Kaste – Jumalan asettama

Herramme Jeesus Kristus sanoo: ”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää (Matt. 28:19-20); joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen” (Mark. 16:16)

Pyhä tohtori Martti Luther kirjoittaa katekismuksessa kasteessa: ”Kasteen voima, vaikutus, hyöty, hedelmä ja päämäärä on siinä, että se pelastaa. Kaste ei ole mitään muuta kuin vapautumista synnin, kuoleman ja Perkeleen vallasta, pääsy Kristuksen valtakuntaan ja iankaikkinen elämä hänen kanssaan. Yksin usko tekee ihmisen kelvolliseksi ottamaan vastaan tämän pelastavan, jumalallisen veden niin, että siitä on hyötyä.

http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/ik/4osa.html

Kaste-Jumalan asettama

Miksi kaste on (tai ei ole) välttämätön pelastukseen?

Mitä pyhässä kasteessa lahjoitetaan?

Kuka on ainoa oikea suorittamaan pyhän kasteen?

Miten kaste ja usko liittyvät yhteen?

Mitä tarkoittaa Kristuksen päälle pukeminen?

Miten luopumus ja eksyminen vaikuttaa kasteen armoon?

Jumalaluusopin kunnioitettu tohtori Martti Luther sanoi: ”Olen kastettu, olen pelastuva”; miksi tämä on totta, myös meidän kohdalla?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

  1. Juuri näin Ari, mutta ei lakia täyttämään, lihan mukaan vaan Uskonlain mukaan, joka sanoo: Joka Uskoo, se vanhurskautetaan, ei liha mitään hyödytä.
    Jos Uskova alkaa taas lain mukaan vaeltamaan, niin ihminen alkaa jälleen ristiinnaulitsemaan Kristusta. Kristitty ei saa joutua lainalle, tai muuten Kristus on turhaan kuollut.

    Kristuksessa on laki täytetty loppuun. Kaikki tulevatkin vääryydet, joita Kristitty tekee, ovat talletettu Kristuksen päälle. Kristitty on siis yhtä aikaa syntinen ja yhtä aikaa Pyhä ja Vanhurskas, Lihalle kuollut ja Kristuksessa Elävä.

    Uusi luomus, on siis vaeltava Uskossa, jonka kautta kaikki teotkin ovat Kristuksessa tehdyt. Kuinka nyt siis voisi Kristitty tehdä syntiä? Kristuksessa synnitön, mutta lihassa kuollut synnin alle. Kuka voi siis pelastaa minut tästä kehosta, joka tekee lihan tekoja?

    ”Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.
    Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen.

    Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä.
    Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.
    Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei; sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
    Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.

    Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni; sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin, mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
    Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?

    Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.

    Tässä Paavali ei siis sano, että nytpä voin ruveta vapauteni mukaan syntiä täyttämään, koska en muuta voi, vaan tarkoittaa, kuten toisaalla sanoo: Hengellä kuolettakaa lihan teot.
    En siis katso enää siihen mikä on alhaalla, siis minuun itseeni, jonka tiedän olevan synnin asunto, vaan katson Kristukseen, joka on voittanut minun syntini kertakaikkiaan yhdellä uhrilla.
    Eläisinkö nyt siis minä, joka olen näin pelastettu kuoleman ruumiistani, jälleen antautuva sen valtaan, että rupean parantelemaan kuollutta ruumistani ja hylkäisin Kristuksen?

    Joka on Kristuksessa on siis kuollut synnille.

    Täytyy nyt muistuttaa, että raamatussa synti ei ole mitään tekemistä, vaan se on kokonaan valheessa ja vääryydessä elämistä, josta seuraa synnin seurauksesta kuolleet synnin teot, Ihminen syntyy synnin alle ja pelastetaan synnin alta.

