Kristinusko, kirous vai siunaus maailmalle?

Jeesuksen opetukset tuntuvat yhä. Näin otsikoidussa kolumnissaan Sixten Korkman tiivisti kristinuskon perinnön monien yhteiskuntiin vaikuttaneiden heijastusten kautta (HS 6.9.). Tarkastelin Korkmanin kolumnia viime blogikirjoituksessani ja palaan vielä sen synnyttämään keskusteluun.

Korkman kertaa kristinuskon vaikutuksia, kuten että Pohjoismaissa kristinusko oli Martin Lutherin uudelleen muovaamana hyvinvointivaltion pohjana tai reformoitu kalvinismi kapitalismin alkuna. Korkman nostaa esille myös kristinuskon nimissä tapahtuneet sodat ja vainot sekä tämän päivän tilanteen, jossa ”kristillistä dogmatismia edustavat uskonnolliset fundamentalistit…lietsovat vastakkainasettelua muun muassa sukupuolikysymyksissä.”

Korkman mainitsee ihmisarvon ja ihmisoikeuksien juurruttamisen kristinuskon tärkeimmäksi panokseksi läntisen maailman kehitykselle. Samalla hän toteaa, että kristinuskon ajatus ihmisen arvokkuudesta ei olisi koskenut pakanoita, kun taas humanismi ulotti ihmisoikeuksien vaatimuksen koskemaan myös pakanoita. Korkman toteaa, että kristinuskon perintö on ristiriitainen.
_ _ _
Toimittaja Ville Similä ryhtyy opponoimaan Sixten Korkmanin kolumnia (HS 10.9.) kiistäen sen, että kristinusko olisi juurruttanut maailmaan ihmisoikeudet. Similä tarttuu juuri Korkmanin tekemään varaukseen, että ”jokainen ihminen – pakanoita lukuun ottamatta – on tasa-arvoisesti arvokas Jumalan silmissä, oli hän orja tai keisari.” – ”Tässä Korkman kompastuu kiilalauseeseen ja putoaa päistikkaa kristilliseen ekseptionalismiin”, toteaa Similä ja jatkaa: ”Ajatus ihmisoikeuksista, jotka kuuluvat vain meikäläisille, ei ole ajatus ihmisoikeuksista. Se on heimoaate, tribalismia. Siksi ”pakanoita lukuun ottamatta” ei ole pieni kauneusvirhe. Juutalaiset, muslimit, ”noidat” ja alkuperäiskansat kaikilla mantereilla ovat saaneet kokea, mitä tarkoittaa kuulua kategoriaan ”lukuun ottamatta”.

Tämän jälkeen Similä luettelee kristinuskon synneiksi uskonsodat, orjuuden, naisten tasa-arvon puutteen sekä lopuksi vielä Vladimir Putinin hyökkäyksen Ukrainaa vastaan. Siten Similä tulee johtopäätökseen, että Kristinuskon valikoiva ihmisoikeuskäsitys ei ollut maailmalle siunaus vaan kirous. Hänen mukaansa ”Ihmisoikeuksien käsite syntyi nykymuodossaan vasta 1948 sen jälkeen, kun kristityt länsieurooppalaiset olivat murhanneet miljoonittain juutalaisia ja toisiaan.”
_ _ _
Kristinuskon vaikutus länsimaissa on ilmeisesti ollut niin kaiken kattavaa, että eri aikojen vääryydet voidaan lukea kristinuskon syyksi, kuten Natsi-Saksan toteuttama juutalaisten massamurha, holokausti? Saksan Kolmannen valtakunnan uskonnollinen ideologia ammensi Friedrich Nietzschen yli-ihmisopista ja germaanisista mytologioista. Jeesuksen oppi lähimmäisenrakkaudesta edusti edelliselle vastakkaista hempeämielistä heikkoutta ja piti siksi juuria pois. Natsi-Saksan kansallissosialistista ideologiaa vastustaneen Barmenin julistuksen (1934) alle ryhmittynyt Tunnustuskirkko koki natsien taholta vainoa. Kummat edustivat lähinnä aitoa kristinuskoa, natsi-ideologiaa myötäilleet Saksalaiset kristityt vai Tunnustuskirkko?
_ _ _
Edelliset kysymykset osoittavat, että kristinusko saa eri aikoina ja eri kulttuureissa erilaisia muotoja. Ne voivat etääntyä kauaksi Kristuksen evankeliumista, jota voidaan pitää ”kristillisyyden” arvioinnin kriteerinä. Tai yhtä lailla enkulturisaatio eli evankeliumin istuttaminen kulttuuriin, ”inkarnaatio”, voi säilyttää evankeliumin ajatuksen ja hengen autenttisena.

