Kymmenen faktaa Israelista ja juutalaisista, jotka jokaisen kristityn on hyvä tietää
1) Israelin kansan todistusvoima
Nykyään puhe Israelin kansasta on usein politisoitunutta. Siksi moni julistaja vaikenee Israelista. Tämä on kuitenkin suuri virhe. Raamattuopetus ilman Israelin kansaa on kuin draama ilman pääosan esittäjää.
Eräs pastori joutui ateismin aikaan kärsimään kristittyjen vainoista rautaesiripun takana. Häntä vaadittiin puolustamaan uskoaan. Hänen piti vastata kymmenellä sanalla, miksi Jumala on olemassa. Hän sanoi: ”Minulle riittää yksi sana, juutalaiset!”
Israelin kansassa näemme Jumalan armon ja uskollisuuden. Kaikkien rangaistusten jälkeen Israelin kansa koottiin yhteen lähes 2000 vuoden hajaannuksen jälkeen ja jo kuollut heprean kieli elpyi. Tämä on ainutlaatuinen viesti elävältä Jumalalta (Jer.16:15; Mark.13:28).
2) TaivasTV:n laajakaista
Ennen ei ollut internetiä tai satelliittitelevisioita. Silti Jumalalla on keinonsa saada sanottavansa perille. Jumala valitsee kansoista pienimmän ja sijoittaa sen kauppareittien risteykseen, paikkaan, jossa kaikki kohtaavat toisensa. Tästä pisteestä Jumala tekee tekojensa näyttämön. Juuri pienuutensa takia Israel saa Jumalan draamassa pääroolin (5Moos.7:7-9; 1Kor.1:25-29). Ympäröivät imperiumit nousevat ja väistyvät, mutta kaiken keskellä Israelin vaiheet julistavat Jumalan suuruutta. Jumala näyttäytyy armon ja oikeuden Isänä.
Hyvä uutinen lähtee liikkeelle Israelista. Koska Israel sijaitsee aivan erityisessä paikassa, valtateiden kulkijat kuuluttavat viestin elävästä Jumalasta kaikkialle maailmaan. Näin Jumala on päättänyt maailmaamme puhutella.
3) Israel – peilikuva ihmisyydestä
Israel on pyhä maa. Israelin kansa ei ole kuitenkaan yhtään pyhempi tai pahempi kuin muut kansat (Room.3:9-11,23). Teemme virheen, jos piirrämme jostakin ihmisryhmästä ideaalikuvan ja suljemme silmämme sen virheiltä. Ja kääntäen. Menemme metsään, jos heijastamme kaiken maailman pahuuden Israelin kansan syyksi. – Israelin suhteen on syyllistytty molempiin synteihin.
Raamatun Israel on kuin koko ihmiskunta. Israelin vaiheissa näemme oman syntisyytemme. Näemme kansan kiinnostuksen palvoa mieluummin kultaisia kuvia kuin nöyrtyä Jumalan lain edessä (2Moos.32). Yhtä lailla Raamattu tallentaa kuninkaiden lankeemukset (Esim.2Sam.11) ja papiston vallanhimon (Joh.11:46-50). - Mikään taho ei voi esitellä omaa erinomaisuuttaan. Jumalan armo on ainoa mahdollisuutemme.
4) Israel – ajan merkki
Kristinuskon aikakäsitys on lineaarinen. Historiallamme on alku ja loppu. Alun ja lopun väliin mahtuu monta virstanpylvästä ja opastetaulua. Kutsumme näitä asioita ajan merkeiksi. Eräs tällainen asia on Israelin kansa.
Vanhan liiton aikakausi päättyi Israelin kansan hajaannukseen Jeesuksen ristiinnaulitsemisen ja ylösnousemuksen jälkeen. Nyt eletään Uuden liiton aikaa. Uuden liiton ajalla on kaksi merkitystä. Ensiksi se on hyvän sanoman aikakausi. Jeesuksen tarjoama armon mahdollisuus julistetaan nyt kaikille kansoille (Matt.24:14). Toiseksi elämme nyt lopun aikaa. Israelin kansan paluu vuonna 1948 oli merkki siitä, että pian on aikamme loppu ja kohta Jeesus palaa takaisin (Matt.24:32-33).
