Kieltäydyn pitämästä lähimmäiseni avioliittoa ei-avioliittona
Piispainkokouksen selvityksessä 2010 muistutetaan niistä periaatteista, jotka kuuluvat kunnioittavaan kohtaamiseen. Selvityksen mukaan ”kirkko on valmis kohtaamaan jokaisen ihmisen ja tukemaan häntä erilaisista elämänvalinnoista riippumatta, vaikka kirkko opetuksessaan pitää kiinni ihanteestaan, jonka mukaan avioliitto on Raamatun ja kirkon tunnustuksen mukaan ainoastaan miehen ja naisen välinen.” (Parisuhdelain seuraukset kirkossa, s. 129).
Minua vaaditaan siis määrittelemään 1.3.2017 alkaen joidenkin lähimmäiseni laillisesti soplmittu avioliitto ei-avioliitoksi.
Kieltäydyn luopumasta luterilaisuuden periaatteesta, että avioliitto on maallinen järjestys, jonka ehdoista säätää valtiovalta CA 16, CA 28, VK liite: Avioliittoon vihkiminen. Jos kirkon tunnustusta tässä asiassa muutetaan, joudun luonnollisesti harkitsemaan syntynyttä tilannetta. On tärkeä huomata, että Tunnustuskirjojen kohdat, joissa puhutaan miehen ja naisen välisestä avioliitosta, liittyvä kontekstiin, jossa puolustetaan avioliittoa selibaattivaatimuksia vastaan. Sen sijaan avioliiton määrittäminen maalliseksi järjestykseksi liittyy nimenomaan yhteyksiin, joissa halutaan rajata avioliittoasiat pois kirkollisesta vallankäytöstä.
Kohta puoli vuosituhatta luterilainen kirkko on vihkinyt ne, jotka valtio on pyytänyt vihkimään. Avioliittokäsitys on ollut yhtenevä valtion kanssa. Kun valtion laki ja käytännöt ovat muuttuneet, myös kirkko on seurannut ilman eri päätöstä. Kieltäydyn hyväksymästä sitä, että tämä vuosisatainen käytäntö hylätään ilman perusteellista valmistelua ja laintasoista päätöstä, pelkällä toteamisella.
Kieltäydyn rikkomasta valtion virkamiehen valaani, jossa olen sitoutunut yhteiskunnan laillisiin järjestyksiin, joihin Suomen lain mukainen avioliitto kuuluu.
Avioliittoon vihkimisen ja avioliiton siunaamisen kaavojen opastustekstejä ei ole hyväksytty sitä varten, että niillä määriteltäisiin sitä, mikä kuka voidaan vihkiä avioliittoon. Sen sijaan KJ:ssä on säädetty kirkollisen avioliittoon vihkimisen ehdot: kirkon jäsenyys ja rippikoulun käyminen. Avioliiton siunaamisen ehdot ovat vielä yksiselitteisemmät: "Avioliitto, joka on solmittu muussa kuin evankelis-luterilaisen kirkon käyttämässä järjestyksessä, voidaan pyydettäessä siunata." KJ2:20. Pidän arveluttavana sitä, että jossain toisessa tilanteessa päätettyjen toimituksen sanamuotojen perusteella rajoitetaan seurakuntalaisen laissa säädettyjä oikeuksia.
Kieltäydyn suostumasta siihen, että minulle määrätään virkavelvollisuudeksi olla pitämättä lähimmäiseni avioliittoa avioliittona.
99 kommenttia
Onko meidät vapautettu myös lain noudattamisesta? Nyt saamme itse päättää mikä on oikein. sitte kirkossa saamme taas pyhänä uskoa kaikki anteeksiannetuksi ja voimme hyvillä mielin jatkaa entiseen malliin.
Mihin unohtuu tärkein? Rakastaa Jumalaa yli kaiken. Jos te minua rakastatte,niin te pidätte minun käskyin.
Heikki Lepälle haluan sanoa sen verran, että olemme molemmat varmasti sitä mieltä että avioliittokäsitys tai vaikkapa pappien välinen tasa-arvo eivät ole suinkaan kristinuskon tärkeinpiä kysymyksiä. Lähes kaikki blogitekstisi ovat kuitenkin käsitelleet kyseisiä asioita, joten voisiko välillä puhua muustakin? Uskon, että sinulla on pappina ja herännäisyyden vaikuttajahahmona muutakin sanottavaa.
Ainakin itsestäni tuntuu siltä, että koko avioliittoasia ja kysymys homoseksuaalisuudesta on muodostunut elämää suuremmaksi- sekä nk. liberaaleille että konservatiiveillekkin. Tämän hetkisessä maailmassa ja myös kirkossa olisi tärkeämpääkin puhuttavaa.
Ajattelen samoin kuin Sakari Lintunen. Mistään muusta Heikki Leppä ei todellakaan kirjoita. Juuri nyt asiassa ei ole edes tapahtunut mitään uutta.
Homojen asian ajamisesta on tullut kirkon tulevaisuutta tärkeämpi näköala.Rakkauden nimissä romutetaan kirkon perusrakenteita. Kehitykselle moni muukin näyttää olevan täysin sokea. Ehkäpä kyseessä on Jumalan lähettämä eksytys.Muuta selitystä tuolle sokeudella on vaikea löytää.
Uudentestamentin kielteistä asennetta on jo vaikeampi torjua noilla argumenteilla.tietysti nekin voidaan selittää pois. Niinkuin kaikki muukin ikävältä kuulostava Raamatun teksti. Samalla mitätöidään sanat Jumalan sanana. Kirkon kaikki arvovalta perustuu ainoastaan siihen, että se pitää esillä Jumalan sanaa. Mitätöimällä sanat kirkon merkitykseltä putoaa pohja.
Uudentestamentin kielteistä asennetta on jo vaikeampi torjua noilla argumenteilla.tietysti nekin voidaan selittää pois. Niinkuin kaikki muukin ikävältä kuulostava Raamatun teksti.
Lievennetään sitten. Huomattavan moni blogisi käsittelee tätä asiaa. Miksi se on sinulle ykkösluokan asia?
Missään ei kielletä syyllisen syyttämistä. Jos joku on tehnyt jotain väärin ja se painetaan villaisella, niin se on väärin.
Ydinkysymys on siinä sitooko Raamattu kristillistä kirkkoa. jollei sido, niin mikä sitoo?
Ilmoita asiaton kommentti