Kirves

”Se miehen epätoivoon ajaa

kun halla viljaa korjaa

Keskeltä kylmän mullan hiljaa

kylmä silmä tuijottaa

kun kirves kohoaa

Keskeltä kumpujen, mullasta maan

isät ylpeinä katselevat poikiaan

Työttömyys, viina, kirves ja perhe

lumihanki, poliisi ja viimeinen erhe”

(Eppu Normaali: Murheellisten laulujen maa)

kirves

Olen aina pelännyt teräaseita, puukkoa ja kirvestä. Oulun kirvessurmien jälkeen unissani ovat heiluneet erityisesti Fiskarsin kirveet. Päivätietoisuudessa olen pyöritellyt mielessäni yhteyksiä, joissa suomen kielessä kirveellä tehdään jotakin muuta kuin halkoja.

KIRVES KÄDESSÄ: Neljä vuosikymmentä sitten afrikkalainen stipendiaatti ihmetteli minulle, miten ihmeessä suomalaisilla voi olla kirves kädessä, kun oikeasti meillä on käsi kirveessä. No, meillä vaan on…

SOTAKIRVES: Intiaanit hautaavat sotakirveensä maahan, vaikka niistä kannattaisi takoa auroja.

PILKKAKIRVES: Pilkkakirveet ovat heiluneet viime päivinä etenkin Pariisissa.  Ei vain ahneilla ole paskaista loppua, vaan myös pilkkaajilla. Voiko miljoona pariisilaista  olla ihan väärässä puolustaessaan pilkantekovapauttaan sananvapautena?

PALKKAKIRVES: Tämä kirkon kirVes on aikamoisen tylsä. Kyse on kirkon virkaehtosopimuksesta.  On todettava, että kyllä kirkon palkka ihan riittävä olisi, jos se tulisi kaksi kertaa kuussa.

KIRVESPAPPI: Jossakin ihme perinnepäivässä muuan pappi ilmestyi kirkkoon kokoontuneen seurakunnan eteen villapaita päällä, karvareuhka päässä ja kirves kädessä saarnatakseen jostakin. En muista mistä, mutta arvelen, että nenän ja leuan välistä.

ISKEÄ KIRVEENSÄ KIVEEN: Erehtyä, haksahtaa, tehdä virhe. Kuten varmasti olette huomanneetkin, niin Arkadianmäellä näitä hutilyöntejä tapahtuu hämmentävän usein. Hiljattain muuan KD:läinen löi kirveensä niin pahasti kiveen, että kirves jäi, mutta mies lähti.

HYVÄÄ PÄIVÄÄ, KIRVESVARTTA sanoi äitini minulle tuolloin, tällöin lasna ollessain. Taisin jo ammoisina aikoina  osata puhua puuta, heinää…

KIRVES ON JO PUUN JUURELLA: Milloin kaadetaan hedelmää tuottamaton puu? Suomalaisittain kyse on LEIMAKIRVEESTÄ.

KIRVEELLÄ VEISTETTY NAAMA: Varmasti ihan hyvä pärstä arkikäyttöön!

EI KIRVEELLÄKÄÄN! On mestoja, joihin et saa mua kirveelläkään mukaasi. Sitten on joitakin sellaisia paikkoja, joista en suostu lähtemään kulumallakaan…

  1. Ahdesmäki on noita alkukielen sanojen merkityksiä muissa yhteyksissä pystynyt tutkimaan. Jos nyt tekisi saman tämän jakeen kohdalla. Sieltä löytyy miestenturmelijat sana miehimys-sana kohdalla. Jos vähänkin ymmärtää minkälaisesta ajasta oli kyse, niin ymmärtää toisten olevan orjina. Aivan oikein emme saa olla ahneita ja riistäjiä.