H. Richard Niebuhr osoittaa teoksessaan Christ and Culture (1956), miten eri tavoin kulttuuri ja Kristuksen evankeliumi ovat suhteessa toisiinsa. Evankeliumi voi muovata kulttuuria, mutta yhtä lailla evankeliumi voi peittyä kulttuurin alle ja muovautua tunnistamattomaksi. Joka tapauksessa Kristuksen evankeliumi voi löytää kussakin kulttuurissa sille ominaisen ilmenemismuodon ja tulla näkyväksi, niin arktisten kansojen luontosuhteessa kuin afrikkalaisten kansojen musiikissa ja veistotaiteessakin.
_ _ _
Edellisestä syystä ei ole hedelmällistä eikä myöskään reilua valita mitä erilaisimpia kristinuskon pohjalta syntyneitä ja evankeliumista mahdollisesti etääntyneitä kulttuurisia muotoja edustamaan kristinuskoa. Ihmisten luomissa järjestelmissä inhimillinen puutteellisuus on sekoittunut jumalalliseen ja synti on tahrannut pyhän. Paavalin sanoin ”Tiedänhän, ettei minussa ruumiillisena ihmisenä ole mitään hyvää. Tahtoa minussa kyllä on, mutta en saa tehtyä oikein.” (Room 7:18, UT2020). Ihminen on Kristuksen armon vuoksi pyhä, mutta samaan aikaan langennut ja syntinen – simul justus et peccator. Hedelmällisempää on ottaa lähtökohdaksi evankeliumien Kristuksen opetus.

Esimerkiksi tämän viikon evankeliumissa (Luuk 10:25-37) lainopettaja kysyy Jeesukselta, mitä hänen pitäisi tehdä saadakseen iankaikkisen elämän. Mies vastaa itse rakkauden kaksoiskäskyn sanoin ”Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.” Hän jatkoi kysymällä, ”kuka sitten on minun lähimmäiseni?” Jeesus kertoi vertauksen laupiaasta samarialaiselta, joka auttoi alastomaksi ryöstettyä ja pahoinpideltyä, kun taas pappi ja temppelipalvelija kulkivat pelokkaina ohitse. ”Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi oli ryöstetyn miehen lähimmäinen?” ”Se joka osoitti hänelle laupeutta” vastasi lainopettaja. ”Mene ja tee sinä samoin” sanoi Jeesus. Tässä ei ole lähimmäisenrakkaudelle mitään varauksia, poikkeuksia tai kiilalauseita. Pakanoihin ulottuva rakkaus tulee esille muissakin raamatunkohdissa ja antaa kristityille velvoittavan esimerkin.

Lähimmäisenrakkaus velvoittaa auttamaan avun tarpeessa olevaa yli kansallisuus ja uskontorajojen, myös pakanoita. Siksi kristityt ovat perustaneet esimerkiksi sairaaloita ”pakanoiden” pariin. Tohtori Selma Rainio saapui joulukuussa 1908 Owambo-maahan ja asettui Oniipaan. Rohkea ja päättäväinen nainen oli lääkäri, mutta hän hoiti myös sairaanhoitajan ja apteekkarin tehtäviä, koska oli yksin. Muutaman vuoden kuluttua Suomesta alkoi saapua koulutettuja sairaanhoitajia. Onandjokwen sairaala otettiin käyttöön 9. heinäkuuta 1911. Suomalaisten sairaalalähetystyö nykyisessä Namibiassa jatkui 2010-luvulle saakka. Namibialainen koulutettu henkilökunta pyörittää tällä hetkellä Onandjokwen modernia sairaalaa. Entä milloin humanistit alkoivat perustaa sairaaloita sekä kouluja Afrikan savanneille tai Aasian viidakoihin?

