Kirkko
Veljet, minä johdatan teidät tuntemaan sen evankeliumin, jonka minä teille julistin, jonka te myöskin olette ottaneet vastaan ja jossa myös pysytte ja jonka kautta te myös pelastutte, jos pidätte siitä kiinni semmoisena, kuin minä sen teille julistin, ellette turhaan ole uskoneet. Sillä minä annoin teille ennen kaikkea tiedoksi sen, minkä itse olin saanut: että Kristus on kuollut meidän syntiemme tähden, kirjoitusten mukaan, ja että hänet haudattiin ja että hän nousi kuolleista kolmantena päivänä, kirjoitusten mukaan, ja että hän näyttäytyi Keefaalle, sitten niille kahdelletoista. (1. Kor. 15:1-5 FB38)
He pysyivät alati apostolien opissa ja osallisuudessa, ja leivän murtamisessa ja rukouksissa. (Apt. 2:42 FB38)
Mitkä kristinuskon fundamentit sinulle ovat tärkeitä ja mitkä eivät ole?
Mitä on tosi kirkon tosi oppi?
Kaikki julkaistut blogini:
. . . . .
Seuraavat blogit:
Taistelu (25.5.2017)
53 kommenttia
Kirkko tunnetaan ennenkaikkea siitä, että se pysyy Jeesuksen sanoissa ja Apostolisessa tunnustuksessa, ja pitäytyy Hänen sanassaan, josta meillä on ilmoitus Raamatussa.
Jumalan Luoma maailma, Jeesuksen Lähettäminen maailmaan, Hänen kuolema ja ylösnousemus, Pyhän Hengen Lähettäminen ja Kirkon toiminta Sanan ja sakramenttien jakajana ovat Kirkon selkeitä merkkejä ja on tosin muutakin, joka ilmenee uskon kautta tulevana Rakkautena ja palveluna, joka ei ole inhimillisen järjen päätösten tulosta, vaan yliluonnollisen ihmeen aikaan saamaa, joka myös peittää synnin paljouden, eikä tunne ihmistä lihan mukaan vaan hengen. Kirkko pysyy yhteisessä rukouksessa ja tunnustuksessa joka on aina ja kaikialla sama. Jumalan Henki ei ole koskaan ristiriidassa Sanan kanssa, näin ollen Kirkko on yksimielinen Kristuksessa.
Kirkko taas ei ole sellainen, joka ei luota Sanaan, vaan ilmentää kaikessa toiminnassa ihmisen omaa suoritusta, joka ilmenee ihmiskeskeisyytenä, eli epäjumalan palvontana. Kirkko ei myöskään ole sellainen yhteisö, jossa Jeesuksen täytetty työ ehdollistetaan ihmisen omiin ratkaisuihin ja tekoihin Jumalalle kelvollisen mielen aikaan saamiseksi.
Kirkko jolla on ristiriitoja Sana inspiraation ja Pyhän Hengen kanssa, ei ole Kristillinen Kirkko vaan yleensä ihmisten luoma uskonnollinen järjestelmä, jollaisia maailma on täynnä ja ne tunnistaa helposti siitä, että niissä keskeistä on ihmisen oma toiminta Jumalan vihan lepyttämiseksi. Ne tunnetaan myös siitä, että ne eivät tunne Armoa, vaan pystyttävät ihmisen omaa vanhurskautta ja kelvollisuutta, he ovat valkeiksi kalkittujen hautojen kaltaisia, kauniita ja kunnollisia katsoa , mutta sisällä ei ole elämää ja iloa, vaan kuolemaa ja kuolleita töitä.
Kristillinen Kirkko tunnetaan myös siitä, että Jumalan viha on sovitettu Kristuksen kertakaikkisella Uhrilla, jonka todistajana Jumala itse astui alas ja sovitti maailman synnin oman Poikansa kautta, jonka todistajaksi Pyhä Henki tuli maailmaan.
Joka kieltää Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen on antikristus ja monta on jotka korottavat ihmisen Jumalan paikalle, kieltäen Luojan ja Jeesuksen persoonan, joka Elää ja on Jumalassa ja Kirkossa, joka on Kristuksen seurakunta.