    Sydämen asenne on luonnostaan ihmisellä paha. Sen Jumala muuttaa ihmisessä, kun asettaa lakinsa ihmisen sydämeen, ei täyttämätöntä lakia vaan Täytetyn lain Kristuksen kautta, että saisimme Elämän ja Toivon, Lupaukset ja iankaikkisen Elämän, Uskon mukaan , jonka vaikuttaa Herra.
    Kristuksessa olemme Totuudesta, jossa ei ole muutoksen häivää.
    Kristuksessa, ihminen ei elä enää itse, vaan Kristus on sijaan tullut. Miksi enää eläisin tuon kuolleen kehoni mukaan palvellakseni itseäni?

    Henki tekee eläväksi ei liha mitään hyödytä, miksi lihan mukaan eläisin?
    ”Ei Jumalan valtakunta ole syömistä ja juomista, vaan vanhurskautta ja rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä.” Tuossa lukea olla myös, Ei Jumalan valtakunta ole lihan tekoja, vaan vanhurskautta ja rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä

  2. Tarja Aarnio, se mitä sanon on että Jeesus selkeästi opettaa kuinka eletään Jumalan valtakunnassa eli siinä rakkaudessa jonka Jumala vuodattaa Pyhän Hengen kautta, siis ei ole ”lupaa” elää synnissä niin kuin jotkuttuntuvat ajattelevan että joka päivä on ”armo uus”, vaan pyhitys on enemmän ja enemmän Jeesuksen tuntemisen kautta elämän muuttumista Jumalan tahdon mukaiseksi.

    Jeesus Sanoi aviorikoksesta tavatulle naiselle ettei Hän tuomitse, mene mutta älä enää syntiä tee.

    Joh.8
    10 Ja kun Jeesus ojensi itsensä eikä nähnyt ketään muuta kuin naisen, sanoi hän hänelle: ”Nainen, missä ne ovat, sinun syyttäjäsi? Eikö kukaan ole sinua tuominnut?”
    11 Hän vastasi: ”Herra, ei kukaan”. Niin Jeesus sanoi hänelle: ”En minäkään sinua tuomitse; mene, äläkä tästedes enää syntiä tee”.

    Siis kun ihminen nöyrtyy tunnustamaan syntinsä ja uskoo evankeliumin ja ottaa kasteen ja saa Pyhän Hengen niin silloin hän on terveesti uudestisyntynyt.

    Jeesus Sanoo selkeästi ettei voi kääntyä katsomaan taakse kun kohtaa Hänet eli kun syntinen Jumalan kutsusta ymmärtää syntisyytensä ja sen tunnustaa niin ei voi katsoa taakse jos aikoo tarttua ”auraan” ja lähteä seuraamaan Jeesusta.

    Luuk. 9:62
    Mutta Jeesus sanoi hänelle: ”Ei kukaan, joka laskee kätensä auraan ja katsoo taaksensa, ole sovelias Jumalan valtakuntaan”.

    • Eräs samassa kylässä asuva ex-khra pyysi minua lähettämään kunnioittavat ja siunaavat terveisensä Juha Heinilälle.
      Hän on kiitollinen siitä työstä, jota Juha Heinilä uurastaen täällä tekee raamatullisen uskon puolesta.
      Hän ei päässyt itse kirjoittamaan.

      Voin yhtyä hänen ajatuksiinsa.

  3. >>>Kristuksessa on laki täytetty loppuun. Kaikki tulevatkin vääryydet, joita Kristitty tekee, ovat talletettu Kristuksen päälle. Kristitty on siis yhtä aikaa syntinen ja yhtä aikaa Pyhä ja Vanhurskas, Lihalle kuollut ja Kristuksessa Elävä. >>>> Malinen.

    Hyvin ja selvästi sanottu! Tämän mukaan kristityllä ei ole mitään pelättävää eikä orjuuttavaa.

  4. Jorma Ojala, kuinkas taasen sitten Jeesus selkeästi Sanoo:

    Matt.7:
    21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra!’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
    22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: ’Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?’
    23 Ja silloin minä lausun heille julki: ’Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät’.

    Vai voiko ”kristitty” tehdä mitä vaan???

    Jeesus sanoo ilmestyskirjassa:

    Ilm. 22:15
    Ulkopuolella ovat koirat ja velhot ja huorintekijät ja murhaajat ja epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka valhetta rakastavat ja tekevät.