  1. Anteeksiantamaton Kristuksen murha

    Kyllä, juutalaisia on syytetty Kristuksen murhaajiksi, ja Juudasta kavaltajaksi, ja Juudasta pidetään kansan perustyyppinä, kavalana, rahanahneena petturina, eikä se ole kenenkään muun, kuin kristinuskon aikaansaannos.

    Murhasyytteet löytyvät Apostolien teoista, moneen kertaan, ja Juudas piirretään aina rahapussin kanssa, joka tekee hänestä ahneen, vaikka hän oli vain rahastonhoitaja. Hyvin tietoista ja kärjistettyä ilkeyttä, jota taide vielä tukee. Onhan kysymys pienestä kansasta, joka ei herjaa takaisin, vaikka sitä herjataan. Kääntää vielä toisenkin posken.

    Jeesus sanoo itse antavansa henkensä, mutta lopussa syyttääkin Juudasta ja kansaa.
    Tämä on hyvin kiero tarina kaikin puolin, jos siihen perehtyy.

    Jesajassa sanotaan: ”Hän poistaa tällä vuorella ( siis Jumala) verhon, joka verhoaa kaikki kansat, ja peiton, joka peittää kaikki kansakunnat.” Ja kyllä täytyy sanoa, että koska kristikansa ei huomaa näitä asioita, niin heillä on peite kasvoilla, mutta he ovat muuttaneet tuon lauseen, ja sanovat, ’ juutalaiset eivät ymmärrä kirjoituksia, koska heillä on peite kasvoilla.’

    • Tarja,

      otan vielä kiinni tuosta ”Kristuksen murhan anteeksiantamattomuudesta”,

      Jeesus Kristus huusi ristiltä ”Isä anna heille anteeksi, sille he eivät tiedä mitä tekevät”

      Tällä Hän tarkoitti kaikkia. Myös sekä uskonnollisia juutalaisia johtajia valheineen, että roomalaisia, jotka teloituksen toteuttivat. Hän otti kaikkien kansojen kaikki synnit kantaakseen. Kuoli syntiemme tähden. Eli pyysi Isältään anteeksiantoa myös meille. Jumalan viaton uhrikaritsa.

  2. Osaisikohan muuten kenttäpiispa Särkiö, tai joku muu sanoa, että oliko se niin, että viime sotiemme rintamilla toimi myöskin juutalainen kenttäsynagoga?

    Muistaisiko joku, että eikö Neuvostoliiton johtoasemissa ollut myös juutalaisia?
    Eikö joku tutkimus ole muuten olemassa siitä, että Adolf Hitlerillä olisi ollut juutalaista sukutaustaa?

    Tarja,
    muistatko kun puhuin tosi Israelista ja väärästä Israelista?

    Nyt kaikkien kannattaisi miettiä tarkkaan, mikä on Jumalan Israel – myös Uuden Liiton aikana.

    • Suni
      ”Muistaisiko joku, että eikö Neuvostoliiton johtoasemissa ollut myös juutalaisia? Eikö joku tutkimus ole muuten olemassa siitä, että Adolf Hitlerillä olisi ollut juutalaista sukutaustaa?”

      Kyllä, Leninin suvussa oli juutalaisuutta, ja Trotski oli juutalainen. He ovat ’syyllisiä’ siihen, että Suomi sai itsenäisyyden.
      Muut maat eivät tunnustaneet Suomen itsenäisyyttä ennen kuin nämä herrat sen ensin tekivät. Allekirjoittivat.
      Lenin sairastui ja Stalin karkotti Trotskin, ja pani vielä murhamiehet perään.

      Suomen itsenäisyydestä voidaan siis syyttää juutalaisia. Kaiken lisäksi heitä voidaan syyttää myös siitä, että Venäjän sortohallinto kaatui, eli sortovuodet loppuivat. Moni tuntuu kaipaavan keisarin valtaa ja sortovuosia. Minä en.

      Olen tavannut hyvin monia antisemitisteja, jotka yrittävät väittää Hitleriä juutalaiseksi, tai hänen isäänsä juutalaiseksi, joka ei ollut kuvioissa. Tarinoita on kehitetty monia, mutta Hitlerin juutalaisiviha ei ollut niinkään henkilkohtainen, vaan yleisen ilmapiirin luoma, eli vallitseva henki ja aivopesu, jonka avulla hän uskoi saavansa kannatusta ja valtaa ja saikin.

