Korvasyyhyraspi

Isäni oli yhdeltä ammatiltaan suutari. Olen nähnyt miten kengän pohjat ommellaan kiini ja miten poikittainen sauma naulataan puunauloilla. Joskus myös naulattiin pohjia nupinauloilla. Vaikka ne nupinaulat hakattiin rautalestin päällä niin sinne voi jäädä häiritseviä piikkejä. Sitä varten piti suutarilla olla raspi, jossa oli pitkässä varressa sellainen taivutettu leveämpi osa, joka oli voimakkaasti uurrettu niin, että sillä voitiin kengän sisäpuolelta raspata häiritsevät piikit pois olivatpa ne puuta tai metallia.

Jossain hengellisissä piireissä käytetään sanaa: Korvasyyhy! Siihen on olemassa myös Raamatullinen kuva:
Toinen kirje Timoteukselle 4
1. Minä vannotan sinua Jumalan ja Kristuksen Jeesuksen edessä, joka on tuomitseva eläviä ja kuolleita, sekä hänen ilmestymisensä että hänen valtakuntansa kautta:
2. saarnaa sanaa, astu esiin sopivalla ja sopimattomalla ajalla, nuhtele, varoita, kehoita, kaikella pitkämielisyydellä ja opetuksella.
3. Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia
4. ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin.

Mitä se on? Näin kysyi Martin Luther aikanaan. Kun sana tulee kohti ja saa aikaan pistoksen sydämessä, niin on kaksi tapaa reagoida! Kivittää sanan tuoja tai tehdä parannus siitä mihin sana koski. Toki on sitten vielä kolmas tapa. Etsitään julistaja, joka rahasta puhuu lempeitä ja suloisia sanoja eli vastaa korvasyyhyyn eikä aiheuta hämmennystä. Onko meidän nyt sanottava, että alkuseurakunnan apostolit ja julistajat olivat tiukkapipoisia ja lakihenkisiä, kun häritsivät kunniallisten ihmisten sapattirauhaa!

Minä olen surullinen siitä, että asioita on alettu ottaa armon alta pois. Kun sanotaan, että joku asia ei ole syntiä, josta Raamattu mainitsee, niin tämän mitätöinnin myötä mitätöityy syntisen hätään vastaava armo armoistuimelta. Jos ei syntiä, ei tarvita armoa. Kiitos Jumalalle, ettei viimeistä sanaa ole vielä sanottu. Kuitenkin Jumalan sanaa vielä löytyy maanpäältä niin paljon, että tämä järjestelmä pysyy pystyssä. Tämä kaikki on siis tehty Jumalan sanalla ja kaikki on sen varassa.

Lahtinen Lauri
Lahtinen Laurihttps://laurileevi.wordpress.com/,%20Lauri%20Leevi%20Mikael%20Lahtinen%20youtube.com
Olen eläkkeellä sotilasammatista. Vanhemmiten ovat hengelliset asiat tulleet tärkeiksi. Olen tuottanut päivänsanakirjan: Muruja Herran pöydästä. Agape-kodin pastorina tuotan joka torstai klo 12.00 noin puolentunnin live-lähetyksen, Kun corona esti kokoontumisen...Olen jatkanut torstai juttuja otsikolla. Torstaihartaus.