Kirja-arvio: T.L. Osborn: Sinä olet Jumalan paras

Jo edesmenneet Tommy Lee ”T.L.” Osborn ja hänen vaimonsa Daisy saarnasivat elämänsä aikana tuhansille ja taas tuhansille ihmisille ympäri maailman. Osbornin hengellisillä teoksillaan tavoittama yleisö on tietysti vielä tätäkin suurempi joukko. Saarnojensa perusfilosofiaa Osborn kuvailee seuraavasti ”Daisy ja minä kerromme ihmisille, että Jumala arvostaa heitä ja että Hän ei ole vihainen heille. Hinta, jonka Hän on maksanut heistä, on todiste heidän arvostaan.”

Kirjassaan ”Sinä olet Jumalan Paras” Osborn toteaa:

”Tämä kirja perustuu Raamatun ilosanomaan. Jumalan suunnitelma sinua varten on hyvä. Hän ei ole vihainen sinulle. Hän rakastaa sinua sellaisena kuin olet, ja on jo maksanut kaikista virheistä, joita olet koskaan tehnyt. Sen Hän haluaa sinun tietävän.”

Osbornin tekstissä huokuu positiivinen pohjavire. Hän ei usko, että mitään hyvää saavutetaan etsimällä vikoja tai vähättelemällä. ”Jokainen ihminen ansaitsee kunnioituksen Jumalan luomana. Jokainen ihminen ansaitsee korkeimman kunnioitukseni ja vilpittömän kunnioitukseni sellaisena, jonka puolesta Jeesus Kristus antoi henkensä.”

Epätäydellisten perhe- tai elämänkokemusten takia monet kristityt saattavat tulla Jumalan luo alitajuisilla negatiivisilla oletuksilla Jumalasta Isänä. Olin yksi heistä, ja kun löysin T.L. Osbornin kirjat, tartuin niihin molemmin käsin. Erityisesti Sinä olet Jumalan paras -teoksen kaivan kirjahyllystä esille, kun tarvitsen muistutusta, että Jumala on puolellani, ei minua vastaan, ja Hän todisti sen lähettäessään Jeesuksen luokseni.

Välillä kerronta poukkoilee ja on hajanaista. Osborn kertoo varsinaisen asian välissä tarinoita muun muassa kasvatusmetodeistaan, lapselle säästämisestä ja kulttuurisista kohtaamisistaan lukuisilla reissuillaan Aasiassa. Toisaalta jotkut omakohtaiset kokemukset tuovat teokseen syvyyttä ja ovat lukukokemuksen herättävintä antia. T.L. kirjoittaa kerrasta, kun hän joutui vaikeuksiin Jumalan kanssa. Hän vaelsi Thaimaassa, joka tunnettiin tuolloin vaikeana evankeliumin saarnaamispaikkana. Tämän tietäen T.L. päätti opettaa ihmisiä ensin selittämällä evankeliumia. Ensimmäisenä päivänä hän oli järkyttynyt siitä, että ihmiset nauroivat hänelle ja hylkäsivät viestin kokonaan. Hän päätti kokouksen niin pian kuin pystyi ja palasi suoraan majoituspaikkaansa polvistuakseen Jumalan edessä.

Pian Osborn tajusi, että Jumala halusi hänen saarnaavan evankeliumia, ei selittävän sitä. Hän näki virheensä ja palasi saarnaamaan. Tulokset seurasivat perästä. Ilmeisesti joka tapauksessa tuolloin (1960-luvulla) paikalliset eivät halunneet muiden näkevän heidän muuttuvan tunteellisiksi. Kerran, kun T.L. palasi saarnaamaan, hänen paikallinen tulkkinsa juoksi pois lavalta, koska hän ei voinut estää kyyneleitä valumasta hänen kasvoillaan. T.L. Osborn joutui lopettamaan saarnaamisen ja lähtemään etsimään häntä. Hän löysi hänet piiloutuneena terassin alle.

Lopulta T.L. onnistui suostuttelemaan tulkin palaamaan työnsä äärelle. Tuo tapaus opetti minulle jotain. Jumala odottaa meidän panevan saarnaamme jonkin tunteen. Evankeliumi on jännittävin sanoma maailmassa. Kuivat väitöskirjat eivät tee sille oikeutta. Daisy Osborn kirjoitti kirjoja pääasiassa naisille. Hän nosti esiin naisia, jotka tulivat kulttuureista, joissa heitä aliarvostettiin. T.L. itse kirjoitti kirjan nimeltä If I Were a Woman (Jos minä olisin nainen).

Yhteensä T.L. ja Daisy Osborn ehtivät kirjoittaa kymmenittäin kirjoja – ne ovat kaikki mahtavia raamatuntutkimusresursseja, joilla luodaan ajattelutapaa Jumalan positiivisista aikomuksista meille henkilökohtaisesti ja opitaan uskoa elämää varten, jonka voimme elää Hänessä. LaDonna Osborn, pariskunnan tytär, jatkaa vanhempiensa työn levittämistä ihmisille ympäri maailman.

Arvosana 4/5. Kuten Kristillinen kirjakauppa asian hyvin ilmaisee, ”kirja soveltuu ihmisille, jotka etsivät Jumalaa”. Kaiken kaikkiaan opettava mutta osin myös viihdyttävä lukukokemus.

Kirjoittaja