Kristinuskon kirja – Miksi ?

Kristisuskomme käsitykset ovat nyt hajaantuneet lähes 1000 eri uskontokuntaan. Hajaannus jatkuu myös voimakkaana kirkosta eroamisen suhteen, mikä johtuu kirkon rakentaman oppijärjestelmän käsittämättömyyksistä. Ihmisten hallitsemiseksi ja alistamiseksi kehitetty oppijätjestelmä on tullut tiensä päähän. Mikään mahti maailmassa ei voi estää sen luhistumista seuraavan 100 vuoden aikana.

On todella tarvetta palata kristinuskon alkujuurilla 2000 vuoden taakse oivaltamaan, mitä Jumala lähettiläänsä Jeesuksen kautta oikein halusi ilmoittaa. Jumalan tahto valitettavasti perustuu kokonaan perimätietoon Jeesuksen aikalaisten kyvyttömyydestä huomata hänen merkityksensä, ehkä puolisoaan Mariaa lukuunottamatta. Hänet jätettiin silloisessa yhteiskuntarakenteessa täydellisesti taka-alalle.

Kristinuskon kirja sisällössään arvostaa ja kunnioittaa Lontoon Jeesus seminaarin 1985 käsityksiä perimätiedon todennäköisyyksistä.

Kristinuskon kirja haluaa, pyrkii, herättämään ihmiset omalla ajattelullaan, aivoillaan, luomaan käsityksen kristinuskon perustotuudesta Jeesuksen sanomana Jumalan tahdosta.

  1. Samuel

    ”Eikä Jeesuksella edelleenkään ollut puolisoa. ”

    Ei voinut olla, koska eräs tulkinta luomistarinassa piti korjata. Joidenkin lahkojen mielestä synti ja kuolema tulivat maailmaan, kun Eeva erosi Adamista. Kun Eeva vielä oli Adamissa oli Adam täydellinen ihminen, ja kuolemaa ei ollut.

    Tämä piti korjata ja siksi jeesus kerrotaan, oli uusi Adam, ilman, että hänestä eroaa yksikään nainen, vaan kaikki naiset ovat hänessä. Nykyisin myös miehet tuntuvat olevan.

    Mutta oikeasti, Eeva ei luotu Adamista, vaan ”mieheksi ja naiseksi hän ihmisen loi.” Tämän olemme viimeaikoinan kuulleet hyvinkin usein. Joten Jeesuksen korjaus voidaan nyt siirtää ihan väärennösten aikaansaamaksi turhaksi tarinaksi.

    • Olen tutkinut ainakin omasta mielestäni riittävästä Raamattua. Todennut mm. että Markuksen kirjoittama evankeliumi ei tunne neitseellistä syntynää eika mitään ylösnousumusta. Ensimmäinen evankeliumi ainakin Raamattuun otetuista. Jne.

      Jos Korkein, Jumala, on olmessa niin antaako hän pelastuksen uskonsuuntauksille jotka ovat valinneet omat jumalansa. Jumala ei ole ihminen, mies eikä nainen.

    • Niin Järvinen sinullakin, ei Sinun tarvitse kuin opiskella täydellisesti muinaisheprea ja heprealainen ajan kulttuurihistoria ja kreikka ja Ut:n ajan hellennistinen kulttuurihistoria ja muutama kymmenentuhatta sivua monikielistä teologista tutkimusta että siitä vaan.

    • Ajattelet, Tarja, ettei ”pelastussanomalla ei ole mitään merkitystä.”, ellei ikuista helvettiä ole.

      Oletko sitä mieltä, että myös tuohon helvetin rangaistukseen liittyy ikuinen elämä, hirvittävissä olosuhteissa tosin?

      Raamattu esittää ikuisen elämän vastakohtana ikuisen kuoleman. Sen pelastussanoma on, ettei meille kävisi kuten ensimmäiselle pariskunnalle, joista tuli pysyvästi ” maata jälleen”. Ja tuo mahdollisuus persuterustuu Jeesuksen uhriin.