    Siis jos/kun joku väittää ”kristittyjen” tulevienkin syntien olevan anteeksiannetut niin kavahtakaa tällaista julistajaa sillä Jeesus Sanoo ja varoittaa:

    Matt. 10:28
    Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin.

    • Synnillisiä tekoja on muitakin kuin noituus, huoruus ja murhat. Kuinka paljon toisaalta onkaan synnillistä tekemättä jättämistä! Joskus homaamme tehneemme vastoin Jumalan tahtoa juuri silloin, kun luulimme kovinkin oikein toimivamme. Ehkä syntejä ei ole etukäteen annettu anteeksi, mutta ne on luvattu antaa. Siihen voimme luottaa.

    • Ari, missä on vika, kun sinä joka päivä kysyt saman kysymyksen, vaikka eilen sait siihen vastauksen?

    • Ari, kysyy, saako Kristitty tehdä mitä vaan? Oletko Kristitty, kun tuota kyselet?

      Eikö tuossa edellisessä raamatun kohdassa. Matt.7 Jeesus juuri kiellä tuntevansa niitä, jotka tekevät sitä ja tekevät tätä. Erotteletko Ari oikeita ja vääriä tekoja, että voisit niistä valita oikeat?

      Vastaa Ari tähän, mitä meinaat tehdä, miten meinaat itsesi pelastaa, jos raamattu sanoo, että yksikään ihmisen teko kelpaa Jumalalle? Miten meinaat välttää tekemästä Kristittynä syntiä?
      Muista yksikin synti tai edes synnillinen ajatus, ja se oli siinä. Jumala ei päästä syntiä Taivaaseen. Tekojen tiehän on suljettu.

      Tilalle on tullut toinen tie. Jumala on tehnyt kaiken, uhrannut Poikansa, että me saisimme Elämän.
      Miksi sanotaan näin? Koska me olemme kuolleet synnin tähden, joka on meissä. Tällä tiellä, tekoja ei enää lasketa meidän hyväksemme, vaan nyt lasketaan vain Usko Kristuksen Evankeliumiin. Uskokin on Jumalan teko.

      Lue nyt oikein tarkasti noista seuraavista, alla olevista raamatun kohdista mitä tarkoittaa Jumalan käskyjen pitäminen, vai eikö se riitä, että pitää Hänen käskynsä? Vai vieläkö mielestäsi pitää tehdä tai jättää tekemättä jotain, muuta että kelpaa Jumalalle?

      Eikö Kristuksen työ riitä? Olen ymmärtänyt, että se on Pyhän Hengen pilkkaa, jos aliarvioi Jeesuksen uhrin riittävyyden ja Jumalan Sanan?
      Raamattu sanoo ilman vastaväitteitä, että Jumala vanhurskauttaa ihmisen uskon kautta, ei tekojen mukaan, koska ihmisen teot ovat syntisiä.
      Jos jotain hyviä tekoja tapahtuu meidän kautta maailmassa, niin ne tapahtuu Jumalan Armosta Kristuksen kautta.
      Jos nyt on ihminen joka on Pelastettu, niin hänen tekojaan ei lueta hänelle enää vanhurskauden perusteeksi, vaan Kristuksen teot, koska omat teot ei kelpaa synnin tähden. Armon päälle ei voi tulla kuin Armoa.

      Jos pyrit teoillasi, vaikka kuinka olet Kristitty, pitämään tekojen lakia, katsot itsesi ja tekosi paremmaksi kuin Kristuksen Uhri. Uskon laki ei katso enää tekojen lakiin.

      Jeesus vastasi ja sanoi heille: ”Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt”. Joh.6:23

      ”Ja tämä on hänen käskynsä, että meidän tulee uskoa hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen nimeen ja rakastaa toinen toistamme, niinkuin hän on meille käskyn antanut.
      Ja joka pitää hänen käskynsä, se pysyy Jumalassa ja Jumala hänessä. Ja siitä me tiedämme hänen meissä pysyvän, siitä Hengestä, jonka hän on meille antanut. ”
      1.Joh.3:23-24

      Tuossa sanotaan selvästi, että Jumala tahto on, että pidämme käskynsä ja se käsky on tämä, teidän tulee uskoa Hänen Poikansa nimeen. Mitään muuta tietä ei ole.