5) Israeliin liittyvä siunaus
Jumala on luvannut siunata jokaista, joka Israelia siunaa (1Moos.12:3; 1Moos.27:29). – Mitä tämä tarkoittaa?
Usein tämä lupaus ymmärretään väärin. Jumala ei ole mekaaninen siunausautomaatti. Israeliin liittyvä siunaus tarkoittaa etuoikeutta olla Jumalan palveluksessa. Kaiken keskiössä on Jumala, ei oma erinomaisuus. Kristillinen kirkko jakaa tämän saman siunauksen.
Tässä on tärkeää huomata sana jakaa. Kirkko ei syrjäytä Jumalan omaa kansaa, vaan jakaa Jumalan hyvät lupaukset Israelin rinnalla. Ja samoin kuin Jumala nöyryytti ylpistyvän Israelin, samoin nöyryytetään myös muu Jumalan lupausten ainoaksi perilliseksi julistautuva uskonnollisuus. Israeliin liittyvä siunaus ei ole pikavoittoja tässä ajassa, vaan uskoa Jeesukseen ja hänen tulevaan valtakuntaansa (Room.11).
6) Israel – välittäjävähemmistö
[Holokaustin muistomerkki, Berliini, Saksa, kuva Wikipedia]
Juutalaiset ovat kuin ukkosenjohdatin, johon iskeytyy kansojen sydämissä piilevä aggressiivisuus. Toinen tätä samaa asiaa kuvaava sana on syntipukki. – Kun suurempi kansakunta kokee sisäistä pahoinvointia, se etsii syyllistä. Vaikka pahoinvointi johtuu omista virheistä, ”sopivan” syyllisen kautta vältytään kipeältä itsetutkiskelulta. – Läpi historian juutalainen kansa on saanut toimia tällaisissa rooleissa. – On outoa, että yhtä lailla äärimmäinen oikeisto, kuin puna-vihreä vasemmistokin onnistuu kohdistamaan vihansa ja syytöksensä juuri juutalaisiin ja Israelin valtioon. Taustalla on syvimmiltään taistelu, jossa pahuuden voimat vastustavat Jumalan suunnitelmaa. Kipujen miehen, Vapahtajamme Jeesuksen kansa saa yhä kärsiä toisten pahaan oloon liittyviä sijaiskärsimyksiä (Jes.53).
7) Israelin ahdistus ja apu
[Gustave Doré: Jaakob painii enkelin kanssa]
Israelin heimojen kantaisä on Jaakob. Hänellä on mielenkiintoinen elämä. Jaakob etsii elämäänsä siunausta ja menestystä, mutta käyttää epärehellisiä keinoja. Pitkään Jaakob selviytyy oveluudellaan, kunnes tulee päivä jolloin tie on tukossa edestä ja takaa. Silloin Jaakob painii Jumalansa kanssa. Jaakobin omat voimat on riisuttu, mutta silti ottelu jatkuu pitkään. Jaakob ei hellitä, vaan riippuu Jumalassa kiinni ja pyytää häneltä apua ja siunausta. Tästä syystä hän saa myös nimen Israel (1Moos.32:24-32).
Jumalan sana lupaa, että jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä pelastuu (Apt.2:21). Ahdistuksessaan Jaakob turvaa Jumalan sanaan ja saa avun. Tässä on pelastuksemme esikuva. Meidänkin täytyy käydä Jaakobin/Israelin tavoin oma painimme. Vasta omasta voimasta riisuttuna ymmärrämme turvata yksin Kristuksen armoon.
