Kieli ja usko

Kieli ja usko tähän kuuluu oikeastaan lisäksi arkkitehtuuri. Baabelin torni on alku kestävälle rakentamiselle. Alku uskolle, että ihminen pystyy rakentamaan pelastustorninsa itse. Jumala vaikutti kieleen niin, ettei tainnut tulla valmista, kun eivät ymmärtäneet puhetta. Sotilashenkilönä olen pitänyt muutaman käskynjaon. Miehet ryhmiteltiin taitojen ja tehtävien mukaan. Annettiin täsmällinen tehtävä ja he ymmärsivät mistä on kyse.

Baabelissa eräänä aamuna väki kokoontui käskynjaolle. Pääarkkitehti alkoi jalkaa tehtäviä, mutta kukaan ei ymmärtänyt mitä hän sanoi. Jos koitti kysyä vierustoverilta, niin hän ei ymmärtänyt kysymystä eikä oletettua vastausta. Hämmennys on ollut täydellinen. Kun jossain vaiheessa kävin Venäjän puolella ja aloin kuunnella inkeriläisten puhetta, niin hyvä mielikuvitus oli suureksi avuksi. Kun vunukalla oli eksamit ja poika oli välismaalla, niin hetken piti miettiä, mistä nyt puhutaan. No, siinä oli tullut vaikutteita myös vironkielestä.

Kieli on erikoinen asia. Se muuttuu ajan saatossa. Suomenkieltä puhutaan Suomen lisäksi Ruijassa, Pohjois Amerikassa, Siperiassa ja muualla Venäjällä. Kieli on kehittynyt kaikkialla. Jos nyt kokoaisimme joukon, jossa olisi kaikista maailman kolkista suomea puhuvia ihmisiä, ymmärtäisivätkö he toisiaan? Siinä on kaksi mahdollisuutta: Jos olisivat kiinnostuneita, niin ainakin yrittäisivät ymmärtää ja varmasti ymmärtäisivät ainakin osan, ehkä keskeisimmän osan. Jos taas tilanne olisi vastenmielinen, niin luovuttaisivat heti yrittämisen. Joku väittäisi toista ihan erikieliseksi. Pohjois-Ruotsissa puhutaan erästä sorttia suomea, mutta he eivät tunnusta puhuvansa suomea, vaan meänkieltä.

Jos ajattelemme hengellistä elämää Uudentestamentin aamusta alkaen, me tiedämme, että on ollut yksi sydän ja yksi mieli. Kaikki sai siis alkunsa yhdestatoista miehestä ja muutamista naisista. He puhuivat samaa kieltä. Olivat seuranneet samaa Mestaria. Olivat kuulleet suurinpiirtein samat opetukset. Olivat nähneet samat ihmeet. Kuitenkaan eivät voineet taata samanlaisen uskon säilymistä edes paria kolmea sukupolvea. Apostolinen uskontunnustus sanoi ja sanoo perusasiat yksinkertaisessa muodossa. Jeesuksen opetus kastamisesta on yksinkertainen. Jeesuksen opetus ehtoollisesta on yksinkertainen ja liturgiasta kerrotaan oleellinen: Hän otti leivän kiitti ja mursi ja sanoi ne perin tutut sanat.

Jälleen on kysymys siitä, haluammeko yrittää ymmärtää toista uskovaa vai inhoammeko häntä? Mikä aiheuttaa hajaannuksen? ”Valkeuden enkeli”, joka antaa ylimääräistä viisautta. Raamattu sanoo viimeisessä kirjassaan: Jos joku lisää tai ottaa pois… Varoitus on vakava, mutta ei tunnu hätkäyttävän! Joku saa aikaan tuhansia sivuja aiheesta, joka on Raamatussa sanottu muutamalla lauseella. Joku lukee Raamatuista ihan silmät kirkkaana valtavia selityksiä miksi asia ei ole niin mitä Raamatussa sanotaan. Joku on sitä mieltä, että Paavalin opetus seurakuntaviroista ei ole enää voimassa. Pyhä Henki ei enää voi ilmoittaa tulevia asioita. Vaikka Jeesus lupasi toisen puolustajan, joka opettaa ja muistuttaa.

Itse asiassa onkin oikein, että ihmisten kyhäykset sortuvat ja rikkoutuvat, että oleellinen kirkastuisi ja Pyhän Hengen tuuli puhaltaisi synnin sumun Suomen Siionista pois!

  1. Ismo Malinen otat vielä seuraavat copy-pastet Raamatusta:

    ””“Luopukoon vääryydestä jokainen, joka Herran nimeä mainitsee”.
    “Kaikki vääryys on syntiä. Ja on syntiä, joka ei ole kuolemaksi.” ””

    Kuinka sitten ITSE SELITÄT tämän ”vääryyden” josta jokaisen on luovuttava joka Hean nimeä mainitsee?

