Kelaan vai kalaan?
Me suomalaiset olemme yhdessä rakentaneet vuosikymmenien aikana hyvinvoinnin, josta useimmissa maissa voidaan vain etäisesti haaveilla. Elämän notkelmapaikoissa yhteiskunta tukee aineellisesti, niin että jokainen saa perustarpeet; ravinnon, asumisen, terveydenhoidon ja muut välttämättömyydet. Perustana on suomalainen kruununjalokivi, keskinäinen luottamus ja siitä nousevat demokratia, ihmisoikeudet ja vapaudet.
Viikonvaihteen kuvat Ukrainan Butšanista – Venäjän vetäytyneiden joukkojen jälkeensä jättämät karmivat sotarikokset, tuhottu kaupunki, sadat kidutetut ja surmatut siviilit - osoittavat, mikä voisi olla vaihtoehto suomalaiselle rauhalle ja hyvinvoinnille.
Suomi elää tällä hetkellä kuin sotaleirissä Venäjän hyökättyä 24. helmikuuta Ukrainaan. Vaikka meitä ei tällä hetkellä uhkaa mikään, on realismia varautua tulevaisuuteen. Siihen on kolme syytä: Venäjän arvaamattomuus, 1340 kilometriä yhteistä rajaa ja historian opetukset. On neljäskin syy: etenevä luontokato ja muuttuvat sääolot.
Hallitus teki budjettiriihessään yksimielisesti ja lyhyessä ajassa sodan vaatimia päätöksiä 2 mrd euron lisärahoituksesta erityisesti maanpuolustukseen ja huoltovarmuuteen. Lisävelka oli tässä tilanteessa välttämätön, mutta säästöjä ja lisätuloja on myös löydettävä ennemmin kuin myöhemmin. Peräkkäin tulleet kriisit, rutto, miekka ja – toistaiseksi vasta uhkaava – nälkä pakottavat keskittämään ponnistuksia yhteiseen turvallisuuteen, joka on valtion tärkein tehtävä.
_ _ _
Valtiovarainministeri Saarikko sanoitti tilannetta realistisesti. Elintasoa on jouduttava laskemaan ja tultava toimeen hieman vähemmällä. Ohjeena on mennä Kelaan, jos toimeentulo ruoan ja energian hinnan kallistuessa kriisiytyy. Sosiaaliturva on osoittanut tarpeellisuutensa ja toimivuutensa pitkinä hyvinvoinnin vuosikymmeninä.
Sote-uudistus ja Hyvinvointialueiden perustaminen osoittavat kuitenkin – jo hyvinä aikoina – järjestelmän suuret haasteet. Rahoitus on siirretty kunnilta valtion leveämmille harteille. Silti rahat sosiaaliturvaan tulevat edelleen verotuloista. Ikäluokkien pienentyessä verotulotkin pienentyvät. Tie on lyhyt ja narun pää kohta vetävän kädessä, jos ja kun avustettavia on enemmän kuin maksajia.
_ _ _
Kuvaukset Ukrainan sodasta kertovat ihmisten selviämisestä oman avun varassa. Kellareissa ja raunioissa elävät ihmiset keittävät ruokansa nuotiolla, saavat sadevedestä tai lumesta juomaveden, kotipihan kanala ja kasvimaa tuovat osan ruoasta silloin kun kaupat on ryöstetty tyhjiksi ja kaduilla ei voi liikkua.
Suomalaisillakin on kollektiivisessa muistissa itsenäisen selviämisen keinot. Hengissä voi selvitä vielä silloinkin, kun Kela ja kauppa ovat vain kaukainen muisto. Voin mennä kalaan. Juuri nyt särki on tulossa kudulle ja katiskat sekä rysät antavat hyvän saaliin.
