Kukan kaunista juhannusta

 

Juhannus on keskikesän juhla.  Juhla viittaa Johannes Kastajan syntymään, joka tapahtui puoli vuotta ennen Jeesuksen syntymää jota vietämme jouluna.

Luonto on kauneimmillaan. Kukkia on ympärillämme runsain määrin.  Kasvillisuus on vihreää ja kukat loistavat väreissään.  Olen onnellinen kahdestaan rakkaani Coletten kanssa eläessämme kauniin luonnon ympäröimänä.

Useamman hellepäivän jälkeen oloni on kotoisa, koska sellainen oli jokapäiväistä Kamerunissa asuessamme.  Siellä toki sadekausina satoi paljon ja se antoi luonnolle kasvuvoimaa.  Kaikki rehevöi voimakkaana.

Täällä Suomessa moni kaipaa sateen virviottavaa vesiryöppyä jotta pellot saisivat kasvuvoimaa.  Vanha sanontahan sanoo, että kaikki mikä sataa ennen juhannusta sataa suoraan laariin.

 

LAUANTAI 26.6.2021

Juhannuspäivä eli Johannes Kastajan päivä

Tien raivaaja

Ensimmäinen lukukappale: Jes. 45:8–12

Jesajan kirjan kohta puhuu veden tihkumisesta, sen pisaroinnista, sen elämää antavasta voimasta. Tällaisena se on mitä parhain kuvaus meidän pyhän kasteemme elämää luovasta ja ylläpitävästä voimasta.  Kasteen vesi yhdessä Jumalan sanan virvoittavan rakkauden lämmön kanssa luo mieleemme elämän, uskon ja toivon. Saamme nousta kuin keväinen oras. Saamme kukoistaa kuin kesäinen kukka. Saamme iloita kuin keskikesän auringonpaisteen ja suloisen lämmön keskellä ilomme on suuri.

Vihmokoon taivas,
virratkoon oikeus ylhäältä pilvistä,
avautukoon maa ja kasvakoon pelastuksen hedelmää
ja versokoon vanhurskaus!

Jumalan oikeus eli Jumalan vanhurskaus annetaan meille kasteen lahjana. Tämän lupauksen antoi jo Jeesus kasteelle tullessaan: ”Näin meidän sopii täyttää koko vanhurskaus.” Tämä lupaus on yhä edelleenkin voimassa. Yhä edelleenkin meidät liitetään Kristukseen ja valkoinen kastepuku, vanhurskauden vaate,  muistuttaa kasteen antamasta Jumalan vanhuskaudesta. Niinpä saamme rohkein mielin luottaa tulevaisuutemme Jumalan hyviin ja turvallisiin käsiin ja iloita Jumalan lapsen oikeudesta.

Niin kuin kukista kasvaa hedelmiä, niin myös meidän elämämme saa iloita kasteen antamasta Pyhän Hengen lahjasta. Hän on meidän turvamme koko elämämme ajan ja hänen johdossaan saamme turvallisesti kasvaa Jumalan ihmisinä tietäen, että Jumala itse antaa sadon ja kypsyttää hedelmät.

Hedelmät kasvavat puussa itsestään kunhan vain kukkia ei revitä irti puun yhteisestä ravinnosta ja elämän yhteydestä. Näin myös Pyhän Hengen hedelmät annetaan Kristus -puun yhteydessä eli Jumalan kansan eli kirkon yhteydessä elämäämme Jumalan hoidossa ruokkiessamme.

 

 

Tässä lukukappaleemme

 

Jes. 45:8–12

Vihmokoon taivas,
virratkoon oikeus ylhäältä pilvistä,
avautukoon maa ja kasvakoon pelastuksen hedelmää
ja versokoon vanhurskaus!
Minä, Herra, olen tämän luonut.
    Voi ihmistä, joka riitelee luojaansa vastaan,
voi ruukunsirpaletta sirpaleitten joukossa!
Sanooko savi muovaajalleen: ”Mitä sinä pystyt tekemään?”
Sanooko teos tekijälleen: ”Ei sinulla ole taitajan kättä.”
Voi sitä, joka sanoo isälle: ”Sinäkö muka pystyit siittämään?”
ja äidille: ”Sinäkö muka synnytit?”
    Näin sanoo Herra, Israelin Pyhä,
hän, joka on Israelin luonut:
– Tekö vaatisitte minut tilille lapsistani,
tekö antaisitte minulle neuvoja ja ohjeita
omien kätteni töistä?
Minä tein maan
ja loin ihmisen sitä asumaan.
Minä levitin käsilläni auki taivaan
ja käskyilläni ohjasin sen joukkoja.

    • Ari

      Kiitos kommentistasi ja kiitos kysymästä.

      Meillä ei ole mitään varmaa tietoa heidän kummankaan syntymäpäivästään meidän kalenteriimme sovivettuna. Sen vain tiedämme että heillä oli kuuden kuukauden ikäero.

      Noin vuosina 150 – 350 Jeesuksen syntymän juhlaa vietettiin 6.1. koska Jeesuksen syntymä toi esille Jumalan kirkkauden ilmoituksen ja loppiaista vietettiin juuri Jumalan kirkkauden ilmestymisen juhlana. Tämä juhlan vietto sai koko kansan kääntymään kristinuskoon noin sadassa vuodessa.

      Kun sitten 300 -luvun puolessa välissä tarvittiin juhlaa vuoden pimeimmän kauden vieton juhlistamiseen niin Jeesuksen syntymän vietto siirrettiin tuonne. Tämä oli niin tehokas keino lähetystyön tekemiseen, että jo puoli vuosisataa myöhemmin koko Rooman imperiumi oli kääntynyt kristinuskoon.

      Hyvien tapojen ottaminen lähetystyön välineeksi on koko maailmanhistoriassa yksi kaikkein tehokkaimpia lähetystyön menetelmiä.

    • Jeesus jumalan syntymästä emme tiedä mitään kuten emme hänen isänsä syntymästäämkään. Jeesus jumala tuli planeetallemme noin 2000 vuotta sitten ja vietti täällä aikaansa noin 30 vuotta. Ja lähti sitten takaisin taivaan paratiisiin isänsä ja Pyhän Hengen kaveriksi.

