Kirkkohallitus kieltää uskonpuhdistuksen

Kirkkohallitus on kieltänyt käyttämästä termiä uskonpuhdistus, kun luterilainen kirkko juhlii 500-vuotista taivaltaan ensi vuonna. Asiasta kertoo Turun Sanomat.
Lehden mukaan juhlavuodesta käytetään sen sijaan nimitystä reformaation merkkivuosi.

Jo on suomettuminen huipussaan! Voivatko he sen kieltää ja millä oikeudella.?
Kiellämmekö me näin oman 500-vuotisen historian. . Ja juhliiko Saksankin evankelinen kirkko hajottamista!

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Kirkkohistorioitsijat (ja varmaan systemaatikotkin) ovat käyttäneet sanaa reformaatio jo nelisenkymmentä vuotta. Syynä on lähinnä se, että arvoväritteisistä termeistä on muutenkin luovuttu historian ilmiöistä puhuttaessa. Muita esimerkkejä ovat kansallinen herääminen ja vapaussota. Ennen puhuttiin myös puhdasoppisuuden ajasta (1600-luku), mutta se on korvattu ortodoksialla, joka menee sekaisin idän kirkkokunnan kanssa. Sen sijaan valistus on aika lujassa istuva termi niin suomesssa kuin muissakin kielissä.

    • Kyllä Kirkkohallituksen joutaa lopettaa. Kirkko vaaleissa se teki avoimesti Jani Toivolan eduskuntavaalityötä. Kun kysyin, kuinka paljon arkkipiispan Afrikan turismi maksoi kirkolle, se vastasi vasta oikeuskanslerin määräyksestä. Niin tuo turismi maksoi yli 7000 euroa. Kaikkialla muualla säästetään mutta ei kirkossa.

  2. Itse ajattelen, että uudistus on kirkkopoliittisesti lievempi ilmaisu kuin puhdistus, sillä puhdistuksessa heitetään kokonaan pois jotain, uudistuksessa korjataan vanhaa.

    Luther nimenomaan erottautui katolisenkirkon Armo käsityksestä, omaan uskon kriisin seurauksesta. Hän löysi rauhan sielulleen, nimenomaan Paavalin armo käsitteestä, joka poikkesi ja poikkeaa edelleen katollisen kirkon armokäsitteestä, jossa ihmisen täytyy valmistaa itsensä armoon. Raamattu tuo esiin toisen käsityksen, jonka Luther tutkivana tohtorina löysi. Nimittäin sen, että Jumala YKSIN vaikuttaa kaiken ihmisessä Sanansa kautta.

    Paavalin armo käsitys ei ole ihmismielen mukainen ja tämä oli se löytö, joka johti opin ”puhdistukseen” . Luther ymmärsi, että ihmisen vapaus on vapaa vain synnin suuntaan, eikä ihmisellä ole synnin tähden kykyä kuin vastustaa Jumalan suvereenia tahtoa.

    Luonnollisesti ihminen pitää naurettavana väitettä, etteikö ihminen kykenisi omalla tahdollaan ojentamaan Jumalalle kätensä niin, että Jumala voisi ihmisen armahtaa. Sidotturatkaisuvalta on edelleen ajankohtainen kirja, jossa Luther vääntää rautalangasta mullistavaa löytöänsä. Moni ohittaa tuon teoksen olankohautuksella, vaikka Luther itse sanoi sitä
    pääteoksekseen.

    Kyse ei siis ole uudistuksesta, vaan puhdistuksesta, mikäli ei haluta palata Rooman kirkon ihmiskeskeiseen vanhurskautus opetukseen.

    Meillä on pulma ratkaistavana. Joko Luther löysi jotain mullistavaa, tai muuten Lutherilaisen kirkon voi palauttaa huoletta katolisen tai ortodoksisen kirkon huomaan.
    Kuka nykyisin lopulta ymmärtää mikä ero on sillä, että Jumala vaikuttaa kaiken ihmisessä; ja sillä, että Jumala YKSIN vaikuttaa kaiken ihmisessä?

    Tuo yksi sana muutti Lutherin elämässä kaiken ja tuo löytö murensi lopulta ihmiskeskeisen kirkon valtarakenteet. Luther todella puhdisti sen aikaisen kirkonopin YKSIN Sanan kautta.

    Jokaisen tulisi sydämessään ymmärtää mistä Paavali puhui niin, että Luther pani henkensä likoon ja käänsi uuden testamentin kansan kielelle, että ihmiset saisivat vapaasti löytää saman Vapauden Kristuksessa ja saman sielunrauha minkä Luther oli Raamattua tutkiessaan itse löytänyt.

    Kunpa kaikki löytäisivät Kristuksen sydämeensä. Se oli Lutherin syvin toive ja rukous.

