Kultainen vessanpönttö, mämmi ja rockkonsertti

Joillakin todella rikkailla on kokonaan kullasta tehty vessanpönttö. Amerikassa eräässä museossa oli näytteillä sellainen, johon ihmiset jonottivat paskantamaan, koska se oli kaikille avoin. Hyvä kysymys on, että irtoaako siinä paska paremmin kuin tavallisessa pystyssä.

Kerron ilmeisesti tosi tapauksen mämmiin liittyen. Joskus toisen maailmansodan jälkeen amerikkalaisia oli vierailulla Suomessa pääsiäisen aikaan. Kun he näkivät suomalaisten syövän mämmiä, he viestittivät kotimaahansa, että Suomeen on äkkiä saatava hätäapuna paljon ruokapaketteja, koska täällä ihmiset joutuvat syömään saman ruoan kahteen kertaan.

Siskoni oli vaihto-oppilaana Amerikassa 80-luvulla. Hän kävi siellä erään kuuluisan bändin konsertissa. Hän teki silloin havainnon, jossa hän näki edessä olevien ihmisten päällä leijailevan pilven, marihuanapilven. Ja jotkut ihailevat tällaista huumekulttuuria, mutta en minä ainakaan ihaile.

  1. Mutta olihan nyt täysi syy iloita ja riemuita. Sinun veljesi oli kuollut mutta heräsi eloon, hän oli kadoksissa mutta on nyt löytynyt. Luuk. 15:32

    Kun aito herätys saapuu, sen kyllä tunnistaa. Jo pelkkä kirkonkellojen soitto voi toimia kutsuna tekemään tiliä elämästään, niin kuin vanhojen herätysliikkeiden historiasta tiedämme. Aito herätys tekee ihmisestä syntisen ja Jeesuksesta syntisten Vapahtajan. Aitoon heräämiseen löytyy lääke vain syntien anteeksisaamisesta ja Jeesuksen haavoitettujen käsien suojasta. Luther sanoi, että herätys tai uudistus on evankeliumin ukkoskuuro, joka kastelee maan. Sellaisen voi vain Jumala antaa. Rukoilkaamme, että Jumala varjelisi meidät ihmisten manipuloinnilta ja ihmisen voimin ja tekniikoin viritellyiltä korvikkeilta. Rukoilkaamme, että ehdottoman evankeliumin raikkaat sadepisarat saisivat kastella sydänten kuivia ja janoisia maita. Tulkoon sellainen evankeliumin ukkoskuuro! Tulkoon Hengen sade, kirkastakoon se Jeesuksen armolliset kasvot väsyneille vaeltajille ja antakoon levon uskonnollisuuden väsyttämille sydämille.

    Juha Vähäsarja, Joka päivä huolta vailla, tämän päivän teksti, Perussanoma Oy, 2012.

  2. Mihin tahansa ryhdytkin, se onnistuu, valo loistaa sinun teilläsi. Job 22:28

    Saat tarttua uusiin haasteisiisi rohkealla mielellä. Jumalan sana vakuuttaa sinulle tänään, että mihin tahansa ryhdytkin, mikä on hänen tahtonsa mukaista, tulee onnistumaan. Valo tulee loistamaan tiellesi.

    Sinulla voi olla paljon vastustajia. Kenties suurin niistä on oma, epäuskoinen sydämesi? Inhimillisesti katsoen hankkeesi ei voi onnistua, on liian paljon selvittämättömiä ongelmia. Jumalan valo loistaa kuitenkin tiellesi. Se näyttää suunnan ja seuraavat askeleesi. Kulje valaistua tietä rohkeasti, luota Jumalaan ja palvele häntä iloisin mielin. Hänen valonsa seuraa apuna ja silmäsi saavat vielä nähdä ihmeitä. – Kaikessa, mikä kirkastaa Jeesuksen nimeä, Jumala antaa sinun onnistua.

    Juha Vähäsarja, Joka päivä Jumalan kämmenellä, tämän päivän teksti, SLEY, 2005.

  3. Mehän elämme uskon varassa, emme näkemisen. 2. Kor. 5:7. (Sillä me vaellamme uskossa emmekä näkemisessä. KR 1938, tämä sulku allekirjoittaneen lisäys.)

    Tämä elämä ei ole muu kuin uskon, rakkauden ja ristin elämä. Mutta nämä kolme eivät milloinkaan meissä tule täydellisiksi. Kristus ainoastaan on aurinko ja annettu meille esimerkiksi, jota meidän pitää seurata. Mutta meissä on muutamia, jotka ovat heikkoja, toisia, jotka ovat voimallisia, ja toisia, jotka ovat vielä voimallisempia. Edelliset osaavat vähän kärsiä, jälkimmäiset paljon, ja täytyy siis jokaisen olla esikuvan, Kristuksen kaltainen. Sillä tämä elämä on sellainen vaellus, jossa edistytään uskosta uskoon, rakkaudesta rakkauteen, kärsivällisyydestä kärsivällisyyteen ja rististä ristiin. Se ei ole vanhurskaus, vaan vanhurskauttaminen, ei puhtaus, vaan puhdistaminen. Me emme vielä ole tulleet sinne, mihin pitäisi päästä, mutta olemme tiellä, muutamat lähempänä ja toiset kauempana. Jumala on tyytyväinen, jos hän näkee meidät työssä ja aikomuksessa. Jos hän tahtoo, niin hän tulee kohta ja vahvistaa uskoa ja rakkautta, ja silmänräpäyksessä asettaa meidät tästä elämästä taivaaseen.

    Martti Luther, Raamatun kultajyviä, s. 105, Aurinko kustannus ja Arkki-kirjat, 2013.

  4. Jussi Miettisen saarnasta Maata Näkyvissä tapahtumassa: Oli vanki nimeltään Ykä. Hän vankilassa avasi umpimähkään Raamatun kohdasta Joh. 3:16. Kirjassa oli painovirhe. Sana ”yksikään” oli muuttunut muotoon ”ykäkään”. Jae kuului siellä: ”Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei ykäkään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.” Se varmasti puhutteli häntä suuresti!

  5. Kerran monta vuotta sitten olin tavallisessa jumalanpalveluksessa Porin Teljän kirkossa. Eräs tuttu teologian opiskelija puhui, miten Jeesuksen vertauksen mukaan meidänkin pitää toimia niin, että jos meillä on sata lammasta, niin jätämme 99 lammasta etsiäksemme yhden eksyneen ja kadonneen lampaan. Hänen saarnatekstinään oli tästä puhuva Raamatunteksti Luukas 15:1-7. Silloin suntio astui esiin ja ilmoitti kaikille, että kirkossa oli paikalla osallistumassa jumalanpalvelukseen tasan 99 ihmistä.

    • Teologian opiskelija ei ole virallisesti paimen. Minua ainakin puhutteli paikalla ollut väkimäärä. Se sopi niin hyvin saarnatekstiin. Jeesukselle tietysti yksikin on tärkeä, jonka hän löytää.

    • Ketä on ne 99 jotka eivät ”tarvitse” parannusta? Ymmärrätkö vertauksen?

      7 Minä sanon teille: samoin on ilo taivaassa suurempi yhdestä syntisestä, joka tekee parannuksen, kuin yhdeksästäkymmenestä yhdeksästä vanhurskaasta, jotka eivät parannusta tarvitse.

    • Eiväthän ne 99 ole kadonneita lampaita tässä kertomuksessa. He ovat jo vanhurskaita ja kuuluvat laumaan.

Mika Rantanen
Mika Rantanen
Teologian maisteri, uimamaisteri ja koulutettu hieroja.