      Hämmästyttää uusi tietoni kirkon opista , että Johannes Kastaja on ollut myös maailmankaikkeuden alusta alkaen.

    • Reino

      Kiitos puheenvuorostasi.

      Jeesus on Jumala Jumalasta, Ikuinen Ikuisesta. Jumala hän on aina ollut.

      Sen sijaan hänen ihmiseksi tulonsa on tapahtunut meidän historiassamme. Hänen syntymänsä ajankohdasta ei ole täysin varmoja ajoituksia käytössä. Tutkijoitten mielipiteet vaihtelevat vuosien 7 eKr. ja ajanlaskun vaihteen väliseen aikaan.

      Tämä Jeesuksen kahden luonnon erilaiset alut on ilmaistu uskontunnustuksessa sanoin:

      ”Me uskomme — ja yhteen Herraan, Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, joka ennen aikojen alkua on Isästä syntynyt, Jumala Jumalasta, Valkeus Valkeudesta, tosi Jumala tosi Jumalasta, syntynyt, ei luotu, joka on samaa olemusta kuin Isä ja jonka kautta kaikki on saanut syntynsä, joka meidän ihmisten ja meidän pelastuksemme tähden astui alas taivaista, tuli lihaksi Pyhästä Hengestä ja neitsyt Mariasta ja syntyi ihmiseksi, —”

      Johanneksen syntymä on tapahtunut puoli vuotta ennen Jeesuksen ihmiseksi syntymää.

  1. No niin. Kuivan ja kuuman kauden jälkeen tänään taivas repesi. Olin kiskonut koko viikon metsäneläimille vettä pitkiäkin matkoja. Kun ukkonen jylläsi ja taivas syöksi vettä, tapahtui seuraavaa : kukat (jotka vielä olivat jäljellä) pudottivat terälehtensä, vihannespenkissä (joka oli aidattu peuroilta, anteeksi peurat) salaatit makasivat multaisina maata myöten. Viime kesänä koko salaatti- yrtti- ja hernepelto meni parempiin suihin yhden yön aikana. Kun näimme sen, nauroimme hysteerisinä. Olimme juuri kitkeneet ja harventaneet kasvimaan. Mutta koska elämme symbioosissa eläinten kanssa, totesimme, että ne menivät parempiin suihin ja että kaupasta saa salaattia. Ukkonen katkaisi sähkön muutamaksi tunniksi. Kissaa jouduimme viilentämään kylmän ja märän pyyhkeen avulla. Kun sade alkoi, se meni ulos nauttimaan. Huomenna saamme uutta perunaa naapurista. Kaikki siis hyvin. Hyvää juhlaa, taivas vihmokoon !

  2. Lähes kaikki kirkon juhlat on vohkittu alun perin pakanallisista maa/aurinko vuosikierron kulminaatiopäivistä. Siksi ympyrässä on juuri neljäkätinen risti, koska noita tasaus- ja seisauspäiviä on juuri neljä. Ja huomaattehan, että nimi ’temppeli’ tulee latinan sanasta tempus eli a i k a. Vuosikierrolla on 91 päiväinen tempo, tällöin aina yksi jakso on täyttynyt (amen la 91!!!!)

    • Seppo

      Kiitos kommentistasi.

      Käytät väärää nimeä noiden juhlien kehittymisestä. Niitä ei suinkaan ole vohkittu. Pakanallisia juttuaja ei ole otettu kristinuskon käyttöön.

      Päin vastoin. Nuo juhlat on vallattu. Eli niiden sisälle on pantu kokonaan uusi sisältö. Sellaiset juhlat jotka ennen toivat esiin pakanallista sanomaa, ovatkin tehneet parannuksen ja niiden sisällöksi onkin tullut sanoma Jeesuksesta.

    • No valtaaminen eli ryöstäminen on vielä pahempaa kuin vohkiminen.
      Nyt on van niin kummallisesti etteivät vain kulminaatiopäivät kerro astronomiasta vaan myös Jeesuksen 12 opetuslasta, pistävä tikarimies 13 (käärmeenkantaja) ja Jeesuksen oma nimikin Iesous (888=24) ovat luonteltaan astronomisia. (Marsin tunnit x minuutit eli 24 x 37= 888, Marsin vuorokausi on 37 t ja 24 minuuttia!!! Myös luku 37 liittyy Jeesuksen monin tavoin))

    • Seppo

      1)

      Kulttuurihistoriassa on aivan selviö, että historian kuluessa elinvoimaisemmat kulttuurit ovat syrjäyttäneet aikaisemmat kulttuurin muodot. Kristinuskon olemukseen kuuluu se, että koko maailma on voitettava Kristuksen oppilaiksi pyhän kasteen välityksellä.

      Matteuksen evankeliumi:
      28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

      Tämän mukaisesti on ollut aivan luonnollista, että esimerkiksi ikivanhalle kulttipaikalle Kanta-Loimaalla syntyi kristillisen kirkon paikka, kun seutu muuttui kristityksi pyhän kasteen välityksellä. Niinpä samalla paikalla on nykyisin Kanta-Loimaan kirkko, jossa minäkin olen saanut ilon julistaa evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta.

      2

      Erilaiset tähtitieteelliset ilmiöt olivat palvottuja ainakin jo niin pitkään kuin meillä on kirjallisia tuotteita asiasta kertomaan. Sumerilaisten kirjoitus alkoi jo ainakin noin 3 100 eKr., mutta vanhimmat tekstit ovat temppelien tavaroiden luetteloita ja sitten temppelien rakentamisen asiakirjoja. Vasta vähitellen myös tähtitieteelliset havainnot tulivat mukaan teksteihin. Ne olivat erilaisten pyhien enteiden kuvauksia.

