Kirkkopakolaiset, vaiettu ja tunnistamaton joukko?
Kirkkopakolainen termi tuli käyttöön USA:ssa noin 7 -vuotta sitten kuvaamaan niitä ihmisiä, jotka ovat jättäneet seurakuntayhteyden perinteisissä seurakunnissa, koska he olivat jääneet hengellisesti aliravituiksi. He ovat jättäneet seurakunnan mutta eivät Kristusta. Sen sijaan he pyrkivät jatkamaan hengellistä elämää kotonaan tai ystäviensä kanssa virallisten seurakuntarakenteiden ulkopuolella. (PDF) Book Review: Church Refugees: Sociologists Reveal Why People Are DONE with Church but Not Their Faith (researchgate.net)
Meillä Suomessa ei toistaiseksi ole pohdittu tätä ilmiötä, koska kristittynä oleminen ilman aktiivista yhteyttä seurakuntaa on normaali, oletettu, käyttäytymismalli luterilaisen kirkon jäsenille. Mutta miten voimme sitten ymmärtää kirkkopakolais-ilmiön taustaa? On niitä, jotka jättävät seurakuntayhteyden, koska heillä ei ole mielenkiintoa hengellisiin kysymyksiin, mutta miten ymmärtää tätä kirkkopakolaisuutta, jonka taustalla onkin vahva hengellinen kaipuu?
Willow Creek-seurakunta teki tätä problematiikkaa kartoittavan Reveal-tutkimuksen vuosina 2003-2007. Siinä selvitettiin, mistä syistä ihmiset jättivät seurakunnan, sekä kartoitettiin muutoinkin tyytyväisyyttä seurakunnan toimintaan. (http://www.christiancoachingcenter.org/index.php/russ-rainey/coachingchurch2/) Tutkimus toi esiin sen, että seurakunnan ohjelma palveli hyvin uskon alkuvaiheessa olevia ihmisiä, mutta tyytymättömyys toimintaa kohtaan kasvoi ihmisillä hengellisen kypsyyden myötä. Tutkimuksen lopputuloksena oli arvio, että perinteinen pastorikeskeinen toiminta ei vastaa riittävästi hengellisesti pidemmälle edenneiden ihmisten tarpeisiin.
Uskon että osan tästä ilmiöstä selittää vallitseva pappien koulutus. Papit ovat seurakuntatyön ammattilaisia, jotka osaavat johtaa seurakuntaa, opettaa, ja erityisesti rohkaista uskon alkuvaiheessa olevia. Tiedolla koulutettuja. Mutta pelkällä tiedolla koulutetun työntekijän antamat vastaukset eivät välttämättä riitä silloin, kun häneltä kysytään teemoja, kuten mitä on Kristuksen seuraaminen, itsensä kieltäminen tai oman kutsumuksen löytäminen. Kysymyksiä, joita esittävät ihmiset, jotka tosissaan etsivät Jumalan tahtoa. Kysyjä etsii henkilöä, joka on itse kulkenut näitä polkuja Kristuksen tahtoa etsien ja itsensä kieltäen.
Oletan, että Suomessa on kymmeniä tuhansia kirkkopakolaisia, jotka eivät oikein ymmärrä omaa ulkopuolisuuden kokemustaan. Osa on jättänyt seurakuntayhteyden, ja löytänyt ehkä toimivan uskon todeksi elämisen tavan ystäviensä kanssa, mutta moni on jättänyt seurakuntayhteyden ja on turhautunut. Ajattelen, että nämä ihmiset eivät oikeastaan tarvitse muuta kuin kuulumisen kokemusta toisiin Kristuksen seuraajiin, jotta he rohkaistusivat matkaamaan eteenpäin. He kaipaavat elämää, eivät puheita tai liturgiaa. Niinkuin monet ADHD - oireyhtymästä kärsivät saavat jo osan apua, kuullessaan, mikä heitä vaivaa, niin mielestäni samoin monet kirkkopakolaisuudesta kärsivät saavat osan ratkaisua ymmärtäessään, että Kristus kutsuu vain heitä matkalle, siirtymään kirkkokeskeisyydestä Kristuskeskeisyyttä kohti.