  3. Ismo Malinen, ylistät Lutheria ja hänen löytöjään, seuraat siis häntä ja otat kaiken mitä hän opettaa, mutta eipä juuri kuule sitä mitä Jeesus Sanoo, esim että Hän tekee ihmisen vapaaksi synnin orjuudesta, siis todella vapaaksi. Kun ihminen vapautuu synnin orjuudesta ja JEESUS parantaa paatuneen sydämen ja näin uudestisyntynyt alkaa kuulla Jeesuksen äänen, niin nyt ei sitten enää otakkaan opetusta kaikilta eli kyllä Pyhä Henki kirkastaa kuka opettaa Jeesuksen Sanojen mukaan ja kuka ei, siis Pyhä Henki kyllä näyttää kenen hedelmä on honoa ja siis väärä profeetta ja opettaja kuten Luther ja kump.

  4. Ari, kaikki mikä ei ole uskosta on syntiä. Sen minkä elän, elän Jumalan Pojan uskossa. Jos elän Kristuksessa, olen siis synnitön, koska Kristuksessa ei ole syntiä, vaan Hänet tehtiin synniksi minun tähteni ja Hänet luettiin pahantekijöiden joukkoon.
    Mutta jos sanon, etten ole syntiä tehnyt niin valehtelen, eikä totuus ole minussa.
    Raamattu erottaa selkeästi, synnin joka on kuolemaksi ja synnin joka ei ole. Minut on Vapautettu kuoleman synnistä Kristuksen Veren kautta, mutta lihalla palvelen tekojen lakia loppuun asti, koska olen ihminen. Kuka voi siis pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?

    Kiitos Jumalan, joka on armahtanut, minut jo ennenkuin olin edes syntnyt, sillä Jeesus Kristus on jo sovittanut koko maailman synnin.

    Minut Hän on myös pelastanut ja edelleen pelastaa, ja tulee pelastamaan, sillä mitään muuta pelastusta ei ole ihmiselle annettu kuin YKSIN Jeesus Kristus.
    Uhri on annettu minun ulkopuolella, kerran Golgatalla, mutta se vaikuttaa minussa nyt uskon kautta sisäisesti Jumalasta tullutta rakkautta ja laupeutta ja kaikkinaista pyhitystä, lopulta vieden minut kerran kotiin Isäni luokse.

    Luther oli ihminen, kuten me kaikki, mutta myös Jeesus oli tosi ihminen, muuten Hän ei voisi meitä auttaa, sillä Hän tiesi ja tunsi mitä ihmisessä on.
    Luther kehotti ihmisiä lukemaan Raamattua, niin teen minäkin, mutta totuus tulee maailman tietoon jokaisen ihmisen kautta, joka tunnustaa Jeesuksen Kristuksen Herraksi, sillä hänen on tunnustava samalla myös ihmisen synti.

    Jeesus sanoi: ”Te tutkitte kirjoituksia ja yritätte niistä löytää iankaikkisen elämän, mutta ne juuri todistavat minusta”

  5. Ismo Malinen, kun lähtökohtana on etsiä omassa viisaudessa ja ymmärryksessä pelastusta nin silloin se on mahdotonta, Sanoohan Jeesus selkeästi seuraavaa:

    Matt. 11:25
    Siihen aikaan Jeesus johtui puhumaan sanoen: ”Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille.

    Kenelle Jumala antaa armon, nöyrille, siis niille jotka nöyrtyvät ottamaan Jumalan valtakunnan lapsen kaltaisesti, huomaa ”lapsenkaltaisesti” siis ei tarkoita lapsia vaan aikuisia jotka ottavat lapsenkaltaisesti. Mitä sitten tämä tarkoittaa, lapsi ei tukeudu omaan viisauteensa ja ymmärrykseensä.

    Kuinka moni ”näkee” uskontojen kauheudet, esim isisin ja talebanien, entä kun kyse omasta uskon lahkosta esim luterilaisuudesta niin ei ”nähdä” että myös luterilaiset ovat toimineen isisin ja talebanien kaltaisesti eli pakottaneet ”omaan uskoon” kokonaisia kansoja tästä esimerkkinä on tämä ”uskonpuhdistus” jonka seurauksena pakkokäännytettiin katolilaisia luterilaisuuteen kukin ruhtinas tai hallitsija oman alueensa ja vieläpä sodittiin ”väärä uskoisia” katolilaisia vastaan.

    • Lapsenkaltainen suhtautuminen Jumalaan on sen myöntämistä, että ei tule toimeen ilman Hänen hyvyyttään. Lapsihan on riippuvainen vanhempien huolenpidosta. Lapset eivät eivät taida olla merkittävästi viattomampia tai typerämpiä kuin aikuiset. Viisaus ja ymmärtäväisyys ei toki ole Jumalan tahdon vastaista, ellei se saa ihmistä kuvittelemaan itseään Jumalasta riippumattomaksi.

