. Kutsumme näitä asioita ajan merkeiksi. Eräs tällainen asia on Israelin kansa.
Vanhan liiton aikakausi päättyi Israelin kansan hajaannukseen Jeesuksen ristiinnaulitsemisen ja ylösnousemuksen jälkeen. Nyt eletään Uuden liiton aikaa. Uuden liiton ajalla on kaksi merkitystä. Ensiksi se on hyvän sanoman aikakausi. Jeesuksen tarjoama armon mahdollisuus julistetaan nyt kaikille kansoille (Matt.24:14). Toiseksi elämme nyt lopun aikaa. Israelin kansan paluu vuonna 1948 oli merkki siitä, että pian on aikamme loppu ja kohta Jeesus palaa takaisin (Matt.24:32-33).
5) Israeliin liittyvä siunaus
Jumala on luvannut siunata jokaista, joka Israelia siunaa (1Moos.12:3; 1Moos.27:29). – Mitä tämä tarkoittaa?
Usein tämä lupaus ymmärretään väärin. Jumala ei ole mekaaninen siunausautomaatti. Israeliin liittyvä siunaus tarkoittaa etuoikeutta olla Jumalan palveluksessa. Kaiken keskiössä on Jumala, ei oma erinomaisuus. Kristillinen kirkko jakaa tämän saman siunauksen.
Tässä on tärkeää huomata sana jakaa. Kirkko ei syrjäytä Jumalan omaa kansaa, vaan jakaa Jumalan hyvät lupaukset Israelin rinnalla. Ja samoin kuin Jumala nöyryytti ylpistyvän Israelin, samoin nöyryytetään myös muu Jumalan lupausten ainoaksi perilliseksi julistautuva uskonnollisuus. Israeliin liittyvä siunaus ei ole pikavoittoja tässä ajassa, vaan uskoa Jeesukseen ja hänen tulevaan valtakuntaansa (Room.11).
6) Israel – välittäjävähemmistö
[Holokaustin muistomerkki, Berliini, Saksa, kuva Wikipedia]
Juutalaiset ovat kuin ukkosenjohdatin, johon iskeytyy kansojen sydämissä piilevä aggressiivisuus. Toinen tätä samaa asiaa kuvaava sana on syntipukki. – Kun suurempi kansakunta kokee sisäistä pahoinvointia, se etsii syyllistä. Vaikka pahoinvointi johtuu omista virheistä, ”sopivan” syyllisen kautta vältytään kipeältä itsetutkiskelulta. – Läpi historian juutalainen kansa on saanut toimia tällaisissa rooleissa. – On outoa, että yhtä lailla äärimmäinen oikeisto, kuin puna-vihreä vasemmistokin onnistuu kohdistamaan vihansa ja syytöksensä juuri juutalaisiin ja Israelin valtioon. Taustalla on syvimmiltään taistelu, jossa pahuuden voimat vastustavat Jumalan suunnitelmaa. Kipujen miehen, Vapahtajamme Jeesuksen kansa saa yhä kärsiä toisten pahaan oloon liittyviä sijaiskärsimyksiä (Jes.53).
7) Israelin ahdistus ja apu
[Gustave Doré: Jaakob painii enkelin kanssa]
Israelin heimojen kantaisä on Jaakob. Hänellä on mielenkiintoinen elämä. Jaakob etsii elämäänsä siunausta ja menestystä, mutta käyttää epärehellisiä keinoja. Pitkään Jaakob selviytyy oveluudellaan, kunnes tulee päivä jolloin tie on tukossa edestä ja takaa. Silloin Jaakob painii Jumalansa kanssa. Jaakobin omat voimat on riisuttu, mutta silti ottelu jatkuu pitkään. Jaakob ei hellitä, vaan riippuu Jumalassa kiinni ja pyytää häneltä apua ja siunausta. Tästä syystä hän saa myös nimen Israel (1Moos.32:24-32).