Nämä kirkkopakolaiset voivat olla se joukko kristittyjä, joiden kautta voisi tulla uusi hengellisen muutoksen aalto Suomeen. He eivät enää kaipaa suuria tilaisuuksia, puheita, vaan he haluavat olla osa joukkoa, joka opettelee omassa elämässään toteuttamaan Jumalan tahtoa.
Tätä uutta todellisuutta, joka ehkä on syntymässä, voisi kutsua mikroseurakuntien verkostoiksi, joissa ihmiset opettelevat elämään Kristityn elämää yhdessä. Voisiko olla niin, että yhteiskunnassa, joka näyttää ulospäin maaallistuneelta, olisikin pinnan alla suuri joukko Jumalan valmistamia ihmisiä, jotka vain odottavat kutsua astua esiin?
Tällaisia arvuuttelen ja pohdin. Riippumatta siitä, olenko oikeassa, olisi mielenkiintoista kuulla mielipiteitänne siitä, että onko kirkkopakolaisuus ilmiötä olemassa Suomessa. Pakenevatko kypsät hengelliset ihmiset seurakunnista Suomessa?
17 kommenttia
Mielenkiintoinen näkökulma. Virkakysymys ainakin on saanut osan aktiivisista luterilaisista pakenemaan herätysliikkeiden, yhdistysten tai katolisen kirkon helmoihin. Erilaisten parisuhdekäsitysten kanssa taitaa käydä samoin.
Sitten on myös niitä, joille opilliset asiat eivät ole niin tärkeitä mutta jotka kokevat seurakunnan etäiseksi ja työntekijävaltaiseksi. He kaipaavat yhteisöä ja mahdollisuutta aktiiviseen toimintaan. Osa (mutta vain osa) heistä löytää mielekkään toimintaympäristön herätysliikkeestä tai muusta kristillisestä yhdistyksestä.
Hannu,
Ensimmäiset kirkkopakolaiset kohtasivat kirkon vainon ja pakenivat Jerusalemista ja näin Evankeliumi levisi kaikkialle tunnettuun maailmaan. Seuraavia aaltoja, mitä kirkon vainoamisiin tulee, alkoi esiintyä tuhatluvun vaiheteessa. Heitä edusti mm. Pietro Valdus-liikehdintä. Nk. Uudelleenkastajat oli seuraava merkittävä vainon aalto, jota toteutti paavin lisäksi mm. Lutherin kirkollistuminen ja tähän vainoamiseen liittyi jopa Calvin.
Azusa – kadun aalto sai levitä suhteellisen pienillä vainoilla. Ainoastaan italiassa paavin sanelema nk. Buffarini-Guidi lakia, jonka nimi oli ”Laki Helluntalaisten tuhoamiseksi”, alettiin totetuttamaan v. 1935. Laki poistui ”käytöstä” virallisesti v. 1957. Tämän vainon tuloksen Italiassa on suurin läntisen Euroopan helluntailiike, yli 1200 paikallista seurakuntaa.
Toistaiseksi ”kirkoistapako” on ollut toteuttamassa maailman evankeliointia.
Kysymys blogistille: minkälainen on ”kypsä hengellinen kristitty?”
Kiitos Hannu. Kiva raikas tuulahdus. Tuntui hyvältä kun sain nimen omalle kokemukselle. Jotenkin hämmästyttää tuo jatkuva puhe siitä miten vapaaehtoiset, eli me seurakuntalaiset otamme enenevässä määrin vastuullisia tehtäviä hoitaaksemme. Sitten kun niitä otamme, niin aika pian ne jotenkin vain valuvat takaisin. Joten turhauttavaahan se on ja seurauksena on se, että innostus katoaa. Tehtävän hoitamisesta tulee vapaaehtoisenkin saada jotain. Sekin voi riittää, että voi omaa luovuuttaan olla käyttämässä ja näin tuoda toimintaan jotain lisää. Innostusta tulisi osata työntekijöiden pitää yllä ja ruokkia, mutta jos itsellä ei sitä ole , niin eihän sitä voi toisille jakaa.