    ””Vääryys on Jumalan Vanhurskauden kieltämistä ja oman vanhurskauden pystyttämistä.””/Ismo Malinen)

    Siis eikö vainot olekkaan vääryyttä, entä aviorikos, entä huoruus, entä … siis mistä otat tuon ”vääryyden” määritelmäsi?

  2. ”Kaikki vääryys on syntiä. Ja on syntiä joka ei ole kuolemaksi.”
    1.Joh.5:17
    ”Synti” määritelmänä on Raamatussa hyvin moniselitteinen, mutta on synti (huomaa yksikkö) joka kadottaa ihmisen ja sen alla me olemme kaikki luonnostamme, eli synnymme synnin alle, eli kadotettuun tilaan. Pelastus taas on Jumalan tekemä sovitus Kristuksessa. ”Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maaliman synnin.” 2.Kor.5 (ulkomuistista)

    Sitten on syntiä jota teemme kaiken aikaa tämän alkusynnin seurauksesta. (Synti tuli maailmaan yhden ihmisen kautta, sanotaan Raamatussa, johon uskomme. Room. 5:12)
    Tässä olemme tahdoltamme vapaat, eli olemme syntiin nähden vapaita, siis vaikka tekisimme hyvää ja hyviä tekoja, niin tuo alkuperäinen synti, joka kadottaa ihmisen, ei poistu. Hyvät teot eivät poista meidän syntiä. Miten me sitten voimme pelastua? Kristuksen kautta ja Häntä seuraamalla. Otit itse seuraavan Raamatun paikan ja hyvä onkin, sillä siinä seuraaminen kytkeytyy Jeesuksen uskoon.

    Matt. 16:24 Silloin Jeesus sanoi opetuslapsillensa: “Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua.”

    Jeesus kielsi itsensä ja uskoi Jumalaa, ei Hän sanonut itseänsä hyväksi, vaan sanoi: ”Miksi sanot minua hyväksi? Ei kukaan ole hyvä, paitsi Jumala yksin.”
    Hänestä on sanottu Profeetoissa: ”Sentähden minä jaan hänelle osan suurten joukossa, ja väkevien kanssa hän saalista jakaa; sillä hän antoi sielunsa alttiiksi kuolemaan, ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon, hän kantoi monien synnit, ja hän rukoili pahantekijäin puolesta.”

    Hänet luettiin pahantekijän joukkoon , vaikka Hän oli ”synnitön” (Hebr.4:15) Kun Pyhä Henki laskeutui Marian (Luuk.1:35) päälle, niin se mikä syntyi, ei ollut tästä maailmasta vaan Jumalasta. Ja kuitenkin Hän kärsi kuoleman, joka on synnin seuraus, mutta kuolema ei voinut Häntä pitää niinkuin kaikkia muita ihmisiä, Sillä hänestä todistetaan: ”Sinä olet pappi iankaikkisesti Melkisedekin järjestyksen mukaan”.
    Täten kyllä entinen säädös kumotaan, koska se oli voimaton ja hyödytön -sillä laki ei tehnyt mitään täydelliseksi-mutta sijaan tulee parempi toivo, jonka kautta me lähestymme Jumalaa.
    Ja niinkuin tämä ei tapahtunut ilman valan vannomista-nuo taas ovat papeiksi tulleet ilman heistä vannottua valaa, mutta tämä hänestä vannotulla valalla, sen asettamana, joka hänelle sanoi: ”Herra on vannonut eikä ole katuva: ’Sinä olet pappi iankaikkisesti'” –
    niin on myös se liitto parempi, jonka takaajaksi Jeesus on tullut.
    Ja noita toisia pappeja on tullut useampia, koska kuolema ei sallinut heidän pysyä; mutta tällä on katoamaton pappeus, sentähden että hän pysyy iankaikkisesti, jonka tähden hän myös voi täydellisesti pelastaa ne, jotka hänen kauttaan Jumalan tykö tulevat, koska hän aina elää rukoillakseen heidän puolestansa.

    Kuinka me voimme seurata Jeesusta? Kysymyksen voi asettaa myös: Miten Jeesus vaelsi, kun Hän oli ihmisenä meidän keskuudessamme? Hän ei vedonnut koskaan omiin tekoihinsa, vaan Jumalan tekoihin. Hän asetti kaikessa ihmisten eteen Jumalan Totuuden ja pysyi siinä lujasti, loppuun asti. Hänen uskonsa ei ollut uskottelua, vaan Jumalasta syntynyttä. Hän tiesi ihmisen synnin ja mitä ihmisessä on ja näki kaikessa Jumalan teot.
    Joku voi kysyä mitkä Jumalan teot? Mitä Jeesus näki ihmisessä?