Jumalan sana lupaa, että jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä pelastuu (Apt.2:21). Ahdistuksessaan Jaakob turvaa Jumalan sanaan ja saa avun. Tässä on pelastuksemme esikuva. Meidänkin täytyy käydä Jaakobin/Israelin tavoin oma painimme. Vasta omasta voimasta riisuttuna ymmärrämme turvata yksin Kristuksen armoon.
8) Israel ja sen Messias
Tiedätkö, mitä tarkoittaa messiaskompleksi tai messiassyndrooma? Yksinkertaisesti sanottuna se on suuruudenhulluutta. - Ihminen kuvittelee itsensä hyvyyden ruumiillistumaksi ja pyrkii vapauttamaan maailman pahuudesta. - Hitler sairasti tätä sairautta. Hän korotti itsensä jumalaksi ja projisoi kaiken pahan juutalaisiin (Kts. https://yle.fi/uutiset/3-6082157)
Ihmiskunta on erehtynyt seuraamaan myös monia muita vääriä messiaita (Matt.24:23-24). Tähän on kaksi syytä: Ensiksi haluamme nähdä pahan itsemme ulkopuolella. Toiseksi haluamme olla voittajan puolella.
Itsensä messiaaksi korottavat hyödyntävät tätä heikkouttamme. - Tähän perustui kommunismin valtaannousu ja tähän perustui myös ääri-islamilaisen Isiksen hetkellinen voittokulku.
Israelin Messias, Jeesus Kristus, osoitti ihmisen pahuuden majailevan meidän omassa sydämessämme. Todellinen vapaus löytyy vain hänen ristinsä juurelle polvistumalla.
9) Israelin ja heprean kieli-ihme
Kun Israelin valtio syntyi uudelleen, tapahtui jotakin ainutlaatuista. Ainutlaatuinen heprean kieli virkosi. Heprea on alkujaan kuvakirjoitusta ja kätkee sisälleen monta salaisuutta. Suurin niistä on ristin salaisuus. Psalmi 119 ylistää Jumalan lain täydellisyyttä. Rabbien mukaan laki täytyy pitää ensimmäisestä viimeiseen kirjaimeen eli alefista taviin. Niinpä koko lakia ylistävä psalmi 119 onkin järjestetty aakkosjärjestykseen. Viimeinen tav-kirjain kätkee kuitenkin taakseen yllätyksen, ristin salaisuuden. Muinaisen heprean viimeinen kirjain (tav), piirrettiin alkuaan ristin muotoon. Laki ajaa meidät armoa tarvitseviksi. Viimeinen jae on yllättäen lain ylistyksen sijasta kadonneen lampaan synnintunnus (Ps.119:176), joka huutaa avukseen Hyvää Paimenta (Luuk.15:4-7).
10) Juutalaiselle ensin (Room.1:16) - Alkaen Jerusalemista (Luuk.24:47)
Miksi Jumalan hyvä sanoma julistetaan ”juutalaiselle ensin”? Miksi Jerusalem asetetaan muiden kaupunkien edelle? Ei kai Jumala voi olla epäreilu?
Kysymys ei ole epätasapuolisuudesta, vaan lähetysstrategiasta. Jumala toimii Raamatun sanan kautta.
Hyvä sanoma julistettiin ensin juutalaisille, koska he tunsivat pyhät kirjoitukset. Heillä oli edellytykset todeta lupaukset täyttyneiksi. Jeesus oli heille kuin palapelin ratkaiseva puuttuva palanen. Kun Jeesus kirkastuu heille, Raamatun lupaukset tunteville asiantuntijoille, he ovat apostoli Paavalin tavoin valmiita aloittamaan lähetystyön kaikkialle maailmaan. Armon sanoma on yksinkertainen, mutta sen koko rikkaus ja ohittamaton todistusvoima avautuu vasta koko Raamatun ilmoituksen valossa. Raamatun järjestys on, että tämä laaja perintö välitetään maailmalle alkujaan juutalaisten kautta, koska Jumala toimii aina sanansa kautta ja siihen sitoutuneena.
"Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. Hän oli alussa Jumalan tykönä. Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on."
(Joh.1:1-3)
59 kommenttia
Vanha katolilaisen blogi on raamattuvyöhykkeen punaniskafasistien ja jenkki”kommunistien” todellisuutta ja kaukaa haettua varsinkin tuohon viher-osuuteen. Israelin ”demokratia” perustuu Amerikan (joka ei ole demokratia) miljardien asetukeen. Israelissa käydessäni olen havainnut suomalaisten pappien (”Israelin ystävät” !) pitävän sapattina kipaa, mikä loukkaa syvästi juutalaisia (niitä, joilta olen asiaa kysynyt). Israelissa pidetään vihreistä (tässä vehreydestä). Heillä on tehokas kastelujärjestelmä).
Samarialainen nainen (pakana) keskusteli kaivolla Jeesuksen kanssa ja: ”Nainen sanoi hänelle: ”Herra, minä näen, että sinä olet profeetta. Meidän isämme ovat kumartaen rukoilleet tällä vuorella; ja te (juutalaiset) sanotte, että Jerusalemissa on se paikka, jossa tulee kumartaen rukoilla.” Jeesus sanoi hänelle: ”Vaimo, usko minua! Tulee aika, jolloin ette rukoile Isää tällä vuorella ettekä Jerusalemissa. Te kumarratte sitä, mitä ette tunne; me kumarramme sitä, minkä me tunnemme. Sillä pelastus on juutalaisista. Joh.4:19-22
On tärkeää ymmärtää, että ensimmäiset Kristityt olivat kaikki Juutalaisia, myös kaikki Apostolit olivat Juutalaisia. Tämän unohtaminen saattaa viedä meidät ns. ”korvausteorian” kannattajaksi, joka johtaa helposti siihen, että alamme pitämään itseämme ”päänä”, emmekä häntänä, vaikka Jumala on asettanut ja valinnut Juutalaiset ”pääksi”
Olen vakuuttunut myös siitä, että Juutalaisen kansan historia ajaa omaa asiaansa, eli tulee vielä aika, jolloin he kansana ymmärtävät pakana Kristittyjen odottavan heidän Messiaansa ilmestymistä. En voi välttyä ajatukselta, että Jumala jälleen yhdistää yhteen kaikki Kristityt yhteen niinkuin alussa oli, kun Juutalaiset ymmärsivät, että Kristus oli myös pakanoille pelastukseksi:
”Niin Pietari avasi suunsa ja sanoi: ”Nyt minä totisesti käsitän, ettei Jumala katso henkilöön, vaan että jokaisessa kansassa se, joka häntä pelkää ja tekee vanhurskautta, on hänelle otollinen. Sen sanan, jonka hän lähetti Israelin lapsille, julistaen evankeliumia rauhasta Jeesuksessa Kristuksessa, joka on kaikkien Herra, sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kasteen jälkeen, jota Johannes saarnasi, sen te tiedätte; te tiedätte, kuinka Jumala Pyhällä Hengellä ja voimalla oli voidellut Jeesuksen Nasaretilaisen, hänet, joka vaelsi ympäri ja teki hyvää ja paransi kaikki perkeleen valtaan joutuneet; sillä Jumala oli hänen kanssansa. Ja me olemme kaiken sen todistajat, mitä hän teki juutalaisten maassa ja Jerusalemissa; ja hänet he ripustivat puuhun ja tappoivat. Hänet Jumala herätti kolmantena päivänä ja antoi hänen ilmestyä, ei kaikelle kansalle, vaan Jumalan ennen valitsemille todistajille, meille, jotka söimme ja joimme hänen kanssaan sen jälkeen, kuin hän oli kuolleista noussut. Ja hän käski meidän saarnata kansalle ja todistaa, että hän on se, jonka Jumala on asettanut elävien ja kuolleitten tuomariksi. Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta.” Kun Pietari vielä näitä puhui, tuli Pyhä Henki kaikkien päälle, jotka puheen kuulivat. Ja kaikki ne uskovaiset, jotka olivat ympärileikatut ja olivat tulleet Pietarin mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihinkin, sillä he kuulivat heidän puhuvan kielillä ja ylistävän Jumalaa. Silloin Pietari vastasi: ”Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?” Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. Silloin he pyysivät häntä viipymään siellä muutamia päiviä. Apost.t 10:34-48
Amerikassa asuvat juutalaiset sukulaiseni kertovat fasismin noususta myös siellä, niin kuin Euroopassakin. Johdossa ovat itseään kristittyinä pitävät äärioikeistolaiset, siis fasistit. Asia ei muuksi muutu ”lieventämällä”. Totuus on joskus kipeä, joten tämä tästä.