      Sanotaanhan, ”Minun vanhurskaani ovat elävä uskosta” On turhaa kysellä saako Kristitty tehdä mitä tahansa, koska Kristitty ei elä teoista vaan Uskosta.

    • Evankeliumi on ilosanoma, hyvä uutinen Kristuksesta, joka on kärsinyt ja kuollut syntiemme tähden, voittanut kuoleman nousemalla haudasta ja astunut taivaaseen palatakseen sieltä noutamaan omansa iäisyyteen. Tätä julistetaan kristillisessä seurakunnassa kaikkialla.

  5. Evankeliumi on Jumalan Sana ja Lupaus, jossa Jumala lupaa ihmisille Armostaan antaa anteeksi syntimme, sovittamalla, ne Poikansa Jeesuksen Kristuksen sovinto veren kautta.
    Evankeliumi on se Armon ilmoitus, joka synnyttää ihmisessä Uskon, joka uudistaa ihmisen sisällisesti, niin, ettei ihminen enää katso syntiensä kadottavan häntä iankaikkisella kadotuksella, vaikka näkeekin vielä olevansa syntisessä olemuksessa inhimillisen luontonsa mukaan.
    Ihminen joka on Kristuksen sovittama, ei siis elä enää kuoleman pelossa, vaan Kristuksen Armossa ja Valossa, ja on saanut tämän lahjoitetun Uskon kautta myös Pyhän Hengen, Puolustajaksi syyttäjää vastaan, joka vaatii jatkuvasti ihmistä katsomaan syntejään ja yrittää näin saada ihmistä luopumaan Evankeliumista, lain sanalla uhkaillemalla ja kadotuksella, jos ihminen ei pysty paremmin noudattamaan lakia.

    Pyhä Henki myös Pyhittää ja Kirkastaa Kristusta johon ihminen on kätketty Evankeliumin mukaan. Näin ihminen on päässyt Armosta luvattuun Lepoon töistään, kuten Jumala on päätöksensä tehnyt. Ihminen on siis päässyt Jumalan lapsen asemaan. Kristityllä ei ole enää kadotustuomiota, vaan pelastustuomio.

    ”Sillä Kristus ei mennyt käsillä tehtyyn kaikkeinpyhimpään, joka vain on sen oikean kuva, vaan itse taivaaseen, nyt ilmestyäkseen Jumalan kasvojen eteen meidän hyväksemme.
    Eikä hän mennyt uhratakseen itseänsä monta kertaa, niinkuin ylimmäinen pappi joka vuosi menee kaikkeinpyhimpään, vierasta verta mukanaan,
    sillä muutoin hänen olisi pitänyt kärsimän monta kertaa maailman perustamisesta asti; mutta nyt hän on yhden ainoan kerran maailmanaikojen lopulla ilmestynyt, poistaakseen synnin uhraamalla itsensä.
    Ja samoinkuin ihmisille on määrätty, että heidän kerran on kuoleminen, mutta senjälkeen tulee tuomio, samoin Kristuskin, kerran uhrattuna ottaakseen pois monien synnit, on toistamiseen ilman syntiä ilmestyvä pelastukseksi niille, jotka häntä odottavat.” Hebr.9:24-28

    Evankeliumi on syntiselle ilosanoma, niille jotka ovat kuoleman pelossa vaeltaneet maailmassa ilman toivoa. Nyt tuo toivo on kuitenkin varma, sillä Jumala on ilmaissut tahtonsa ihmistä kohtaan, antamalla meille synnit anteeksi kerta kaikkiaan Kristuksen kautta. Joka uskoo se pelastuu, sillä sanotaan:

    ”Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat.
    Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.
    Sillä mikä laille oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, sen Jumala teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa, että lain vanhurskaus täytettäisiin meissä, jotka emme vaella lihan mukaan, vaan Hengen. Room.7:1-4

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.