Kristus tuomittiin ettei meitä tuomita

Onko tämä peltoa? Kyllä toki!

Keväinen tulva muutama vuosi sitten.

Vaulammin läpi menevä joki laajenee kevään lumien sulamisen aikaan.

Paljon lintuja liikkuu täällä keväisin.

Luonto elää.

Luonnon ihme: Jumalan luoma, Kaikkivaltiaan käden jälki.

Maailma luotiin Kristuksessa. Siksi kaikki oli hyvää luomisen aikaan. Jeesus on hyvä!

Runoilija on lausunut näin

On usko yksinkertainen

Vaan niin sangen syvä

Nelivuotias lapsi osaa sen

Kun sanoo: Jeesus on hyvä.

Marianpäivän sanoma on hyvä. Jumala ei jättänyt meitä yksin. Hän tuli luoksemme. Jumalan Poika Jeesus sikisi Pyhästä Hengestä. Neitsyen kohtuun hän saapui. Nainen hänet synnytti.

Jumala, Isä Iankaikkinen, hänet lähetti. Meitä vapauttamaan sen teki. Synnin kahleet katkaisemaan. Syntiuhriksi antoi. Näin syntien anteeksianto on osamme. Jumala teki sovinnon ihmiskunnan kanssansa. Vanhurskautemme on Jeesuksen anti. Taivaan lahja meidän autuudeksemme.

Syntien sovittamiseksi

hän lähetti tänne oman Poikansa

syntisten ihmisten kaltaisena.

Jumalan hyvyys meitä kantaa. Siis eläkäämme rohkeasti hänen tahtonsa tietä. Pyhä Henki meitä johtakoon Jeesuksen seurassa kulkemaan. Koko elämämme Jumalan kanssa käsi kädessä.

SUNNUNTAI 17.3.2024

Marian ilmestyspäivä

Herran palvelijatar

Toinen lukukappale eli epistola: Room. 8:1–4

Kirjeestä roomalaisille, luvusta 8

Mikään kadotustuomio ei siis kohtaa niitä, jotka ovat Kristuksessa Jeesuksessa. Hengen laki, joka antaa elämän Kristuksen Jeesuksen yhteydessä, on näet vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista. Jumala teki sen, mihin laki ei pystynyt, koska se oli ihmisen turmeltuneen luonnon vuoksi voimaton. Syntien sovittamiseksi hän lähetti tänne oman Poikansa syntisten ihmisten kaltaisena. Näin hän tuomitsi ihmisessä ihmisten synnin, jotta meissä, jotka elämme Hengen emmekä lihamme mukaista elämää, toteutuisi lain vaatima vanhurskaus.

Olen aikoinaan kirjoittanut blogin, missä käsittelen Marian päivää. Siinä kerron Pyhästä perheestä. Tuon blogin otsikko viittaa Anselmin kuuluisan teoksen nimeen Cur Deus homo. Anselmin kirjan otsikko kysyy, miksi Jumala tuli ihmiseksi. Tässä aikaisemmen blogini viite:

https://www.kotimaa.fi/blogit/cur-deus-homo-miksi-jumala-tuli-ihmiseksi-kysyi-anselmi/

234 KOMMENTIT

  1. Matias Roto siis tätä et kommentoinut:””3 Olimmehan mekin ennen ymmärtämättömiä, tottelemattomia, eksyksissä, moninaisten himojen ja hekumain orjia, elimme pahuudessa ja kateudessa, olimme inhottavia ja vihasimme toisiamme””

    Sinulla on ”oikopolku” jota olet ns ”tullut” ns ”kristityksi”. Uskot mitä sinulle on opetettu ilman että vertaat sitä Raamatun sanaan.

    • Ymmärrän, että koet uskoontulosi jälkeen irtautuneesi kaikesta tuosta Ari Pasanen. Pidän sitäkin jonkinlaisena ’oikopolkuna’ pyhitykseen, jos olet kadottanut tietoisuuden raadollisuudestasi. Vaikka kääntyminen onkin alku vaellukselle kohti ikuista elämää, se ei estä kompastumisia ja harhautumista syrjään matkan varrella. Tarvitsemme näin jatkuvasti Jumalan ohjausta ja kuritustakin. Jollet halua nimittää sitä parannuksenteoksi, kutsuttakoon sitä sitten muuksi. Asia ei kuitenkaan siitä muutu.

