Korvasyyhyn mukaan

Kauan sitten eräässä eteläsuomalaisessa seurakunnassa päättäjät vaativat, että kirkollisten tapahtumailmoitusten yhteydessä ei tarvitse – ja itse asiassa ei pidä – mainita jumalanpalveluksen toimittajien nimiä. Perusteluna oli, että sillä ei ole merkitystä. ”Ei toimittavan papin henkilö ja ominaisuudet ole tärkeitä.” ”Pappia ei pidä valita korvasyyhyn mukaan.”

Taustalla lienee ollut myös kokemus, että papin henkilö vaikutti kirkossa olijoiden määrään. On helppo päätellä, ketkä papeista eivät pitäneet nimien julkaisemista niin tärkeänä.

Myöhemmin eräässä toisessa eteläsuomalaisessa seurakunnassa – seurakuntayhtymässä - viestintä yritti lyhentää paikallislehden maksullisia tapahtumailmoituksia ja poisti toimittajien – papit, kanttorit ja aluksi myös kuorot ja niiden johtajat – nimet pois. Toki nekin tiedot oli silloin jo saatavissa nettisivulta. Siitä syntyi iso haloo ja vaatimuksia nimien palauttamiseksi. Nimet palautettiin ja ilmoitusten kokoa suurennettiin.

Perusteluna vaatimuksille oli, että seurakuntalaisen täytyy saada tietää ja valita, mihin kirkkoon menee, jos pappi miellyttää (tai meneekö lainkaan, jos pappi ei ole mielen mukainen). Kyse ei tainnut olla vain papin henkilöstä, vaan myös sukupuolesta ja ehkä muistakin hengellisesti tärkeistä asioista.

Tänään kai pappien ja muiden toimittajien nimet avustajia myöten mainitaan ilmoituksissa tai niitä ainakin pidetään julkisena tietona. Messujen vakiokävijöille työntekijöiden tavat ja nimet ovat tuttuja, suurelle yleisölle, heille joita kirkkoon yritetään kutsua, nimet harvoin sanovat mitään. Paitsi jotkut isot julkkikset, joita silloin tällöin käytetään houkuttimina.

Eräs sovellus paljon isommassa mittakaavassa tästä kysymyksestä ovat henkilöseurakunnat. Pitäisikö seurakuntalaisen saada valita koko seurakunta korvasyyhynsä mukaan?

Yksi peruskysymys on, kumpi on tärkeämpi: jumalanpalvelus itsessään vai tapa, jolla se toimitetaan ja ketkä sen toimittavat.

Usein kirkossa käyvä saattaa olla valmis kokemaan erilaisia messuja ja saarnoja sekä vaihtelevaa musiikkia. Taidan kuulua tähän ryhmään. On toki myönnettävä, että kaikenlaiset tavat toimittaa messua eivät miellytä, ja voin valita mieltymyksen mukaan. Aina saarnatkaan eivät ehdi nykyaikaan tai muutoin saavuta minua. Toki ehtoollinen toimii aina.

Satunnaiselle kävijälle sen kertainen tapa antaa ainoan kuvan, joka miellyttää tai ei miellytä, puhuttelee tai ei. Satunnaisia kävijöitä on paljon varsinkin konfirmaatioissa ja suurina juhlapyhinä. Silloin siis pitäisi varsinkin ajatella heitä, sisäpiiristä kauempana olevia.

Messut eivät ole esityksiä tai konsertteja, vaikka niitä joskus sellaisina arvostellaan, vaan yhteisöllinen tapahtuma, jossa penkissä istuvatkin ovat toteuttamassa sitä.

Joskus sanotaan, että papit ovat erilaisia ja hoitavat messuja persoonansa, oman korvasyyhynsä mukaan. Monipuolisuus ei kuitenkaan ole peruste hoitaa hommaa huonosti. Kyllä seurakuntalainen voi odottaa, että valmistellaan hyvin, saarna on kiinnostava, selkeä ja jotain antava, ja musiikki samoin.

Messun muodon ja kielen on oltava ymmärrettävää tämän ajan ihmiselle. Jokin syyhy siitä on jäätävä.

10 kommenttia

  • Ari Lahtinen sanoo:

    Kyllä ilmoituksen on oltava selkeä, ja kerrottava myös toimittavien henkilöiden nimet.

    Joku pitää erilaisista kikkailumessuissa, minä taas kaikista niistä en. Nykyään on tuomasmessuja, kivimessuja, hevimessuja, sateenkaarimessuja ja tiesmitämessuja. Joten jos on joku erikoismessu, niin se on selvästi kerrottava.

    Samoin on voitava välttää jotakin ”kohupiispaa” taI ”radikaalipappia” tai muuta poliittista aktivistia, joka käyttää kirkkoa lähetysareenanaan, jos itse tahtoisi ajatella hengellisiä, eikä maailmallista politiikkaa ja kädenvääntöä.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • kimmo wallentin sanoo:

      Lahtinen: ”Nykyään on tuomasmessuja, kivimessuja, hevimessuja, sateenkaarimessuja ja tiesmitämessuja. Joten jos on joku erikoismessu, niin se on selvästi kerrottava.”