Kiitos korjauksista Martti. Tuo ykseyden ihanne on paljon vaadittu, jos yritämme sovittaa omat mielipiteemme Raamatun sanan rinnalle ja Iuoda niistä sanan ohi meneviä käytänteitä. Ykseys ei tahdo onnistua, kuin silloin, kun kaikki asettuvat Sanan alle yksimielisesti. Perus ajatus tulisikin aina olla, että olemme kaikki väärässä ja Jumala oikeassa. Tämä on lyhyellä tähtäimellä vaikea oppia, mutta pitkässä juoksussa osoittautunut ainoaksi Kallio pohjaksi. ( vrt. Kristillisen kirkon historia)
Ihminen on helposti synergiaan taipuvainen ja ottaa siksi helposti ohjat, jolloin tie alkaa monesti mutkistumaan, onneksi Jumalalla on keinot palauttaa ihminen takaisin oikealle paikalle. Seurakunta on tosiaan monimielisten ihmisten lauma, mutta kaikilla pitäisi olla kirkkaana mielessään, että Kristus tuli palvelemaan, eikä niinkään johtamaan, jollei ajatella, että johtaminen on toisten palvelemista… Jota se mielestäni syvimmillään on.
Kirkolla on vain yksi Johtaja, Kristus ja seurakunta on Kristuksen tuoksu. Niinkuin kukka tuoksuu maailman yllä, niin on myöskin seurakunta, mutta seurakunta ei ole itse kukka.
Ismo, erinomainen kommentti. Oikea oppi on laki ja evankeliumi. On hienoa kun meillä on pyhä Raamattu, jossa on kaikki mitä pyhään elämään tarvitaan. Kristuksen kirkko on Kristuksen, eikä siihen tarvita ketään sijaista maanpäällä. Tänäpänä jotkut piispat ja kirkolliskokoukset yrittävät ottaa Kristukselta valtaa pois, mutta tällainen maailmallinen kapina päättyy aikanaan.
Martti Pentti kiitos hyvästä näkökulmasta. Ainoastaan Kristus on todellinen ystävä, joka on antanut henkensä meidän puolesta. Meidän ystävyyden osoitukset taitaa olla aika heikkoa. Mistä tunnistat kristityn, joka on Kristuksen ystävä ja mistä Kristuksen vihamiehen?
Meidän on aina hyvä muistaa, että Paavali oli Kristuksen vihollinen, mutta kuinkas kävikään? On hyvä jos voimme osoittaa rakkautta kaikkia kohtaan, sillä Jumalan Rakkaus on avoin kutsu kaikille ihmisille. On harmi, että monet kulkevat ristin vihollisena maailmassa ja taistelevat Herraa vastaan, mutta kuten sanottua, entinen ateisti voi olla huomisen evankelista. Tutkimattomat ovat Herran tiet.
Viekäämme Kristuksen Evankeliumia kaikkialle iloisin mielin, Herraan turvaten, sillä yksin Jumalan on Tuomio.
Eikös se Paavali kirjoittanut jotain vaaroista valheveljien keskellä? Semmoisten kanssa yhteistyö voi olla jopa vaarallista.
Lain ja Armon erottaminen on mahdotonta Hengestä osattomalle, siis niille, jotka eivät ole (vielä) vapaat lain kirouksesta. Kristityt ovat Kristuksessa vapaat ja tätä vapautta eivät voi sietää ne tahot, jotka harjoittava itsevalittua Jumalan palvontaa ja näitä on paljon maailmassa ja myös kirkon sisällä. He ovat kyllä kaikessa lihan työssä esimerkillisiä ja tuohuavat Jeesuksen nimissä kaikkea, mutta oma kunnia ja oman vanhurskauden rakentaminen on heidän vaivansa hedelmä.
Kuitenkin on niin, että kaikkia tarvitaan maailmassa, Jumala on sen niin säätänyt, että Hänen kunniansa nousee kaikessa esiin, vaikka me miten päin asioita käännämme, niin meille ei ole annettu lupaa tuomita ketään, vaikka voimmekin seisoa ja vastustaa panettelijoitaja ja syyttäjiä sen perustuksen pohjalla, jonka Jumala on asettanut meidän Kallioksi ja turvaksi, sillä sanotaanhan meille myös:
”Kaiken on Herra tehnyt määrätarkoitukseen, niinpä jumalattomankin onnettomuuden päivän varalle” Saarn.16:4
Jos se siis näin on, niin miksi huolehdimme turhia? Jumala kuitenkin tuomitsee vanhurskaasti ja antaa kaikille leivän ajallaan. Kristittyinä meidän tehtävä on pitää esillä Jumalan Evankeliumia jokaiselle Pelastukseksi, myös niille, jotka häntä vastustavat. Kaikki me voimme totuuden puolesta, mutta mitään, emme voi sitä vastaan. Jumala tekee mitä tahtoo ja me olemme sen todistajat.
Kiitos, kaikille kommentoijille ja lukijoille.
Mitä on tosi kirkon tosi oppi?
Laki ja evankeliumi.
Minä luen piispa Svebiliuksen katekismusta, joka on Lutherin Vähäkatekismuksen selitys kysymyksin ja vastauksin. Tämä katekismus on erinomainen.
Ilmoita asiaton kommentti