      Vasta non tuhat vuotta myöhemmin eli noin 2 100 ekr. tienoilla näitä tähtitieteellisiä havaintoja oli niin paljon että ensimmäiset oppineet saattoivat alkaa laskemaan planeettojen ratoja. Näin laskemalla alkoivat tulla esiin erilaisten astrologisten ennusteiden kuvauksia. ( Huom. horoskooppien tähtitieteellinen aikataulutus on ajastaan jäljessä, aurinko nousi noista tähtikuvioista noin 500 vuotta ennen Kristuksen syntymää.)

      Astronomia on syntynyt vain pikku hiljaa astrologian vanavedessä, kunnes vasta paljon myöhemmin se on kokonaan vapautunut muinaisten pakanallisten uskomusten kanssa kytköksissä olleitten astrologisten oppien pauloista.

      3

      Erilaisten numeroilla leikkimisten arvo on älyllisen huvittelun tasoa. Mitään periaatteellista todistusvoimaa noilla leikittelyillä ei ole vähimmässäkään määrin.

      Esimerkiksi Vapahtajamme Jeesus nimi on sama sama kuin Vanhan testamentin Joosua. Se on muoldostettu ikivanhasta verbistä יָשַׁע , jāša‘ vapauttaa.

    • ”Erilaisten numeroilla leikkimisten arvo on älyllisen huvittelun tasoa. Mitään periaatteellista todistusvoimaa noilla leikittelyillä ei ole vähimmässäkään määrin.”

      Tieteellisesti oikeita arvoja antavat astronomiset numerot eivät tietenkään ole mitään leikittelyä (mitä sanaa käytät manipuloidaksesi ymmärtämättömiä palstalaisia) ja antamani kreikkalaisen nimimuodon Iesous Jeesus arvot ovat Matias Ut:sta nousevaa faktaa. Jo Origenes kiinnitti niihin huomiota.
      Ja ymmärsit varmaan ettei luennossasi ollut minulle mitään uutta eli kirjoitit taas joillekin muille kuin minulle.

    • Seppo

      Sinä olet kiinnostunut noista kirjainten lukuarvoista ja olet edistynyt siinä varsin hyvin. Olet löytänyt erittäin montakin mielenkiitoista numerosarjojen ja -arvojen havaintoa. En suinkaan ole sinulta tätä harrastustasi ja huvistasi pois riistämstä. Onhan tämä saanut sinut lukemaan meniakin Raamatun tekstejä hyvinkin tarkoin, suorastaan kirjaimen eli numeron tarkkuudella.

      Tästä annan sinulle täyden tunnustuksen.

      Omalta puoleltani sen sijaan olen kiinnostunut tutkimaan tapahtumien kulttuurihistoriallisia ja teologisia linjoja. Mielestäni näiden löytämiseen ei kirjainten numeroarvoilla leikittely yleensä auta, vaan on katsottava jokaisen sanan ja kirjaimen merkitys niiden sanojen kieliopillisessa ja sanojen käytön muodostamien merkityskenttien avulla.

      Toivotan sinulle oikein hyvää juhannusta.

  3. Hyvää huomenta

    Johanneksen eli juhannuksen paikkeille sijoittuu kesäpäivän seisaus, eli pisin päivä, josta päivä lähtee lyhenemään, kun taas joulun seudulle sijoittuuu talvipäivän seisaus, päivä lähtee pitenemään.

    Pääsiäiseen sijoittuu Kevätpäivän tasaus :
    ” Syynä on Maan kiertoliike Auringon ympäri ja maan kalteva pyörimisakseli Aurinkoon nähden: ennen kevätpäiväntasausta pohjoinen pallonpuolisko on kääntyneenä poispäin Auringosta, kevättasauksen jälkeen taas kohti aurinkoa. Kevätpäiväntasaus sijoittuu 19. ja 21. maaliskuuta välille. ”

    Kun Johannes sanoo, että hänen jälkeensä tulee se, jonka kengännauhoja hän ei ole kelvollinen sitomaan.
    Ja siksi, ” Hänen pitää vähetä,” tarkoittaa juuri päivän lyhenemistä ja sen tulevan Jeesus , kuuluu lisääntyä tarkoittaa juuri sitä , kun päivä lähtee pitenemään. Ikäänkuin aurinko syntyy. Ja koska myös vuosi vaihtuu, on se kuin vauvan syntyminen. Uuden vuoden alku kuvataan aina vauvana ja vanha vuosi vanhuksena. Vanha vuosi vaipuu hautaan.

    Kaksitoista sukukuntaa, sen kopio kaksitoista opetuslasta on vuoden kaksitoista kuukautta,. Juutalaisessa kalenterissa päivien lasku on erilainen ja siksi lisätään kolmastoista kuukausi silloin tällöin.

    Kivaa Juhannusta kaikille, kukkien keskelle ja vesien äärelle, Ottakaa uppokaste järvessä tai meressä , jos tilaisuus sallii. ja kuunnelkaa veden ääntä.

    • Tarja

      Kiitos mietiskelyistäsi ja kiitos havainnoistasi.

      Kahdentoista kuukauden jakso vuoden mittaan on peräisin siltä ajalta, kun kuukalenteri ja aurinkokalenteria alettiin sovittamaan yhteen. Mainitsemasi kolmastoista kuukausi kuuluu tähän samaan yhteyteen vuotuisena täsmennyksenä noiden kahden eri kalenterin epätahtiin etenemisen tasoittamiseksi.

      Veteen pulahtamaninen on kyllä suloista näin kesällä. Uiminen on hyvä harrastus.

      Sen sijaan kristillisenä kasteena alkuperäinen kaste on toimitettu joko veden vihmonnalla isoppihuiskua käyttäen tai kämmenen reunasta vettä valaen ja se on tehty myös pikkuvauvoille niin nopeeasti kuin pappi on paikalle saatu. Vanha kirkko käytti sanoja kaste ja uudestisynnyttäminen tai kastaa ja uudestisynnyttää synonyymeinä.

      Hyvää juhannusta myös sinulle.

    • Seppo

      En tiedä mistä kummasta olet temmannut tuollaisen tietoteoreettisen kummallisuuden, että Tarjan mainitsemat näkökohdat muka hiertäisivät teologien kengissä.

