Kirkkolaiva työntökytkye?

Kristuksen kirkkoa on kuvattu laivaksi, joka seilaa myrskyisellä merellä. Kun katselen oman kirkkoni tilannetta itsenäisyyspäivänä 2014 haluan ensin hieman modifioida tuota kuvaa. Avomeren sijasta ollaan saariston kapeikoissa Suomenlahdella tai Saimaalla kapealla ja mutkikkaalla väylällä. Laiva on itseasiassa työntöproomun ja työntöaluksen muodostama työntökytkye. Enemmistö meistä kristityistä on luonnollisesti siellä proomun puolella. Ja siellä työntöaluksen puolella on enempi sitä herätysliikeväkeä. Työntekijöitä on molemmissa.

Jos sijoittelua jatketaan, niin 1. perämies, arkkipiispa Kari Mäkinen, on viimeaikoina viihtynyt myös siellä proomun puolella yhdessä muutaman muun piispan kanssa. Vastaavasti komentosillalla seisovat vahdissa piispat Seppo Häkkinen, Jari Jolkkonen ja Simo Peura. Konemestarina häärää Jukka Keskitalo.

Nyt ollaan kapeikossa. Plotterin mukaan edessä oleva suomalaisen yhteiskunnan väylä on nippanappa riittävän leveä ja syvä proomulle. Tässä tilanteessa sieltä työntöaluksen puolelta on kuulunut ääniä, että ohjataan kirkkolaiva Raamatusta etsitylle suojaisammalle väylälle. Jos proomun kääntäminen sinne ei onnistu. irroitetaan kytkentä ja ohjataan pelkkä työntöalus suojaiselle väylälle. Samalla jätetään maallistunut proomu, ikäänkuin turhana taakkana, tuuliajolla. Toisaalta välillä joku siellä keulassa kuvittelee, että proomu pärjäisi paremmin ilman sitä työntöalusta.

Onneksi sekä proomun puolella olevien että komentosillalla ja konehuoneessa olevien välillä näyttää toimivan keskusteluyhteys. Eikä kukaan heistä ole irroittamassa kytkentää.

P.S. Olen yleisön pyynnöstä vaihtanut kuvauksessani arkkipiispan kapteenista 1. perämieheksi ja jättänyt kapteenin lakin orjantappurakruunun viereen. En ryhdy arvailemaan missä kapteeni tällä kertaa nukkuu… kyllä hän herää, jos myrsky käy liian kovaksi (Mt 8:23-27).

  1. Ai Heikki. Etkö ole lukenut kirja lopusta sitä mihin kaikki tähtää. Täytyyhän suomen kehityksen liittyä kokonaisuuteen. Emmehän ole mikään erillinen saareke, johon maailma ei mitenkään liity. Kunhan olet lukenut lopun, niin sinunkaan ei ole vaikea tehdä johtopäätöksiä siitä, miten asiat tulevat keittymään. Eikä siitä miten nämä tapahtumat vievät kehitystä eteenpäin.

    • Ei ole mitään syytä jäädä tuijottamaan noita pelottavia jälkiä ja jähmettyä. Pyhä Raamattu antaa kristityille selkeän ohjeen Jumalan tahdon mukaiseen elämään ja siihen, mikä on tulevaisuus ja päämäärä.

  2. Loppuhuipennuksesta on evankeliumeissa ihan tarpeeksi tietoa. Ei oteta nyt mukaan Daavid K:n, tai Leon näkemyksiä sotkemaan tätä keskustelua. En ole niihin edes perehtynyt. Minulle riittää Raamattu.
    Ihan sama lukeeko päivän lehtiä, vain Raamattua. Molemmat kertovat yhteiskuntamme tilasta täysin yhteneväisesti. Vuosikymmeniä asioita seuranneena uskon näkeväni jotakin seurausten seurauksiin. Eli jotain siitä mitä tulee tämän jälkeen.
    Asiat kehittyvä aivan selkeästi kohti loppuhuipennusta. On selvää ettei kaikki näe samoin. Onhan sekin sanottu siinä kirjassa selvin sanoin.

    • ”Ihan sama lukeeko päivän lehtiä, vain Raamattua. Molemmat kertovat yhteiskuntamme tilasta täysin yhteneväisesti.” Mitä Raamattu sanoo kuntauudistuksesta tai energiapolitiikasta?

    • Ei tuo Saarnaajan kirjan kohta sano yhtään mitään kuntauudistuksesta tai energiapolitiikasta. Tietysti, jos antaa eri ratkaisuille erilaiset arvosisällöt, niin voi tulkita viisan köyhän edustamaan omaa kantaa ja siten lukea tekstiin oman kantansa. Mutta se on puhtaasti oman (ja kaverien) mielikuvituksen tuotetta.

  3. Milelikuvitushan nosti tuon Heikin kysymyksenkin pintaan. Tulevien tapahtumien ennustamiseen (lehtien luvussa) tarvitaan tietysti myös tietoa siitä miten asiat ovat tähän asti kehittyneet. En näe mitää syytä siihen, että kehityskulku muuttuisi jotenkin radikaalisti. Ainakaan siitä mitä se on viimeiset vuosikymmenet ollu. Joten selvästi on nähtävissä sekin miten kirkkolaivalle noissa kapeikoissa käy. Hauska idea tuo työntöproomu. Siellähän on myös kaikki ne jotka ei ollenkaan tiedä miksi- ja mihin ollaan purjehtimassa. Eivätkä he edes huomaa mitään erikoista siinä, jos vähän pohjakosketusta tulee.

    • Ehkä tuo kuvaakin todellista uskoa: ”eivät ollenkaan tiedä miksi ja mihin ollaan purjehtimassa”. Kuitenkin ollaan mukana ja luotetaan, että joku komentosillalla osaa hommansa.

Kirjoittaja