      Oikea ja väärä Israel.
      Oikea Israel on valtio, joka on ollut olemassa aikojen alusta lähtien. Sinne on palannut entinen hallitus, aivan kuten raamatussa kerrotaan.
      Ei ole mitään väärää Israelia. Uskossa voi tietysti olla mitä tahansa, mutta se on vain savua.

      Ei ole myöskään vanhaa liittoa, tai testamenttia, on vain Ikuinen liitto.

    • Tarja,

      totta,

      eikö se olekin niin, että sekä Suomen, että Israelin uudelleen perustetun valtion, tunnustivat ensimmäisenä
      juuri Neuvostoliitto?

      Minä en kyllä ole syyttelemässä sen enempää juutalaisia kuin venäläisiäkään maamme itsenäisyydestä. Päinvastoin. Kiitän Hyvän Jumalan johdatusta ja varjelusta maamme historiassa.
      Iloitsen myös Israelin valtion olemassaolosta. Tein muuten ylä-asteella esitelmän Israelin valtion ensimmäisestä pääministeristä David Ben-Gurionista.

      Kun nostin nuo Neuvostoliiton juutalaiset johtajat, ja mahdollisen Hitlerin juutalaisen sukutaustan esiin, oli tarkoituksenani osoittaa, että ei pelkkä juutalaisuus tai juutalaisen kansan jäsenyys tee ketään synnittömäksi. Kaikki kansat ja kaikki ihmiset tarvitsevat pelastusta Jeesuksessa Kristuksessa, joka on tosi Israelin kuningas.

      Sen vielä haluan nostaa esiin, että kaikissa Suomen evankelis-luterilaisen kirkon seurakuntien jumalanpalveluksissa rukoiltiin hyvissä ajoin Ukrainan puolesta ennen Venäjän väkivaltaista hyökkäystä. Minä tiedän tämän. Piispakunta on asiasta viestinyt. Ukrainan valtion, jonka väitettiin olevan natsijohtajien hallinnassa presidentti Volodimir Zelensky on muuten juutalainen.
      Siinä mielessä nuo syytökset natsijohdosta kyllä kuvaavat avaruuden pahojejn henkivaltojen ”kekseliäisyyttä”.

      Ukrainan maaperällä on muuten kuollut järkyttävä määrä juutalaisia sekä natsien, että kommunistien kädestä. Yalen yliopiston historian professorin Timothy Snyderin kirjoja voin suositella. Snyderin päätutkimuskohteenaan on ollut holokausti, punainen ja musta terrori.

      Erityisen ajankohtainen on hänen lähihistoriaa kuvaava kirjansa Tie epävapauteen : Venäjä, Eurooppa, Yhdysvallat, jossa Snyder kuvaa uskonnollisuuden ja nationalismin kytkentää ja käyttöä valtapoliittisiin päämääriin, sekä toisten itsenäisten valtioiden sisäpolitiikkaan vaikuttamisen.
      Kirjassaan, Tyranniasta : 20 opetusta 1900-luvulta, hän kertoo historian tutkimustensa pohjalta mitkä ovat demokraattisten valtioiden perusasiat, joilla vapaus säilytetään, ja mitkä ovat merkkeinä siitä, että ollaan menossa kohti tyranniaa.

    • Jatkosodassa oli Syvärin rintamalla kenttäsynagooga, jonka perusti korpraali Isak Smolar toimittaen usein itse myös hartaudet. Lempinimensä Sholkan shul synagooga sai perustajaltaan Isak ”Sholka” Smolarilta. Kyse oli korotetusta teltasta, joka oli päällystetty vanerilevyillä ja varustettu kaminalla sekä ikkunalla.
      Vuosina 1939-1945 maassamme asui yli 2000 juutalaista. Heistä hirman alle 300 palveli Suomen rintamilla sotilaina ja lisäksi parikymmentä lottaa. Sotilaista kaatui 22 ja noin 40 haavoittui. Useimmat kaatuneista on haudattu juutalaiselle hautausmaalle Helsingin Taivallahdessa.

