Kuka Jeesus on -keskustelua
Luonnossa virtaavaa vettä Kamerunissa 5.2.2006.
Raamatun maailmassa vapaasti virtaavaa vettä sanottiin eläväksi vedeksi.
Sunnuntai 07.10.2018
20. sunnuntai helluntaista
Usko ja epäusko
Evankeliumi: Joh. 7:40–52
Oli lehtimajajuhla. Kokonainen viikko sitä vietettiin. Joka aamu vettä tuotiin Siiloan lähteestä. Erityisen vaikuttava oli viimeisen aamun valtaisa kulkue, kun väki kulki soihdut käsissään pitkänä jonona. Todella paljon väkeä oli paikalla.
Jeesuksen veljet, biologisesti hänen kasvattajansa Joosefin ensimmäisestä avioliitosta, olivat tulleet paikalle jo juhlan alusta. Jeesus saapui vasta myöhemmin. Temppeliin tultuaan Jeesus sekä opetti että saarnasi kuuluvalla äänellä. Todella vaikuttava oli hänen saarnansa juhlan viimeisenä päivänä. Evankeliumimme kertoo sanotun vaikutuksesta paikalla olleen väkeen, erittäinkin vastustajien huti -verukkeista.
Elävä vesi virtaa Jeesuksesta
Lehtimajajuhlan aikana kultamaljasta hopea-altaisiin kaadettu vesi ja soihtukulkueen valomeri loivat valtaisan vaikutelman. Näihin Jeesus liittyi opetuksessaan, missä hän kertoo itse olevansa elämän vesi ja valo. Hänen luonaan ihminen virvoittuu, saa elämän ja valon elämäänsä.
Kun Israel kulki Siinain autiomaassa niin se sai vettä kalliosta juodakseen. Paavali puhuu tämän olevan esikuva Jeesuksesta, joka on elämän vesi.
Jeesuksen puhe liittyy Vanhan testamentin lukuisiin kohtiin. Erittäinkin Siirakin kirja kuvaa profeetallisesti miten Jeesuksen sana kuuluu koko maailmalle.
Siir. 24:
24 Ammentakaa väsymättä voimaa Herrasta,
pitäkää hänestä kiinni, niin hän vahvistaa teitä.
Herra, Kaikkivaltias, on ainoa Jumala,
hän on meidän pelastajamme, ei kukaan muu.
25 Laki tulvii viisautta kuin Pison vettä,
kuin Tigris kevään sadonkorjuun aikaan.
26 Se vuodattaa ymmärrystä kuin tulviva Eufrat,
kuin Jordan elonleikkuun päivinä.
27 Se vyöryttää opetustaan kuin Niili vesiään,
kuin Gihon viininkorjuun koittaessa.
28 Ensimmäinen ihminen ei viisautta saavuttanut,
ja yhtä vähän yltää siihen viimeinenkään,
29 sillä sen ajatukset ovat merta laajemmat,
sen mietteet syvemmät kuin syvin meri.
30 Minä olen virran vähäinen haara,
puutarhan kastelukanava.
31 Minä sanoin: »Ryhdyn kastelemaan puutarhaani,
annan taimilleni runsaasti juotavaa.»
Mutta kanavani kasvoi virraksi,
ja virrastani tuli meri.
32 Aamunkoiton lailla on opetukseni levittävä valoaan,
minä ulotan sen loisteen kaukaisiinkin maihin.
Vastustajien väitteet ja yllätys yllätys niihin sisältyvä oikean totuuden sanoma
Jeesuksen vastustajat luulivat kumoavansa Jeesuksen opetuksen muutamilla väitteillä. Kun näitä tarkastelee lähemmin niin huomaa heidän erehtyneen.
Vastustajat tiesivät, että Jeesus oli asunut Nasaretissa. Tämän perusteella he nostivat esille Raamatun ennustuksen, että Messiaan piti syntyä Beetlehemissä. Eivät mokomat tienneet, että juuri siellähän Jeesus oli syntynyt. Tietämättään he olivat sanoneet sellaista, joka todistaa Jeesuksen puolesta.