Kiitos Manu kun puolustat oikeaa Raamatun näkemystä Israelin asemasta. Tässä ei auta mitä piispat tai muut korvasutelogit sanoo.
Jer. 31:37 Näin sanoo Herra: Jos voidaan mitata taivaat ylhäällä ja tutkia maan perustukset alhaalla, silloin vasta minä hylkään Israelin jälkeläiset kaikki, kaiken sen tähden, mitä he ovat tehneet, sanoo Herra.
Raulin taustayhteisön kulmakivenä on Jeesuksen sanat ” ’teidän huoneenne on jäävä hyljätyksi’. Tämä ei tarkoita lopullista kun Hän sanoi ”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan”
Tuosta Jer 31 luvusta tuli mieleeni kuinka murheellista Raamatun tulkinta voi olla.
31. Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton; 32. en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.
Raulin taustayhteisö selittää ”uuden liiton” tarkoittavan heidän 144000 voideltuaan! Toinen ihmettylyn aihe on miten tuota ilmestyskirjan joukkoa tulkitaan. Israelin heimojen jäsenten yhteenlaskettu lukumäärä on 144000. Laskun tulos on kirjaimellinen mutta kohteena olevat Israelin hemot ovat kuvaannollisia. Heidän voideltu joukko koostuu useista kansoista.
Korjaa Rauli jos muistan väärin. Uskollisen ja ymmärtäväisen orjan mukaan vodeltujen erikoisluokka (144000) on Jumalan Israel. Tuo jos mikä on Israelin erikoisasemassa pitämistä. Mennäään pakanain apostoliin Pietariin vanhinten ja apostolien kokuksessa.
Hän toteaa ettei pakanain ja kokoukseen osallistujien välillä ole mitään eroa. Apt.15:9. Hän ei tehnyt mitään eroa heidän ja meidän välillämme, vaan puhdisti heidän sydämensä uskolla.
Tullaan siihen johtopäätökseen ettei lukmäärältään rajattua voideltujen erikoisjoukkoa ole. Tai kaikki ovat voideltuja joiden sydän on puhdistettu uskolla.
Kiitos hyvistä keskusteluista kaikille täällä nyt keskustelleille. Blogi hiljenee nyt pyhän viettoon. Oli miellyttävää vaihtaa ajatuksia teidän jokaisen kanssa.
Tuossa ylempänä Manun kanssa jo kävimme keskustelua erityisesti Israelin asemasta Jumalan erityiskansana ja ennustusten täyttäjänä. Israelin valtion synty kun on nähty toisinaan Raamatun erityismerkkinä.
Jeesukselta kysyttiin ihan viimeiseksi maan päällä, että ”Herra, onko nyt tullut se aika, jolloin sinä rakennat Israelin valtakunnan uudelleen?”(Apt1:6) Tässä kysymyksessä näyttäisi olevan ajatuksena lihallisen Israelin valtakunnan kunnianpalautus ja aikajanana ”nyt”. Jeesus korjasi tuon pikaisen tulon vastauksessaan, Israel-käsitteeseen hän ei tuossa yhteydessä puuttunut. Olisikohan syynä ollut se, että kristillisen seurakunnan startti oli vain kymmenen päivän päässä?
