Kylvetty siemen

Vertaus on tämä: siemen on Jumalan sana. Mitkä kalliolle putosivat, ovat ne, jotka kuullessaan sanan ottavat sen ilolla vastaan, mutta joilla ei ole juurta: ainoastaan ajaksi he uskovat ja kiusauksen hetkellä luopuvat. (Luuk. 8: 11,13)
b2ap3_thumbnail_Kylvetty-siemen.jpg
Miksi Jumalan sanan siementä kylvetään tuhlaillen, eikä siemeniä säästellen; minkä tähden kylvetään myös huonoon maaperää, jopa kalliolle?

Mitenkä silloin kävisi, kun Jumala sanan siementä kylvettäisiin säästellen ja etsien hyvää ja sopivaa kasvualustaa; olisimmeko me sellaista hyvää kasvualustaa vai jäisimmekö ulkopuolelle?

Mikä merkitys on maaperän muokkaamisella ja miten se tapahtuu?

Miten suhtaudumme Jumalan sanaa, siihen oikeaan ja hyvään siemeneeseen?

Minkä tähden Jeesuksen vertaukset ovat kaksiteräisiä: ne sulkevat ja avaavat, jättävät pimeyteen tai vievät valoon?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

  1. Juha Heinilä :”Tuula, ihan en ymmärrä miksi kirjoitit miehesi harrastuksesta.”

    Siksi, kun rinnastit noituuden, saatananpalvonnan ja vapaamuurariuden ja kun haluan tietää, tuomitaanko puolisoni harrastus todellakin ”kristillisissä piireissä” kuten fasismi, natsismi ja kommunismi ovat sen aiemmin tuominneet. Vakaumukseni mukaisesti en hyväksy aatesuuntia, jotka vähänkään haiskahtavat totalitarismille ja syyllistävät syyttömiä ihmisiä ihmiskunnan pahimmista asioista kollektiivisesti heitä edes tuntematta. Natsi-Saksassakin vapaamuurarit vietiin keskitysleireihin.

  2. Tuula, kiitos vastauksesta. Tein virheen kun mainitsin vapaamuurarit kommentissani. Anteeksi.

    Seuraavaa psalmia kannattaa lukea, jos ja kun joku kokee, että häntä turhaa syytetään, vainotaan ja vihollinen käy kimppuun joka puolelta.

    Psalmi 27

    Herra on minun valkeuteni ja autuuteni: ketä minä pelkään! Herra on minun elämäni turva: ketä minä vapisen! Kun pahat käyvät minun kimppuuni, syömään minun lihaani, niin he, minun ahdistajani ja vihamieheni, kompastuvat ja kaatuvat. Vaikka sotajoukko asettuisi minua vastaan, ei minun sydämeni pelkäisi; vaikka sota nousisi minua vastaan, siinäkin minä olisin turvassa. Yhtä minä rukoilen Herralta, sitä minä pyydän: että saisin asua Herran huoneessa kaiken elinaikani, katsella Herran suloisuutta ja tutkistella hänen temppelissänsä. Sillä hän kätkee minut majaansa pahana päivänä, hän suojaa minua telttansa suojassa, korottaa minut kalliolle. Niin kohoaa nyt minun pääni vihollisteni yli, jotka minua ympäröivät, ja minä uhraan riemu-uhreja hänen majassansa, Herralle minä veisaan ja soitan. Herra, kuule minun ääneni, kun minä huudan, armahda minua ja vastaa minulle. Minun sydämeni vetoaa sinun omaan sanaasi: ”Etsikää minun kasvojani.” Herra, minä etsin sinun kasvojasi. Älä kätke minulta kasvojasi, älä työnnä vihassa pois palvelijaasi. Sinä olet minun apuni, älä minua jätä, älä minua hylkää, pelastukseni Jumala. Vaikka minun isäni ja äitini minut hyljätkööt, niin Herra minut korjaa. Neuvo, Herra, minulle tiesi ja johdata minua tasaista polkua minun vihamiesteni tähden. Älä anna minua alttiiksi ahdistajaini vimmalle, sillä väärät todistajat nousevat minua vastaan ja puuskuvat väkivaltaa. Mutta minä totisesti uskon näkeväni Herran hyvyyden elävien maassa. Odota Herraa. Ole luja, ja vahva olkoon sinun sydämesi. Odota Herraa.

