Kastettu – pelastuva
Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet. (Gal. 3:27/FB38)
Mutta kun kuningas meni katsomaan pöytävieraita, näki hän siellä miehen, joka ei ollut puettu häävaatteisiin. Ja hän sanoi hänelle: 'Ystävä, kuinka sinä olet tullut tänne sisälle, vaikka sinulla ei ole häävaatteita?' Mutta hän jäi sanattomaksi. (Matt. 22:11-12/FB38)
Pyhä tohtori Martti Luther kirjoittaa katekismuksessa kasteessa: "Kasteen voima, vaikutus, hyöty, hedelmä ja päämäärä on siinä, että se pelastaa. Kaste ei ole mitään muuta kuin vapautumista synnin, kuoleman ja Perkeleen vallasta, pääsy Kristuksen valtakuntaan ja iankaikkinen elämä hänen kanssaan. Yksin usko tekee ihmisen kelvolliseksi ottamaan vastaan tämän pelastavan, jumalallisen veden niin, että siitä on hyötyä."
Miksi kaste on (tai ei ole) välttämätön pelastukseen?
Mitä pyhässä kasteessa lahjoitetaan?
Miten kaste ja usko liittyvät yhteen?
Onko sinulla häävaatteet Karitsan häihin?
84 kommenttia
Ristolle ja Markolle kiitokset hyvästä keskustelusta, joka vielä on kesken. Se teidän keskustelu ei kommenttiani tarvitse.
Reijo M.: ”Eli se minkä Paavali roskiin heitti, niin sitä ei sieltä ole syytä kaivella enempää kuin esille, vastaan tulee.”
Voitko kertoa meille mitä Paavali heitti roskiin? Ja mitä on Paavalin esimerkin noudattaminen? Tämä tuli aiemmin jo jossain blogissa Ari Pasasen sanomana. Siitä sai sen käsityksen, että Paavali ikään kuin ”ripusti aivonsa narikkaan”. Näinhän ei todellakaan tapahtunut.
Minun mielestäni Paavalin roskiksesta löytyy ainakin omavanhurskaus, lainvanhurskaus, kiivailu lain puolesta ja se että lakia noudattamalla pelastumme.
Sami, et kertonut mitään uutta. Luonnollisesti olen tutkinut mainitsemasi lähteet. Taidan taas helppouden vuoksi kopioida kirjani tekstejä. Ne ovat onneksi suppeita, joten sopivat tällaiseen käyttöön. Ensin Hippolytuksesta:
”Kirjan alkuperä on ollut tutkijoiden väittelyn kohteena. On epäselvyyttä, onko kirjoittaja vuonna 235 kuollut Hippolytus Roomalainen, niin kuin aiemmin oletettiin, vai toinen samanniminen Egyptistä. Uudemmassa tutkimuksessa kirjan on arvioitu olevan useampien eri aikoina eri paikoissa asuneiden kirjoittajien teksteistä koottua ’elävää kirjallisuutta’. Varmaa on vain, että se oli olemassa 300-luvulla. Kirkkojärjestyksen usein lainattu teksti sanoo:
’Ensin kastakaa pienet; jos he voivat puhua itse, puhukoot. Jos eivät, heidän vanhempansa tai sukulaisensa puhukoot heidän puolestaan. Sitten kastakaa miehet ja lopuksi kaikki naiset.’
On huomattava, että kaikki, mikä edeltää ja seuraa tätä tekstiä, kuvaa ainoiksi kastekelpoisiksi ymmärtävässä iässä olevat ihmiset. Kunkin katekumeenin tuli saada kolmen vuoden opetus. Heidän tuli olla esimerkillisiä elämässä (elää raittiisti, kunnioittaa leskiä, vierailla sairaiden luona ja tehdä muuta hyvää); heidän tuli valmistautua kylpemällä, paastolla ja rukouksella; heidän tuli ottaa vastaan eksorkismi, viettää viimeinen yö valvoen (vigilia) ja kuunnella lukemista ja rukousta. Tätä taustaa vasten kaste vauvoille, jotka eivät edes voi tunnustaa uskoaan itse vastaten, tuntuu yllättävältä. Se on saanut jotkut tutkijat epäilemään, että kyseessä oleva kappale kuuluisi niihin, joita on muokattu ajan kuluessa.
Jos kuitenkin Jeremiaksen tulkinta Hippolytyksen ajoituksesta pitäisi paikkansa, siinäkin tapauksessa voitaisiin ainoastaan sanoa, että imeväiskasteita suoritettiin Roomassa 100-luvun loppupuolella eli useampi sukupolvi apostolisen ajan jälkeen. Sitä pidemmälle meneviä johtopäätöksiä ei voisi tehdä. Kirkkojärjestyksessä väitetään sen välittävän apostolisen tradition, mutta samaa väitettiin kaikissa harhaoppisiksi tuomituissa teoksissakin.”