8) Israel ja sen Messias
Tiedätkö, mitä tarkoittaa messiaskompleksi tai messiassyndrooma? Yksinkertaisesti sanottuna se on suuruudenhulluutta. - Ihminen kuvittelee itsensä hyvyyden ruumiillistumaksi ja pyrkii vapauttamaan maailman pahuudesta. - Hitler sairasti tätä sairautta. Hän korotti itsensä jumalaksi ja projisoi kaiken pahan juutalaisiin (Kts. https://yle.fi/uutiset/3-6082157)
Ihmiskunta on erehtynyt seuraamaan myös monia muita vääriä messiaita (Matt.24:23-24). Tähän on kaksi syytä: Ensiksi haluamme nähdä pahan itsemme ulkopuolella. Toiseksi haluamme olla voittajan puolella.
Itsensä messiaaksi korottavat hyödyntävät tätä heikkouttamme. - Tähän perustui kommunismin valtaannousu ja tähän perustui myös ääri-islamilaisen Isiksen hetkellinen voittokulku.
Israelin Messias, Jeesus Kristus, osoitti ihmisen pahuuden majailevan meidän omassa sydämessämme. Todellinen vapaus löytyy vain hänen ristinsä juurelle polvistumalla.
9) Israelin ja heprean kieli-ihme
Kun Israelin valtio syntyi uudelleen, tapahtui jotakin ainutlaatuista. Ainutlaatuinen heprean kieli virkosi. Heprea on alkujaan kuvakirjoitusta ja kätkee sisälleen monta salaisuutta. Suurin niistä on ristin salaisuus. Psalmi 119 ylistää Jumalan lain täydellisyyttä. Rabbien mukaan laki täytyy pitää ensimmäisestä viimeiseen kirjaimeen eli alefista taviin. Niinpä koko lakia ylistävä psalmi 119 onkin järjestetty aakkosjärjestykseen. Viimeinen tav-kirjain kätkee kuitenkin taakseen yllätyksen, ristin salaisuuden. Muinaisen heprean viimeinen kirjain (tav), piirrettiin alkuaan ristin muotoon. Laki ajaa meidät armoa tarvitseviksi. Viimeinen jae on yllättäen lain ylistyksen sijasta kadonneen lampaan synnintunnus (Ps.119:176), joka huutaa avukseen Hyvää Paimenta (Luuk.15:4-7).
10) Juutalaiselle ensin (Room.1:16) - Alkaen Jerusalemista (Luuk.24:47)
Miksi Jumalan hyvä sanoma julistetaan ”juutalaiselle ensin”? Miksi Jerusalem asetetaan muiden kaupunkien edelle? Ei kai Jumala voi olla epäreilu?
Kysymys ei ole epätasapuolisuudesta, vaan lähetysstrategiasta. Jumala toimii Raamatun sanan kautta.
Hyvä sanoma julistettiin ensin juutalaisille, koska he tunsivat pyhät kirjoitukset. Heillä oli edellytykset todeta lupaukset täyttyneiksi. Jeesus oli heille kuin palapelin ratkaiseva puuttuva palanen. Kun Jeesus kirkastuu heille, Raamatun lupaukset tunteville asiantuntijoille, he ovat apostoli Paavalin tavoin valmiita aloittamaan lähetystyön kaikkialle maailmaan. Armon sanoma on yksinkertainen, mutta sen koko rikkaus ja ohittamaton todistusvoima avautuu vasta koko Raamatun ilmoituksen valossa. Raamatun järjestys on, että tämä laaja perintö välitetään maailmalle alkujaan juutalaisten kautta, koska Jumala toimii aina sanansa kautta ja siihen sitoutuneena.
"Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. Hän oli alussa Jumalan tykönä. Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on."
(Joh.1:1-3)
59 kommenttia
Juutalaiseen kansaan voidaan ottaa toinenkin näkökanta.