      Suomi oli ainut Saksan rinnalla sotinut valtio, jonka armeijan riveissä juutalaiset taistelivat koko sodan ajan tasavertaisina valtaväestön mukana. Lääk.maj Leo Skurnikille ja kapt.Salomon Klassille myönnettiin Saksan Rautaristi, mutta he kieltäytyivät kunniasta, samoin kuin lotta Dina Poljakoff. Saksalaiset olivat tietoisia kanssaan säännöllisesti tekemisissä olleiden juutalaisten sotilaiden taustasta, mutta eivät antaneet tämän seikan häiritä.
      (Lähde: Juha Poteri, Suomen sotilaspapisto 100 vuotta. 2018. Seppo Simolan kainaloartikkeli, s. 170.)

  3. Suomalainen Luther-tutkija, ja myöhempi Kuopion hiippakunnan piispa Eino Sormunen, joka laatii kirkkomme vuoden 1948 kristinopin, huomasi jo hyvissä ajoin ennen 30-luvun loppua, miten natsit käyttivät Lutherin teologiaa väärin. Taisipa tästä kirjoittaakin. Tiedän asiasta jotakin, koska sitä vähän tutkinutkin olen.

    Huomion arvoista on myös se, miten ylin natsijohto oli sairaalloisen kiinnostunut mytologioista.

    Konkreettisestikin tämä näkyy esimerkiksi arjalainen termissä.

    Tällä edellä mainitulla ”saralla” kunnostautui mm. SS-johtaja Heinrich Himler ja tietysti valtakunnan johtaja Adolf Hitler. Kolmannen valtakunnan propaganda ministeri Joseph Göbbels käytti arjalaisia teemoja muun muassa vuoden 1936 olympialaisten näyttämöä luodakseen. Erilaiset soihtukulkueet ja valtavat järjestetyt kokoukset ihmismassoineen isoissa puitteissa loivat ihmisille käsityksen Saksan kansan erityislaatuisesta tehtävästä ja luonteesta kaitselmuksen völikappaleena johtajanaan Jumalan valitsema messias, joka kiihotti kansan jumalalliseen voimantuntoon.

  4. Siinäpä kristinuskon perusta onkin, että emme pysty tekemään (tai jättämään tekemättä) sitä, mitä pitäisi.
    Siihen armoa tarvitaan.
    Armo ei kuitenkaan tarkoita, että saisimme tehdä vääryyksiä tai jättää ”hyvyyksiä” tekemättä.
    Emme saa halveksia armoa, jota meille on tarjottu ja tarjotaan.

    Meistä ei ole ”oikeiksi täysin tosi-hyviksiksi” vaikka saatamme niin uskotella tai toivoa.
    Ei voissa paistamallakaan.
    Tämän tosiasian tunnustaminen on sitä oikeaa viisauden alkua.

    Ainoastaan Jumala on Todellinen Hyvä.
    Jumala tuli Jeesuksena maan päälle;
    ja koki ihmisen vaivat, murheet ja epätoivonkin.

    • Olen käynyt läpi kaikki ne kohdat ” Vanhasta testamentista ” joiden väitetään kertovan kristuksesta, se eivät pidä paikkaansa,

      Kysymys on vain asiayhteudestä irrotetuista lauseista, jotka kertovat ihan muuta tarinaa omassa yhteydessään.
      VT kertoo kansasta ja evankeliumi vain yhdestä ihmisestä, joka ei ole messias. Messisa ei voi olla juutalaisvihamielinen,
      Jeesus on sama eilen tänään ja huomenna, hän ei voi muuttua. Hän ei voi poistaa kansansa häväistystä kaikesta maasta, se on nimittäin messiaan tehtävä, ja jeesus on suhteessa antimessias.

    • Tarja,

      kiitos kommentoinnista kanssasi.

      Kristittynä en voi muuta sanoa kuin, että sinun tulee tehdä parannus/mielenmuutos, ja kääntyä sekä juutalaisen kansan, että kaikkien kansojen Vapahtajan Herran Jeesuksen puoleen. Herran Jeesuksen Kristuksen veressä on kaikkien syntien täysi anteeksiantamus. Tämä anteeksiantamus koskettaa kaikkia.

      Minusta oli tosi hienoa keskustella kanssasi. Olet Jumalalle rakas ihminen!

      Tosi Israelin Kuningas, Herra Jeesus Kristus siunatkoon sinua ja johdattakoon.

