Kristinusko.

Täällä esiintyneissä kirjoituksissa esiintyy luterilainen usko ihmisten pakottamiseen oman uskonsa alaisuuteen menetelmin, jotka tuovat taloudellisessa ajattelussa mieleeni ns. pyramidi huijaukset, joissa seuraukset johtavat useasti ehdottomiin vankeustuomioihin.

Jumalan vaikutus maailmassamme on vain ja ainoastaan ihmisessä itsessään vaikuttavassa Jumalan hengessä. Ei muuten. Jumalan läsnäolo on yksilökohtainen, ei kollektiivinen. Voimme rukoilla vain omassa itsessämme olevaa Jumalaa, Jumalan henkeä. Kaikki muu rukoileminen on harhauskoa-oppia. Jumalan henki on tasapainottamassa elämäämme ja sattamaan meidät sinuiksi itsemme kanssa.

Meissä vaikuttava Jumalan henki mahdollistaa meille pelastuksen Jumalan edessä. Olemme siinä maailmasta poislähtötilanteessa kaikki ihmiset samanarvoisia kuten syntyessämme. Jumalan hallussa on meidän lähtömme kohtalo, ei kirkon eikä kenenkään toisen ihmisen. Kristinuskon perustana on kaksipuolinen rakkaus ja ihmisten tasa-arvoisuus Jumalan edessä.

Jeesuksen tuoma kristinusko Jumalan lähettilääna perustuu perimätiedon mukaisesti nykyisin tunnettuihin evankeliumeihin.Jeesus tuli Jumalan tahdosta henkisesti vapauttamaan ihmisen. Kirkko pyrkii henkisesti kahlitsemaan ihmisen.Nykyinen kristinuskomme rakennettiin, siis rakennettiin, kirkon valtapyrkimysten mukaiseksi monimutkaiseksi järjestelmäksi ihmisten hallitsemiseksi. Tätä rakennelmaa on sitten vuosisatojen saatossa täydennetty ja vahvistettu. Kirkki on pyrkinyt tekemään ihmiset kykenemättömiksi terveeseen ajatteluun Jeesukseen, Jumalan olemukseen, ja kristilliseen uskoon. Nuoremmat sukupolvet elinympäristömme radikaalisen muuttumisen seurauksena kykenevät, joutuvat käyttämään henkisiä lahjojaan myös kristinuskon peruskysymysten oivaltamiseen.

Kirkosta eroamiset saattavat olla Jumalan johdatusta kristinuskon uudelle syntymiselle.Ehkä 100 vuoden kuluttua ihmetellään, miten on ollut ylipäänsä mahdollista näin pitkä pimeä kausi kristinuskon todellisuuden ymmärtämisellä.

Tässä hieman faktaa mm. Jeesuksen sanomaan perustuen.

  1. ”Täällä esiintyneissä kirjoituksissa esiintyy luterilainen usko ihmisten pakottamiseen oman uskonsa alaisuuteen menetelmin, jotka tuovat taloudellisessa ajattelussa mieleeni ns. pyramidi huijaukset, joissa seuraukset johtavat useasti ehdottomiin vankeustuomioihin.” Blogi.

    Kirjoitit tuon varmasti provosoivasti, mutta vastoin väitteitäsi Kirkko julistaa Evankeliumia, Iloa ja Rauhaa. En tiedä missä kirkossa olet käynyt, jossa ihmisiä pakotetaan uskomaan vastoin Kristuksen omaa oppia? Kirkon sanoma on Pelastus kuolemasta ja vääryyden alta ja syntien anteeksi saaminen Hänen nimessään.

    Kirkko opettaa Jumalan Rakkautta ihmistä kohtaan, joka on langennut vääryyteen.
    Syntien anteeksianto ei ole mikään leikin asia, vaan tosi Jumalan tahto ihmistä kohtaan. Jumalan lunastava työ on vahva Kristuksessa ja sitä Kirkko julistaa.

    Kirkko ei puhu omaansa, vaan Lähettäjänsä tahdon. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö Kristityt ihmiset voisi eksyisi pois toisenlaiseen tahtoon, se on ihmisen oman tahdon ja mielensä kuvitelmat. Jumalan lapset ovat Hänen omiaan he elävät turvassa kaiken elämäänsä.

    • Kastetta, pelastusta, ei saa ellei tule kirkon jäseneksi. Kaste voi olla realistinen ohjelmanumero mutta ilman kirkkoon liittymistä. Ihminen ei kasteessa kykene itse päättämään liittymistä vaan kirkko pakottaa. Ihminen täysi-ikäisenä voi sitten omalla päätöksellä liittyä kirkkoon ja suorittaa kirkollisveroa koko elämänsä ajan pelastuksekseen.

      Ihminen pakotetaan elämään luterilaisen kirkon vuosikalenterin mukaisesti.

      Kristuksen kertoma Jumalan sana oppi ei ole pakottamista.

  2. Käsityksesi uskosta on lähellä Hindulaisuutta, jossa pyritään omaan sisäiseen oivallukseen, johon sokeasti luotetaan. Siitä syytät meitä uskovia juuri, että sokeasti luotamme johonkin, jota emme voi todistaa. Näinhän se meidän kohdallamme ei kuitenkaan ole. Voimme hyvin helposti todistaa siitä, miten Jeesus on meidän elämämme muuttanut ja siinä vaikuttaa jatkuvasti. Sitä todistusta et mitenkään voi kumota. Jumala on sanassaan luvannut johdattaa omiaan. Tässä johdatuksessa kun on saanut kulkea 50 vuotta, niin kyllä siihen on oppinut luottamaan.

