Kontrolli voitti taas ihmisen

Suomen evlut kirkon mukaan Jeesuksen viimeinen ateria olisi ollut laiton ehtoollinen: Hän ei ollut vihitty pappi, ehtoollista ei vietetty kirkossa, osallistujia ei oltu konfirmoitu eikä tilaisuudesta oltu ilmoitettu paikallislehdessä. Tuskin oli edes kirkkoherran lupaa.

Onkohan ehtoollisen säätely mennyt hiukkasen liian pitkälle?!

Harmittaa ihan vietävästi, ettei kirkolliskokous tajunnut etsikkoaikaansa ja höllentänyt älytöntä säätelyä. Pelättiin, että muuten olisivat saattaneet viettää ateriaa jopa ilman naispappeja - sellainen ei kuulemma käy!

Päätöksen myötä mm maailmalla valtavana buumina leviävä kotiseurakuntaliike ei tule kanavoitumaan kirkkoon. Edes korona-aikana ei saatu viettää ehtoollista pienessä ryhmässä papin johdolla kun kirkkoherra kielsi. Samoin piispa. Kontrollin tarve voitti taas ihmisen. Niin tuntuu kirkossa aina käyvän.

44 kommenttia

  • Marko Sjöblom sanoo:

    Keskeinen kysymys ei ole se, vietetäänkö messu kodissa, työväentalossa vaiko kirkossa. Jos halutaan pieniä seurakuntia, tarvitaan rutkasti lisää pappeja/paimenia, joiden ei siis tarvitse olla kokopäivätoimisia ja huippupalkattuja. Sekä tietenkin huolehtia ehtoollisopista. Olen täysin samaa mieltä siitä, että yhdistelmä iso kirkkorakennus – pieni porukka ei ole mitenkään optimaalinen. Vapaiden suuntien ja luterilaisuuden ehtoollis- sekä seurakuntaopit eroavat muuten toisistaan siksi paljon, että vertailu ontuu. Meillä ei myöskään ole keinoja ”hypätä” omasta ajastamme Uuteen testamenttiin ja ”tislata” sieltä jotakin selvää raamatullisen seurakunnan tai kotikirkon mallia. Meillä on sitä paitsi jo raamattupiirit ja muut pienryhmät.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Marko Sjöblom sanoo:

    Täydennys: luin vasta nyt Seurakuntalaisen uutisen aiheesta. Yhdyn Erkki Koskenniemen, Soili Haverisen jne näkemyksiin.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kosti Vasumäki sanoo:

    Luin itsekin äskettäin tuon artikkelin. Ellei jotakin höllennystä tehdä, kohta kirkossa on pelkästään pappi ja suntio. Minulla on hyviä kokemuksia erään pienen seurakunnan messusta nimenomaan tavallisessa jumalanpalveluksessa ilman mitään ns. ”taustoja”. Kerran pappi tuli keskelle kirkkosalia lukemaan evankeliumin. (Muistan kirkkohistoriasta lukeneeni, että jossain vaiheessa pappi on saarnannut kirkon keskeltä.) Toissa sunnuntaina kanttori tuli ehtoolliselle laulaen virttä yksin ehtoollispöytään saakka. Ja samoin hän teki, kun hän palasi urkujen ääreen. Pienillä asioilla voi olla valtavan suuri merkitys.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Joni Toivonen sanoo:

    Järjestääkö Espoon kotikirkon lisäksi yksikään seurakunta normaaleja jumalanpalveluksia, vai ovatko kaikki muut integroituneet koronakulttiin?

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Pekka Veli Pesonen sanoo:

    En ainakaan omalla kohdallani ole havainnut mitään vieraantumista kirkon opista, tai elämästä osallistuessani ehtoollisiin. Siitä huolimatta etteivät ne kaikki ole täyttäneet kirkollisia mittoja. Sama usko syntien anteeksisaamiseen ja Jeesuksen veren voimaan on jokaisessa ollut keskeisenä sisältönä ja aivan saman siunauksen olen silloinkin voinut kokea. Kovin voimakasta sitoutumista en näihin sääntöin koe.

