Koko kansa Jumalan omaksi

 

Valokuvassa olemme Ilonpisarassa yhden kokouksen edellä. Colette oli Someron seurakunnan edustajana ja minä olin henkilöjäsenen ominaisuudessa mukana kokouksessa.

Jumala johtaa kansojen kohtalon.  Jumalan siunauksen pyytäminen on kansan  kannalta hyvin tärkeää.  Kun hän siunaa, niin kansa voi hyvin. Mutta jos hän ottaa pois varjeluksensa, niin silloin voi koittaa vaikeita aikoja.

Tästä puhuu myös Profeetta Hesekiel Vanhassa testamentissa. Profeetta varoittaa Juudan kansaa vieraiden jumalien palvonnasta. Näiden seuraamisesta tuli kansan keskelle riitaa ja eripuraisuutta. Kansa taisteli toinen toistaan vastaan. Ihmiset jakautuivat keskinäisiin ristiriitoihin.  Hesekielin kirjan alkuosa kertoo näiden vääryyksien tuomasta tuomiosta: Jerusalemin hävityksestä.

Vain muutamissa kohdin katse luodaan eteenpäin. Ajallisen rangaistuksen jälkeiseen aikaan. Silloin kansa kääntyy Herran puoleen ja saa siunauksen: Kokonaisena kansana.

Hesekielin kirjan loppuosa käsitteleekin syvällisemmin tuota tulevaisuutta. Koko kansalle annetaan uusi tulevaisuus. Näköala on valoisa. Koko kansa saa jälleen kokoontua yhteiseen jumalanpalvelukseen. Jumala saa ylistyksen. Häntä kunnioitetaan Jumalana ja kansaa kutsutaan hänen kansakseen, Pyhäksi kansaksi.

Sunnuntaina vietämme rukouspäivää. Tässä ovat rukouspäivän perustiedot:

SUNNUNTAI 24.10.2021

Rauhan, ihmisoikeuksien ja kansainvälisen vastuun rukouspäivä 2021

Kansalliset rukouspäivät

Raamatun tekstit:  Hes. 11:19–20, Gal. 5:22–25, Luuk. 6:43–46

Hesekiel puhuu Jumalan antamasta tulevaisuudesta. Se on Jumalan lahja. Jumala itse tekee sen.

Myöhemmin profeetta palaa samaan ennustukseen luvussa 36. Silloin hän  kertoo, kuinka Jumala tämän uudistuksen antaa: Pyhän kasteen suloisen pisaroiden vihmana. Niin kuin kuiva maa herää henkiin sateen pisaroista, niin kokonainen kansa saa Jumalan varjelun omakseen kasteen uutta luovana ihmeenä. Jumala elää ja vaikuttaa.

25 Minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte, minä puhdistan teidät kaikesta saastastanne ja epäjumalienne kaikesta iljettävyydestä.  

Huolten alainen saa lohdutuksen. Syyllisyyden vaivaama vapautuu kahleistaan  anteeksiantamuksen katkaistessa syytösten siteet.   Kuolleen kiven kaltainen uudistuu rakastavan sydämen iloon.

 26Minä annan teille uuden sydämen ja teidän sisimpäänne uuden hengen. Minä otan teidän rinnastanne kivisydämen pois ja annan tilalle elävän sydämen. 

Toivottoman tilanteen orja  nostaa päänsä ja täyttyy rohkeuden ja voiman hengellä.   Jumala itse toimii ja antaa Henkensä, Pyhän Hengen, kasteen suurimpana lahjana.

27Minä annan Henkeni teidän sisimpäänne ja ohjaan teidät seuraamaan säädöksiäni, ottamaan varteen minun käskyni ja elämään niiden mukaan. 

Tämä profeetallinen näky vaikutti voimalla kansan uskoon. Kansa uskalsi katsoa eteenpäin. Vastoinkäymisiä uskallettiin uhmata ja rohkeasti elää tulevaa kohti.