Vastustajat sanoivat, ettei Galileasta nouse profeettaa. He unohtivat, että Ninivessä saarnannut profeetta Joona oli syntynyt Galileassa. Muutoin, profeetta Joonan hauta on ollut yksi Niniven raunioiden merkittävimpiä muistomerkkejä. Tässä viime vuosien sodissa se on vahingoittunut. Miten paljon, en tiedä.
Kun Jeesus puhui menostaan Taivaan Isän luo, niin hän viittasi pelastuksensa huipentumiseen ristin kuolemassa ja ylösnousemuksessa. Tuosta muutamat alkoivat pohtia, meneekö Jeesus saarnaamaan eri puolilla asuvien juutalaisten siirtolaisten keskuudessa. Yksistään Rooman valtakunnassa hajallaan asuvia juutalaisia oli noin viisi kertaa enemmän kuin Pyhällä maalla asuvia. Idässä Parttian puolella aina Intiaan asti heitä oli valtavasti jo pakkosiirtolaisuuden ajoista alkaen.
Vaikka tuo olikin kuulijoiden väärinkäsitys, niin Johanneksen teologiaan kuuluva viitteen omainen sanoma kertoo, että Taivaan Isän luo mentyään Vapahtajamme kirkkonsa kanssa eläessään toimi kirkon lähetystyön varsinaisena olemuksena, nimenomaan juuri noiden kansanryhmien evankelioinissa ja heidän keskuudestaan edelleen jatkoi työtään kirkkonsa Herrana pakanalähetyksen aloittamisessa, kirkon maailmanlähetyksen alkuaikoina.
Juhlan aamunkoiton tapahtumasta evankeliumin aamunkoittoon koko maailmassa
Jeesusen puhe liittyi lehtimajajuhlan aamuiseen huipennukseen. Jeesuksen opetuksen vaikutuksesta syntyneissä keskusteluissa käsiteltiin sellaisia aiheita, jotka vievät ajatuksen eteenpäin evankeliumin aamunkoittoon maan ääriin asti.
Tästähän jo parisen vuosisataa ennen Kristusta elänyt Jeesus Siirak antoi profeetallisen sanansa, jota jo yllä siteerasin, puhuu tavalla, joka sopii yhteenvedoksi myös tämänkertaiselle Jeesuksen opetukselle:
"Aamunkoiton lailla on opetukseni levittävä valoaan,
minä ulotan sen loisteen kaukaisiinkin maihin." Siir. 24:32.
37 kommenttia
Ensi sunnuntain 7.10.2018 tekstit näyttää ja aihetta esittelee seuraava viite
http://notes.evl.fi/Evkirja.nsf/keFI?OpenPage&dindex=20181007
Sama ruotsiksi, samma på svenska
Texterna förevisas och söndagens tema presenteras här:
http://notes.evl.fi/Evkirja.nsf/keSV?OpenPage&dagindex=20181007
Jatkan vielä, kun muistin erään lukemani tapauksen. Näistä opeista, joilla Mariasta tehdään yli-inhimillinen olento, on seurannut, että katolisissa ja ortodoksisissa maissa Maria on syrjäyttänyt Jeesuksen. Senhän hyvin tiedämme.
Kun eräs suomalainen nuori nainen aikoinaan lähti lähetystyöhön Italiaan, hän kerran katoliseen kirkkoon mentyään huomasi, kuinka Marian patsaan edessä olevalle pöydälle oli sytytetty valtavasti kynttilöitä. Jeesuksen patsaan edessä olevalla pöydällä ei palanut ainuttakaan.
