Keskustan kaksi piiriä käy kirkkopyhään Nousiaisiin Pyhän Henrikin kirkkoon elokuun viimeisenä sunnuntaina

Jos Herra suo, niin elokuun viimeisenä sunnuntaina 30.8.2020 vietämme

Nousiaisten Pyhän Henrikin kirkossa

Keskustan Varsinais-Suomen piirin kirkkopyhää, johon olemme kutsuneet mukaan myös Keskustan Satakunnan piirin väen.

Meillä on ilo käydä Keskustan väkenä Nousiaisten seurakunnan vieraaksi yhteistä jumalanpalvelusta viettämään seurakunnan kanssa. Tämä on vanha perinne. Niitä on vietetty eri vuosina eri puolilla Varsinais-Suomea.  

Aloitamme klo 10 Nousiaisten Pyhän Henrikin kirkosssa, Kirkkotie 212

ja sen jälkeen järjestämme kirkkokahvit seurakuntakodissa, Maskuntie 1, Nousiainen.

Jos Herra suo, niin
Liturgina toimii Vt kirkkoherra Lasse Mustonen.
Saarnan pitää rovasti Matias Roto.
Kanttorina toimii Aleksanteri Wallius.
Yksin ja yhdessä laulua esittävät Mirja Hannula ja Juha Aavikko.
Paikallinen keskustan väki järjestää  oville tervetulleeksi toivottajat, tekstinlukijat ja kolehdinkantajat sekä edelleen seurakuntatalolle kahvitarjoilun.
Kahvitilaisuudessa saamme myös kuulla Nousiaisten esittelyä sekä meille suodaan mahdollisuus keskustella ajankohtaisista aiheista. Keskustelu on vapaa, toimin puheenjohtajana.

Kahvitilaisuudessa haastatellaan myös jo yli 90 vuotiasta veteraania maanviljelysneuvos Eeri Hyrkköä, joka on toiminut mm Nousiaisten kunnanvaltuuston puheenjohtajana vuosina 1970-1984 ja Varsinais-Suomen maakuntaliiton puheenjohtajana 1970-luvun alkuvuosilta vuoteen 1988.

Erotuksetta kaikki ovat tervetulleita mukaan, niin jumalanpalvelus kuin kirkkokahvitkin ovat kaikille avoimia ilman pienintäkään erotusta.

Ainoastaan korona-tilanteen takia muutoin niin tilavassa Nousiaisten vanhassa kirkossa on käytössä vain joka toiselle penkkiriville istuutuminen.

 

* * *

Olen toiminut Keskustan Varsinais-Suomen piirin Kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtajana vuodesta 2013 alkaen.  Siitä lähtien olen ollut näitä järjestelemässä.

Näitä kirkkopyhiä on järjestetty jo pitkään aikaisemminkin. Näitä on suunniteltu myös eteenpäinkin pidettäväksi:

5.9.2021 kl 10 alkaen Paraisten kirkossaKirkkoesplanadi 4

kirkkokahvit seurakuntakodissa, Kirkkoesplanadi 5, Parainen

11.9.2022 klo 10 alkaen Kosken TL kirkossaMaijankuja 6

kirkkokahvit seurakuntatalossa, Maijankuja 6, Koski TL.

10.9.2023 klo 10 alkaen Piikkiön kirkossaHadvalantie 5

kirkkokahvit seurakuntakeskuksessa, Hepojoentie 4, Piikkiö.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Kuulin kerran Pohjoisessa, jossa suurin osa ihmisistä oli keskustalaisia ja uskovaisia, itseasiassa lestadiolaisia, että heillä ei ole lupa äänestää muuta kuin keskustaa. Kun näin yksi uskovaisten ryhmä hallitsee kunnassa, he ajavat tietysti vain omiensa asiaa, ja omiaan erilaisiin virkoihin, muut ovat ulkopuolisia. Se on epäoikeudenmukaista.

    Minun mielestäni me ihmiset emme ole oikeistolaisia, keskustalaisia, tai vasemmistolaisia, me olemme valtio ja valtiossa meillä on oikeuksia ja velvollisuuksia, ja oikeudenmukaista ei ole se, että ajetaan vain oman ryhmän asiaa, koska valtioon kuuluvat kaikki siinä asuvat kansalaiset uskonnosta riippumatta.

    Oikeusperiaatteen mukaan, kaikki ovat tasa-arvoisia lain edessä. Ei siis yksi usko, vaan yksi laki. Se on lain henki, tasa-arvo.

    • Tarja

      Kiitos kommentistasi.

      1) Kirkko on kaikkia ihmisiä varten. Siinä ei ole yhtään erotusta erilaisia yhteiskunnallisia näkemyksiä edustavien välillä. Kirkko on Jumalan kansa, kastettujen yhteisö, Jeesuksen omiksi otettujen yhteisö.

      2) Puhut jonkun paikkakunnan henkisestä ilmapiiristä. Eri paikkakunnilla porukan paine voi mennä paikkakunnista riippuen henkinen paine mennä hyvinkin paljon eri suuntiin. Kukin joukko ottaa kantaa omaan suuntaansa. Kyseessä siis on meille ihmisille hyvin tyypillinen ilmiö. Joillakin työpaikoilla saattaa olla melkein mahdotonta edustaa toista kantaa, kun siellä olevan porukan vallitseva mielipide.