_ _ _
Jokainen voi parantaa selviämistään varaamalla kotivaran (72tuntia.fi). Sen avulla pitäisi voida selvitä ainakin kolme vuorokautta. Tosin Ukrainan sota osoittaa, että selviämisen haaste voi olla paljon pidempi. Vara ei venettä kaada. Pienin askelin voi pidentää omaa kriisinsietokykyään.
Kotitarpeiksi voi viljellä paria aaria ja saada siitä vuoden juurekset. Kotitarvekanalasta voi saada kennollisen munia päivässä ja lantaa kasvimaan lannoitteeksi. Tulisijat ja polttopuiden tekeminen mahdollistavat ruoan valmistuksen ja lämmityksen. Oma kaivo tai suojainen luonnonvesi varmistavat vesihuollon. Kuivakäymälä tekee riippumattomaksi viemäriverkosta. Marjat, sienet, kalastus ja riista ovat suomalaisille perinteisiä elämisen keinoja, jotka jatkuvat vaikeiden aikojen ylitse.
_ _ _
Läheskään kaikki eivät esimerkiksi asuinpaikkansa vuoksi voi toteuttaa yllä mainitsemiani selviämisen keinoja. Siksi on tärkeää tukea kotimaista ruoan tuotantoa. Parhaillaan viljelijät ovat vakavassa kannattavuuskriisissä lannoitteiden ja öljyn hinnan kallistumisen vuoksi, sekä keskusliikkeiden maksamien liian alhaisten tuottajahintojen johdosta.
Karjan kasvatus on ollut Suomessa keino selvitä yli vaikeista ajoista. 1800-luvun nälkävuodet johtuivat osaltaan siitä, että valtio oli patistanut viljelijöitä tuottamaan viljaa ja vähentämään tuottamatonta lypsykarjan pitoa. Tilannetta pahensi se, että jotkut viljelijät innostuivat polttamaan osan viljasadosta paloviinaksi. Nimismiehet saivat tehtäväksi käydä puhkomassa laittomat viinapannut, mutta korpikuusen kyyneleiden tiputus jatkui metsien kätköissä.
_ _ _
Poikkeuksellisen kylmät kesät tuhosivat viljasadon 1867-68. – milloinkahan muuten viljelijät pääsevät tänä vuonna traktoreineen ja kylvökoneineen pelloille, kun tänään 7. huhtikuuta meillä on vielä 60 senttiä lunta ja kovat yöpakkaset? Runsasluminen ja kylmä talvi on ollut arvattava seuraus viimekesän ennätyshelteistä. Vuoden keskilämpötila ei kuitenkaan heittelehdi useilla asteilla eri vuosien välillä.
Nurmea ja lehtikerppuja hyödyntävä karja olisi voinut parantaa monen selviämistä 1800-luvun katovuosina. Tänä päivänä keinolannoitteiden kallistuessa karjan lanta voi osaltaan auttaa peltojen lannoittamisessa, kun lannasta on ensin erotettu metaani biokaasuksi ja parannettu siten myös energiaomavaraisuutta.
_ _ _
Tärkein voimavara kriiseissä on silti aina yhteisön tuki sekä keskinäinen apu ja luottamus. Vastavuoroisesti jokaisella on jotain annettavaa yhteiseksi parhaaksi. Kriiseissä ei parane ottaa uhrin vaan ennemminkin selviäjän ja yhteisön kannattelijan rooli.
14 kommenttia
”Suomalaisillakin on kollektiivisessa muistissa itsenäisen selviämisen keinot. Hengissä voi selvitä vielä silloinkin, kun Kela ja kauppa ovat vain kaukainen muisto ”
Tämä ei sovi tähän aikaan, Suomi oli aikoinaan täynnä pientiloja, jotka olivat omavaraisia niin lihan, maidon, voin, perunan, juuresten, kuin leivänkin suhteen ja luonto auttoi marjojen, sienten ja kalojen muodossa.