      Jumalan valtakunta on anteeksiantamuksen, armon, ilon, rauhan ja rakkauden valtakunta.
      ”Minun valtakuntani ei ole tästä maailmasta”

    • Tarja,

      Kiitos minunkin puolestani diskuteerauksesta.

      Hyvä, että juutalaisen kansan puolesta olet huolissasi, juutalaisten päälle kerrotaan nyky-Suomessakin syljetyn. Juutalaisella seurakunnalla on ollut tarvetta investoida turvallisuuteen.
      Tiedän monen kristityn heitä siinäkin tukeneen. Nähdäkseni juutalaisten huoli ei kohdistu kristittyihin vaan lähinnä ihan muihin ryhmiin (jotka poliittisen korrektiuden nimissä jätän mainitsematta.) Kristityillä on paljon sympatioita juutalaisia kohtaan.

      Lienee ollut niin, että Jeesuksen aikan odotettiin sellaista vapahtajaa, joka olisi ollut myös (tai ennen kaikkea) poliittinen vapahtaja, erityisesti Rooman vallan alta.
      (Minkä vallan alta nykyihmiset vapautusta odottavat?)
      Ihmiset katselivat ”tietyn väristen” lasien tai ikkunan läpi ja näkivät kaiken siinä valossa.
      Kristinuskossa avaimena on Jeesus, Ihmisena maan päälle tullut Jumala. Siinä valossa näkyy kristinuskon ”maailma” ja oikeastaan kaikki muukin.
      Se valo on ”kirkasta” valoa, ei värillistä.

      Nykyihmiset valitettavasti katselevat toisenlaisten lasien läpi. Tai värillisellä valolla itse valaisten.

      Toivon siunausta ja ”kirkasta valoa”!

  5. Suni

    Kiitos kiitos. Olen tietoinen siitä, että olen erilainen.

    En tarvitse verta, ihmiuhreja, enkä veriuhreja, ne kuulostavat pakanallisilta tavoilta, en myöskään halua syödä ruumista, enkä ole vampyyri, verenimijäkään. Rypäle mehu ei tarkoita minulle Jeesuksen verta, se on vain pahaa viiniä, jota en ole oppinut juomaan, enkä nauttimaan.

    En ymmärrä heitä jotka tarvitsevat.

    Veri on raamatussa kielletty ja siksi jeesuksen puheet eivät kuulosta juutalaisuuden edustajan puheilta, kun hän kehoittaa syömään ihmisen pojan lihaa ja juomaan hänen vertaan. Eikä Jumala hyväksy ihmisuhreja, eihän Aabraham’kaan saanut uhrata Isakia.

    Miettikää nyt vähän, eikö tuollainen ihmisuhri uskonto, verineen kuulosta Stn. palvelulta
    Jumalaa voi rukoilla ihan suoraan, ei siinä tarvita välimiehiä, eikä naisiakaan.

    • Tarja,
      Jeesuksen uhrimerkitys ei ole ”ihmisuhri” vaan se, että Jumala itse alentui uhrattavaksi tullessaan Jeesuksena maailmaan. Vanhan testamentin uhrit olivat vain esikuvia tulevasta.
      Kristinuskon ”verisellä” uhrila ei ole ”pakanoiden” uhrien -saati ihmisuhrien – kanssa mitään tekemistä.
      Jumala uhrasi itse itsensä suostuessaan uhriksi, ”uhrikaritsaksi” – ristillä. Hän siinä kantoi syntimme, josta jo vanhassa testamentissa oli uhriesikuva.

      Juutalaiset olivat Israelissa vanhan testamentin kuvauksissa(kin) itse langenneet pakanallisiin lapsiuhreihin, joista jo profeetat olivat kauhistuen moittineet.

Pekka Särkiö
Pekka Särkiö
Kenttäpiispa evp. ja Vanhan testamentin eksegetiikan dosentti. Keski-Lahden seurakunnan vs. kirkkoherra 4.3.2024-30.8.2024. Harrastan mehiläistarhausta ja maatiaiskanojen kasvatusta, esteratsastusta ja nykyaikaista viisiottelua. Minulle tärkeitä asioita ovat luonto ja sen elinvoiman turvaaminen, ekologinen elämäntapa, historian tuntemus sekä kestävän yhteiskunnan puolustaminen.