      3) Olen Somerolla kaupunginvaltuutettu ja tarkastuslautakunnan varapuheenjohtaja. Toimin täällä Keskustan listolla. Minulle on luonnollista toimia näin oman paikkakuntani parhaaksi toimien. Politiikkahan on perusolemukseltaan yhteisten asioiden hoitoa. Kun näitä ajaessamme teemme päätöksiä niin tavoitteemme on kotiseutumme paras. Kun nyt viimeksi aloimme nykyisen valtuustokauden, niin teimme kaikkien poliittisten ryhmien kanssa sopimuksen, että pyrimme kaikki yhdessä toimien saamaan Someron asiat kuntoon. Paljoa ei tähän tarvittu vääntöä, kun Keskustan hyvä tulos vaaleissa antoi mahdollisuuden tähän rauhanomaiseen ratkaisuun. Aika hyvin olemme tässä onnistuneetkin. Vain harvemmin on esiintynyt inhimilliselle elämälle useinkin niin tavanomaista kahnausta. (Jos sellaista ei lainkaan esiintyisi niin joku voisi syyttää toisten vaientamisesta!?!) Yleensä olemme pystyneet keskustelemaan asioista ystävällisessä hengessä ja ilmapiiri on ollut vapautunut.

      Pieni esimerkki tästä: Lounais-Hämeen Koulutuskuntayhtymän valtuuston kokoukseen kolmelle meistä neljästä edustajasta sopii yhteinen kyyti ja meillä on matkalla mukavaa puhella asioista, vaikka meillä on samassa autossa demari ja kokoomuslainen minun lisäkseni. (Naljännen työtilanne vaatii häneltä eri matkaa.) Yhtä miellyttävästi nuo matkaseurueeni henkilöt ovat olleet kirkkovaltuustossa rakentavina henkilöinä yhdessä vaimoni prinsessa Coletten kanssa.

      Yhteiset asiat hoituvat yleensä sitä paremmin, mitä paremmin pystymme tekemään rakentavaa yhteistyötä koko joukon kaikki voimat ja lahjat parhaamme mukaan yhdistäen.

    • Tarja, kuulit kerran. Et sitten päättänyt ottaa selvää asiasta, vaan pidit kerran kuulemasi totuutena

  2. Tarja Parkkila: ”Kuulin kerran Pohjoisessa, jossa suurin osa ihmisistä oli keskustalaisia ja uskovaisia, itseasiassa lestadiolaisia, että heillä ei ole lupa äänestää muuta kuin keskustaa.”

    Kuulemasi ei pidä paikkaansa ainakaan siltä osin, että (vanhoillis)lestadiolaiset eivät saisi äänestää muuta kuin Suomen Keskustaa. Tiedän kyllä, että ennen vasemistopuolueet, SMP ja ehkä KD:kin olivat pannassa, mutta aika on muuttunut. Tuskin herätysliikkeessä kenenkään äänestyskäyttäytymiseen puututaan. Keskusta ja Kokoomus taitavat olla ainoita puolueita, joiden jäseniä on herätysliikkeestä päässyt kansanedustajiksi.

    Kyllähän me ihmiset olemme ajattelultamme erilaisia. Siis oikeistolaisia, vasemmistolaisia, vihreitä, perussuomalaisia ja kristillisiä ym. Tietenkin on niitäkin jotka eivät halua kuulua mihinkään em. ryhmään. Oikeudenmukaisuus ei ole niin yksinkertainen asia, jotta se toteutuisi demokratiassakaan, mutta demokratia hallintomuotona on kuitenkin hyvä yritys siihen suuntaan.

  3. Tarja

    Sanaleikittelysi oikea – vasen on jossain mielessä mielenkiintoinen, mutta menee tyyliltään ohi kaikkien maalien.

    Voisitko tehdä tyylilliset korjaukset tekstiisi ennen kuin poistan se tyylirikkeenä.

    Sellaista lausetta Raamatusta ei löydy mitä tekstissäsi väität: ”Kuka sen suoraksi vääntää, mikä on vääräksi taipunut.” Joku raja pitää olla harhauttavilla muka sitaateillakin.

    Jos et korjaa tekstiäsi asiallisemmaksi niin poistan sen, koska sen tyyli ei sovi tällaiseen ketjuun missä kerromme kauniista ja ylevästä jumalanpalveluksesta, joka kaikessa täyteydessään on inhimillisen kulttuurin korkeinta ilmausta.

  4. Juhlasaarnan tekstiksi olen valinnut ensimmäisen lukukappaleen Sananlaskujen kirjasta Snl. 18: 4-8, 21.

    Toisaalta olen syvätutkinut juuri tuota kohtaa käyttäen nykyaikaisia apuvälineitä tekstin alkukieliseen tutkimiseen.

    Toisaalta olen tutkistellut Sananlaskujen kirjaa yhtenä kokonaisuutena lukien jo useamman kuukauden ajan. Olen käyttänyt eri käännöksiä eri kielille joko äänikirjana kuunnellen tai lukien joko kirjana tai netistä esiin hakien.