      Mielestäni sinua vaivaa maailmankuvallinen harhakuvitelma teologian luonteesta. Asetat realiteettien näkemisen erilaiset näkökulmat väärällä tavalla vastakohdikseen.

      Onhan tähtitieteen tutkiminen vanhastaan ollut juuri teologien tehtävä, kun on haluttu saada mahdollsimman hyvin laadiittuja juhlapyhien kalentereita.

      Otetaanpa esimerkiksi erilaisten lukujärjestelmien olemassaolosta vaikkapa muinaisen Orientin 60 luvulle perustuva lukujärjestelmä. Monet matemaattisen taulukot oli rakennettu juuri tälle järjestelmälle. Niinpä esimerkiksi minuutti on 1/60 osa tunnista ja sekunti on 1/60 osa minuutista.

      Tämä oli hyvin käytännöllinen taulukkojen pohja, koska 3*4*5 = 60.

    • Matias, rakkoa teologien varpaisiin eivät tuota astronomiset faktat sinänsä, vaan se
      fakta, että nuo faktat sijaitsevat usein Raamatun tekstisisällöissä paikoisa, joissa teologit eivät halua/uskalla/voi niitä nähdä.
      Ja näihin rakkoihin tarvitaan defensiivistä laastaria ,jonka sinäkin panit varpaaseesi ilmiötä kuvaamaan valitsemassasi käsitteessä ’leikittely’.
      Vähättelevä ja vääristelevä terminologia suo sanojalleen helpotusta.

    • Seppo

      On kaksi eri asiaa

      toisaalta nähdä jonkun väitteen esiintyminen jossakin tilanteessa , kuten sinun esiin tuomasi numeroleikittely,

      ja toisaalta arvioida, onko sillä jotain oleellista antia tekstin ymmärtämisen kannalta.

      Omalta puoleltani en näe noissa sinun esille nostamissasi kohdissa muuta antia kuin numeroilla leikittelyä ilman mitään lisäarvoa itse tekstin ymmärtämiseen.

      (Verrattakoon erään tietokoneohjelman laatijan tekemää lisähuomautusta itselleen valmistamaansa ohjelmaan. Siinä sattui tulemaan tekstiin Beethovenin syntymäaika, joten omaksi huvikseen pani tuohon ohjelman ulkopuolisen lisäsanan ”Beethoven”. Kun hän sitten sai useita kyselyitä tuon ohjelman edelleen myynnistä, niin hän kehitti sen käyttäjäystävällisemmäksi, mutta tuo sana jäi tekstiin edelleenkin, vaikkakin ilman pienintäkään funktiota itse ohjelman kannalta. Juuri tämän tasoiseksi varsinaisen sanoman kannalta täysin sivuasiaksi koen esittämäsi numeroilla leikittelyn. Kertovat kultturellin ihmisen henkisestä valmiudesta, mutteivat anna mitään lisää itse teksin sanoman kannalta.)

    • Jatkat Matias leikittely-sanalla manipuloimista. Jos sinä et kykene näkemään merkitystä astronomisten tosioiden esiintymiselle Raamatun tekstissä, se ei tarkoita etteikö tuota merkitystä olisi tai ettei kukaan muu kuin minä niitä näkisi ja tuota merkitystä ymmärtäisi.
      Merkityksistä: Se tosiasia, että Golgatha sanan lukuarvo on 186, edustaa esim. sitä merkitystä että Golgatha -kertomuksessa on myös kyse Saros-jaksosta, (Googlaa) joka kestää 222 kuukautta, jonka jälkeen syntyy tietystä ’paikasta’ (maqoom la 186!) uusikuu eli ’esikoinen’ ja Esikoinen eli Bekor (Jeesus epiteetti) saa juuri lukuarvon 222.

    • Tarja

      Mielestäni tuolla esittämälläsi teorialla ei ole mitään tekemistä kasteen kanssa. Kastehan on peseytymiseen liittyvä toimitus. Pakanuuus pestään pois ja näin ihmisestä tulee se, mihin hänet on luotukin eli puhdas Jumalan lapsi.

    • Kasteen symboliikka liittyy alun perin sikiön lapsiveteen. Mikve-altaat, johon kastettava upotettiin ja jonne oli mahdollisesti masturboitu jopa spermaa, joka nousi valkoisena pyöreänä läikkänä veden pinnalle, oli kohdun symboli ja altaasta nousemine kuvasi hyvinkin konkreettisella tavalla uudestisyntymää. Näin Paavalikin oli ’siittänyt’ itselleen lapsia, ja kastajia kutsuttiin isiksi.
      Myöhemmin pieni vihkivesiallas oli temppelin s u i p p o k a a r i s e n (3/4vesica piscis) oviaukon vieressä.

    • Seppo

      1)

      Kasteen vedellä on yhteys elämää luovaan sateeseen elämän antajana ja pesuveteen puhdistautumisena, mutta sillä ei ole yhteytttä sikiöveteen.

      2)

      Vanhassa testamentissa sperman vuodattaminen edellytti pesua ja se johti eristäytymiseen loppupäiväksi.

      3.Mooseksen kirja

      15:16 Kun miehellä on ollut siemenvuoto, pesköön hän koko ruumiinsa vedessä ja olkoon saastainen iltaan asti.

      15:17 Ja jokainen vaatekappale ja jokainen nahka, johon siemenvuotoa on tullut, pestäköön vedessä ja olkoon saastainen iltaan asti.

      Näin ollen tekstisi mukainen sperman sekoittaminen ei kuulu minkään toimituksen pyhittävään tehtävään, vaan pesulla ainoastaan poistetaan siemenneste mahdollisten pöpöjen torjumiseksi.

      Jonkinlainen salaisten menojen eriskummallisten riittien käytössä on mielestäni mahdollista vain joidenkin sivuraiteille menneitten porukoiden orgioiden puitteissa.