Pitää siis tehdä maareformi, eli jakaa suurtilat pienempiin osiin yksityisiksi pientiloiksi halukkaille, ja uskon, että halukkaita löytyy nyt, kun luonto ja eläimet muutenkin houkuttelevat ihmisiä maalle.
Ihana tulevaisuus, useammat voivat rakentaa oman paratiisinsa maalle.
Pientila-aika ei ollut mitään auvoa. Suuret ikäluokat syntyivät pientiloille. Ruokaa (sianlihaa, perunoita) oli omiksi tarpeiksi, mutta rahaa ei ollut. Ainoa tili oli maitotili ja lapsilisät, jos metsää ei ollut. Ei ollut rahaa kouluttaa lapsia. Oppikouluissa oli lukukausimaksut, kortteeri, ruoka ja kirjat piti itse maksaa. Näiltä tiloilta lähdettiin 1960-luvulla Ruotsiin tehtaisiin ja sairaaloihin työhön. Nyt ne tilat ovat autioina. Suomessa on kymmeniätuhansia autoita taloja, jotka on jätetty rapistumaan.
Särkiö
”Mitä sanot Butsan siviilimurhista? Miten perustelet Venäjän sotarikoksia? Kiistätkö kaiken? ” Vastaan, kun kysytään, vaikka todennäköisesti tämä poistetaan.
Sota itsessään on viimeinen keino ratkaista jokin ongelma, ja tässä se ongelma nähdäkseni on sisällissota Ukrainassa, joka on kestänyt jo kauan. Siellä on siis ollut kärsimystä jo pitkään.
Mikä sitten on sotrarikos? Sotarikos on pelkkä sana, jolla syytetään nyt Buchan tai Butsan tapauksessa toista osapuolta, vaikka kuvat näyttävät, että kysymys on ristitulesta, koska myös venäläisiä tankkeja ja kuljetuskalustoa on romuna. Juuri siitä syystä, en usko, että vain Venäjä on siellä yksin pommittanut ja tuhonnut.
Sotatilanteessa kuolonuhreja haudataan yleensä jukkohautaan, tuolla päin niitä sanotaan veljeshaudoiksi, eikä minua vakuuta kertomus komestasadasta uhrista, ja kymmenistä joukkohaudoista, jos minä näen vain yhden kaivannon, josta pilkistää vaateriekaleita. Ja yhden kuvan, jossa mies nostaa pressua, jonka alla pitäisi olla neljä kuollutta, mutta sieltä pilkistää autonrenkaita, ja eläimen kavio. Olen nähnyt kuvia Natsien joukkohaudoista netissä, niissä on ruumiita, ihan oikeasti.
Siviiliuhrit sitten, eteneminen Kiovan suuntaan on tapahtunut hyvin hitaasti juuri siitä syystä, että siviilit ehtivät pois alta, koska niin on kehoitettu. Jos kaikki eivät halua lähteä, vaan heitä kiinnostaa uhrata henkensä lähtemällä kadulle pyöräilemään silloin, kun tankkeja ja sotakalustoa tulee molemmilta suunnilta, on siihen kaksi syytä. Joko heitä käytetään ikäänkuin kilpinä uskoen naivisti, että siviillit voisivat estää tulevan yhteenoton, tai, että heitä ruumiina voidaan käyttää probaganda välineenä tiedotuksessa. On kerrottu myös, että ruumiit on miinoitettu, mutta pitikö sekään paikkaansa, ja kuka ehti heihin miinoja asettelemaan. Kuka on nähnyt kidutettuja, raiskattuja, tai kädet selän taakse sidottuja. Ovatko nämä vain ideoita, jotka on poimittu ISIS-joukoilta Syyrian sodasta, ja niitä käytetään hypridisodankäynnissä. Pitää olla medialukutaitoa. Minä en ole niitä, jotka uskovat sokeasti kuulemaansa, ihmiset eivät ole luotettavia.