    Esimerkiksi eilen 6.7.2020 kuuntelin alkukielellä hepreaksi äänikirjana Sananlaskujen kirjan Tanakh audio recording by Rabbi Dan Be’eri – book by book kokoelmasta

    sekä

    maailman vanhimman säilyneen käännöksen Septuagintan mukaisesti kreikaksi sekä lukien että samalla kuunnellen osoitteesta

    https://live.bible.is/bible/ELLAPE/PRO/1 .

    Tänään 7.7. 2020 olen sekä lukenut että kuunnellut Saarnaajan kirjan ranskaksi Louis Secondin käännöksen 1910 vuodelta alkaen osoitteesta
    https://live.bible.is/bible/FRNTLS/PRO/1

    sekä kuunnellen sen netistä Ljudbibeln julkaisun mukaisesti osoitteesta

    https://www.ljudbibeln.com/

    Tänään 7.7. olen vielä kerrannut kuuntelemalla osan sekä heprealaisesta etä ruotsinkielisestä tekstistä.

  5. Jukka Malinen

    ”Tarja, kuulit kerran. Et sitten päättänyt ottaa selvää asiasta, vaan pidit kerran kuulemasi totuutena ”

    Kun kysyt niin vastaan, Kyllä se oli yleinen mielipide. Ja on sitä monin paikoin vieläkin. Kun vielä useissa paikoissa myös poliisit ovat uskovaisia, niin monet asiat jäävät tutkimatta. Kuten esimerkiksi tyttöihin kohdistuvat rikokset, niitähän pidetään tyttöjen omana syynä. On näistä ollut paljon myös julkisuudessa puhetta, ja kirjoja kirjoitettu, uhrien omin sanoin kerrottuna.
    Heitä pelotellaan, että jos et anna anteeksi, se kääntyy sinulle itsellesi synniksi.

    Muistaakseni täällä oli toinenkin minun kommentti, siinä toisin oli sana paska, se on hiukan ruma sana tietenkin, eikä sitä ole raamatussa, mutta Matiaskin on käyttänyt sanoja saatana ja perkele, jotka ovat peräti kirosana, joten en olisi uskonut hänen loukkaantuvan.

    Mutta näin se on eriarvoista tämä elämä myös sanankäytön suhteen.

    • Tarja

      Yleisessä keskustelussa on lestadiolaisuudesta toisinaan tuotu esiin mittasuhteet vääristeleviä väitteitä. Esimerkiksi kun aikoinaan tehtiin tutkimus lasten seksuaalisesta hyväksikäytöstä heidän liikkeensä keskuudessa, niin tuon tutkimuksen tuloksena puolen vuosisadan ajalta saatiin esiin useita väärinkäytöksiä. Tuon jälkeen esiintyi useita puheenvuoroja, joissa liikkeeseen lyötiin sellainen leima, että tämä esiintyisi erityisesti heidän liikkeessään. Huomasin keskustelun kokonaan unohtavan maamme tilastolliset mittasuhteet. Huomasin että yhtenä vuotena esimerkiksi Helsingissä oli enemmän tapauksia kuin tuossa tutkimuksessa oli esitetty lestadiolaisen liikkeen keskellä puolen vuosisadan sisällä. Yleisen keskustelun vääristelyt eivät olleet ottaneet huomioon, että tilastollisesti ottaen tuota valitettavaa ilmiötä esiintyy lestadiolaisuuden keskuudessa vähemmän kuin muutoin suomalaisten keskuudessa keskimäärin. (Tilastot vaihtelevat paikkakunnittain vuodesta toiseen paljonkin, joten älköön yleistettäkö Helsinkiäkään vaikka se tuolloin sattuikin olemaan korkealla.)

    • Tarja

      Poistin kommenttisi, koska koin siinä loukkaavaa kärjistystä joitakin kohtaan. Kun tämä vielä huipentui lauseeseen, jota väitit Raamatun sitaatiksi, vaikka se oli sisällöltään Raamatun vastainen, niin katsoin mielekkääksi poistaa sen, jotta keskustelumme pysyisi lukijaystävällisenä ja miellytävänä sekä kiinnostavana seurata. Toivon että keskustelu jatkuu ilman sellaisia ylilyöntejä, missä joitakin kanssaeläjiämme loukataan liian kärjistyneillä sanoilla.

      Joten yksittäisten sanojen syytä poisto ei olut, vaan halu välttää sellaisten asetelmien syntymistä, mitkä voivat johtaa turhaan kinaamiseen erilaisten väestöryhmien välillä,

  6. Tarja

    Näkemyksesi kirkkomme suurimasta herätysliikkeestä on asenteellisesti nurja. Etkö voisi miettiä, miksi ihmiset nykyaikanakin haluavat elää sydämensä kyllyydestä ja mielensä täydestä voimasta tuon suuren herätysliikkeen aktiivisina jäseninä ja mm mielellään tulevat heidän suurille kesäpäivilleen, joihin tulee paikalle paikkakunnasta riippuen noin 70 000 – 90 000 ihmistä .

    He elävät liikkeessä siksi, että usko antaa heille mielekkään sisällön. Liike myös antaa heille sellaista tukea, että elämä koetaan muutoinkin mielekkääksi.