      3) Uudestisyntymä on kytköksissä luomisen uudelleen tässä ja nyt uudelleen elämisen merkityksessä eli kokonaan uuden elämän alun ilmauksena. Tämä on ollut Vanhan testamentin puolella tapahtuneissa proselyyttikasteissa tulkinta. Pakana joka sai vastaanottaa kääntymyksen pyhässä kasteessa katsottiin kokonaan hylänneen entisen pakanallisen menonsa ja epäjumalien palvelun.

      Hänen elämänsä alkoi meidän tapamme mukaan sanoen uudelleen nollapisteestä, vanhan juutalaisen ilmauksen mukaan yhden päivän vanhana eli siis kasteesta alkoi kokonaan uuden elämän ensimmäinen päivä.

      Tämän jälkeen kastetulla oli oikeus osallistua juutalaisen yhteisön pyhiin toimituksiin eli hänellä oli Pyhä Henki eli hänellä oli lupa vastaanottaa kaikki Jumalan Hengen vaikutuksen antamat edut.

      4) Hengellisen opettajan nimittäminen isäksi ei ollut muuta kuin ikivanha juutalainen sanonta ajalta, jolloin oppilas useinkin asettui asumaan joksikin aikaa opettajansa kotiin ja sai siinä samalla opettajaltaan neuvoja elämäänsä varten. Tämän sanonnan yksi sana on rabbi sana, joka tarkoittaa hengellistä isää.

      5) Suippokaarisuus on seurausta rakenteisiin sisältyvien painovoiman jakautumisen ja rakenteen kantavien voimien välisten voimavektorien todellisuudesta johtuvaa eikä sen muodolla ole mitään tekemistä minkään muun kuvittelemasi seikan symbolina.

      6) En ymmärrä miksi olet niin tavattoman paljon juuttunut vesica piscis -käsitteeseen. Minulle sillä ei todellakaan ole mitään erityisasemaa minun erilaisten muotojen hahmottamisen järjestelmässäni.

    • Matias, Vesica-Piscistä sanotan ’kaikkien muotojen kohduksi’ ja se oli mukana aikanaan myös kirkkoherranviraton leimoissa ja etenkin ortodoksinen kirkkotaide asetta Jeesuksen usein kuvion sisään. Tämä kalanrakko on myös vaginan symboli. Kirkonoviaukko edustaa ulostuloa eli ’syntymää’ paikasta, jossa on kasvettu uudestisyntymää varten. Myös kirkon ylös kohovalla tornilla on funktio tässä symboliikassa.
      Ammoisia kasteita ajatellen tämä jewish legend on mielenkiintoinen:

      ”This idea is later echoed in the Medieval midrash Alphabet of Ben Sira, which suggests that Ben Sira, a second-century B.C.E. author of a book of the Apocrypha, was the issue of the prophet Jeremiah and Jeremiah’s daughter, conceived when the latter bathed in a bath into which the former had masturbated (by coercion, as the story goes.)

      Johtopäätös perustuu epäilemättä siihen tosiasiaan, että heprealaisilla kirjoituksilla ”Jeremia” ja ”Sira” on sama numeerinen vastaavuus, 271.

  4. Matias Roto:””Kulttuurihistoriassa on aivan selviö, että historian kuluessa elinvoimaisemmat kulttuurit ovat syrjäyttäneet aikaisemmat kulttuurin muodot. Kristinuskon olemukseen kuuluu se, että koko maailma on voitettava Kristuksen oppilaiksi pyhän kasteen välityksellä.””

    Jeesus antoi kaste käskyn opetuslapsilleen, ei pakanoille eli ei ilman Pyhää henkeä oleville.

    Tuo ”elinvoimaisimmat” on kyllä hyvin kuuvaava kuinka väkivallalla voidaan viedä uskontoja eteenpäin, mutta näin ei ole Jeesuksen seuraajien eli todellisen kristinuskon kanssa, ei herroina halliten eikä väkivallalla eikä pakottaen vaan rakkaudella.

    • Ari

      Sekotat pahoin käsitteitä. Valitettavasti olet väärässä jo aivan alkeita myöden.

      1) Opetuslapseksi tullaan kasteen välityksellä.

      Lähetyskäskyssä on kysymys nimenomaan evankeliumin voimalla toimiminen. Kaste tekee opetuslapseksi.

      Alkukielessä tuo ”tehdä opetuslapseksi” on yksi ainoa sana mathēteusate,
      μαθητεύσατε, sanatarkasti kääntäen ”opetuslapseuttakaa”.

      Eli kukaan ei tule opetuslapseksi ilman kastetta.

      Pakanoista tulee kristittyjä juuri kasteen toimituksessa. Siksi kasteen antama pelastuksen lahja on ojennettava juuri pakanakansoille, jotta jokainen maailman ihminen voisi päästä uskosta osalliseksi.

      2) Pyhän Hengen lahja annetaan kasteessa.

      Toiseksi väität aivan omiasi ja täysin Raamatun sanan vastaisesti kun erotat Pyhän Hengen lahjan kasteesta.

      Apostolien teot:
      2:38 ——– kasteen —— syntienne anteeksisaamiseksi,

      n i i n

      te saatte Pyhän Hengen lahjan. ”

      Tässä tuo kasteen saamisen verbi on passiivi muodossa baptisthētō
      βαπτισθήτω,
      joten kaikki omat pyrkimykset, ansiot, mielipiteet, teot tai muut meriitit ovat täysin ulos suljettuja. Toiminta tapahtuu kastetulle ilman tämän omaa vaikutusta.

      Tämän kasteen vaikutuksesta sitten kastettava saa Pyhän Hengen lahjan.

      3) Juhlien voittaminen on nimenomaan tapakulttuurin voittamista ei aseellisten taisteluitten voittamista. Tämä on välttämätöntä, jotta kokonainen kansa voisi kääntyä.

      Verrataampa että sinä kantaisit ämpärillä vettä saaviin, mutta et olisikaan tukkinnut saavin pohjassa olevaa hanaa vaan antaisit sen lorottaa kaiken kantamasi veden pihalle. Olisiko tuollaisessa mitään järkeä.

      Älä sekota käsitteitä.