 

Vuosisadat vierivät kansojen historian ketjussa, mutta Jumala pysyy samana kautta aikojen. Herramme on Ikiaikojen Jumala. Hänen pelastuksensa Jeesuksessa Kristuksessa on Isän Jumalan kädenojennus meidän maailmallemme. Vapahtajamme on tehnyt kaiken valmiiksi pelastuksemme puolesta. Saamme iloiten ja rohkein mielin  elää elämäämme eteenpäin.  Tulevaisuus on Jumalan ja Jumala on tulevaisuuden Jumala. Kaikki vuotemme, kaikki päivämme, jokainen hetkemme on hänen käsissään.

Jumala isänmaatamme siunatkoon! Kansaamme varjelkoon ja kaikkia kansoja rauhaan johtakoon!

 

 

Hesekielin kirjasta, luvusta 11

Minä annan heille uuden sydämen ja heidän sisimpäänsä uuden hengen, minä otan heidän rinnastaan kivisydämen pois ja annan tilalle elävän sydämen. Niin he seuraavat minun säädöksiäni, he ottavat varteen minun käskyni ja elävät niiden mukaan. He ovat minun kansani, ja minä olen heidän Jumalansa.

 

 

    • Reino

      Kiitos kommentistasi

      Tekstissäsi on useampia viittauksia hyvään suuntaan.

      – Me kaikki kuulumme Jumalalle, koska hän on meidät luonut

      – Jumala todellakin haluaa olla meidän kaikkien rakastava Isä.

      – Jeesus on tullut kertomaan meille hyvästä Jumalasta

      – Me kaikki tarvitsemme rakkautta, sitä että meidät hyväksytään ja meistä välitetään.

      Tähän näköalaasi voinemme vielä lisätä sen että Vapahtajamme on tullut pelastamaan meidät. Hänessä meillä on sovitus koko elämän kanssa, niin Jumalan joka meidät on luonut että toinen toisemme kanssa. Olemmehan kaikki Jumalan tekoa.

      Voinemme myös kertoa että pyhän kasteen välityksellä meidät on liitetty Taivaan Isän suureen perheeseen, missä voimme kutsua Jumalaa Isäksemme ja toinen toistamme sisaruksiksi olemmepa sitten mitä kansaa tai rotua tahansa.

    • Me kaikki ihmiset olemme tasa-arvoisia ihmisarvoltamme Korkeimman edessä. Kasteella ja muila maallisilla toimenpiteillä ei ole mitään merkitystä.

    • Reino

      Mielestäni juuri kaste on Jumalan työ, joka antaa tasa-arvon Jumalan edessä ja juuri sitä kautta meidän olemassaolomme syvimmässä mielessä täyden perustelun meidän elämämme täydelle oikeutukselle.

      Ulkonaisessa elämämme tarkastelussahan saatamme muutoin havaita että niin koirilla kuin kanoillakin on oma lauman tai parven sisäinen järjestyksensä. Kilpailuvietti on niin ihmisillä kuin ravihevosillakin. Kauneudentaju eri lajien välillä on jopa niin yleispätevää, että kaunis ankka on kaunis sekä näiden lintujen sisäisessä arvojärjestyksessä että hoitajien silmissä.

      Näillä eroilla on taipumusta muuttua myös periaatteelliselle tasolle, jolloin eriarvoisuus voi rikkoa yhteisen tasaveroisen hyväksytyksi tulemisen.

      Juuri usko ja luottamus meidän Vapahtajamme täydelliseen rakkauden tekoon pyhän kasteen lahjana ojentaa meille tasa-arvoisen olemassaolomme oikeutuksen ja sitä kautta myös keskinäisen kunnioituksemme toinen toistamme kohtaan.

    • Matias Roto:””Mielestäni juuri kaste on Jumalan työ, joka antaa tasa-arvon Jumalan edessä ja juuri sitä kautta meidän olemassaolomme syvimmässä mielessä täyden perustelun meidän elämämme täydelle oikeutukselle.””