    • Ari

      Luonnollisen elämän syntyyn sisältyy syntymä. Ilman sitä ei elämä voi alkaa.

      Samalla tavalla uudesti syntymä Raamatun mukaan Tiit. 3:5 tapahtuu vain kasteen välityksellä.

      Ei kyseessä ole mitään sen enempää eikä vähempää kuin vain se että Jumala ottaa meidät yhteyteensä pyhän kasteen sakramentin välityksellä.

      Pane hakukoneeseen sana ”uudestisyntym” jotta saat sanan ”uudestisyntymä” kaikki muodot mukaan ja mitä saatkaan tulokseksi.

      Matt. 19 luvussa kerrotaan koko maailman uudelleen luomisesta Jeesuksen tullessa takaisin ja Tiit. 3:5 kerrotaan uudestisyntymän tapahtuvan kasteen välityksellä.

      https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto=uudestisyntym+&kaannos=fi-38&kirjat=kr

      Matteuksen evankeliumi:

      19:28 Niin Jeesus sanoi heille: ”Totisesti minä sanon teille: siinä uudestisyntymisessä, jolloin Ihmisen Poika istuu kirkkautensa valtaistuimella, saatte tekin, jotka olette minua seuranneet, istua kahdellatoista valtaistuimella ja tuomita Israelin kahtatoista sukukuntaa.

      Tiituksen kirje:

      3:5 pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,

      Joten suunsoittosi on aivan tyhmää. Kuvittelet kiivailevasi Raamatun puolesta, mutta tappelet täyslaidallisella tulituksella Raamatun sanomaa vastaan.

      Joten yhä edelleen kuuluu kehotus sinulle:

      HANKI VIISAUTTA !

  2. Ari Pasanen

    Et ymmärrä mitä luterilaiselle tarkoittaa jokapäiväinen parannuksen tekeminen.

    Kirjoitit aiemmin: ”Siis tässä on yksi sokea pisteesi, puhut uskoontulon jälkeisestä elämästä ja sen aikana tehtävästä parannuksesta kun se onkin pyhitystä ei parannusta.” (Pasanen Ari)

    Pyhitys on luterilaiselle katumusta ja parannusta epäpyhästä elämästä, sanoista, teoista, pahoista ajatuksista, hengellisestä velttoudesta, rakkaudettomuudesta jne.

    Fariseukset (omavanhurskaat) eivät tätä ymmärrä. He täyttävät lain omasta mielestään eivätkä ”taivu” syntisiksi.

    Tämä ilmiön sanotaan esiintyvän erityisesti ns. vapaissa suunnissa, tarkemmin sanottuna piireissä, joissa korostetaan hengen täyteyttä uskovaisen mittana. Kokouksessa puhuja saattaa kysyä – oletko todellisesti ja koko sydämellä antautunut ehdoitta vai puolittaisesti? Koko sydämellä omasta mielestään antautunut antaa itselleen luvan ajatella, että ei ole enää ollenkaan syntinen, vaan kertakaikkisesti pyhittynyt.

    • 1.Korinttolaiskirje:
      1:30 Mutta hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi,

  3. Kari Paukkunen tuot seuraavan:”””Jeesus Kristus on meidän pyhityksemme.”””

    Siis kenen voimassa uskova elää, omassa vaiko Jumalan?

    Siis jos vastaus on Jumalan niin eikö Hän ole voimallinen tekemään sanansa mukaan eli puhdistamaan uskovan kaikesta vääryydestä eli antamaan voiman voittaa kaikki kiusaukset?

    Jos vastaus on omassa voimassa (perisynnin alla) niin millä voimalla sitten pääsee pelastukseen?