    Tästä on yhtenä ilmauksena myös perheiden suhteellisesti suurempi lapsiluku. Tunnetustihan siellä, missä elämään uskotaan, siellä myös koetaan lasten saanti toivorikkaampana. Kun taas siellä, missä elämä koetaan vähemmän toivontäyteisenä, siellä myöskin lasten saantiin suhtaudutaan varautuneemmin.

    Tämä näkökulma on muuten suurten maailmanlaajuisten kulttuurien välisen vertailun näkökulmasta yksi keino nähdä missä yhteiskunnassa on tulevaisuuden toivoa ja missä toivo on jäänyt kynisyyden tai toivottomuuden jalkoihin.

    • Matias

      Eivät ne olleet yilyöntejä, ne olivat suoraa puhetta.

      Minä en usko Jumalan tarkoittavan, että naisen on koko elämä oltava raskaana se ei nimittäin ole helppoa, kantaa, synnyttää, hoitaa, ja taas uudelleen ja taas uudelleen. Ja toisaalta yhteiskunta vaatii, että naisten on mentävä töihin mahdollisimman nopeasti synnytyksen jälkeen. Liian raskasta, mutta kukaan ei auta, ei välitä, ei ole ketään, joka pelastaisi näistä vaatimuksista. Yhteisön katse seuraa aina tuomitsevana, ellet noudata sääntöjä.

      En ymmärrä myöskään sitä, että toisaalta uskossa tuomitaan ylenpalttinen himo, mutta toisten pitäisi himoita kaiken aikaa, että tulee lisää veronmaksajia kirkolle ja valtiolle. Tolkkuhan siitä puuttuu.

      Matias
      ”Kun tämä vielä huipentui lauseeseen, jota väitit Raamatun sitaatiksi, vaikka se oli sisällöltään Raamatun vastainen, ”

      Olet aikaisemminkin väittänyt jotain vastaavaa, mutta annoin sinulle jakeet sanoista joita olin kirjoittanut. Suoran vääräksi vääntäminen löytyy Jobin kirjasta.

      7Hän laulaa kaikille ihmisille:
      »Olin tehnyt syntiä, olin vääntänyt vääräksi suoran,
      mutta hän ei mitannut minulle ansioni mukaan.
      28Hän lunasti minut, en joutunut hautaan,
      minä saan yhä kulkea valossa.»

      En väännä kauniiksi sitä, minkä näen raskaana ihmisille, se ei koristelemalla ja ylistämällä kummene. Jo sanonta ’hän on raskaana’ , kertoo, että raskas on raskasta. Ylistämällä alistaminen ei poista sitä tosiasiaa, että naisten alistamisesta lapsenteko koneiksi on kuitenkin kysymys .

      Saahan tämän poistaa jos se sivaltaa liikaa, mutta kohteliasta on myös perustella.

    • Tarja

      1) Tuo mitä kerrot kaikesta siitä vaivasta, mikä lasten synnytyksestä ja myöhemmin lapsen hoidosta, on tiedossani enkä milloinkaan halua väheksyä näitä vaivoja.

      2) Seksuaalisuus on Jumalan suuri lahja. Hän on luonut meidät rakastamaan toinen toistamme, koska rakkaus on ilmausta hänen omasta olemuksestaan: Jumala on rakkaus.

      3) Naisten alistaminen on pahasta. Se on ihmisen syntisyyden yksi ilmaus. Luomiskertomuksessa naista ei otettu miehen kantapäästä eli siis alistettavaksi, eikä myöskään miehen otsaluusta eli siis miehen komentajaksi, vaan kylkiluusta eli siis tasavertaisesti rinnakkain eläjäksi. Miehenä ja naisena tasavertaisesti yhdessä eläjänä ihminen on Jumalan kuva, rakkauden heijastus.

      4) Puheessa ihmisen himosta esiintyy monesti epäselvää käsitteiden käyttöä. Ihmisellä on luontaisesti meidän perustarpeisiin liittyviä monenlaisiakin haluja ja tarpeita, jotka ylläpitävät elämäämme. Joitakin näistä voidaan sanoa niin voimakkaaksi, että sana himo kuvaa noita tunteita. Tämä tällainen on vain ilmausta ihmisen innostuksesta ajamaansa ja haluamaansa asiaan tai elämykseen.

      Sen sijaan paha himo on näiden olemuksemme luonnostaan kuuluvien elämän voimien väärinkäyttöä niin että näitä voimia käytetään luonnon, toisten ihmisten tai oman elämänsä tuhoavaan käyttöön. Paha himo siis on itsessään hyvän ja kauniin alistamista sellaiseen käyttöön, mikä ilon ja hyvän sijan tuottaakin vahinkoa, surua tai muuta pahaa.

      5) Kun puhuin lapsien lukumäärästä, niin tähtäyspisteni ei ollut yksikään näistä edellä mainituista merkittävistäkin kohdista, vaan sen näkökohdan esiin tuomisessa, että eri kulttuureissa ja erilaisissa elämäntilanteissa ihmisillä on erilainen usko ja luottamus tulevaisuuteen ja tämän toivon näköalan vaikutus on merkittävä tekijä silloin kun perheet miettivät haluavatko he saada lapsen vai pitääkö lasten saamista välttää.