  3. Monesti olen ajatellut samaan suuntaan kuin mielestäni Sunikin eli miten ’he’ syyllistyvät sitomaan ihmisiä itseensä, omaan uskoonsa ja usein pelkiksi puheiksi jääviin totuuksiinsa. Kysymys on tällöin hengellisestä pedofiliasta, jota kirkkoo sallii tapahtuvan. Tuo kaikki on vaikeasti osoitettava totuus – mutta se kirkastuu ihmisille kirkastumistaan. Niinpä ’tämä’ kaikki nykyrakenteiden vielä suojaamana lopulta murtuu, paloiksi. Vastuun kantavat tuomiopäivänä he, jotka valtaa ovat itselleen keränneet.

    • Miksi sitten on toisia kirkkoja , joilla on ihan sama perus- evankeliumi ja kuitenkin ne kasvavat jatkuvasti. Joten sanomassa ei varmasti ole mitään vikaa. Vika on jossain muualla. Kasvavat kirkot suuntautuvat ulospäin ja muuhun yhteiskuntaan. Meidän kirkkomme taas sisäänpäin ja sisäpiirien toiminnaksi. Kasvavien seurakuntien ydinsanomana on elävä ja elämää muuttava evankeliumi. Oma kirkkomme taas ei oikein tiedä miksi se on olemassa.

  4. Miten autuus katsoo hengellistä köyhyyttä:

    Aiemmin keskusteltiin mitä Jeesuksen lausuma tarkoittaisi, ja mikä osa varallisuudella autuaaksi ymmärtämisen kanssa olisi, ja voisivatko edelliset asiat liittyä toisiinsa.

    Hengellisesti köyhä on Ihminen joka ei saa, tai jolle ei haluta antaa, opetusta Jeesuksen kolmesta Uudesta Testamentista löytyvästä opetuksesta joista kahden tutun jälkeinen kolmas on vaikein.

    Samalla asia tarkoittaa moitetta kun ja jos kirkko laitoksena identifioiden intohimoissa tunnustuksessaan ja lupauksissaan ei ymmärrä itselleen tulevaa haastetta omassa asiassaan olla Jumalan työtoveri oikean opin välittämisessä. Ja tämähän koskee Ihmisen tilaa, oikeuksia ja Ihmisen Vanhassa Testamentissa saamaa tehtävää.

    Perisyntikäsitys Jumalan antamissa lahjoissa on ihmisarvonloukkaus, ja estää Ihmistä historiassaan pääsemään eteenpäin moraalisessa huomaamisessaan noustakseen ajan myötä henkisessä tasossaan. Kun Jeesus edellistä tuli kirkastamaan voi hyvin kysyä autuuden asiasta hengellisesti köyhien kohdalla.

  5. Pekka Väisänen on ymmärtänyt perisynnin Teologisen perusteen vastoin Raamatun ilmoitusta.

    ”Mutta minä sanon: niin kauan kuin perillinen on alaikäinen, ei hän missään kohden eroa orjasta, vaikka hän onkin kaiken herra; vaan hän on holhoojain ja huoneenhaltijain alainen isän määräämään aikaan asti.
    Samoin mekin; kun olimme alaikäisiä, olimme orjuutetut maailman alkeisvoimien alle. Mutta kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa, vaimosta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen, lunastamaan lain alaiset, että me pääsisimme lapsen asemaan.
    Ja koska te olette lapsia, on Jumala lähettänyt meidän sydämeemme Poikansa Hengen, joka huutaa: ”Abba! Isä!”

    ”Niinpä sinä et siis enää ole orja, vaan lapsi; mutta jos olet lapsi, olet myös perillinen Jumalan kautta.” Gal.4:1-7

    Eikös Paavali käytä tuossa ilmaisua, ”syntyneet lain alaiseksi” siis orjuuteen?

    Paavali käyttää tuossa opetuksessa apuna ”orjaa” joka on syntynyt orjaksi. Lunastusmaksu taas on kuvaus siitä, kuinka joku ulkopuolinen ostaa orjan vapaaksi, eli lunastaa orjaksi syntyneen.

    ”Perisynti” kuvaa siis tuota samaa asiaa. Jos perisynti kielletään, niin ihmnen on omassa varassaan ja pysyy orjana ilman lunastajaa. Tai on myös mahdollista, että Kristuksesta on tehty Mooses joka ei voi Vapauttaa ihmistä. Kun Mooses vapautti kansansa orjuudesta ja Egyptistä (Pimeydestä) niin, siinä on kuva siitä Vapaudesta joka oli tulossa koko maailmalle Kristuksessa. Synnin alle syntynyt on lunastettu Kristuksen kautta. Tämä on uskon kautta jokaiselle syntiselle ihmiselle todellisuutta.

    Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnin.

Suni Reino
Suni Reino
Uskon rehelliseen ja realistiseen Jeesuksen sanomaan. Kirjoitin kirjan " Kristinuskon kirja " 2010, josta käsitykseni ovat huomattavasti tarkentuneet perustan ollessa sama. Minusta saatietoa Googlesta haulla " Reino Suni ", josta osoite muuttunut ja yritykseni lopetettu. Koulutukseltani Ekonomi ja minua voi lähestyä e-mailin kymp.net kautta. Elämäni hallinnassani aktiivisen liikuntaharrastuksen myötä mutta yksinelo ei sovi minun mentaliteettiin etenkään kun lapset perheineen asuvat muualla.