Kirkko ja oikeuistuin ovat hakoteillä

Kristillisyyteen liittyy asioita, joita ei tule muuttaa äänestämällä eikä oikeusistuimissa. Näihin kuuluu opin sisältö mm syntikäsitteen osalta.

Päivi Räsänen on tuonut esille oman ja uskontonsa näkemyksen joistain  ihmisen synneistä. Niistä on arkaluontoisin joillekin seksuaalisten perversioiden mainitseminen. Ihmuset eivät nykyään kestä, jos heidän tekonsa tuomitaan.

Valtakunnansyyttäjän toimesta Räsänen vastustaa ihmisten identiteetin mukaista käytöstä. Uskontomme tekee niin. Ihmisten identititeetti-ideologia on poliittinen ohjelma eikä perustu muuhun kuin arvotappion levittämiseen yhteiskunnassa.

Meillä on paljon asioita yhteiskunnassa, joita ei hyvällä katsota, vaikka kaikki eivät rajoituksista tai sanomisista pidä. Tämä identiteettihöpötys on poikkeus säännöstä. Sen suojassa pitäisi sallia kaikki eikä se riitä vaan kaikkien pitäisi myös hyväksyä kaiken normalisointi.

Oikeus on nyt iskenyt näppinsä arvopolitiikkaan ja häviää tämän pelin. Millään valtakunnan oikeudella ei ole edes mahdollisuutta määrätä mitä mieltä olemme tällaisista asioista tai mitä niistä sanomme.

Kyse on erilaisista arvoista ja näkemyksistä, jotka ovat henkilökohtaisia valintoja vapaassa maassa.

Mitä tulee Suomen lakeihin ja henkilön vakaumukseen niin laki voi jäädä toiseksi, kun asia on henkilön vakaumusta vastaan. Näin on aina ollut ja se on hyvä.

  1. Seppo, olet aivan oikeassa siinä, että Gen6:4 puhutaan hebreassa Jumalien pojista. Jumala on kuitenkin yksi ja kolme, kuten (1Gen1:1-3) todistaa. Kun toteat, että artikkeli ”Haa” tekee sanasta elohim aidon monikon. Sen parempi. Jumalat lähettivät minut kulkemaan, kuten Aabraham toteaa. Sinulta kuitenkin unohtuu yksi asia liittyen noihin jumaliin. (Joh10:34-35) Jeesus sanoo juutalaisille: ”Eikö teidän laissanne ole kirjoitettuna: ’Minä sanoin: te olette jumalia’? Tässä kohdassa on viite Ps82, missä ”Jumala tuomaroi jumalien kokouksessa.

    Tuohon Psalmiin viitaten Jeesus siis totesi juutalaisille, jotka aikoivat kivittää hänet jumalanpilkan takia (j.30): ”Eikö teidän laissanne ole kirjoitettuna: ’Minä sanoin: te olette jumalia’? Jos hän sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan sana tuli — ja Raamattu ei voi raueta tyhjiin — .” (Ps82) viittaa siis niihin, joille oli tullut Jumalan sana, jotka olivat Jumalan edustajia / jumalia. Keille Jumalan sana oli tullut? Aivan varmasti Aadamille ja sitä kautta noille kantaisille, jotka olivat Jumalien poikia, kuten myös heidän pojilleen, jotka Jumalaan uskoivat mutta nyt himossa käänsivät katseensa Kainin tyttäriin ja luopuivat Jumalasta. Sana nefilim tarkoittaa myös lankeamista ja juuri näin Jumalien pojille kävi. Huomaat siis, että Raamatun alkuteksti kelpaa minulle, eikä se ole myöskään opillisesti kiusallinen. Ehdotan laskeutumista avaruudesta maanpinnalle.

    • Genesis 6:4 sisältää monia muitakin ilmaisuja kuin ha elohjim, joiden perusteella jakeen oikea tarkoitus selviää. Kuten sanat gibborim ja olma. Gibborim tarkoittaa samoja olentoja kuin nephilimit, jotka Heenokinkin kirjankin mukaan olivat laskeutuneet alas taivaalta ja sitten nousseet sinne taivaalle eli olmahan takaisin. Gabar-verbihän merkitsee myös ’nousta ylös’. Olma merkisee siis avaruus, universum. Eli kyllä tämä jae pitää minut Kosti tiivisti avaruudessa.
      Kun Jeesus viittaa elohimeihin myös tavallisina ihmisinä, joille Jumalan sana oli tullut, hän samalla tarkoitti olevansa itsekin tavallinen ihminen.
      No avaruuden elohimit olivat siinä mielessä lihallisia että kykenivät rakastelemaan ihmislasten kanssa. (Kts. https://www.simonandschuster.com/authors/Zecharia-Sitchin/410049817)

    • Blogi: Kirkko ja oikeusistuin ovat hakoteillä.

      Seppo meni avaruuteen asti. Elon Musk ”komppaa”, Esko Valtaoja vanavedessä?

  2. Kopioin tämän muutama päivä laittamani vastaukseni tähän, kun se jäi vastausjonossa jostain syystä ihan ensimmäiseksi eikä siihen kohtaan mihin piti.

    Martti Pentti, oletko sinä antinomisti? Sen perusteella mitä olet tänne kirjoittanut, päädyn tuohon.

    Paavali sanoi olevansa Kristuksen palvelija eli orja, ja että hän ei ole ilman Jumalan lakia, vaan että hän on Kristuksen laissa. 1. Kor. 9:19-23

    Kristityn vapaus on hengen vapautta, ei lihan vapautta. Gal. 5:13 ”Te olette näet kutsutut vapauteen veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa”.

    ”Jotteivät kristity siis käyttäisi vapauttaan väärin, niin kuin sanoin, apostoli alistaa heidän vanhan, itsekkään luontonsa keskinäisen rakkauden lain orjuuteen. Pitäkööt kristityt mielessään, että ovat Kristuksen tähden omassatunnossaan Jumalan edessä vapaita lain kirouksesta, synnistä ja kuolemasta, mutta ruumiillaan he palvelevat kuin orjat. Toisen kuuluu palvella rakkaudessa toista tämän Paavalin käskyn mukaisesti. Pyrkiköön itse kukin omassa kutsumuksessaan huolellisesti täyttämään velvollisuutensa ja olemaan avuksi lähimmäiselleen, missä asiassa ikinä kykenee. Sitä Paavali vaatii meiltä sanoessaan: ”Rakastakaa ja palvelkaa toisianne”. Tämä käsky ei salli pyhien päästää turmeltunutta luontoaan vapaaksi, vaan se alistaa pyhät ”orjuuteen”. Martti Luther, Galatalaiskirjeen selitys.

Juuso Hämäläinen
Juuso Hämäläinen
Olen viisi vuotta työeläkkeellä ollut helsinkiläinen ja moninkertainen maahanmuuttaja. Olen palvellut useissa pienissä ja suurissa ict -alan yrityksissä, toiminut kymmenissä maissa sekä yrittäjänä.