      Nykyaikaisessa keskustelussa tämä ihmisten käyttäytymiseen hyvinkin voimakkaasti vaikuttava näkökulma ei ole saanut riittävästi huomiota.

      Tämän elämän perustaviin perusteihin kuuluvan keskustelun hiljaisuus heijastuu maamme viime aikoina monia huolestuttaneeseen ilmiöön, kun tilastot puhuvat syntyvyyden vähentyneen maassamme viime vuosina merkittävästi.

    • Tarja

      Huomaan että lausesi oli Raamatusta otettu. Väitin siis väärin tuon lauseen alkuperästä. Anteeksi.

      Huomaan, miten joku lause näyttää muuttuvan, kun se sijoitetaan eri yhteyteen ja kun siitä poistetaan vaikkapa vain muutama sana, jotka ovat olleet aikaisemmin tuon ajatuksen tunnistamisen kannalta merkittäviä.

      Näin myös lauseen sanoma liittyy toiseen yhteyteen kuin mitä on aikaisemmin ajatellut.

      Otetaanpa esimerkki muutama vuosikymmen sitten perheestä, missä kaikki olivat yhtä mieltä siitä, että käytettävillä olevilla rahoilla ostetaan uusi mikro. Poika ajatteli mielessään mikrotietokonetta, äiti mikrouunia keittiöön ja isä uutta pientä autoa.

      Saman tapaisesti minä ymmärsin Raamatun suoran ja rehellisen elämän ihanteen vastaiseksi tuon käyttäsi lauseen, minkä sinä olit ajatellut raamatulliseksi,

  7. Voiko uudestisyntynyt olla mukana politiikassa eli päättämässä laista kuinka elää ja mitä rangaistuksia rikkomuksista tulee?

    Siis kun ajatellaan täysin ns ”kristillistä” maata, siis jossa kaikki kuuluvat samaan ns ”kristilliseen” porukkaan, näkyykö tällöin Jumalan tahto sen laissa?

    Voiko tuolloin olla rikkomuksista jopa kuolemantuomiota?

    Entäpä voiko kaillia ”pakottaa” tähän samaan uskonnolliseen porukkaan eli ei suvaita toisuskoisia maassa?

    25 Mutta Jeesus kutsui heidät tykönsä ja sanoi: ”Te tiedätte, että kansojen ruhtinaat herroina niitä hallitsevat, ja että mahtavat käyttävät valtaansa niitä kohtaan.
    26 Näin älköön olko teillä keskenänne, vaan joka teidän keskuudessanne tahtoo suureksi tulla, se olkoon teidän palvelijanne,
    27 ja joka teidän keskuudessanne tahtoo olla ensimmäinen, se olkoon teidän orjanne;(Matt.20)

    • Ari

      1) Käytät Raamatun sanaa ”uudestisyntymä” virheellisesti. Raamatussa tuo sana kertoo, että ihminen tulee Jumalan lapseksi kasteen kautta.

      2) Raamatussa tavoitteena on on koko kansakunnan voittaminen Jumalan kansaksi. Näin myös kristityn tehtäviin kuuluvat kaikki koko kansaa koskevat toimet. Jos yhtäkään näistä toimista yritetään erottaa kristityn tehtävistä, muka ei-kristillisenä, niin silloin tuodaan esille erittäin huonoa ja tuhoisaa teologiaa, joka on täysin vierasta niin Raamatun kuin kirkkomme tunnustuksen näkökulmasta.

      3) Juutalaisen rabbin ominaisuudessa Jeesuskin toimi muutamissa tapauksissa paikallistuomarina,. Raamatussa kerrotaan esim yksi perinnönjako ja eräs syyte aviorikoksesta.

      4) Jumalan kunnia valtakuntien laeissa näkyy tasan tarkkaan sen mukaan, miten missäkin maassa säädetään. Nämä säädökset puolestaan riippuvat kulloisestakin kulttuurisesta tilanteesta.

      Pelkillä raamatunlauseilla ei lainsäädäntö voi hoitaa. Ruotsissa yritettiin tällaista yhteen aikaan 1600 -luvulla muutamiin kysymyksiin. Ei toiminut. Erilaisen kulttuurin ja tapaperinteen keskellä syntyneet lauseet eivät toimineet toisenlaisessa ympäristössä.

      5) Individualistinen kuvitelma uskonnonvapaudesta on syntynyt vasta 1800 -luvun loppupuolella. Uskonnonvapauslaki on tullut useimpiin maihin vasta 1900 -luvulla.

      Yhä edelleen on monia maita, joissa uskonnon vapaus yksilöä koskevana oikeutena on tavattoman rajallista. Eräskin aikoinaan tuntemani nainen surmattiin kotimaassaan, kun hän oli kääntynyt kristinuskoon

      6) Esittämäsi raamatunkohta ei puhu hallitsemista vastaan, vaan antaa oikean asenteen hallitsemiseen: Kansan palvelemisen.

      Ei riitä että nostaa esille raamatunkohdan, vaan on myös ymmärrettävä, mitä sillä tarkoitetaan.