Nuoruuden ehdottomuudessa hän tarttui Marian edessä olevaan pöytään ja työnsi sen Jeesuksen patsaan eteen ja tyhjän pöydän Marian patsaan eteen. Elämäkerrallisessa kirjassaan hän toteaa, että ehkä hän ei enää toimisi näin rajulla tavalla, mutta kokee silti toimineensa omantuntonsa mukaan.
Tuossa nuoruuden kiivaudessa oli jotain samaa kuin Jeesuksessa, kun hän työnsi rahanvaihtajien pöydät nurin.
Ari, sinulla on kovin varmat äänenpainot. Kyllä tämän nuoren naisen toimintakin temppelin puhdistamista oli, mutta ainakin pyhä kiivaus oli yhteistä. Tämä aihe ei nyt ollut tämän blogin varsinainen teema. Huomasin, että Matias on kirjoittanut blogin Marian ikuisesta neitseydestä aiemmin, mutta en ollut sitä huomannut. Mutta onhan näistä blogikeskusteluissa useinkin poikettu sivuraiteille.
En kuitenkaan aio jauhaa tätä teemaa sen pidemmälle. Yksi asia kuitenkin tuli vielä mieleeni. Kirjoitit, Matias, että Marian ikuinen neitseys ei ole ristiriidassa Raamatun kanssa. Huomasin, että onhan se. Matteus 1: 25 toteaa: ”Joosef ei kuitenkaan koskenut vaimoonsa, ENNEN KUIN tämä oli synnyttänyt pojan. ” Ei siinä sanota, että Joosef ei koskenut vaimoonsa enää koskaan sen jälkeen, kun tämä oli synnyttänyt pojan. Ei Maria mikään nukkevaimo ollut, jonhon aviomies ei olisi koskenut. Eikä sellainen ole enää neitsyt, johon mies on koskenut.
Tottakai minä sen uskon, että Jeesus on syntynyt Pyhästä Hengestä ja Mariasta ja että Joosef ei ollut Jeesuksen biologinen isä. Ei siinä ole mitään ongelmaa. Se on kerrottu Luukkaan evankeliumissa ja Matteuksen evankeliumissa jo ennen tätä jaetta, josta nyt on ollut puhe. Ja uskon, että Joosef ei yhtynyt Mariaan ennen Jeesuksen syntymää, koska sekin sanotaan Raamatussa. Mutta Raamatussa EI sanota, että hän ei koskaan yhtynyt ja siksi minä en siihen usko, vaikka kaikki maailman kirkkojen tunnustuskirjat niin väittäisivät. NE EIVÄT MINUA VAKUUTA. Ne juuri ovat ihmisten tekemiä jatkoajatuksia.
Lisään vielä, että enhän minä sentään ole ainoa, joka ei Marian ikuiseen neitseyteen usko. Vaikka luterilaisen kirkonkin tunnustuskirjoihin tämä oppi on keskiajan kirkosta jäänyt, suuri osa – todennäköisesti suurin osa – luterilaisista ei siihen usko. Eivätkä vapaiden suuntien kristityt myöskään.
Katolinen kirkko kehitteli aikoinaan Jumalan luomistyön vastaisen selibaattiopin, ja nyt on alkanut tulla ilmi, millaisiin todella ikäviin seurauksiin se on johtanut, kun siitä ei ole ymmärretty luopua ajoissa. Ei otettu onkeen, mitä Luther siitä opetti. Pitäydyttiin itsepintaisesti perinnäissääntöihin.
Oppi Marian ja Joosefin avioelämästä liittyy samaan oppiin: Joosef ja Mariakin yritetään saada tavallista ihmistä pyhemmiksi, kun väitetään heidän eläneen selibaatissa. Katolisen kirkon näkemyksen mukaanhan sukupuolielämästä kieltäytyminen on pyhempää kuin avioliitossa eläminen. Onneksi Jumala ei vaadi luomistyönsä vastaisia asioita, ei Joosefilta eikä muiltakaan avioliitossa eläviltä.