    Kaiken alku on usko, usko siihen että Jumala antaa voiman elää tahdossaan, ettei käy samoin kuin israelin kansan egyptistä lähtiessä että he epäuskon tähden hukkuivat erämaahan.

    • Ari Pasanen

      -millä voimalla sitten pääsee pelastukseen?

      Uskomalla Jeesukseen Kristukseen. ”Joka vahvana pysyy loppuun asti, pelastuu.”

      Ilman Jumalan voimaa emme ole mitään emmekä voi mitään. Hän antaa elämän ja ottaa sen pois sitten kun päivämme ovat täydet.

      Hän on myös täyttänyt kaiken. Mitään ei jäänyt sovittamatta Golgatalla. Siinä on toivomme ja siinä voimme levätä.

      10:17 Mutta joka kerskaa, hänen kerskauksenaan olkoon Herra. 
10:18 Sillä ei se ole koetuksen kestävä, joka itse itseään suosittelee, vaan se, jota Herra suosittelee. 2. Kor.

    • Kari Paukkunen siis uskotko että teidän jumalanne pystyy viemään teidät taivaaseen jos kerran ei pysty täällä maan päällä teitä auttamaan vaan aivan samanlaisessa pahan vallassa tarvotte kuin muutkin pakanat tai muiden uskontojen ihmiset?

      Minulla on Jumala joka auttaa lapsiaan ja antaa voiman elää tahdossaan jo täällä maan päällä.

      Tämä on se ero kun uskoo todella Jeesukseen eli että Hän parantaa paatuneen sydämen ja näin saa Pyhän Hengen voiman ja Jumalan rakkauden.

    • Ari

      Kirjoitat: ”tämä on se ero kun uskoo todella Jeesukseen eli että Hän parantaa paatuneen sydämen ja näin saa Pyhän Hengen voiman ja Jumalan rakkauden.”

      Sinun tapasi turmella rakkauden ilmapiiri orjantappuran piikkien kaltaisilla piikittelevillä sanoillasi ilmaisee, että sinun kuvittelemasi ”parannus” ei vielä ole saanut sinussa aikaan sydämen rakkautta. Rakkauden puutteesta todistaa tapasi paiskoa katkeruutta ilmaisevia sanojasi Kristukseen uskovien kristittyjen niskaan. Poskettomalla kinaamisella kiellät meidän Kristukseen uskovien uskon todellisuuden.

      Tästä seuraa syvä mielettömyys sinun sanoihisi. Kun kerran Kristus on meidät ottanut omikseen, niin millä kumman muka valtuutuksella sinä kuvittelet olevasi suurempi kuin meidän Herramme Jeesus Kristus. Tuomion sanojen nakkelusi kuvaa sydämesi kovuutta. Koska olemme Kristuksen omia, niin loukkaavat sanasi meitä kohtaan osuvatkin Kristukseen, joka on meidän varjelijamme.

      Luukkaan evankeliumi:

      6:37 Älkääkä tuomitko, niin ei teitäkään tuomita; älkää kadotustuomiota lausuko, niin ei teillekään kadotustuomiota lausuta. Antakaa anteeksi, niin teillekin anteeksi annetaan.

    • Ari Pasanen

      -uskotko että teidän jumalanne pystyy viemään teidät taivaaseen jos kerran ei pysty täällä maan päällä teitä auttamaan..

      Uskon; Minä olen saanut iankaikkisen elämän lupaukset Isältä Jumalalta ja Herralta Jeesukselta Kristukselta. Pyhä Henki muistuttaa ja vahvistaa minua joka päivä siitä, mitä on luvattu. Hän kykenee auttamaan minua. Sinun epäilyksesi on mitätön. Jeesus sanoo . Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä.

      Ari Pasanen, sinä et tiedä minun hyvyydestäni tai pahuudestani mitään, mutta Jumala näkee minun sydämeni täydellisesti.

    • Kari Paukkunen hyvin toteat:”” Jeesus sanoo . Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä.””

      Siis mistä löydät nuo Jeesuksen sanat, jos vastauksesi on evankeliumeista niin voitko niihin oman elämäsi ja uskoontulosi sovittaa???