    • Matias Roto kuinka Jeesuksen seuraaja voi ketään tuomita, siis määrätä rangaistusta jostain teoasta kun kerran Jeesuskaan ei tuominnut?

      Jeesuksen luo tuotiin aviorikoksesta tavattu nainen, Jeesus ei tuominnut häntä, siis Jeesus selkeästi sanoi että ne saavat tuomita jotka ovat itse synnittömiä.

      Suomessakin on ollut jopa kuolementuomio aviorikoksesta (ns ”kristitty maa), kuinka tämä on mahdollista, mistä moinen laki on peräisin?

    • Ari

      1) Kysyt mistä voi olla peräisin Suomessakin aikoinaan ollut laki, että aviorikoksesta saatettiin tuomita kuolemaan. Ajattelet että moista ei voisi olla kristityssä maassa.

      Vastaus on se, että tuo pykälä oli juuri siinä aikaisemmin puhumassani 1600 -luvun lainsäädännössä, missä lakiin otettiin suoria pykäliä Raamatusta. Tämä oli yksi niistä laeista.

      3.Mooseksen kirja:

      20:10 Jos joku tekee aviorikoksen toisen miehen vaimon kanssa, jos hän tekee aviorikoksen lähimmäisensä vaimon kanssa, niin heidät, sekä avionrikkojamies että -nainen, rangaistakoon kuolemalla.

      Käytännössä tämä johti siihen, että valtava määrä armahduspyyntöjä saapui kuninkaan hoviin, koska tuo käytäntö ei soveltunut täkäläiseen kulttuuriin, eikä edes sinunkaan oikeustajuntaasi, vaikka muutoin teeskentelet olevasi hyvinkin raamatullinen näkökannoissasi.

      2) Olen jo aikaisemmin 06.07.2017 käsitellyt tuota Jeesuksen julistamaa päätöstä aviorikoksesta syytetystä naisesta. Jo tuollakin sinä kirjoittelit omia virhekuvitelmiasi historian todellisuudesta, kun asenteellisen vastahakoisuutesi takia alati olet kieltäytynyt ottamasta vastaan historian todellisuutta sellaisena kuin se on tapahtunut.

      https://www.kotimaa.fi/blogit/jeesus-lausuu-rabbin-tehtavassa-oikeuden-tuomion/

      3) Oletko koskaan miettinyt mistä on peräisin tuo epäraamatullinen tulkintasi, ettei kristitty muka voisi toimia yhteiskunnan palveluksessa järjestystä ylläpitävissä tehtävissä. Joitakin yksittäisiä hajatapauksia voi olla aikaisemmiltakin ajoilta, mutta varsinaisessa nykyaikaisessa mielessä tuo käsityksesi on peräisin samaisesta talonpoikaiskapinasta, josta jo mainitsin edellä, ja sen jälkimainingeista.

      Kun kapina Lutherin 1523 tekemistä järjen puheista huolimatta alkoi ja kapinalliset alkoivat kulkea ympäriinsä, tappaen, raiskaten, ryöstäen ja varastaen, kuten muuan aikalainen on tilannetta kuvannut, niin yhdessä vaiheessa esivalta sai voimansa kasatuksi ja riittävän vahvan ammattilaisarmeijan tuota kapinaa kumoamaan. Näin paremmin koulutetut asevoimat saivat voiton lukuisista vastustajistaan, joiden taistelukoulutus ja johto olivat puutteellisia.

      Tuossa tilanteessa muutamat näistä kapinallisista pyrkivät pakenemaan vastuutaan alkamalla väittämään, ettei kristityn esivallan muka sovi käyttää aseellista voimaa yhteiskunnan järjestyksen ylläpitämiseen. Näin yritti jopa muuan aikaisemmin kapinan johtoon pyrkinytkin julistautua muka aseettoman yhteiskunnan kannattajaksi. Kapina kuitenkin kukistettiin ja vielä yli puoli vuosisataa sen jälkeenkin kaikki ruhtinaat olivat hyvin epäluuloisia jokaista sellaista pihaustakin kohtaan, mikä vähääkään haiskahti kapinalta.

      Tuosta tilanteesta kapinalliset yrittivät sepittää uuden opin, ettei esivalta muka voisi käyttää voimakeinoja järjestyksen ylläpitämisessä, on suora aatteellinen jatkumo sinun, Ari hyvä, sinun tapaasi tulkita Raamattua.

      Yleistämällä täysin eri tilannetta tarkoittavia lauseita muka yhteiskunnan yleissäännöiksi, samalla kiellät asiaa valaisevan todellisen yleissäännön, jonka Paavali lausuu Room. 13 luvussa, ja josta sittemmin Kuopion piispana vaikuttanut Wille Riekkinen on tehnyt väitöskirjansa. (Römer 13: Aufzeichnung und Weiterführung der exegetischen Diskussion, von Vilho Riekkinen. 1980.)