Kirkko on todellinen Israelin kansa. Nykyiset juutalaiset toki voivat pitää uskontonsa ja tapansa, mutta kristityt ovat todellinen Israelin kansan perillinen. Myös kannattaa huomata että VT profeetat ovat ja patriarkat ovat Kirkon pyhiä.
Kun on kyse Jumalan töistä niin sille jolla on silmät nähdä, näkee sellaista kaikkialla mm Israelin kansan kaikissa vaiheissa, myöskin nykyajassa. Mutta silloin maalataan hyvin suurella pensselillä.
Kautta historian, juutalaiset ovat olleet kärsivien yksilöiden kansa. Nyt sitten ensikertaa ,pariin tuhanteen vuoteen, heillä on kansana turvallisuus. Ainoa asia mitä tässä voi valitella on se ,että heidän kärsimyksensä ei ole opettanut kansallista empatiaa lähinaapureitaan kohtaan, vaan että he ovat luoneet valtavat ghetot jotka lukitsevat naapurit muurien taakse.
Toivokaamme että tämä ei ole samanlainen epävanhurskaus joka voi langettaa samanlaisen rangaistuksen Israelille , josta profeetat aikoinaan varoittelivat .
Kiitos Manu erinomaisesta ja mielenkiintoisesta blogistasi!
1. Moos. 1:1-3.
Toivottavasti sinulle Manu on ok seuraava lyhyt ”mainos”puhe?
Tässä(kin) yhteydessä on pakko mainita erinomainen kirja Kristus Vanhassa testamentissa, jonka ovat toimittaneet Matti Väisänen ja Vesa Ollilainen ja joka pitää sisällään 26 teologin/kirjoittajan tekstit otsikon aiheesta. Kirjan ensimmäinen painos on vuodelta 2013 (Sley-Media Oy) ja se myytiin nopeasti loppuun.
Kirjan 2. painosta saa ja kannattaa tilata seuraavan linkin kautta. Suosittelen lämpimästi! Evankeliumijuhlissa Porissa mukana olleet kappaleet myytiin juhlilla nopeasti loppuun:
https://kauppa.sley.fi/tuote/kristus-vanhassa-testamentissa/
Olet Manu erittäin oleellisen aiheen parissa: Israelin kansalla on Raamatussa varsin keskeinen osa. Oikeastaan hiukan aristellen, kun herätän kysymyksiä erinomaisesta blogistasi. Kestokykysi aiemmista keskusteluistamme tuntien kuitenkin sellaista uskaltaudun tekemään. Rakentavassa hengessä edelleen ja Raamattuun turvautuen.
Viittaat Israelin rooliin merkkinä ajanvirrassa ja viittaat Matteuksen 24. luvun jakeisiin 32 ja 33: ”Ottakaa oppia vertauskuvasta, jonka viikunapuu tarjoaa: kun sen oksa virkoaa ja alkaa tulla lehteen, te tiedätte, että kesä on lähellä. Samalla tavoin te kaiken tämän nähdessänne tiedätte, että se aika on lähellä, aivan ovella.”
Mikä tässä viittaa Israeliin ja sen kansallisvaltion itsenäistymiseen?
Kiitos hyvästä blogista, Manu. Hyvä aihe, jota käsittelet hyvin. On hyvä pitää erillään Israelin valtio, juutalaiset ja juutalainen uskonto.
Kiitos Manu hyvästä blogista. Viinipuuta pidetään yleisesti Israelin symbolina ja Viikunapuu taas tunnetaan Juutalaisen kansan symbolina.
Kun Jeesus puhuu lopunaikojen odotuksesta Luuk.21 luvussa, niin ymmärrän Juutalaisten yhteen kerääntymisen ja paluun näkyvänä kuvauksena tuosta: ”puhkeavat lehteen” eli uuteen kukoistukseen ja mahdollisena heräämisenä Messiaan tulemiseen, myös muut lehdet (pakanat) odottavat Messiaan toista tulemusta.