    • Ari

      Muista että Jumala itse vastaa sanastaaan ja sakramenteistaan.

      Niinpä

      Kun hän jo kasteen hetkellä on yhdistänyt meidät itseensä ja itsensä meihin, niin jo silloinhan on hänen sanansa ja vaikutuksensa sovitettu meihin.

      Nyt saamme luottaa siihen, että minkä hän on luvannut, sen hän myös pitää.

    • Ari

      KAIKESTA

      Koko Raamatusta

      Muista että lasteb kasteen kieltävä oppi keksittiin vasta vuonna 1525 ja se kierjattiin vasta vuosina 1525-1527.

      Ennen tuota ei moistaa ikärasismia ole kasteopissa esiintynyt.

      Ja muista että yksilökeskeinen uskonkäsitys keksittiin vastan1800 -luvulla.

    • Matias Roto en minä ainakaan ole ”kieltämässä” vauvakastetta”, sitä ei vaan löydy Raamatusta.

      Kun Jeesus kutsui opetuslapsia niin oliko se ”yksilökeskeinen” vai ei, en todellakaan ymmärrä kuinka saat Jeesuksen kutsusta jotain muuta kuin henkilökohtaisen kutsun, jokaista ihmistä kutsutaan henkilökohtaisesti parannukseen.

      Mitä on se toisenlainen kutsu jota tuot esille, kuinka se toimii?

    • Ari

      Yksilöiden asema oli merkittävä vain suhteessa yhteisöön.

      Jo Luomisessa KOKO elämä KOKO maailmassa seurasi siitä, että Pyhä Henki liikkui VETTEN päällä ja Jumalan valo vaikuttivat KAIKEN ELÄMÄN synnyn.

      Näin kasteen toiminnan todellisuus Jumalan sana ja vesi toimivat jo silloin kun elämä luotiin.

      Hesekielin prof3tian kasteoppi on samaa linjaa: Jumala itse vihmoo puhdasta vettä KOKO. Kansan päälle, ja tämä kasteen anto veden vihmonnalla antaa syntien anteeksiannon, kääntymyksen pakanuudesta elävän Jumalan kansaan eli siis oikean Jumalan palvelijaksi, sekä myös Jumala itse antaa Pyhä Hengen lahjan, MINUN. HENKENI MINÄ ajnnan heidän, KOKO kansan sydämeen.

      Punaisessa meressä KOKO. kansa sai kasteen joossa heistä tuli PYHÄ kansa.

      Joten siis kun vauvasta vaariin koko kansa on kasteesta osallinen, niin miksi vielä vastustat Raamatun sanaa ja menet kieltämään koko kansan yhteenkuuluvuuden Jumalan edessä.

    • Matias Roto tuot Hesekielin jakeita, kenelle ne ovat, pakanoille vai Israelilaisille?

      22 Sentähden sano Israelin heimolle: Näin sanoo Herra, Herra: En tee minä teidän tähtenne, Israelin heimo, sitä minkä teen, vaan oman pyhän nimeni tähden, jonka te olette häväisseet pakanakansain seassa, minne tulittekin.
      23 Minä pyhitän suuren nimeni, joka on häväisty pakanakansain seassa, jonka te olette häväisseet heidän keskellänsä. Ja pakanakansat tulevat tietämään, että minä olen Herra, sanoo Herra, Herra, kun minä osoitan teissä pyhyyteni heidän silmäinsä edessä.
      24 Minä otan teidät pois pakanakansoista ja kokoan teidät kaikista maista ja tuon teidät omaan maahanne.
      25 Ja minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan.
      26 Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.
      27 Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.(Hes.36)

    • Ari

      Kristus poisti erottavan valisenän. Siksi KOKO Raamattu puhuu Kristuksesta ja siksi myös opettaa meille sen että vain elämällä Pyhän kansan jäsenenä eli siis kirkon jäsenenä me pelastumme.