Toinen syy Butsan kadulle pyräilemään tai patikoimaan lähtijöille voi olla omaehtoinen halu kuolla tällä tavalla maan puolesta, antaa niin sanottu itsemurhauhri. Tai oleminen muuten autuuden tilassa, eli henkisesti köyhä niin, että ei ymmärrä todellisuutta.
Minä en tiedä sellaista sotaa, jossa ei tulisi uhreja, myös siviiliuhreja. Ainoastaan historiassa, jolloin joukko-osastot kerääntyivät autiolle paikalla asutusten ulkopuolelle sotimaan suoraan keskenään, kasvoista kasvoihin, sivillit saattoivat säästyä. Ei helppo siviileille sekään sota, koska naiset jäivät yksi lasten kanssa selviytymään. Sielläkin tuli ruumiita, eli mihet kuolivat suurin joukoin.
Mutta silloin kun soditaan asutusten keskellä, uhreja tulee. Ja Ukrainassa myös siviileille on annettu aseita, ja kuten eräs ukrainalainen mies sanoi haastattelussa, ”Jokaisesta ikkunasta mies tähtää vihollista,” joka selittää talojen tuhoutumisen. Joten siviileiksi jää vain naiset, lapset ja vanhukset, heidät olis pitänyt kuljettaa pois. Se oli Ukrainan tehtävä.
Lisäyksenä vielä, ” hirveistä raakuuksista ” kerrottaessa on esitetty myös julmuutena se, että venäläiset polttavat kuolleiden sotilaittensa ruumiit.
Se on kuitenkin parempi tapa, kuin jättää heidät virumaan kaduille hajoamaan, ja tauteja levittämään. Yleensä sillä myös estetään ruumiin häpäisy, eli silpominen ja muut brutaalit toimet, mitä vihollisen sotilaille on ollut tapana tehdä voitonmerkkejä kerättäessä.
Polttohautaus ei nykyisin ole mikään synti, paitsi uskovaisille voi olla. Ruumiiden hävittäminen ei tarkoita kätkemistä, vaan on viisas teko, joka estää tautien leviämisen ja omien soturien ruumiiden häpäisemisen.
Tarkoituksenani on ollut kaataminen vettä laineille, jotka tulimerenä kiehuvat, kielen toimesta.
Venäjän Putin on julma diktaattori, joka on menettänyt omankin ihmisarvonsa viedessään sen viattomilta ihmisiltä, olivatpa he sitten sotilaita tai siviilejä. Hän on kahminut valtaa ja ryöstänyt ahaa. Häntä voi sanoa psykopaatiksi ja sotarikolliseksi.
Putin tappaa myös pmassa maassaan erilailla ajattelevat. Jos lääkäri on hoitanut toisinajattelijaa, lääkäri hyppää pian parvekkelta kuolemaan. Myrkytykset ulottuvat myös omaan maan rajojen ulkopuolelle.
Mitä ”polttohautaukseen ” tulee, se ei ole oikea termi Ukrainassa. Tuhkaus suoritetaan arvokkaasti, tuhka siunataan ja haudataan asian kuuluvin menoin. Ukrainassa sotilaiden ruumiit sytytetään tuleen, ne jäävät niille sijoilleen muiden korjattavaksi. Hautausta ei tapahdu, ruumiinsiunauksesta puhumattakaan. Omaiset eivät saa tietoa, missä ruumis on. Häpeällistä ja ihmisarvoa polkevaa toimintaa. Putinin ”sodankäynti” on brutaalia tappamista, joka ulottuu myös omiin sotilaisiin. Heitä kutsutaan ”nahkoiksi”.
Putinilla ei ole mitään asiaa suvereeniin maihin. Jokainen maa hoitaa itse ongelmansa, siinä ei tämän diktaattorin ”puhdistusta” tarvita. Toivottavasti ”pudistautuu” pian itse.