      Sen sijaan kansojen välisissä suhteissa aseiden käyttö on toisinaan vähemmän vahintkoa tuottava kuin hyökkääjien tekemän täystuhon salliminen.

      Et sinäkään olisi tässä mielipiteitäsi kirjoittelemassa, jos meidän kansamme ei olisi asettunut talvisodassa vastustamaan idästä tullutta sotavoimien hyökkäystä.

    • Ari

      Jumala on pannut meidät ihmiset pitämään huolta itsestämme, toinen toisestamme ja ympäröivästä luonnosta.

      Miksi yrität turhentaa Jumalan sinulle antamaa kutsumusta tehdä tehtäväsi tässä maailmassa niin hyvin kuin mahdollista.

    • 44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,
      45 että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin.
      46 Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin?
      47 Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin?
      48 Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on.”(Matt.5)

      Mitä tuo kertoo esim sotimisen oikeutuksesta?

      Jeesus kuoli kaikkien ihmisten puolesta, minäkö voisin päättää että toisen olisi kuoltava että minä tai perheeni saisi elää?

    • Ari

      Sekotat eri tason kysymykset yhdeksi sotkuksi.

      Yksityisessä elämässä ei pidä tehdä vääryyttä toisia ihmisiä sortaen. Siitä tuossa puheessa on kysymys.

      Sen sijaan kansojen keskuudessa on toimittava sillä tavoin, etteivät jumalattomat ryövärien tasoiset öykkärit pääse hävittämään koko yhteiskuntaa.

      Otapa opiksesi koko Raamatun ilmoistus, niin huomaat että yhteiskunnan suojelemiseksi tarvitaan organisaatioita, jotka pystyvät estämään roistoja tekemään keikista loppua.

      Roomalaiskirje:

      13:1 Jokainen olkoon alamainen sille esivallalle, jonka vallan alla hän on. Sillä ei ole esivaltaa muutoin kuin Jumalalta; ne, jotka ovat, ovat Jumalan asettamat.
      13:2 Sentähden, joka asettuu esivaltaa vastaan, se nousee Jumalan säätämystä vastaan; mutta jotka nousevat vastaan, tuottavat itsellensä tuomion.
      13:3 Sillä hallitusmiehet eivät ole niiden pelkona, jotka tekevät hyvää, vaan niiden, jotka tekevät pahaa. Jos siis tahdot olla esivaltaa pelkäämättä, niin tee sitä, mikä hyvää on, ja sinä saat siltä kiitoksen;
      13:4 sillä se on Jumalan palvelija, sinulle hyväksi. Mutta jos pahaa teet, niin pelkää; sillä se ei miekkaa turhaan kanna, koska se on Jumalan palvelija, kostaja sen rankaisemiseksi, joka pahaa tekee.
      13:5 Siksi tulee olla alamainen, ei ainoastaan rangaistuksen tähden, vaan myös omantunnon tähden.
      13:6 Sentähdenhän te verojakin maksatte. Sillä he ovat Jumalan palvelusmiehiä, ahkeroiden virassansa juuri sitä varten.
      13:7 Antakaa kaikille, mitä annettava on: kenelle vero, sille vero, kenelle tulli, sille tulli, kenelle pelko, sille pelko, kenelle kunnia, sille kunnia.

    • Matias Rotomielestäsi kristityn tulee olla alammainen esivallalle, no kuinkas sitten jos asuu esim muslimi maassa jossa kristin usko on kielletty, täytyykö luopua uskosta?

      Tai jos esivalta hyväksyy uskoon pakottamisen niin voiko olla mukana vainoamassa toisuskoisia?

    • Ari

      Etkö huomaa, että esivallan tottelemista edellyttää Raamattu. Haluatko siis tapella Raamattua vastaan? Kysyn tätä koska toisaalla ole antanut ymmärtää, että haluat totella Jumalaa. Miksi sitten tämä kysymys on sinulle niin vaikea?

      Luulen tietäväni tuon opin syntytilanteen. Hubmeier oli pyrkinyt talonpoikaiskapinan 1524-25 johtoon, mutta oli epäonnistunut. Kapinalliset olivat tappaneet, ryöstäneet, raiskanneet ja varastaneet yms. . Silloin esivalta joutui lähettämään hyvin voimakkaat sotavoimat tuhoamaan tuota pahantekijäjoukkoa, niin ettei se enää voisi jatkaa hävitystään.

      Kun kapinalliset huomasivat jäävänsä toiseksi ja esivallan sotilaat voittivat heidän heikosti johdetut joukkonsa, niin eikös silloin joku noista keksinyt ruveta puhumaan, että esivallan palveleminen sotavoimissa on syntiä, koska Jeesus sanoi Pietarille, että tämä panisi miekkansa tuppeen.

      Reilun antautumisen sijaan keksivätkin verukkeita ja sieltä lähtien tuo sinunkin sympatisoimasi hätätilassa keksitty oppisi on kiertänyt muutamissa porukoissa. Ihmettelen vain että miksi tuosta ruvettiin puhumaan vasta sitten kun huomasivat jäävänsä häviölle.

      Tuo veruke ei kelvannut keisarille vaan Hubmeier pantiin etsintäkuulutukseen ja kun hänet sitten löydettiin, niin 10.3.1528 hänet tuomittiin kuolemaan kapinallisena.

      Kapinassa kuoli noin 100 000 – 200 000 ihmistä.

    • Ari

      On myös sellaisia tilanteita, missä esivallan käskyä ei pidä totella. Niinpä alkukirkon aikana moni kristitty kärsi marttyyrikuoleman sunnuntain viettämisen vuoksi. Mutta he vain totesivat että se oli sen arvoinen. Onhan sunnuntai Jeesuksen ylösnousemuksen juhla.

      Tuollaisesta tilanteesta Pietari sanoo, että Jumalaa pitää totella enemmän kuin ihmistä. Näitä tilanteista ovat mm sellaiset missä pakotetaan luopumaan uskostaan.