      Siksi myös Vanhan testamentin kastetekstit kuuluvat meidänkin Raamattuumme.
      Uutta Jeesuksen Uuden testamentin sanomassa on vain sanoman keskuksen ilmitulo. Hän on Jesus: siksi myös Jeesuksen asettama kaste tuo esille juuri tämän selvennyksen: Meidät on kastettu Isän ja Pojan ja Pyhä Hengen nimeen.

    • ”En todellakaan ymmärrä, kuinka saat Jeesuksen kutsusta jotain muuta kuin henkilökohtaisen kutsun. Jokaista ihmistä kutsutaan henkilökohtaisesti parannukseen.” Ihminen toimii aina vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Elämänmuutoksetkin koskettavat myös muita. Voimakas uskonnollinen kääntyminen muuttaa tai jopa särkee usein monia ihmissuhteita. Toisaalta siinä yhteydessä luodaan uusia, liitytään uuteen yhteisöön. ’Parannus’ ei siis ole täysin henkilökohtainen. Läheiset saattavat tukea muutosta, toisaalta he voivat vastustaa sitä.

  4. Martti Pentti siis Jeesuksen kutsu parannukseen on vain ja ainoastaan henkilökohtainen, ei siiitä voi toinen päättää.

    Miksi todelliseen uskoon kääntyminen aiheuttaa riitaa, no kun pahan vallasta siirtyy Jumalan lapseksi niin eipä siitä sielun vihollinen tykkää. Uskoon kääntynyt ei itse aiheuta mitään ”kitkaa” kun saa oikeaa opetusta, sanoohan Raamattu että eläkää rauhassa kaikkien kanssa jos se teistä riippuu.

    Room. 12:18 Jos mahdollista on ja mikäli teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien ihmisten kanssa.

    Ennakoin että kommentoit minua eli kuinka ”arvostelen” tiettyä kirkkoa, no eikö valheen saa paljastaa kun on kyse evankeliumista, mielestäni saa ja voihan olla että toimin osittain lihallisestikkin.

    Itse olen kokenut ainoastaan muutaman ”hyökkäyksen” ns ”uskovilta” uskoontuloni jälkeen, he ovat olleet ns ”johtajia”, olen kuitenkin ollut heidän kanssaan tekemisissä, yhden perheen kanssa en kylläkään siinä onnistunut, täällä ”keskusteluissa” on kyllä tullut aikalailla hyökkääviä kommentteja, ei ”keskustella” Raamatun sanasta vaan mennään henkilökohtaisuuksiin, no tapansa kullakin.

    • ”Sanoohan Raamattu, että eläkää rauhassa kaikkien kanssa, jos se teistä riippuu.” Tämä on tavoite, mutta ei suinkaan aina mahdollista. ”Luuletteko, että olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa? En suinkaan, vaan riitaa! Tästedes saman perheen jäsenet ovat eri puolta: viidestä on kolme kahta, kaksi kolmea vastaan. Isä joutuu vastakkain poikansa kanssa, poika isänsä, äiti tyttärensä ja tytär äitinsä, anoppi miniänsä ja miniä anoppinsa kanssa.”

    • Martti Pentti ymmärrätkö mistä tuo johtuu että ”” ”Luuletteko, että olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa? En suinkaan, vaan riitaa! Tästedes saman perheen jäsenet ovat eri puolta: viidestä on kolme kahta, kaksi kolmea vastaan. Isä joutuu vastakkain poikansa kanssa, poika isänsä, äiti tyttärensä ja tytär äitinsä, anoppi miniänsä ja miniä anoppinsa kanssa.”

      Siitä kun toiset eivät hyväksy kääntymistä todelliseen uskoon Jeesukseen. Mieti kuinka käy jos esim muslimi kääntyy?