”rahaa”
Charlotta Lindfors
Sinulla on oikeus mielipiteeseen, ja se oli siinä. Pidän itselläni oikeuden olla omaa mieltäni ja se on siinä luettavissa. Kun asiat on puolueettomasti tutkittu ja tulokset saatu, voin muuttaa mieltäni, mutta en aikaisemmin. Minä en tiedä mistä olet omasi lukenut, tai onko se itse ajateltu, eikä minua toisaalta kiinnostakkaan, mutta kuulostaa lähinnä iltapäivälehtien myynninedistämis tempaukselta.
Pidän myös hiukan naurettavana sitä kuvitelmaa, että sotatilanteessa voidaan kymmenille kuolleille sotialille ryhtyä kaivamaan yksityinen hauta, ja etsimään jostakin pappi heitä siunaamaan. Tai toisaalta, kuljettamaan heitä kotiin haudattaviksi. Ruumiin siunaamisella ylipäätänsä ei minulle ole merkitystä, koska henki on siitä lähtenyt ja jättänyt sen. Henki palaa Jumalan luokse, joka sen on antanutkin ja ruumis palaa Äiti-maahan, josta se on otettukin.
En osallistu minkään lehden ”myynninedistämiseen”. Tietoa tulee monelta kanavalta, kun vain osaa lukea tai kuunnella ihmisiä paikan päällä. Ruumiin siunaamisella on omaisille suuri merkitys siitä huolimatta, miten kuolee.
Charlotta
”Ruumiin siunaamisella on omaisille suuri merkitys siitä huolimatta, miten kuolee.”
Se on tapa, johon ihmiset ovat tottuneet aikojen saatossa, kun papistolle on kehitelty säädyn mukaista tekemistä. Yksi pappi sanoi netissä, että ihmiset eivät osaa tehdä tiettyjä toimituksia ja heidän pitää mennä neuvomaan.
Omaiset siis nähdään tyhminä tässä kontekstissa.
Ruumiin siunaaminen ja sen kautta uskottu ruumiin ylösnousemus ovat myös niitä valheita, joissa me elämme. Luontoa ei kiinnosta se, onko sinne laskettu aines siunattua va ei.
Maataloutta, maanomistusta hallitsevat nyt suurtilalliset, jotka tuottavat paljon ja koska EU-tukia maksetaan tuottavuuden mukaan, he saavat myös huomattavat maatalous tuet ja nyt vielä lisätukia, joten voisi kysyä, että miksi siitä rangastaan kansaa ruuan hinnan nousulla, eikä esim. väliportaita, jotka vetävät välistä ja kauppaa, joka yritysetiikalla on oikeutettu tuottamaan aina vain enemmän voittoa.
Jos ei omista kämmenalaa maata, jota puolustaa, niin miksi pitäisi henkensä uhrata puolustamalla suuromistajia, jotka ovat miehittäneet metsät ja pellot ja elintarvikkeiden tuottajina ihan varmasti välttyvät myös maanpuolustukselta. Rupusakki sinne joutuu, on aina joutunut.
Meidät on nyt koulutettu huippuunsa ja viritetty viimeisen päälle, ja aseistettu hampaita myöten, ja aateloitu aatteilla hiusrajaan saakka, olemme siis valmiita Pyhään sotaan, kunhan nyt saataisiin Nato- hakemus vetämään.
Eihän meillä muuten tarve sotaan oliksikaan, mutta kun me olemme itsenäinen valtio ja meillä on oikeus tulla ja mennä, elää ja kuolla, ja sotia ja tappaa, mehän jälleen kerran taistelemme vääräuskoista petovaltiota vastaan, koska se on itsenäinen valtio ja sillä on oikeus tulla ja mennä, elää ja kuolle, sotia ja tappaa.
Me emme ollenkaan voi sitä sietää, että tekevät mitä tahtovat, sehän kuuluu vain meille, koska me olemme demokratia, he eivät ole.
Ilmoita asiaton kommentti