Kohtalokas samba
Tiedän, että palveluksen toimittajana oli Kari Kanala, jonka kanssa kauan sitten olimme samalla sotilaspastorikurssilla. Oikein normaalijärkinen ja joviaali kaveri muistikuvieni mukaan. Hän on sitten ollut esillä monista julkisuudessa olleista tempauksistaan, joten ns. tiemme ovat kulkeneet varsin toisenlaisiin suuntiin.
24 kommenttia
Petri,
kiitos pohdiskelevasta blogistasi.
Mielipiteenäni (saa olla eri mieltä):
Olen kanssasi samaa mieltä, että Kari Kanala on varsin joviaalin oloinen kaveri, kun hänen kanssaan olen keskustellut.
Toisaalta hänen toimintansa omassa seurakunnassaan erästä lähetysjärjestöä ja herätysliikettä kohtaan ei ole ollut niinkään joviaalia ennemminkin aikalailla fundamentalistista…
Tuosta toistosta, jonka mainitsit, voin itse sanoa todenneena, että sellaiset jumalanpalvelukset, joissa itse Jumalan sana saa olla keskiössä, keräävät yhä uudelleen seurakunnan kokoon sunnuntaista toiseen. Ei tarvita mitään ihme kikkailuja, kun sana saa hoitaa kuulijoita.
Ps. erilaiset musiikkityylit voivat ilmaista mielestäni Jumalan luomistyön moninaista rikkautta.
Suurin osa tässä kommentoijista puhuu suosiosta. Eikö tapahtuman sisältö nosta mitään ajatuksia?
Minusta tässä oli kyse siitä, että haluttiin pilkata Kristuksen kärsimystietä ristille ja häntä syntiemme sovittajana ja maailman Vapahtajana. Toisin sanoen pilkattiin ristiinnaulittua Kristusta ja häneen uskovia. Eli ristiinnaulittu aasi ja häneen uskovat. Vanha ristiinnaulitun aasin kuva onkin löydetty Roomasta. Näin pilkattiin kristittyjä.
Huomasin että Olli Seppälältä olikin v. 2017 blogi ”Älä ole aasi”.
Kyllä asia on niin, että uskovina ìhmisinä meidän tulee ymmärtää ja kunnioittaa Herran huonetta. Emme arkielämässämmekään kuljeskele napa paljaana pakassa kuin paikassa. Liberalismin seurauksena ihmisillä on kova halu kirjoittaa Raamattu uusiksi ettei synti näyttäisi synniltä. Esim. Room.1:18–32 luku sivuutetaan tahallaan, koska joillekin sana tekee kipeää.
Sanan tarkoitus on herättää ihmistä parannuksen tielle, silloin kun on aihetta. Meillä jokaisella on itsetutkistelun paikka siinä, ettemme syntiin lankeaisi.
Ehdin katsoa mesua vain pienen pätkän ihan alusta. Täytynee kaivaa Areenasta ja katsoa kokonaan. Mutta sen perusteella, mitä näin, ongelma oli siinä, että yritettiin sisällyttää messuun aineksia, jotka toisessa kulttuuriympäristössä ovat luonteenomaisia, mutta meiäläisessä kulttuurissa maistuvat päälleliimatuilta. Toisin sanoen ei afrikkalaista laulavaa ja tanssivaa, eläväistä jumalanpalvlusta noin vain voi siirtää meille. (Olen Tansaniassa osallistunut sellaiseen.)
Tuossa nyt nähtiin se, miten erilaisia tapoja kristityillä on eri puolilla maailmaa. Se mikä toisella puolella maailmaa on täysin luonnollista voidaan kokea täällä rienauksena. Afrikkalaiset ystäväni ovat suorastaan hölmistyneet sitä apaattisuutta, mikä meille on täysin luonnollista. Kertoivat siitä, miten olivat alkaneet ylistää Herraa ja iloitsemaan meikäläisessä jumalanpalveluksessa ja sitten vasta tajunneet rikkoneensa pahasti meidän tapaamme ylistää. Me kun vain sanotaan se ihan rauhallisesti. Riemuitseminenkin tapahtuu hyvin hillitysti. Ihan kaavan mukaan.
Ei sen puoleen, että en itse olisi hämmästynyt sitä, mitä Samba-messusta uutisissa näin.
Papit sanovat messukaavassa: ”me riemuitsemme”. ”Pitäisikö se näkyä jotenkin”: kyseli pappi kerran minulta. Jännä miten papit huomaavat outoja asioita, joita tavalliset emme ollenkaan huomioi. Sama pappi kertoi, ettei ole Raamatusta löytänyt sitä, että enkelit oisivat laulaneet. Hän on tutkinut asiaa alkukielillä ja missään ei kerrota enkeleiden laulaneen.
”Saarnassa” Kanala sanoi, että Jeesuksen ratsastaminen Jerusalemiin on parodia. Mitä tarkoittaa parodia? Parodia = ivamukaelma, alkuperäistä jäljittelevä mutta sen tyyliä tai aihetta pilkallisesti muunteleva. Idea oli saatu kuulemma Jaakko Heinimäeltä. Ja Jeesuksen ja Jumalan pilkkaamistahan tuo koko irvokas esitys oli.
Ylen uutisen kommenttiosiosta poimittua:
”Miksi Kanalaa kritisoidaan? Miksi YLE:n jumalanpalveluksen tulisi olla kristillinen? Oli kiva nähdä myös tällainen ei-kristillinen jumalanpalvelus. Tämä sopii ateistillekin.”
”Ihan hyvä idea tuoda vähän maailmanmusiikki-iloittelua pimeään aikaan…aina ei tarvitse olla niin harras meno. Kirkot ovat kyllä tunnelmallisia paikkoja, olisi kiva käydä jumalanpalveluksissa, jos ne eivät perustuisi siihen uskontoon.”
”Saiko joku tuosta rienauksesta sielunravintoa – seuraavan kerran pornomessuille jakamaan ehtoollista. Ai niin siellähän te jo olitte. Voi mikä on luterilaisen kirkon alennustila”
”Onko samba syntiä? Jos mielestäsi on niin kannattaa ajatella Jeesuksen sanoja! En minä tullut kutsumaan vanhurskaita vaan syntisiä. Miksi mieleesi tuli porno. Minun ei. Sain sielunravintoa…”
”Ei-kristillinen jumalanpalvelus voi olla juuri tällainen, jossa käsitellään sellaisia eettisiä kysymyksiä, joista kaikki ovat samaa mieltä. Kaikki ovat samaa mieltä siitä, että ilo on ihmisille tärkeää. Silloin kaikki voivat kokoontua jouluna yhdessä.”
”Mitä tarkoittaa ei-kristillinen jumalanpalvelus? Mikä on palvonnan kohde näissä Ei-kristillisissä tapahtumissa?”
”Siitäkö Jeesus tunnistaa omansa etteivät he sambaa? Muistaakseni Jeesus taisi kutsua luoksensa yhteiskunnan paheksumat: spitaaliset, prostituoidut…Mutta täällä me jatkamme paheksumista ja otamme omiin käsiimme sen määrittelyn kuka uskoo ja kuka on Jeesuksen arvoinen.”
”Hyvä, että yleisesti ymmärretään, että tapahtuma oli ei-kristillinen.”
Ilmoita asiaton kommentti