Pekka ja Sami,
Raamattu opettaa Jumalan Seurakunnasta, mitä Uudessa Liitossa kuvataan Kristuksen Ruumiiksi.
Jo Vanhan Liiton puolella painotetaan, ettei Jumala odota kirkollisia menoja kuten uhreja ja sen kaltaista, vaan sydämen tilaa, sydämen uskoa. Matkalla Egypti-Kaanaan maa tuontuostakin Jumalan nimelleen ottamasta kansasta tuhoutui ne, jotka tekivät sitä, mikä osoitti heidän olevan ulkopuolisia, mitä Seurakuntaan kuulumiseen tulee. Sen jälkeen hebrealasia tuhoutui ja vain ne, jotka olivat kääntyneet pahoilta teiltään ja katuivat syntejään saivat kohdata saman Armon kuin tänäänkin, eli, joka syntinsä tunnustaa ja hylkää ne, hän kohtaa Jumalan Armon.
Siis kirkko on yhteisö, laitos johon kuulumisperusteet tiedetään. Kirkkoisät ovat tehneet suurimman työn saada aikaan ”sekalainen seurakunta”, minkä tunnusmerkit on tämä maailma.
Viime vuosia ollaan alettu palauttamaan muotiin ilmaisuja, kuten uskoontulo, kääntyminen, sisäinen kääntyminen, tulo uskovaksi kristityksi 15 vuotiaana sitä ennen lapsikastettu kristitty, tullut uskoon ehtoollisella — ehkä, jne. Ollaan ikäänkuin pakotetussa tilassa erottautua hurskaimmiksi kirkon jäseniksi ja lisäksi näillä edellä mainituilla määritelmillä
Ollaan siinä ainoassa kirkossa, jossa pelastus vain on. Voidaan olla kirkossa, kuten evlut, johon kuulumalla tunnustetaan Rooman kirkko ainoaksi reitiksi taivaaseen.
En väheksy esim. evlut ja RKK:n merkitystä, jos se on sosiaalisten tarpeitten täyttäjä.
Jumalan Seurakunnan jäsenyys on Kristuksen Ruumiin jäsenyyttä, johon papillinen rankki pedofiliaan-virittäytyneenä ei voi kuulua. Tästä kertoo jo kymmenet tuhannet tuomiot kaikkialla maailmassa lapsiin sekaantumisista.
Eli esimerkiksi näissä kahdessa kirkossa ynnä idän katolisuudessa, ei ole Kristuksen Ruumiin jäsenyyttä. Korkeintaan evlut kirkon piirissä on koteloituna uskovia, jotka yrittävät jotain, esimerkiksi olla Jeesuksen todistajia, mutta kamppailevat ja kritisoivat kirkoon kuuluvia jumalattomuudessa eläviä jäseniä.
Sami oletko siirtynyt Idän Katolisuuteen vai ollut sitä aina. Kysyn, koska käytät sanontoja, jotka opitaan yleensä uskovien yhteydessä, joita protestanttiseen kirkkoon on eristäytynyt.
Amerikassa on pilvin pimein perustettu uusia ja uusia ”kirkkoja”, yhteisöjä josta sitten tehdän markkinointitutkimuksia. Tämäkin kahden miehen perustama seurakunta, joka on uskonnollisesti sitotumaton on yksi kivi kengässä. – sieltä tuleekin lähteä pois. Toivottavasti ihmiset löytävät todellisen kirkon jossa apostolin seuranto on voimassa. ”Kirkkoja” ei tarvitse itse perustaa, Jeesus on kerran perustanut, se riittää. Ei tarvitse muuta kuin liittyä seuraan.
Tämä kartoittava tutkimus, on sikäli ongelmallinen, että se sisältää monia teologisia tausta kysymyksiä. Allianssi kristillisyydessä teologia on erilaista, siellä pyörä on keksitty uudestaan, kirkon historia unohdettu ja uskon traditionaalinen jatkumo korvattu. Yleensä siitä tulee jossain vaiheessa krapula. Joten en antaisin niin merkittävää painoa näille tuloksille.
Ilmoita asiaton kommentti