      Joo, ja pornomessuja, matkamessuja, venemessuja, moottoripyörämessuja, automessuja, sisustusmessuja…. Minäkin käyn joka vuosi matka- ja venemessuilla.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Johan Lampinen sanoo:

      Olavi Rimpiläinen opetti tiedekunnassa luennoidessaan ettei mainittaisi lainkaan nimiä.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Kari-Matti Laaksonen sanoo:

    Pellemessuista en pidä minäkään. Saarna on minulle jumalanpalveluksen keskus. Joulun aikaan oli tilaisuus kuulla sisältörikasta saarnaa muutamassa pikku seurakunnassa Pohjois-Pohjanmaalla. ”Arvoliberaalit” saivat kyytiä. Aina en ollut samaa mieltä, mutta pidin koreilemattomasta, melko matalakirkollisesta menosta.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Salme Kaikusalo sanoo:

    ”Yksi peruskysymys on, kumpi on tärkeämpi: jumalanpalvelus itsessään vai tapa, jolla se toimitetaan ja ketkä sen toimittavat.”

    Minusta molemmat ovat tärkeitä, sekä jumalanpalvelus, että myös tapa, millä se toimitetaan. Tietysti joka sunnuntainen messu on aina kaavaltaan turvallisen samanlainen ja se on hyvä. Mutta perinteisen messunkin voi toimittaa ”velvollisuutena pois alta” tai sydämellä, karrikoidusti ilmaisten.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Teemu Kakkuri sanoo:

    Minulla on tapana esitellä kaikki mahdolliset henkilöt, jotka messussa jotain tekevät yhteiseksi iloksemme. (Jos ei muusta syystä, niin vaikkapa esitelläkseni rippikoululaisille seurakunnan työntekijät.) Esittelen itsenikin, vaikka kaikki tuntevat. Sitten kanttorin, kuoron, kuoronjohtajan, muut muusikot, tekstinlukijat, ehtoollisavustajat, esirukouksen laatijat ja lukijat sekä suntion ja kolehdinkerääjät, jos he vain ovat etukäteen tiedossa. Siitä on hyvä jatkaa kolehtikohteen esittelyllä. Viimeiseksi esittelen saarnaajan, ja jos hän on vierailija, pyydän framille. Kerron, missä hän työskentelee ja kysyn, mikä on tämän päivän saarnan aihe.

    Minusta tämä on seurakuntalaisten palvelemista. Ei tarvitse takapenkissä arvuutella, kuka noin selkeällä äänellä luki tekstin tai kuka oli tullut jo aamukahdeksalta laittamaan kirkkoa kauniiksi.

    Joskus otan kanttorin alussa mukaan lukupulpettiin ja haastattelen, miksi tänään on juuri nuo virret valittu ja mikä urkukappale on loppumusiikkina.

    Ainakaan vielä ei ole kukaan tullut valittamaan, että käytäntö olisi (kirkkoon) sopimaton.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Tarja Aarnio sanoo:

    Teemu Kakkurin tapa hoitaa messu kuulostaa todella hienolta. En valita omista paikallisista messuistamme, mutta tuo kaikkien toimitukseen osallistujien esittely olisi mielestäni seurakuntalaisena aina mukavaa ja luo varmaan kotoisan olon.

    Ajattelin sattumoisin juuri tänään aamulla radiosta messua kuunnellessani, että harvoin tulee ajatelleeksi, kuinka korkealaatuista musiikkia kirkossa todella saa kuulla. Loppusoitto jää meikäläisellä turhan usein vain vähän hajamieliseksi kuunteluksi sen sijaan, että paneutuisi todella siitä nauttimaan saatuaan kuulla enemmän teoksesta.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Pekka Pesonen sanoo:

    Tekisi mieli ihan vartavasten lähteä tuota Kakkurin juontoa kuulemaan. Niin poikeukselliselta se kuulostaa. Kunpa kirkossa herättäissinkin vastaavaan ” asiakaslähtöisyyteen”. Olen jo pitkään ihmetellyt, sitä miten niukasti kirkko messuistaan netissä ilmoittaa.Tulee väkisinkin mielikuva siitä, ettei kirkossa olla oikeasti kiinnostuneita uusista messuun tulijoista. Kaikki muut ilmoitukset ovat paljon värikkäänpiä ja niistä saa usein hyvän kuvan siitä mitä on luvassa. Messu silloin ja silloin. Sitten kome nimeä. Joiden merkitystä voi vain arvailla.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Markku Jalava sanoo:

    Miten kertoa seuraavan pyhän messun sisällöstä ja teemasta niin, että se herättäisi harvemminkin kirkossa käyvän kiinnostuksen ja päätöksen lähteä kirkkoon? Se olisi tärkeämpää kuin vakiokävijöille ehkä tärkeiden nimien esiin tuomiinen.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Markku Jalava

    Olen kirkosta, historiasta, kulttuurista ja yhteiskunnasta (muun muassa) kiinnostunut toimittaja-viestintäpäällikkö. Virasta irti, mutta luottamustehtävissä jatkan innolla, ja kirjoittamista. Olen kirkkovaltuutettu Nurmijärven seurakunnassa ja kirkolliskokouksen jäsen. Kokemusta on suntionkin tehtävästä.