      Kuinka tuo ”tasa-arvo” toteutuu kun kaikkia maailman ihmisiä ei kasteta vauvoina? Kenen päätös tämä on?

      Miksi Jeesus ei kastanut yhtään lasta, eikä Hänen opetuslapsensakkaan eikä Johannes kastajakaan?

    • Ari

      Puhut asiasta jota et ymmärrä.

      Vanhan kirkon kaste oli aina koko talouden kaste yhdellä kertaa isovanhemmista poikien perheen pienimpään vauvaan saakka

      Etkö huomaa että jokaikisen perheenjäsenen ja muiden taloudessa asuvien yhteinen kaste oli niin tavallinen ettei siitä tarvinnut puhua mitään.

      Ei kerrottu = ei olemassaoleva -logiikkasi on yhtä mieletön kuin väittää, etten muka söisi lihapullia, koska sellaisesta ei aikaisemmin ole puhuttu näissä blogeissa.

    • Matias Roto nää kommenttisi toistavat samaa kaavaa, aina olen väärässä vaikket itsekkään aina edes ymmärrä kysymystä, siis kyse oli miksi vain osa koko maailman vauvoista kastetaan, siis kun puhut tasa-arvosta, niin kenen tämä systeemi on ja kuinka ko taas-arvo toteutuu?

    • Ari

      Jeesuksen sovintotyö on tapahtunut koko maailman puolesta.

      Reformoitu käsitys, että Vapahtajamme olisi tehnyt sovintotyön vain valittujen puolesta ei ole Raamatun mukainen.

      Jumala on luonut koko maailman. Jeesuksen sovitustyö on tehty koko maailman puolesta. Siksi myös Pyhän Hengen työ koskee koko maailmaa. Hän haluaa koota yhteiseen kirkkoon jäseneksi koko maailman. Tämä opetuslapseksi saattaminen jonka hän tekee, tapahtuu pyhän kasteen välityksellä.

      Matteuksen evankeliumi:

      28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni , kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

      Ota huomioon että koko maailma joutui Aatamin ja Eevan lankeemuksen mukana tuomion alaiseksi. Siksi ihminen ei voi itse pelastaa itseään eikä hän myöskään voi päästä pelastuksen osallisuuteen oman valintansa perusteella, vaan ainoastaan Jumalan oman työn välityksellä eli siis kasteen välityksellä.

      Johanneksen evankeliumi:

      15:16 Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi: —-

      Näin ollen koska ratkaisu ei ole ihmisen oma suoritus tai meriitti, vaan yksistään Pyhän Hengen työ niin siinä ei ole yhtään eroa eri ihmisten välillä. Kukaan ei voi kerskata omalla erinomaisuudellaan pelastukseen pääsemisestään vaan kaikki on alusta loppuun asti vain ja ainoastaan armoa ja armoa armon päälle.

  1. Hyvät Herrat

    Aikuisten oikeasti, luulo ei ole tiedon väärti. Nimittäin…..

    Isät eivät luo yhtään lasta, Äidit synnyttävät lapsia, lapsi kehittyy äidin kohdussa, ja naiset tekevät pojista Isiä, synnyttämällä heille lapsia.
    Ilman naista ei ole yhtään poikaa, eikä pojasta tule Isää ilman naista. Ja erityisen loukkaavaa on se, että kohtua pidetään saatanan valtakuntana, josta vain kaste voi siirtää Isä aurinkoisen valtakuntaan.

    Itse olen kuullut sanottavan, että nainen on siunatussa tilassa odottaessaan pienokaista, ja lapsen syntymä on suuri opettaja siinä mielessä, kun toisesta tulee tärkeämpi kuin itsestä. Äiti kokee ilonsa ja surunsa lapsen kautta, ja pyrkii tekemään kaikkensa lapsen hyväksi, jopa unohtaen välillä itsensä. On ollut tapana sanoa, että Jumala on ihmiselle kaikkiriittavä, kuten äiti on vastasyntyneelle.
    Ei sitä mikään kaste voi katkaista, miehellä ei ole rintoja joilla se voisi lapsen ruokkia.