      Käytännön elämässä meidän kotomaassamme on kuitenkin useasti muistettava se ettei oman tyhmyytensä takia aiheuttamiaan vastustuksia ala nimittämään Jeesuksen tähden kärsimiseksi. Valietettavan paljon meillä esiintyy tämän luonteisia ongelmia.

      Joten jos oman sopimattoman kielenkäyttösi tähden olet kohdannut ihmisten ärtymystä ja jopa vastustusta, niin älä syytä siitä Jeesusta että muka kärsisit hänen takiaan, vaan sinun on aihetta miettiä omaa tapaasi keskustella.

      Ainakin näissä erilaisissa blogeissani olen useaankin otteeseen joutunut poistamaan puheenvuorojasi huonon kielenkäytön takia. Sen sijaan olen pyrkinyt vastaamaan kannanottoihisi, silloin kun keskustelusi on asiallisella tasolla.

    • Ari

      Ajatus siitä, että yksityinen ihminen voisi itse valita uskontonsa valtion uskonnon vastaisesti on tullut mukaan kuvioihin vasta runsaan parin vuosisadan aikana. Ennen sitä ei moista epäjärjestystä sallittu valioiden puitteissa.

      NIinpä esimerkiksi kolmekymmentävuotisen sodan jälkeen tehdyssä rauhassa uskontorauhan päätökseksi tuli että ruhtinas määrää oman ruhtinaskuntansa uskonnon.

      Suomeen uskonnonvapauslaki säädettiin vasta 10.11.1922 ja se astui voimaan seuraavan vuoden alussa 1.1.1923. Sillä kumottiin vuoden 1889 asetus uskontokunnista. Uuden lain mukaan Suomessa sai julkisesti ja yksityisesti harjoittaa uskontoa, mikäli lakia tai hyviä tapoja ei loukattu.

      Joten kysymyksesi koskee vain meidän aikamme ihmisiä ja useimmissa maissa, mutta ei nykyäänkään kaikissa maissa.

  5. Matias Roto:””Ajatus siitä, että yksityinen ihminen voisi itse valita uskontonsa valtion uskonnon vastaisesti on tullut mukaan kuvioihin vasta runsaan parin vuosisadan aikana. Ennen sitä ei moista epäjärjestystä sallittu valioiden puitteissa.””

    Kuinkas sovitat tuohon alkuseurakunnan, eivätkö he valinneet uskontonsa valtion uskonnon vastaisesti?

    Entäpä oma kirkkosi, eikö siinä ”valittu/johdettu ihmisiä” valtionkirkon vastaisesti?

    • Ari

      1) Usko Jeesukseen alkoi nimenomaan kansan keskellä.

      Jeesus oli aikansa oppinein mies, joka opetti aikansa korkeimmassa juutalaisessa oppilaitoksessa Jerusalemin temppelissä.

      Jeesus oli virallisesti virkaansa vihitty rabbi, joka vastaa kreikan presbyteros, πρεσβύτερος, josta ruotsin präst, eli siis virkaan vihitty pappi meidän virkarakenteessamme.

      Esimerkiksi Tiit. 1:5 pyydetään piispa Tiitusta asettamaan joka seurakuntaan oman pappinsa.

      Kirje Titukselle 1:5 vuoden 1776 käännös.

      Sentähden minä sinun Kretaan jätin, että sinun pitää toimittaman, mitä vielä puuttuu, ja pappeja kuhunkin kaupunkiin asettamaan, niinkuin minä sinulle käskenyt olen:

      Vain rabbiksi vihityllä oli oikeus saarnata synagogissa. Jeesus aloitti julkisen julistuksen vasta 30 -vuotiaana, koska sitä nuorempaa ei voitu vihkiä rabbiksi.

      Hänen sosiologinen veljensä, biologisesti Joosefin ensimmäisestä avioliitosta esikoinen, joka toimi Pietarin jälkeen Jerusalemin Jeesukseen uskovien johtajana, ensimmäinen piispan nimen käyttöön ottanut Jerusalemin patriarkaatin perustaja, vietti aikansa Jerusalemin temppelissä niin paljon polvillaan rukoillen, että hänen polviensa kerrotaan tulleen känsille kuin kamelin polvet.

      Paavali oli saanut oppinsa juutalaisten syvimpään oppiin. Hänellä oli myös rabbin vihkimys, koska saattoi saarnata synagogissa. Hän myös osallistui uhrin antamiseen Jerusalemin temppelissä.
      Hän myös järjesti diasporajuutalaisille kuuluvan rahankeräyksen Jerusalemin yhteisölle. Tämä oli yksi muoto diasporassa asuvien temppeliveroa.

      Joten

      Näistä sinun pitäisi jjo huomata, että kristinusko oli yksi haara juutalaisuutta aina Jerusalemin hävitykseen 70 jKr. saakka. Sen jälkeen syntyneessä uudessa tilanteessa juutalaisuus jakaantui moneen ryhmään.

      Aikaisemmin juutalaisuuden sisällä oli noin 15 eri ryhmittymää, mutta temppeli yhdisti niitä yhdeksi kansaksi ja yhden yhteisen temppelipalveluksen liturgian ympärille. Mutta juutalaissodan aikana 66-73 aikana osa näistä ryhmistä vähitellen hävisi ja vain muutama pääsi jatkamaan samalla kun Jeesukseen uskovat ja ei-uskovat muodosti merkittävimmän vedenjakajan eri ryhmittymien välille.

      Kuvitelmasi että kristinusko olisi syntynyt ”valtionuskonnon” vastaisesti ei siis mielestäni kuvaa sitä Jumalan lupausta, jonka Jumalan sana antaa Johanneksesta ja Jeesuksesta alkaneelle uudelle liikkeelle.

      Matteuksen evankeliumi:

      1:21 Ja hän on synnyttävä pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi Jeesus, sillä hän on vapahtava kansansa heidän synneistänsä.”

      2:6 ’Ja sinä Beetlehem, sinä Juudan seutu, et suinkaan ole vähäisin Juudan ruhtinasten joukossa, sillä sinusta on lähtevä hallitsija, joka kaitsee minun kansaani Israelia.'”