      Roomalaiskirje:

      13:1 Jokainen olkoon alamainen sille esivallalle, jonka vallan alla hän on. Sillä ei ole esivaltaa muutoin kuin Jumalalta; ne, jotka ovat, ovat Jumalan asettamat.
      13:2 Sentähden, joka asettuu esivaltaa vastaan, se nousee Jumalan säätämystä vastaan; mutta jotka nousevat vastaan, tuottavat itsellensä tuomion.
      13:3 Sillä hallitusmiehet eivät ole niiden pelkona, jotka tekevät hyvää, vaan niiden, jotka tekevät pahaa. Jos siis tahdot olla esivaltaa pelkäämättä, niin tee sitä, mikä hyvää on, ja sinä saat siltä kiitoksen;
      13:4 sillä se on Jumalan palvelija, sinulle hyväksi. Mutta jos pahaa teet, niin pelkää; sillä se ei miekkaa turhaan kanna, koska se on Jumalan palvelija, kostaja sen rankaisemiseksi, joka pahaa tekee.
      13:5 Siksi tulee olla alamainen, ei ainoastaan rangaistuksen tähden, vaan myös omantunnon tähden.
      13:6 Sentähdenhän te verojakin maksatte. Sillä he ovat Jumalan palvelusmiehiä, ahkeroiden virassansa juuri sitä varten.
      13:7 Antakaa kaikille, mitä annettava on: kenelle vero, sille vero, kenelle tulli, sille tulli, kenelle pelko, sille pelko, kenelle kunnia, sille kunnia.

    • Matias Roto pitkän sepustuksen jaksat saada aikaan.

      Siis kuuluuko olla alamainen esivallalle joka sortaa ihmisiä uskon, sukupuolen tai ihonvärin mukaan?

      Entäpä kun nämä esivallat käskee jokaista sortamaan näitä ihmisryhmiä?

      Siis mistä erottaa oikean kristityn?

      Entäpä kuinka toimisit jos eläisit maassa jossa vainotaan kristittyjä ja jokaisen tulisi ilmiantaa heitä?

    • Ari

      Edellä olen jo kertonut selkeästi, miten esivallan toiminta nähdään Raamatussa.

      Huomaa, että Rooman maailmanvalta Paavalin aikana oli pakanallinen ja että keisari oli maailmanvallan ylipappi.

      Tämä riittäköön vastaukseksi, jottei tämä mene jankkaamiseksi.

      Vain jos sinulla on nätisti sanomalla jotain todella merkittäviä uusia näkökulmia voimme jatkaa, mutta pelkkää jankkaamista on turha jatkaa.

  8. Matias

    ”Esimerkiksi kun aikoinaan tehtiin tutkimus lasten seksuaalisesta hyväksikäytöstä heidän liikkeensä keskuudessa, niin tuon tutkimuksen tuloksena puolen vuosisadan ajalta saatiin esiin useita väärinkäytöksiä. ”

    Ja niitä sitten verrattiin ulkopuolisten tekemiin ja sanottiin ei ole sen kummempaa, kuin muillakaan. Onko se puolustus, että muutkin tekevät, ei tietenkään, ei pitäisi olla myöskään paavien kohdalla, mutta paavi vain nyyhkii, että satanus on luikerrellut sisään ja saanut pojat käärmeen kanssa liikekannalle turmelemaan lapsia. He ovat kuitenkin pyhiä miehiä ja pyhille kaikki on pyhää. He ovat vain taivaallisen armoistuimen alaisia, eikä maallinen laki voi heitä tuomita. Väärin se on, mutta näin maailma menee.

    Evankeliumissa oli aikoinaan tuomio lasten turmelemisesta, mutta se on todennäköisesti poistettu. ” Joka turmelee yhdenkin näistä pienimmistä, sille olisi parempi, että sidotaan myllynkivi kaulaan ja upotetaan meren syvyyteen. ” Siihen on kehitetty lohdun sana: ”Kaikki menneet ja tulevatkin on sovitettu Golgatan ristillä. ”

    Kun ns. uskovaiset pitävät itseään parempina ihmisinä, ovat he tietenkin myös tarkkailun alaisia, että miten se näkyy teoissa, onko siitä esimerkiksi ja jumalan kuvaksi, pitäähän sen jossain muussakin näkyä, kuin vain omassa uskossa. Mutta sekin kumotaan sanoilla, ei teoista, muuten armo jää osattomaksi.

    Muut joutuvat helvettiin, mutta uskovaiset on ostettu maasta, lunastettu ja pelastettu kaikesta synnistä, niitä ei enää lueta. Olisko mahdollisesti valheturva tämä ?

    • Tarja

      Yksikinväärinkäytös on liikaa. Tästä olemme yhtä mieltä.

      Se mitä yritän tilastolla sanoa, että väärinkäytöksiä vastustaessamme suuntaamme kampanjan sinne, , missä ongelma on paljon suurempi kuin tuossa herätysliikkeessä, missä koko ajan puhutaan kaikenlaista pahuutta vastaan.

      Elämän surkeihin realiteetteihin kuuluu, että korkeimpienkin ihanteiden keskellä esiintyy niitä, jotka tekevät väärin, mutta on täysin väärin, että pahuutta vastustavaa liikettä syytetään sen puoltamisesta. Kertoohan sellainen jotain, että tuon tutkimuksen tapauksien määrä oli puolessa vuosisadassa sellainen että väkimäärään suhteuttaen moisia tapauksia oli pitänyt olla nelinkertaisesti jo yhden vuoden aikana.