    ”Ja hän karkoitti ihmisen ja asetti Eedenin paratiisin itäpuolelle kerubit ynnä välkkyvän, leimuavan miekan vartioitsemaan elämän puun tietä. ”1.Moos.3:24

    Meidän teot ovat kaikki syntiä, mutta se, että meidät pelastetaan ilman tekoja, Kristuksen tähden on todellista Armoa. On parempi kärsiä tämä elämä hyvää tehden kuin pahaa tehden, mutta lopulta meidän teoilla ei ole mitään lisättävää siihen vanhurskauteen, joka luetaan ihmisen hyväksi uskon kautta Kristukseen.

    Synti vaikuttaa meidän elämässä kaiken aikaa, mutta uskon kautta saamme lohdutuksen ja toivon, että Jumala on suurempi kuin meidän sydän ja Hän tietää kaikki. Kuka voi lopulta pelastua, jollei Jumala meitä Pelasta. Jumala on se joka vanhurskauttaa jumalattoman ilman tekoja, uskon kautta.

  3. Ismo Malinen kuka sitten valehtelee kun Jeesus Sanoo Ilmestyskirjassa seuraavasti:

    14 Autuaat ne, jotka pesevät vaatteensa, että heillä olisi valta syödä elämän puusta ja he pääsisivät porteista sisälle kaupunkiin!
    15 Ulkopuolella ovat koirat ja velhot ja huorintekijät ja murhaajat ja epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka valhetta rakastavat ja tekevät.(Ilm.22)

    Siis eikö tuossa selkeästi ole mainittu ketkä jäävät ulkopuolelle, siis onko nyt jokin millä esim ns ”uskova” huorintekijä pääsee sisälle tai vainooja?

  4. Siis ulkopuolella ovat ne, joiden teot ovat pesemättä Kristuksen Verellä. Eli kaikki ne, jotka valhetta rakastavat ja tekevät ja elävät sen mukaan.

    Luetko Kristityt tuohon joukkoon? En ole kenenkään tuomari, mutta on olemassa ihmisiä, jotka eivät välitä Jumalasta tuon taivaallista ja väittävät Jumalaa valehtelijaksi, vaikka Jumala sovittanut heidänkin synnin.

    Tuo ”pesevät vaatteensa”, on jatkuva tapahtuma ja kuvaa ihmisiä, jotka elävät jatkuvasti Kristuksessa, eli Jumalan puhdistavassa Armossa ja syntien anteeksiannossa. ”Huorintekijät” tarkoittaa tuossa liiton rikkojaa ja valapattoa. Epäjumalan palvojat ovat ihmisviisauteen luottavia. Valehtelijat vääristävät totuuden ja murhaajat niitä, jotka harkitsevat toisten ihmisten tappamista.

    Vainotuksi tulee jokainen totuuden puhuja, joka seuraa Jeesusta ja pysyy Hänessä, jokainen joka tunnustaa syntinsä ja luottaa yksin Jumalan Armoon. Vainoojat ovat niitä, jotka luottavat itseensä, eivätkä voi hyväksyä Jumalan Lahjaa, joka on Kristuksen Vanhurskaus, ja totinen ylösnousemus, jonka kautta meidät on Pelastettu pois saatanan valtakunnasta, Jumalan Pojan Uskon mukaan.

  5. Ismo Malinen:”” Valehtelijat vääristävät totuuden ja murhaajat niitä, jotka harkitsevat toisten ihmisten tappamista.

    Vainotuksi tulee jokainen totuuden puhuja, joka seuraa Jeesusta ””

    Kuinka sovitat yllä olevan seuraavaan:

    http://evl.fi/EVLUutiset.nsf/Documents/F0711E53DD9579D0C225776900736CBC?OpenDocument&lang=FI

    Kuka vainosi ja ketä?

    Siis edellä olevan ”määrirelmiesi” mukaan kuka on Jeesuksessa ja kuka ulkopuolella?

    • Kuka pyysi anteeksi keneltä? Kenen anteeksipyyntö hyväksyttiin? Ketkä tekivät sovinnon keskenään?

      Tee sinäkin vihdoin sovinto, Ari Pasanen.

  6. Martti Pentti taasen puhut täydellisesti asian vierestä, no se sinulle sallittakoon.

    Kyse on Ismo Malisen omasta määritelmästä jossa hän sanoo murhaajan olevan henkilön joka harkitsee toisen tappamista, siis kun tämän ottaa ja vertaa sitä tuohon linkin tekstiin jossa puhutaan vainoamisesta niin kuka siinä vainoaa ja ketä, voisitko nyt edes kerran vastata asiasta josta on kyse tarkasti?

    (Luther ei ole MINUA vastaan rikkonut yhtään mitään joten ei minulla ole mitään anteeksi annettavaa hänelle.)