    • Tarja

      Kiitos mielenkiintoisesta puheenvuorostasi.

      Lapsi on todellakin suuri Jumalan lahja. Jokainen syntymäpäivä on Jumalan suurten luomistekojen jatkoa meidän ajassamme. Siksi saamme kiittää Herraamme jokaisen lapsen syntymästä.

      Mielestäni myös ilmaus, että nainen on siunatussa tilassa lasta odottaessaan, on mitä suuremmoisin kuvaus siitä suuresta ihmeestä, joka toistuu jokaisen syntymän yhteydessä. Aikaisemmin häntä ei ollut ja nyt hän on syntynyt. Jumala toimii yhä edelleen uutta luoden ja elämään jatkuvuutta suoden.

      Ihmisen kohtalo synnin vallassa ei ole mitenkään sidottu naiseen tai hänen osuuteensa Jumalan luomistyön välineenä olemiseen. Päin vastoin.

      Kuten jo kaiken pahan alussa kun Jumalan hyväksi luomien enkelivaltojen joukossa yksi nousi kapinaan Jumalaa vastaan, niin tällä ei ollut mitään loogista syytä eikä vikaa voinut johtaa mistään muusta eikä perustella millään muotoa. Täysin oman itsensä varassa tämä nousi tekijäänsä vastaan ja aikaansai lankeemuksen.

      Tästä on kirkon historiassa annettu sattuva sanonta Lateraanin neljännessä kokouksessa vuonna 1215, missä todetaan kirkon opettavan, että saatana alkujaan oli Jumalan luoma hyvä enkeli.

      ”Jumala oli tosin alkujaan luonut Paholaisen ja muut demonit luonnostaan hyviksi, mutta niistä tuli omasta syystään pahoja.”

      Latinaksi tuo sanotaan: « Diabolus et alii daemones a Deo quidem natura creati sunt boni, sed ipsi per se facti sunt mali ».

      Näin myös syntiinlankeemus vaikka se onkin meillä jo Adamin ajasta alkaen oleva elämän todellisuus, ei ole peräisin meidän syntymästämme, joka hyvänä tapahtumana on Jumalan luomistyön ilmaus, vaan meidän koko ihmiskuntana vallitsevasta kohtalostamme syntiinlankeemuksen vallassa olemisessamme. Jos sen vallassa oleminen olisi selitettävissä, niin se ei enää olisikaan paha, vaan ainoastaan joku luonnonlakiin verrattava vaara, jota pitäisi varoa vahingon välttämiseksi.

      Mutta nytpä me toteamme että kaikissa meissä asuu synti, joka meitä vie tekemään päättömyyksiä, niin eipä meillä ole mitään aihetta mennä tuomitsemaan toinen toistamme. Vaan päin vastoin pitäisi ymmärtää toinen toistamme ja armahtaa lähimmäistämme, niin kuin Vapahtajamme on meitäkin armahtanut.

      Kun siis Jeesus on minut pelastanut minua armahtamalla, niin minunkin on aihetta armahtaa niitä joita elämäni aikana kohtaan, koska Jeesus on heitäkin varten varannut syntien anteeksiannon koko maailmaa koskevan sovintotyönsä välityksellä.

      Kristuksen armotyön valossa katsottaessa saamme siis kasvaa armollisuuteen ja keskinäiseen rakkauteen, niin kuin Jeesuskin on meitä armahtanut.

    • Reino

      Kaste nimenomaan liittää meidät Jumalan yhteyteen. Koska kirkko on Jumalan kansa, kreikaksi ”kyriake ekklesia”, niin siksi Kristuksen yhteyteen tuleminen on myös kirkon yhteyteen tulemista.

      Efesolaiskirje sanoo kirkkoa Jeesuksen ruumiiksi:

      1:22 Ja kaikki hän on asettanut hänen jalkainsa alle ja antanut hänet kaiken pääksi seurakunnalle,

      1:23 joka on hänen ruumiinsa, hänen täyteytensä, joka kaikki kaikissa täyttää.