Itse en koskaan kutsu Mariaa Jumalan synnyttäjäksi enkä edes Jumalan äidiksi. Jumala oli olemassa jo paljon ennen Mariaa. Maria oli vain Jumalan Pojan eli ihmiseksi syntyneen Jumalan äiti.
Onneksi kaikki Mariaan liittyvät opit ovat luterilaisessa kirkossa niin marginaalissa, että monetkaan eivät niistä edes tiedä. Tunnustuskirjat olivat oman aikansa lapsi, eivät Jumalan sormellaan kiveen piirtämiä. Ne sisältävät tosin kultajyviä, mutta myös akanoita. Eikä niitä tämän ajan ihminen enää jaksakaan kahlata läpi.
Matias. Oli minun virheeni, että keskustelu lähti aivan sivuraiteille, tähän Marian neitseysasiaan. Tässä yhteydessä se olli aivan turhaa. Olisi varmaan hyvä, jos poistaisit tämän osan keskustelusta, jotta se pääsisi lähtemään liikkeelle siitä aiheesta, mikä oli tarkoituksesi.
Blogin jutussani tulee esille elävän veden runsaus.
En halunnut pidentää juttua mutta voin sen kertoa tässä kun kerran keskustelu on ollut vilkasta.
Johanneksen evankeliumin teologiassa elävän veden sanoma viittaa pyhään kasteeseen. Kasteen vesi antaa Pyhän Hengen. Tämä ilmaistaan Johanneksen teksteissä eri tavoin eri tilanteissa, mutta perustava sanoma pysyy samana: Kaste on Jumalasta syntymistä, vedestä ja Hengestä syntymistä.
Tämän taustalla on jo luomiskertomuksen kuvaus siitä miten Jumalan Henki liikkui vetten päällä ja luomistyön suuri Tulkoon valkeus -tapahtuma lähti liikkeelle: Valo tuli, Jumalan valkeus koitti ja luomistyön ihmeessä Jumalan työ voitti. Näin myös kasteen ihmeessä uudesti luomisen ihme tuo valon ihmisen elämään, kun elävän veden virrat käyvät Jeesuksesta ihmisen pelastamiseen.
Jeesuksen ainutlaatuinen piirre on juuri että Hän syntyi Pyhästä Hengestä eli oli jo syntymästä asti Jumalan lapsi. Hän kuuli Jumalan äänen ja otti sen vastaan ja oli kuuliainen sille, kaikki juuri tämän Jumalan lapseuden takia.
Entä kun puhutaan uskovista uudestisyntyneinä, siis samoin uskovat ovat syntyneet Pyhästä Hengestä Jumalan lapsiksi, mutta jokainen on kuitenkin elänyt kuulematta Jumalan ääntä ja näin tehden syntiä, ovat siis mieleltään kasvaneet maailmannhengen mukaan.
Siis kun Jeesus jo syntyi Pyhästä Hengestä niin Hänen mielensä ei ollut ”saastunut” maailman menon mukaan vaan täysin puhtaana kuuli ja eli Jumalan tahdon mukaan. Hänen ei tarvinnut nöyrtyä tunnustamaan ”sokeuttaan ja kuurouttaan” niinkuin jokaisen ihmisen on tunnustettava kääntyessään parannukseen ja uudestisyntyessään.
Matias, toteat blogisi alussa, että Jeesuksen veljet olivat Joosefin ensimmäisestä avioliitosta, ikäänkuin se olisi itsestäänselvyys. Sitä se ei toki ole. Raamattuhan ei anna missään kohdin tukea sellaisille näkemyksille, että Joosef olisi ollut aiemminkin naimisissa tai että hänellä ja Marialla ei olisi lainkaan ollut biologisia lapsia.
Tämä oppi on kehitetty ortodoksisen ja katolisen kirkon piirissä tukemaan Marian ikuista neitsyyttä, jolle Raamatun opetuksen mukaan ei ole mitään perusteita eikä mitään tarvetta.
Ilmoita asiaton kommentti