      4:16 kansa, joka pimeydessä istui, näki suuren valkeuden, ja jotka istuivat kuoleman maassa ja varjossa, niille koitti valkeus.”

      Luukkaan evankeliumi:


      1:17 Ja hän käy hänen edellään Eliaan hengessä ja voimassa, kääntääksensä isien sydämet lasten puoleen ja tottelemattomat vanhurskasten mielenlaatuun, näin Herralle toimittaaksensa valmistetun kansan.”

      1:68 ”Kiitetty olkoon Herra, Israelin Jumala, sillä hän on katsonut kansansa puoleen ja valmistanut sille lunastuksen

      1:77 antaaksesi hänen kansalleen pelastuksen tuntemisen heidän syntiensä anteeksisaamisessa,

      2:10 Mutta enkeli sanoi heille: ”Älkää peljätkö; sillä katso, minä ilmoitan teille suuren ilon, joka on tuleva kaikelle kansalle:

      2:32 valkeudeksi, joka on ilmestyvä pakanoille, ja kirkkaudeksi kansallesi Israelille.”

      2) Suomen kansankirkko

      Ihmettelen mistä historian huuhaajutuista olet saanut väitteen, että meidän kansankirkkomme muka olisi jotain muuta kuin aikaisemman hallintomallin valtiokirkkomme.

      Kansankirkkohan on vain nykyinen historiallinen muoto ikivanhaa valtionkirkkoamme: Sama usko, sama oppi ja mikä tärkeintä sama Kristus, meidän Vapahtajamme. Sama Raamattu sama tunnustus, sama tehtävä evankeliumin julistamisessa ja lähimmäisen rakkauden osoittamisessa kuin ennenkin.

      Sukupolvet vaihtuvat mutta kirkkon Herra Jeesus on sama ja sama Pyhä Henki yhä edelleen käyttää kirkkoamme evankeliumin julistamisen ja sakramenttien jakamisen kautta työvälineenään Jumalan armon jakamiseksi jos mahdollista niin koko kansalle.

  6. Matias

    Olen kertonut sinulle, että temppelin pappi-jeesus on peräisin Flavius Josefuksen kirjasta, ja kertoo toisesta vuosikymmenestä, eli idumealaisten kapinan hurjimmasta vaiheesta vähän ennen sotaa ja temppelin tuhoutumista.
    Silloin tämä pappi -jeesus puhuu tempplissä, yrittää toppuutella miehiä, mutta evankeliumin jeesus oli jo kuollut tässä vaihessa. Kapinalliset surmasivat monia pappeja, myös tämän.

    Matias:
    ”21 Ja hän on synnyttävä pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi Jeesus, sillä hän on vapahtava kansansa heidän synneistänsä.”

    Eikö se ollut Immanuel, se nimi joka piti antaa. Lause on Jesajan kirjan luvusta 7. ja tämä lapsi syntyy jo luvussa 8. On meillä ollut tästäkin puhetta.

    Matias:
    ”2:6 ’Ja sinä Beetlehem, sinä Juudan seutu, et suinkaan ole vähäisin Juudan ruhtinasten joukossa, sillä sinusta on lähtevä hallitsija, joka kaitsee minun kansaani Israelia.’” ”

    Tämä ajatus on peräisin Miikan kirjasta. ” Nyt yhdy laumaksi sinä hyökkääjäin ahdistama tytär! Meitä piiritetään, he lyövät sauvalla poskelle Israelin tuomaria.
    Mutta sinä Betlehem Efrata, joka olet vähäinen Juudan sukujen joukossa, sinusta minulle tulee se, joka on hallitsija Israelissa. ”
    ” Sen tähden Herra antaa teidät alttiiksi siihen asti, jolloin synnyttäjä on synnyttänyt, silloin jäljelle jääneet hänen veljistänsä palaavat Israelilaisten luokse. ”

    Mielenkiintonen tämä on sikäli, että saman luvun Miika 5, erään jakeen perusteella tuntuu, että ei puhuta ihmisestä, koska : ” Ne jotka ovat jäljellä Jaakobista, monien kansain seassa, ovat niinkuin kaste, joka tulee Jumalalta, niinkuin sadekuuro ruohikolle, se ei odota miestä, ei varro ihmislapsia. ”

    Ensiksikin, kuka on Israelin tuomari jota tässä lyödään poskelle? sen voisi olettaa olevan SANA, koska Johanneksen evankeliumin alkukohdassa; ” Alussa oli sana ja sana oli Jumalan luona. ” on viittaus juuri tähän Miikan kohtaan.

    Menikö liian vaikeaksi ?

    • Tarja

      Kiitos mielenkiintoisista pohdiskeluistasi.

      1) Joosua oli Mooseksen seuraaja. Nimen nykyinen lausumisen muoto on vasta masoreettien ajalta ensimmäisen vuosituhannen loppupuolelta. Varhaisempi muoto oli Jeesua eli kreikkalaisperäisesti Jeesus. Niinpä Vapahtajamme aikoina Jeesus -nimi oli erittäin yleinen.

      2) Rabbinistisessa tulkinnassa rinnakkaisia raamatunkohtia käytettiin kuvaamaan jonkun sanan merkityksen täsmentämiseen tai täydentämiseen. Näin kävi myös Jeesus nimen eli siis ”Herra pelastaa” eli ”Herra vapauttaa” eli ”Herra voittaa” sanan selitykseksi käytetty voiton eli pelastuksen eli vapauttamisen perusteluksi tuleva sana ”Jumala on meidän kanssamme” eli ”Immanuel”. Me voitamme, koska Jumala on meidän kanssamme. Me kokonaisena kansana olemme voittajia, koska Voittaja on meidän kanssamme. Voittajan seurassa olemme vapaita, meillä on pelastus.

      3) Pelastuksen ajan koitto on samalla vapauden koitto. Niinpä koko kansa elää turvallisesti, kun Jumala puuttuu asioihin ja armhataa omiaan.

      Kollektiivisessa yhteisössä yhden voitto on kaikkien voitto ja kaikkien voitto on jokaisen mukana olijan voitto.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25