    Enkä näe mitään syytä sille, että olisin kieltäytynyt ehtoollisesta kotikokouksessa, johon minut on Luterilaisena kutsuttu puhumaan. Siinä sitten olen saanut kokea syvää uskon yhteyttä heidän kanssaan. Sitten kokouksen lopussa leipä ja viini minulle vielä ensimmäisenä tarjotaan, niin sanoisiko, etten voi teidän kanssanne tätä nauttia, kun ette ole kirkon ihmisiä. Siinä mitätöisin koko sen tilaisuuden ja uskomme yhteyden. Ehkä tekisin siinä saman synnin, kuin Pietari, joka vetäytyi pois ehtoollisyhteydestä pakanakristittyjen kanssa Juutalaisten pelossa.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Erkki O Auranen sanoo:

    Pappina voin pitää ehtoollishartauksia missä ja milloin vain. Kirkossa, kotona, merenrannalla, saunakamarissa, sairaalassa. En näe missä olisi ongelma?

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Seppo Heinola sanoo:

    Jeesus ei asettanut ehtoolliselle m i t ä ä n muita ehtoja kuin että se vietettäisiin hänen muistokseen !!!! Mutta vähäkös Jeesuksen kanta mitään merkitsee traditioitten ja vallanhalun rinnalla?

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Marko Sjöblom sanoo:

    Timo Pöyhönen. Lyhyt vastaus ja kaksi kommenttia: koska kirkko elää suorassa helluntaina alkaneessa historiallisessa jatkumossa maan päällä eikä Hengen taivaasta tulevien sadekuurojen kastelemana. Kirkkohistoria on täynnä esimerkkejä erilaisista yrityksistä perustaa ”raamatullinen seurakunta” uuden testamentin ohjeiden mukaan. Ne ovat kaikki keskenään erilaisia riippuen siitä aikakaudesta, teologiasta ja ympäristöstä, jossa perustajat ovat eläneet.

    Luterilaisuus lähtee siitä, että ulkoiset järjestysmuodot ja liturgiset käytännöt voivat vaihdella, kunhan teologia on kunnossa.

    Maailmalta löytyy totta kai iso liuta erilaisia ratkaisuja, joissa on ”hypätty” Uuteen testamenttiin. Kyseiset kirkot ja seurakunnat ovat kuitenkin teologialtaan mitä erilaisimpia. Juuri siitä johtuen, että ne tai niiden taustayhteisöt ovat yrittäneet ”hypätä” uuteen testamenttiin. Juuret kun menevät radikaalireformaatioon ja sen sukulaisiin.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      ”Luterilaisuus lähtee siitä, että ulkoiset järjestysmuodot ja liturgiset käytännöt voivat vaihdella, kunhan teologia on kunnossa.” Teologia on ihmisten kehittelemä oppijärjestelmä, jonka tarkoitus on kuvata Jumalaa ja Hänen suhdettaan luomakuntaansa ja ihmisiin. Oppijärjestelmät ovat ’kunnossa’, kun niitä jatkuvasti kehitetään ja korjataan. Teologia ei ole totuus vaan keino etsiä totuutta.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Tarja Parkkila sanoo:

    Kirkko pitäisi muuttaa liikelaitokseksi, näin se joutuisi itse hankkimaan varat toimintansa pyörittämiseen.

    Kirkossa ei enää voisi olla myöskään virkoja, virat voisi muuttaa toimihenkilö nimitykseksi, näin irtisanominen helpottuisi esim, tuotannollisista ja taloudellista syistä, tai tottelemattomuudesta, kapinasta, tai aikeista hävittää koko kirkko, niin ettei jää kiveä kiven päälle.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Timo Pöyhönen

    Pastori. Erikoistunut yhteisön rakentamisen saloihin. Toimii Hengen uudistus kirkossamme ry:n toiminnanjohtajana.