    • Tarja Parkkila. Pelastussanomalla ei ole merkitystä, ellei helvettiä ole, siksi meidän pitää julistaa pelastussanomaa.

      Lue Joh.3:16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainosyntyisen Pokansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan hänellä olisi iankaikkisen elämän.

    • Mitä Erkko ajattelet uusimmasta käännöksestä UT2010, jossa Joh3:16 näin: ”Jumala osoitti rakkautensa maailmalle antamalla ainoan Poikansa, jottei kukaan häneen uskova tuhoudu vaan saa ikuisen elämän”?

      Vaihtoehtoina siis ikuinen elämä ja tuho, aiemmassa ikuinen elämä ja kadotus. Onko kadotus sama asia kuin tuho?

  2. Rauli Toivonen

    En tiedä onko Elämä ikuinen, voihan se loppuakin, mutta Elämä ei tarkoita vain ihmistä, vaan kaikkea mitä meidän ympärillä on. Eläimet, luonto, maa ja taivas, ne kuuluvat elämään. Elävään elämään, joka voi olla ikuinen tai sitten ei, jos ihminen kuluttaa maan loppuun ja saastuttaa ilman.
    Ihmisten ja eläinten kohdalla elämä voi olla ikuista, jos se muuten on elossa, mutta sukupolvet kuitenkin vaihtuvat. Ihminen on silti ihminen ja leijona on leijona, ja koira on aina koira.

    Haudassa ei olla minkäänlaisessa Elossa, vaan kuolossa.

  3. Itse arvostan Reino Sunin katsomista.

    Hyväksyttyjä tekstejä edelleen muokattavaksi oli aikanaan vain neljä ja mikä muokkaus jatkui pitkälle 300.taa lukua niiden kanonomoimiseksi yhteen varhaisten kirkolliskokousten yhteenvetojen kanssa.

    Näin syntyi muun muassa Kolminaisuusajatus.

    Kaste ja Ehtoollisen asia tulivat mukaan Jeesuksen taposta Hänen vuotaessaan vettä ja verta.

    • Kirkon sana Jeesuksesta Uhrina on totisesti totta.

      Mutta kyse on Kirkon hallinnoimasta ymmärryksestä eikä siitä mitä Jeesus halusi todistaa, eli Hänen sanansa ja opetuksensa seuraamisesta elämässä niin asiaan Hänen todistuksessaan uskoen kuin myös mielen hallinnasta tehdä hyvin Ihmisen omassa elämässä katsoa lähimmäistään.

    • Kun huonosti tulisi kommentteja lisää Dostojevskin ja Marxsin puhuneen samasta asiasta Ihmisten välisen keskinäisen huomaamisesta ollaksemme Ihmisiä.

    • Jeesus asetti kyllä itse ehtoollisen ja käski kastaa. Tämä tapahtuu kristillisesti Raamatun jälkeen Kolmiyhteisen Jumalan nimeen. Tästä voi kyllä irtisanoutua kuten näemme, mutta se olisi samalla tehty oman autuuden menettämisen uhalla, sillä ei meillä ole muuta Luojaa eli Isää, lunastajaa Poikaa ja pyhittäjää Henkeä.

Kirjoittaja

Suni Reino
Suni Reino
Uskon rehelliseen ja realistiseen Jeesuksen sanomaan. Kirjoitin kirjan " Kristinuskon kirja " 2010, josta käsitykseni ovat huomattavasti tarkentuneet perustan ollessa sama. Minusta saatietoa Googlesta haulla " Reino Suni ", josta osoite muuttunut ja yritykseni lopetettu. Koulutukseltani Ekonomi ja minua voi lähestyä e-mailin kymp.net kautta. Elämäni hallinnassani aktiivisen liikuntaharrastuksen myötä mutta yksinelo ei sovi minun mentaliteettiin etenkään kun lapset perheineen asuvat muualla.