  7. Martti Pentti tuot esille anteeksi pyynnön ja sen hyväksymisen ns ”riittävänä” eleenä, kuitenkin on kyse joidenkin ihmisten teoista ja ajatuksista muuttuivatko ne tämän anteeksi pyynnön ja anteeksi saamisen johdosta, eivät koska eivät ko henkilöt ole itse osallistuneet tähän toimenpiteeseen.

    Entä kuinka tämä ”sovinto” näkyy luterilaisen kirkon ns ”tunnustuskirjoissa”, onko niistä poistettu ko henkilöiden kirjoitukset tai edes ne kohdat joissa TUOMITAAN nämä vainojen kohteet?

    Siis selkeä kysymys on NYT onko luterilaisen kirkon tunnustuskirjoissa edelleenkin ns ”uudestikastajien” tuomitseminen?

    • Jos luterilaisen kirkon anteeksipyyntö ei ole pätevä, koska ”ko henkilöt eivät ole itse osallistuneet tähän toimenpiteeseen”, sinun syytöksesi luterilaisuutta kohtaan on samasta syystä turhaa riidan haastamista. Tunnsustuskirjat ovat luettavissa netissä. Tutustupa niihin itse!

  8. Siis, uudelleen kastaminen ei ole Raamatusta peräsin, sen Luther kyllä ilmaisi selkeästi. Onko se syy tappamiseen ja vainoon? Ei ole, mutta kuten historia on todistanut, hevosvarkaat hirtettiin ja Jumalan pilkkaamisesta sai kuoleman tuomion, samoin kuin avion rikkomisesta.
    Näin ei ole enää ollut aikoihin. Lutherikin tuomittiin: ”saa tappaa tavatessa” ilman syytettä, koska Paavi asetti hänet kirouksen alaiseksi.

    Ei kukaan ole tuominnut uudelleenkastajia, vaan opin uudelleen kastamisesta.

  9. Ismo Malinen et sitten vastannut selkeään kysymykseen eli

    ””Kuka vainosi ja ketä?

    Siis edellä olevan “määrirelmiesi” mukaan kuka on Jeesuksessa ja kuka ulkopuolella?””

    Jos väität ettei kukaan ole tuominnut ns ”uudestikastajia” niin kuinka sen voi ymmärtää noin kun kerran heitä on tapettu, siis luitko edes linkin jossa tämä tuotiin esille?

    Nuo esimerkkisi ”muista” kuoleman tuomion aiheista ”, hevosvarkaat hirtettiin ja Jumalan pilkkaamisesta sai kuoleman tuomion, samoin kuin avion rikkomisesta” siis onko yksikään noista sellainen että uudestisyntynyt voisi niihin yhtyä? Onko maailmassa mikään niin täkeää että uudestisyntynyt voisi tappaa toisen ihmisen, ei ole!

    Jotka voivat eivät ole uudestisyntyneitä ja sekottavat täydellisesti vanhan testamentin lain ja evankeliumin ajan.

    • Eikö se ole tasapeli, kun mitätöitte lapsena suoritetun kasteen ja vaaditte kääntymistä sinun seurakuntaasi. Sehän tarkoittaa, että tuomitset muut helvettiin.

    • Hakusanalla ’uudestikastajat’ löytyi tämä Yksimielisyyden ohjeen kohta luvusta Hyvät teot: ”Myös tohtori Luther on hylännyt ja tuominnut puheena olevat väitteet monessa yhteydessä: 1. väärien profeettojen galatalaisten keskuudessa esittäminä, 2. tavan takaa paavilaisten esittäminä, 3. uudestikastajien suussa, kun he selittävät, ettei uskoa tosin saa perustaa hyvien tekojen ansiollisuuteen, mutta silti niitä tekoja on omistettava pelastumisen välttämättömänä edellytyksenä, 4. jopa joskus kannattajiensakin esittäminä, kun nämä selittivät lausumaa tähän tapaan: Vaikka vaadimmekin tekoja pelastumiseen välttämättöminä, emme silti opeta ihmisiä luottamaan tekoihin.” En pidä tätä tuomitsemisena.

Lahtinen Lauri
Lahtinen Laurihttps://laurileevi.wordpress.com/,%20Lauri%20Leevi%20Mikael%20Lahtinen%20youtube.com
Olen eläkkeellä sotilasammatista. Vanhemmiten ovat hengelliset asiat tulleet tärkeiksi. Olen tuottanut päivänsanakirjan: Muruja Herran pöydästä. Agape-kodin pastorina tuotan joka torstai klo 12.00 noin puolentunnin live-lähetyksen, Kun corona esti kokoontumisen...Olen jatkanut torstai juttuja otsikolla. Torstaihartaus.