Ja Polykarpoksesta… ”Hän syntyi eri arvioiden mukaan vuosien 69 ja 81 välillä ja kärsi marttyyrikuoleman eri lähteiden mukaan joko 155/156 (lisäys Polykarpoksen marttyyriokertomuksessa) tai 166/167 (varhaisempi Eusebiuksen kanta). Kun häntä painostettiin herjaamaan Jeesusta, hänen kuuluisa kieltäytymisensä oli: ’Jo 86 vuotta olen palvellut Häntä, eikä Hän ole tehnyt minulle mitään pahaa. Kuinka voisin pilkata Kuningastani, joka on minut pelastanut?’ Hänen on katsottu viitanneen sanoillaan kasteeseensa, ja on laskettu, että hänet olisi näin ollen kastettu vauvana apostolisena aikana. Kuitenkin tiedot hänen syntymävuodestaan ja iästään ovat epävarmoja. Hän on voinut viitata pikkupoikana saamaansa kasteeseen. Toisaalta hän on todennäköisesti vain halunnut sanoa, että on palvellut Jeesusta niin kauan kuin muistaa tai koko ikänsä. Joka tapauksessa hänen tarkoituksensa ei ollut sanoa mitään imeväiskasteesta.”
Ja vielä siitä, mitä kirjoitit argumenteistani: ”Nämä muuttavat koko sakramentti teologian sisällön.”
Kyllä. Tai oikeastaan palautan sanan sakramentti sen alkuperäiseen sisältöön. Sen toi teologiaan Tertullianus, jolle kaste oli samanhenkinen riitti kuin roomalaisten sotilaiden uskollisuuden vala hallitsijalle. Hän liitti sanan sacramentum kreikan sanaan mysterion. Sillä lähti kehityskulku, jossa lopputulos oli sekoittava. Eräs ystäväni on tehnyt opinnäytteenä tutkielman sanan mysterion ja teologisen sakramentin käsitteen yhteydestä. Hän analysoi kaikki tekstit, joissa mysterion esiintyy UT:ssa ja vertaili niitä sakramentti-sanalle annettuun teologiseen sisältöön. Ja hän päätyi tiivistetysti siihen, että mysterionilla ja teologisella sanalla sakramentti ei ole mitään yhteyttä. Kyseisen teologisen seminaarin johtaja oli myöntänyt, että ystäväni johtopäätökset olivat oikeita ja että ne kumosivat koko sakramenttiteologian.
Ja minä olen sitä mieltä, että se onkin syytä kumota. Sanaa sakramentti ei ole Raamatussa. Mysterion ei vastaa sitä. Se on haitallinen sana. Olen joskus käyttänyt sanaa relationaalinen sakramentalismi ajatuksella, että esim. kasteessa oli kyse ihmisen ja Jumalan välisen suhteen muutoksesta tai korjautumisesta kasteeseen sisältyneen oman syntisyyden ja toisaalta myös Jeesuksen herruuden tunnustamisen kautta. Siihen tyyliin ovat kirjoittaneet jotkut baptistiteologitkin. Mutta sana sakramentti on kyllä UT:n ulkopuolinen, joten se on turha.
Silmäilin Leo Koukun tekstin läpi. Miehen nimi on tuttu ja olen saattanut olla sivulla aiemminkin. Teksti oli hyvää. Vahvasti eri mieltä olin vain loppupuolen otsikosta: ”Lapsikasteoppi on tullut jäädäkseen”. Oma odotukseni on, että sille tulee ajan myötä päätepiste. Suunta ainakin tuntuu selvältä.
Riitta Sistonen tuot seuraavan esille:
””Voitko kertoa meille mitä Paavali heitti roskiin? Ja mitä on Paavalin esimerkin noudattaminen? Tämä tuli aiemmin jo jossain blogissa Ari Pasasen sanomana. Siitä sai sen käsityksen, että Paavali ikään kuin ”ripusti aivonsa narikkaan”. Näinhän ei todellakaan tapahtunut.””(Riitta Sistonen)
Paavali joutui/sai todeta ettei se korkea koulutus jonka hän oli saanut antanut yhteyttä Jumalaan vaan hän ”sokeana ja kuurona” kuvitteli palvelevansa Jumalaa. Tässä tulee uudestisyntymisen ydin, sen jälkeen hän sai opetusta Pyhältä Hengeltä eli hän luopui kaikesta vanhasta oppimastaan pitäen sitä roskana, ei hän kirjoituksia hylännyt vaan nyt vasta ne avautuivat hänelle.
Mielenkiintoinen tuo ”aivot narikkaan” lausahdus, olen sen kyllä kuullut luterilaisen opin ymmärtämisestä eli silloin täytyy laittaa aivot narikkaan kun yrittää sovittaa kirkon jäsenien elämään evankeliumiin eli Jeesuksen sanoihin.
Kiitos kaikille kommentoijille ja lukijoille! Kommentointi on ollut asiallista. Mielestäni on hyvä tuntea eri kastekäsityksiä. Vaikuttaa siltä että meidän kastekäsityksemme harvemmin muuttuvat kristillisestä uskontokunnasta riippumatta. On hienoa oppia tuntemaan eri kristittyjä. Jumalan siunausta teille jokaiselle!
Marko, kirjoitit: ”Kansankirkolla on sitä paitsi myös uusi kasteteologinen paradigma, joka ei ole sen enempää vanhojen kirkkojen kuin vapaakirkkojenkaan linjalla.”
Voin vain arvailla, mitä tarkoitat. Haluaisitko avata?
Ilmoita asiaton kommentti