    ” Teidän häpeäksenne minä tämän sanon. Eikö teidän joukossanne sitten ole yhtäkään viisasta, joka voisi ratkaista veljien välin? Vaan veli käy oikeutta veljen kanssa, vieläpä uskottomain edessä! Teille on jo yleensä vaurioksi, että käräjöitte keskenänne. Miksi ette ennemmin salli tehdä vääryyttä itsellenne? Miksi ette ennemmin anna riistää omaanne?Sen sijaan te itse teette vääryyttä ja riistätte toisen omaa, vieläpä veljien.Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset, eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa.
    Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä. Kaikki on minulle luvallista, mutta ei kaikki ole hyödyksi; kaikki on minulle luvallista, mutta minä en saa antaa minkään itseäni vallita.”

    • Minusta meidän jokaisen, jotka Jeesukseen uskomme pitäisi käyttää harkintaa siinä mitä Hänen nimissään puhumme tai teemme. Jos kirkko lähtee vihkimään Hänen nimissään, niin en tiedä kumman maaliin osumattomuus on suurempi. Niiden, jotka vihitään vai niiden, jotka vihkivät. Mielestäni niiden, jotka vihkivät koska he valehtelevat ihmisille päin näköä.

    • EIkös Salme joidenkin mukaan homouskin ja vaikapa kleptomania ole addiktiivisia häiriöitä – ei siis syntejä…

    • ”Bulimia on syömishäiriö, ei synti.”

      Homoseksuaalisuus on ihmisen synnynnäinen ominaisuus, ei synti. Eikä edes häiriö.

  2. ”Kirveslinja” taas on tuttu juttu Suomen poliittisesta historiasta. Sillä tarkoitettiin 1980-luvun alussa SKP:n enemmistöläistä johtoa, lähinnä Arvo Aaltoa, Aarno Aitamurtoa ja kainuulaista lääkäriä Arvo Kemppaista. Niin kutsuttu vähemmistö viittasi nimityksellä siihen, että edellä mainittujen henkilöiden johdolla puolue ikäänkuin iskettiin kirveellä kahtia.

  3. Törmäsin netissä Lyijykomppania-nimiseen bändiin, jota en aiemmin tuntenut. En myöskään onnistunut kuulemaan kappaletta Kirves puun juurella. Lyriikka kyllä löytyi, ja se teki vaikutuksen:

    ”Kuuletko äänen joka erämaassa huutaa
    Joka huutaa tekemisiesi perään
    Kuuletko äänen että alkaa olla kiire
    Sillä kirves odottaa jo puun juurella

    Vieläkö maistuu viini, laulu ja naiset
    Vieläkö on joku hölmöys tekemättä
    Pistä vauhtia nyt, alkaa olla kiire
    Sillä kirves odottaa jo puun juurella”

    • Haa, menee se viisaskin vipuun. Tunnustan, että mun isäni jäynäytti mua itseäni tuolla samalla jutulla lasna ollessain. Sitä vaan tulee automaattisesti jostakin alitajunnasta, että Köyliön järven jää. Siitä muistamisesta saa sellaiset kiksit, että muu tarkkaavaisuus hieman herpaantuu…

      Toinen samanveroinen on jouluevankeliumin lukutapa

      ”Ja he löysivät lapsen ja hänen äitinsä Marian sekä Joosefin, joka makasi seimessä kapaloituna…”

Hannu Kiuru
Hannu Kiuruhttp://blogiarkisto.kotimaa.fi/blogit/vanhat/blog/?bid=121
Nimeni on Hannu Kiuru, arvoni Ruttopuiston rovasti emeritus (67 v., 113 cm, 179 kg). Kirjoitan painavaa tekstiä elämän ja kuoleman asioista pääkaupunkiseudun näkökulmasta käyttäen tajunnanvirtatekniikkaa. Blogiarkistossa meikäläinen heiluu Liberona kirkon liukkaalla kentällä: http://blogiarkisto.kotimaa.fi/blogit/vanhat/blog/?bid=121