      Todellakin maailmassa on ollut alueita, joissa evankeliumia ei vielä ole julistettu. Myös noin 2/3 on vielä evankeliumista osattomia. Siksi lähetystyötä pitää tehdä, että hekin voisivat saada osallisuuden siitä Vapahtajamme suuresta työstä, joka jo sisällöllisesti on koko maailmaa varten varattu.

  2. Matias Roto oikein sanoitit että Jeesuksen sovitustyö koskee koko maailmaa, mutta et edelleenkään vastaa miksi toiset vauvat kastetaan ja toiset jätetään kastamatta, missä on mainitsemasi tasa-arvo?

    Pelastuuko kastamaton vauva, entäpä kastettu, jos tässä on vastauksena ei ja kyllä niin miten tuohon saat sopimaan tasa-arvon näiden vauvojen kohdalle, siis kenen systeemi on jota julistat tasa-arvona?

    • Ari

      Tasa-arvo aivan yhteiskunnallisena merkitsee sitä, että kaikilla on mahdollisuus opiskella omista lähtökohdistaan riippumatta vaikka kuinka pitkälle elämässään. Näin ei vain tapahdu. Toiset pääsevät eteenpäin ja toiset jäävät sivustaseuraajiksi. Osa suorastaan väliinputoajiksi. Milloin mistäkin syystä syrjäytyneiksi.

      Täysin sama pätee siihen, että Jeesuksen sovintotyön tekeminen koko maailman puolesta on todellisuus. Kuitenkaan kaikki eivät tätä mahdollisuutta käytä hyväkseen. Kuka mistäkin syystä jää uskosta osattomaksi. Kuka ei ole saanut edes kuulla tästä mahdollisuudesta. Kuka ei ole päässyt tähän koska vanhempien vasttuuntunto pienokaisestaan ei ole herännyt vaan he jättävät lapsensa pelastuksen kasteen ulkopuolelle. Kuka puolestaan omaa syytään heittäytyy pelastuksen ulkopuolelle hylkäämällä pelastuksen yhteisön kirkon ja näin myös hylkää pelastuksen piirissä saatavan tulevaisuuden toivon.

      Jotta Jumalan puolelta valmistettu tasa-arvoinen pelastus voisi myös käytännössä toteutua mahdollisimman monen kohdalla, tarvitaan yhä edelleen rohkeata työtä Jumalan sanan ja sakramenttien esillä pitämiseksi mahdollisimman monelle ja niin meitä lähellä kuin kaukana maailman ääriin asti.

    • Matias Roto siis onko tasa-arvoa jos vauvat kuolevat ja toinen on kastettu ja toinen ja jos toinen ei pelastukkaan, kun kumpikaan ei ole tehnyt hyvää eikä pahaa, mitä on sinun tasa-arvosi, mistä se tulee?

    • Ari

      Jokainen ihminen iästä riippumatta on Jumalan edessä vastuullinen. Kuvitelmasi ettei ole tehnyt hyvää eikä pahaa on vain suhteellinen käsite ja pätee ainoastaan ihmisten välisiin suhteisiin, mutta ei kerro koko ihmissuvun syynalaisuudesta jo Aadamin lankeemuksesta alkaen.

      Huomaapa kaikki -sana tässä Paavalin tekstissä:

      Roomalaiskirje:


      3:12 kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään.

      3:22 se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.

      3:23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla

      5:12 Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet –

      5:18 Niinpä siis, samoin kuin yhden ihmisen lankeemus on koitunut kaikille ihmisille kadotukseksi, niin myös yhden ihmisen vanhurskauden teko koituu kaikille ihmisille elämän vanhurskauttamiseksi;

      Tässä seuraavassa käytetään monet -sanaa lähes samassa merkityksessä

      5:19 sillä niinkuin yhden ihmisen tottelemattomuuden kautta monet ovat joutuneet syntisiksi, niin myös yhden kuuliaisuuden kautta monet tulevat vanhurskaiksi.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25