Ja hän puhui heille vertauksen: ”Katsokaa viikunapuuta ja kaikkia puita. Kun ne jo puhkeavat lehteen, niin siitä te näette ja itsestänne ymmärrätte, että kesä jo on lähellä. Samoin te myös, kun näette tämän tapahtuvan, tietäkää, että Jumalan valtakunta on lähellä. Luuk.21:30-31
Se, että Jeesus puhuu paikalla oleville kuulijoille antaa ymmärtää, ettei Jeesuskaan tiennyt tarkoin sitä aikaa mistä puhui. Se, että seurakunta (Kirkko) on hallinnut nyt ”tuhannen” vuotta lopunaikaa (jota nyt elämme) niin nyt alkaa näkymään myös ne ajat jolloin: ”Ja kun ne tuhat vuotta ovat loppuun kuluneet, päästetään saatana vankeudestaan,”
Itse näen, että ns. ”kirkkolaitoksen” maailmanvalta on lähellä loppuaan ja Juutalaisen kansan herääminen Messiaan odotukseen tapahtuu limittäin ajassa. Kirkon maallistuminen ja luopumus, sekä maailman hallitukset näyttävät irtaantuvan lopullisesti Kristillisestä maailmanjärjestyksestä ja Jumalan kunnioituksesta, kun samaan aikaan maailman henki pyrkii nousemaan valtaan halveksimalla kaikkea jumaloitavaksi kutsuttua, mitään valtaahan ei voi olla, jollei Jumala ole sitä antanut.
Viittaan tällä edellisellä Apostolin kirjeeseen:
”Mutta mitä tulee meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen ja meidän kokoontumiseemme hänen tykönsä, niin me pyydämme teitä, veljet, ettette anna minkään hengen ettekä sanan ettekä minkään muka meidän lähettämämme kirjeen heti järkyttää itseänne, niin että menetätte mielenne maltin, ettekä anna niiden itseänne peljästyttää, ikäänkuin Herran päivä jo olisi käsissä. Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi, tuo vastustaja, joka korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai jumaloitavaksi kutsutaan, niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala. 2.Tess.2:1-4
Israelin ja Juutalaisen kansan tapahtumat liittyvät selkeästi Raamatun ilmoitukseen ja todellinen Israelin (Jumalaan uskovien) kansa alkaa näkymään maailmassa yhä selvemmin. (Ne, jotka eivät kumarra Baalia ja antikristuksen henkeä. )
Kiitos hyvästä kirjoituksesta. En välttämättä ole aivan samaa mieltä jokaisen teologisen tulkinnan kohdalla, mutta kirjoituksessa vältetään kuitenkin minusta aina kiusalliselta tuntuva ”Israel-hengellisyys”, jossa hymistellään myös Israelin valtion asiaa ja kaikkea muuta. Sellaisessa tuntuu, että sana ”Israel” pelastaa ja myös Kristus jää syrjään.
Kun kristitty kirjoittaa jotain juutalaisuudesta, menee aina jotain vikaan, koska kristitty lukee ja tulkitsee kaiken ”kristillisten silmälasien” läpi. Juutalaisuutta sisältäpäin tuntevana en ole samaa mieltä. Oikeiston ja viher-vasemmiston viha ? Onko esim. Vihreillä ja Vasemmistoliitolla tämä ”viha” kirjattu puolueohjelmaan ? Jos ei, ei pidä yleistää.
Tämän blogin kommentointi on kaikille avointa. Israelin valtion poliittinen arvosteleminen ei ole kuitenkaan tämän blogin aihe, sillä nyt keskitymme Raamattu-teologiseen asiaan. Lisäksi kommentoinnin ulkopuolella ovat edelleen ne tahot, jotka ovat aiemmin harjoittaneet kanssakeskustelijoiden kiusaamista. Kaikki antisemitistiset ja pahantahtoiset antijudaistiset kommentit poistetaan.
Ilmoita asiaton kommentti