    • ”Toiset eivät hyväksy kääntymistä todelliseen uskoon Jeesukseen. Mieti kuinka käy, jos esim muslimi kääntyy?” Tätä juuri tarkoitan. Ratkaisu ei ole siinä mielessä henkilökohtainen, että se vaikuttaa ihmisen asemaan hänen yhteisöissään, perheessä, ystäväpiirissä, työpaikalla, yhteiskunnassa…

    • Ari

      Olen elämäni aikana tavannut monia muslimeja, jotka ovat kääntyneet kristinuskoon. Vastaanotto eri tilanteissa on ollut hyvinkin vaihtelevaa. Toisin paikoin kaikki sosiaaliset suhteet ovat jääneet paikalleen, muutamilla ystäväpiiri on laajentunut. Toisaalla taas vastaanotto on ollut kylmäkiskoisempaa. Olen myös kuullut tilanteista, missä omaiset ovat saattaneet kääntyneet suureen vaaraan.

      Toisaalta olen saanut kuulla muslimien ja muiden uskontojen välisiä kärhämiä, mutta monin paikoin olen myös saanut kohdata erittäin myönteistä asennetta, suorastaan ystävyyttä ja hyvien suhteiden rakkaudellista toimintaa.

      Omilla lähetysmatkoillani olen tavannut useampia ”Hänen majesteetteja”, joiden vastaanotto on ollut todella sydämellistä. Esimerkiksi muslimipäällikkö on omasta aloitteestaan tarjonnut päällikön kokoontumistilaa, kun on ymmärtänyt että luterilainen kirkkomme jää liian pieneksi minun ja Coletten saapumisen aikana. Olen myös saanut kokea miten paikkakunnan majesteetti on osallistunut meidän jumalanpalvelukseen. Tällöin olemme varanneet Hänen majesteetilleen oman istuimen kunniapaikalle kirkon etualalle.

      ( Ja huomapa tämä Ari: Eräissä Martin vuosikymmeniä julkaisemassa Namibiaan sijoitetussa sarjakuvasarjassakin on keskusteltu päällikön kunniaistuimesta kirkon sisällä jumalanpalveluksen aikana.)

      Myös sellaista missä meidän luterilaisten naisjärjestöjen lisäksi juhla-ateriaa ovat olleet valmistamassa sekä katoliset että musliminaisten järjestöjen naiset niin, että yhdessä työskennellen ovat jaksaneet valmistaa riittävästi tarjottavaa koko paikalle tulleelle juhlaväelle.

      Joten heidänkin keskuudessaan on eri piireissä suhtautuminen hyvinkin vaihtelevaa olosuhteiden mukaan.

      Samalla tavoinhan meidänkin keskuudessamme hengellisten kokemusten esilletulo voi merkittävästi vaihdella porukasta toiseen.

      Toisaalla jotkut kaverit pahentuvat kaverin koettua jotain elämäänsä edistävää ja toisaalla taas tällainen uskonnollisesti valveutuneeksi kypsynyt on saanut valtavan määrän uusia kavereita niin, että elämän laatu paranee aivan ratkaisevasti myönteiseen suuntaan.

  5. ”Hedelmistään puu tunnetaan.” Puu ei kykene tuottamaan hyviä hedelmiä, jos se on huono puu. Ei riidanhaluinen keskustelija kykene keskustelemaan ystävällisesti ja muita tuomitsematta. Sana selvästi kehottaa niitä, jotka jatkuvasti muita ovat arvostelemassa parannukseen. Parnnuksen tehneen sydän ei ole kova ja kylmä vaan lempeä ja hyvä kaikille.
    Parannuksen tehnyt ei pidä itseään muita parempana. Hän on palvelija, joka armahtaa muita, koska hänetkin on armahdettu. Parannuksen tehnyt näkee hirren omassa silmässään ja vain roskan toisen silmässä. Parannuksen tehnyt ei kehu omalla parannuksellaan sillä se on vielä kesken. Näistä merkeistä tiedämme kuka parannuksen on tehnyt ja kuka ei. Siltä joka ei parannusta vielä ole tehnyt ei voi odottaa muuta kuin kovuutta ja kylmää asennetta muita kohtaan.
    Jos puu on huono, niin se ei voi tuottaa hyvää hedelmää. Se ei muuksi muutu, vaikka kuinka kuokkisi maata sen ympäriltä ja sille parhaita lannoitteita antaisi.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25