      Sama tilastollinen todellisuus unohdetaan, kun puhutaan katolisen kirkon piirissä esiin tulleista väärinkäytöksistä. Sielläkin jokainen tapaus on liikaa, mutta jälleen on suhteutettava tapauksien määrä koko väestömäärään. Koko maailman väestöstä yli kuudennes on katolisia. Kuitenkin noiden valitettavien tapausten määrä ei tule lähellekkään kuudennetta osaa maailman kaikista väärinkäytöksistä, vaan jäävät huomattavasti alle tilastollisen keskiarvon, elikkä siis kirkon moraaliopetuksella on ollut myönteinen vaikutus ja väärinkäytöksien määrä on ollut paljon alhaisempi kuin ilman tätä kirkon määrätietoista työtä olisi ollut.

      On muistettava, miten natsit aikoinaan aloittivat johdonmukaisen mustamaalaamisen katolista kirkkoa kohtaan suurentamalla katolisten tapauksien merkittävyyttä muun yhteiskunnan vastaaviin väärinkäytöksiin nähden. He onnistuivat propagandassaan ja saattoivat aloittaa omat ohjelmansa juutalaisten tuhoamiseksi ilman että katolisen kirkon varoituksia kuultiin.

    • Matias Roto tuot esille ”yksikin väärinkäytös on liikaa”, entäpä kuinka otat Paavalin sanat:

      1. Kor. 5:13
      Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala. ”Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha.”

      Kuinka toimia?

    • Ari

      Koska Jumalan sana on lakia ja evankeliumia, niin tehtäväni sanan julistajana on puuttua niihin epäkohtiin joita keskuudessamme esiintyy. Samalla minun on myös tuotava esille Jumalan armo, jotta emme syntiemme takia joutuisi epätoivoon.

      Luther saattoi puhua vapaasti myös aikansa ruhtinaille. Saipa hän eräälläkin saarnallaan kaksi ruhtinasta estetyksi sotimasta keskenään, kun tulivat järkiinsä Luthherin saarnan takia.

      Sen sijaan vuonna 1523, kun talonpoikaiskapina oli alkamaisillaan, hän epäonnistui kun hän meni tapaamaan kapinallisia varoittaakseen, ettei lapsien kastamatta jättäminen ole sopiva tapa protestoida ruhtinaita vastaan, koska kaste ratkaisee lapsen taivasosuuden.

      Kapinaan kiihottuneet olivat kuitenkin niin kiihdyksissään, että he meinasivat käydä käsiksi. Vain vaivoin Luther pääsi pakon tuosta tilanteesta. Vuonna 1525 tuo aikaisempi protestina esiintynyt muutamien lasten kastamatta jättäminen vaihtui jo aikaisemmin kastettujen uudellen kastamiseksi. Tämä uusi protesti tapahtui tammikuussa 1525. Se oli vastaus kaksi viikkoa aiemmin annettuun tiukempaa sääntöön niitä kohtaan, jotka olivat jättäneet lapsensa kastamatta. Tuosta alkoi se liike, jonka seuraajat nykyisin sanovat toimittavansa ”uskovien kasteita”.

      Talonpoikaiskapinassa kuoli noin 100 000 – 200 000 ihmistä.

  9. Jos suviseuroille tulee 70 000 – 90 000 ihmistä, kaksi kolmasosaa on lapsia, jotka sinne on tuotu ”väkisin”.

    Kannattaa lukea Pauliina Rauhalan teokset Taivaslaulu ja Synninkantajat, niin saa käsityksen, mitä liikkeen sisällä tapahtuu. Kauheita asioita, esimerkiksi hoitokokouksia, joissa ihminen pakotetaan tunnustamaan syntinsä (esimerkiksi kirkkokuorossa laulamisen) kaikkien edessä.

    • Charlotta

      Lapsia joukossa on niin paljon, koska perheissä on paljon lapsia.
      Nämä juhlat ovat antoisia myös lapsille, koska saavat erinomaisen tilaisuuden tavata toisiaan yhteisessä tapahtumassa.

      Valitettavasti kaikessa yhteiskunnallisessa elämässä esiintyy myös sitä että joku yksittäinen ihminen syystä tai toisesta joutuu sukset ristin muun väen kanssa. Mitä isommasta otoksesta on kysymys, sitä isompi määrä esiintyy myös näitä, joille on tullut vaikeaksi elää yhdessä toisten kanssa.

      Mainitset yhden kirjan ja siinä kuvattuja tapauksia. Koska liike on suuri, niin myös tuollaisia ylilyöntejä lienee todellakin tapahtunut siellä täällä. Mutta tuollaisia lukiessaan saattaa unohtua, miten samaisten hoitokokousten alkuperäinen tarkoitus on ollut antaa tukea lähimmäisen elämään. Pidetäänhän sairaaloissakin päivittäin erilaisia kokouksia potilaiden ja henkilökunnan kesken, jotta hoito voidaan suunnata parhaalla mahdollisella tavalla.

      Väärinkäytökset eivät tee tyhjäksi oikeaa ja rakentavaa käyttöä.

      Esimerkiksi SRK:n johto on viime aikoina antanut merkittäviä kannanottoja, missä pyritään torjumaan noita väärinkäyttöjä.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25