Myös aiemmin ”monet” Jeesusta kuunnelleet olivat malttamattomuuden kynsissä: ”Niille, jotka olivat tätä kuulemassa, Jeesus esitti vielä vertauksen, koska hän oli jo lähellä Jerusalemia ja monet luulivat Jumalan valtakunnan ilmestyvän aivan kohta.”( Lu19:11). Aihe on kiinnostanut siis kristittyjä jo pari vuosituhatta, ja vääränlaisia odotuksia on ollut kosolti.
Millainen sitten on Raamatun kaavailema ”Israelin valtakunta”? Mahtuuko tuo Lähi-Idän valtio ennustusraameihin?
Ensimmäinen tuntomerkki on pkuningaskunta, jonka johdossa on kuningas. Aikanaan Jumala teki Daavidin kanssa liiton ja lupasi, että ”sukusi ja kuninkuutesi pysyvät edessäni ikuisesti lujina, ja valtaistuimesi on kestävä ikuisesti.”(2. Sam7:16) Lienee selvää, ettei nyky-Israel täytä Raamatun rojalistisia raameja.
Alkuperäisessä omaisuuskansassa kuninkuuden ohella myös pappeus meni sukukunnan mukaan. Kuninkaat tulivat Daavidin kautta Jaakobin pojan Juudan suvusta. Pappeus puolestaan edellytti sukulaisuutta Leeviin suoraan alenevassa polvessa. Alkuperäisessä Israelissa kukaan ei voinut olla sekä että. Onko nykyään Israelissa leeviläisiä pappismiehiä? Ei liene.
Liittokansalle luvattiin, että ”Jos te nyt kuuntelette minua ja pidätte minun liittoni, niin te tulette olemaan kansojen joukossa minun oma kansani… teistä tulee minun pappisvaltakuntani ja pyhä kansani.”(2. Mo19:5,6) Toteutuuko nyky-Israelissa? Sukukuntien rajatkin hävisivät Rooman sotajoukkojen myötä vuonna 70.
Raamattu kertoo uudella puolellaan Israelista ja juutalaisuudesta ja määrittelee ne uudestaan. Kun tarkastellaan esimerkiksi Roomalaiskirjettä, kannattaa panna merkille juutalaisuuden määritelmä heti 2. luvussa: ”Oikea juutalainen ei ole se, joka on juutalainen ulkonaisesti, eikä oikea ympärileikkaus ole se, joka on ulkonaisesti näkyvänä ruumiissa. Oikea juutalainen on se, joka on juutalainen sisimmässään, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus, jota ei saa aikaan laki, vaan Henki.”(Ro2:28,29)
Ja juuri kristillisestä seurakunnasta sanotaan jotakin kovasti ”israelilaista”, tosin ilman sukuluetteloita: ”Te olette valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, Jumalan oma kansa, määrätty julistamaan hänen suuria tekojaan, joka teidät on pimeydestä kutsunut ihmeelliseen valoonsa.”(1. Piet2:9) Ja vielä alleviivataan uuden omaisuuskansan syntyä: ”Ennen te ette olleet kansa, mutta nyt te olette Jumalan kansa.”( jae10)
Mielenkiintoista on se, että ”Jumalan Israelissa”(Gal6:16) samat voivat olla sekä kuninkaita että pappeja. Lihallisessa omaisuuskansassahan se ei ollut mahdollista. Näin Raamattu asiaa kuvailee Jeesuksen antamaan uhriin viitaten: ”Olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmisiä kaikista heimoista, kaikista kielistä, kansoista ja maista. Olet tehnyt heistä kuningassuvun, meidän Jumalamme pappeja; he tulevat hallitsemaan maan päällä.”(Ilm5:9,10)
Ilmoita asiaton kommentti