  3. Tämän Juhan laatiman blogin teema on:” Kylvetty siemen ”
    Joten palataan alkuperäiseeen aiheeseen.
    ” Älkää eksykö Jumala ei salli itseänsä pilkata, sillä mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää” ( Gal.6:7 ) ja 2.Kor.9:6 ” Huomatkaa tämä, joka niukasti kylvää, se myös niukasti niittää ja joka runsaasti kylvää, se myös runsaasti niittää”
    Kylväjän kylvämä siemen on edellisvuonna Jumalalta saatua ja myöskin tuleva uusi sato on täysin Jumalan antaman kasvun varassa. Sellainen kylväjä joka niukasti kylvää se myös niukasti niittää, ja joka runsaasti kylvää se myös runsaasti niittää.
    Tällä tavalla on myös kaiken maallisuuden omaisuuden kanssa Jumalata sekin on saatu ja sen lisäksi kaikki tarvittava tulee tulevaisuudessakin Jumalalta. Aopstoli Paavali on aivan varma siitä, että omasta jakaessaan Jumalalta saamaansa voi luottaa siihen, että Jumala antaa poisannetun tilalle uutta. Sen tähden kun kysymyksessä on Jumalan sanan kylvö, sitä on kylvettävä runsaasti luottaen siihen, että Jumala kyllä antaa kasvun.

  4. Juha,
    älä turhaan pyydä anteeksi. Minkäpäs näille asioille mahtaisi. ”1930-luvulla Suomessa syntyi saksalaisen anti-vapaamuurarillisen kirjoittelun vanavedessä vapaamuurariuden vastaisia liikkeitä, joista näkyvimpiä olivat äärioikeistolainen IKL lehtineen (Tapparamies, Siniristi ja Nationen) sekä kirkolliset lehdet Herättäjä ja Kotimaa, ”Viitasaaren Isänmaallisen Kerhon” lentokirjaset sekä eversti Paavo Susitaival kirjoituksineen.”

    Meidän perinteinen lohtumme näissä asioissa on ollut tämä:
    http://www.youtube.com/watch?v=lzhzDS4FO1Y

  5. Kiitos hyvästä kommentista, Martti. Jumalan sanaa ei turhaa kylvetä. Jumala huolehtii kasvusta ja maaperästä.

    Jeesus opetti vertauksella: ”Taivasten valtakunta on sinapinsiemenen kaltainen, jonka mies otti ja kylvi peltoonsa. Se on kaikista siemenistä pienin, mutta kun se on kasvanut, on se suurin vihanneskasveista ja tulee puuksi, niin että taivaan linnut tulevat ja tekevät pesänsä sen oksille.” (Matt. 13:31-32)

  6. Menikö tämä Hengen puutteesta taas sanasaivarteluksi?
    Koetan ihan lapsenomaisesti – monesta ehkä typerästi – ajatella. Jos kerran tuo apostoli Johannes neuvoo meitä koettelemaan henget, eikö hänellä ollut varaa sanoa niin? Raamatun mukaan ne ovat henkiä, saastaisia tai herjaavia tai orjuuttavia tavala tai toisella.
    Luthe taisi korostaa periaatetta, jonka mukaan kaikkea opetusta ja ilmoitusta tulee koetella Jumalan sanalla. Tässä on apuna Pyhä Henki – ilman että viisastellaan työkalusta.
    Jeesus sanoi lähettävänsä omilleen Pyhän Hengen, joka on neuvova kaikkeen totuuteen. Eikö niin tapahdu myös tänäänkin kuin medioissa ja kokouksissa huudetaan ”katso, täällä Kristus!”
    Koetelluksi asiat tulevat myös Hengen hedelmien kautta, kuten kirkkomme nykytilanne meille mainiosti osoittaa. Se, minkä sanottiin tuovan vapauden, toikin monelle hartaalle uskovalle henkisen vankeuden ja nurkkaantyöntämisen.
    Mutta, katolinen Raamattu ja ortodoksinen Raamattu, ne ovat ihan uutta minulle; minulla on ne kaikki ja pidän ne yhtenä ja samana jumalansanana.
    Järki on ihan kiva väline, jos sitä on annettu, kunhan se on uskolle alisteinen. Luonnostaanhan järki on turmeltunut, eikä sen avulla voi tavoittaa uskoa tai Jumalaa.

  7. Olemme saaneet kykymme ja ominaisuutemme Jumalalta käyttöön laitettaviksi. Niiden vähättely on kiittämätöntä ja käyttämättä jättäminen saituutta. ”Isäntä vastasi hänelle: ’Sinä kelvoton ja laiska palvelija! Sinä tiesit, että minä leikkaan sieltä, minne en ole kylvänyt, ja kokoan sieltä, minne en ole siementä viskannut. Silloinhan sinun olisi pitänyt viedä minun rahani pankkiin, niin että olisin palatessani saanut omani takaisin korkoineen.” Kelvotontahan sellainen maaperä on, joka säilyttää siemenen eikä päästä sitä itämään.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.