    • Martti Pentti :”Lapset eivät eivät taida olla merkittävästi viattomampia tai typerämpiä kuin aikuiset.”

      Lapset eivät ole typerämpiä kuin aikuiset, vaan he ovat ikäkausiensa kasvuprosessien mukaisesti aidosti ”sellaisia kuin ovat”: tahtoaan, tunteitaan ja lopulta käsitteellistä ajatteluaan ympäristönsä ”maailma minussa – minä maailmassa” antaman esikuvan mukaisesti kasvaessaan testailevia ja omaksuvia. He ovat kirjaimellisesti ”taimia”, jotka ”ovat sun tarhassas ja varten taivasta luotu.”

      Typeriä ovat aikuiset, jotka luopuvat aikuiselle ihmiselle lajityypillisestä inhimilllisyydestä unohtaen mm. sen, että lapsen oikeudet ovat aikuisen velvollisuuksia ja nostavat arvomaailmansa ykköseksi mammonan, viihteen ja kulutuksen ja antavat ripustaa itsensä esimerkiksi finanssimaailman johdannaisilla aikaansaatuun globaaliin ”löysään hirteen”, johon jokaisen pitäisi nyt ripustautua, että reaalitaloudesta irrotettu maapallon tuotantokyvyn monikymmenkertaisesti ylittävä ”arvopaperisaaste” ei aiheuttaisi taloudellisia menetyksiä, vaan kenties toisi ainakin ”korppikotkarahastojen” portfoliosijoituksiin jopa ”lisää liksaa”.

    • Subjektiivinen lisäys ed. kommenttiin: EU-maista ankarimpia Kreikan arvostelijoita ja Kreikan velkojen maksun vaatijoita ovat olleet Saksa ja Ranska, jotka kymmenen viimeisen vuoden aikana ovat olleet EU-maista Kreikalle eniten aseita myyneitä valtioita. Entä jos nämä maat ja USA, joka kuitenkin on myynyt Kreikalle eniten aseita, antaisivat Kreikalle velkansa anteeksi kun ei heidänkään globaali aseteollisuutensa ”saavutuksineen” lisää millään tavalla maapallon hyvinvointia tai ”ilmaston suojelua” sen paremmin kuin Venäjänkään, joka perinteisesti kykyjensä mukaisesti ”hämmentää globaalia” valtasoppaa omalla vallanhalullaan ja syyttää virheistään kaikkia muita kuin itseään.

  6. Lapsi ei epäile isää eikä kyseenalaista Jumalan olemusta, vaan uskoo.

    Ari, olen ennenkin sanonut ja jälleen sanon: Lue historiaa, sillä oikaiset ja yleistät aika ylimalkaisesti sodat uskonpuhdistuksen piikkiin, vaikka kyse oli huomattavasti laajemmasta yhteiskunnallisesta käymistilasta. Talonpoikaiskapina, otti Lutherin sanomiset omiksi lyömäaseiksi ja kävi omaa vapaus sotaansa samaan aikaan.

    En minä ole ensisijaisesti Lutherilainen, vaan Kristitty. Sen minkä olen saanut, kysymättä ihmisiltä, sen ovat saaneet myös monet muut, joita olen elämäni varrella tavannut, Luther kuuluu niihin, jonka kirjoitukset ovat lähellä sitä, mitä olen itse myös saanut.

    Oliko Luther oikeassa, vai väärässä? En minä tiedä, tiedän vain sen, että olen saanut kyynelsilmissä lohdutusta, luettuani, Raamattua ja samaa lohdutusta olen saanut, luettuani Lutherin kirjoituksia.
    Saman Kristuksen olen löytänyt myös monesta muustakin paikasta. Mutta monesta paikasta olen myös löytänyt fariseuksen opin, joka on hyvin yleinen uskonnollisissa ympyröissä, ja sitä löytyy muissakin kuin Kristillisissä lahkoissa.

    Historiaa kannattaa tutkia, se antaa syvyyttä ja avartaa näkemyksiä.

Kirjoittaja

Väisänen Seppo
Väisänen Seppo
Olen historian maisteri ja eläköitynyt YLE:n toimittaja. Kirjoittelen yhteiskunnasta, historiasta, kirkosta ja uskonnosta syrjäisen ja sivuun pannun asemasta. Kannatan kansankirkkoa, kirkollisesti olen vapaamielinen traditionalisti, joka määrittyy blogiensa kautta. Tutkimuksellisia kohteitani ovat virret ja Luther sekä tietenkin vuosi 1917.