Kansojen enkelit johtavat kansoja

 

Kuva Kamerunin vuoristosta 1.10.2006.

Puhe Jumalan enkeleistä on sijoitettu Siinain vuoristoon.  Ajankohtaa emme tiedä. Meille se on välittynyt Liiton kirjassa, joka on toisessa Mooseksen kirjassa.

Lukukappaleemme puhuu koko kansan enkelistä.  Koko kansaa sinutellaan. Jumalan kansa on yksi, koska Jumala on yksi.  Tästä näemme, että kirkko ei ole jäsentensä summa, johonkin yhdistykseen verrattava joukko, vaan Jumalan edessä koko kirkko on Jumalan kansa.  Yksityinen ihminen elää tämän kansan yhteydessä yhteisestä uskosta yhteiseen  Jumalaan.

Vietämme enkeleiden päivää.

 

SUNNUNTAI 4.10.2020

Mikkelinpäivä – Enkelien sunnuntai

Jumalan sanansaattajat

Ensimmäinen lukukappale:  2. Moos. 23: 20-23

Enkelit ovat Jumalan luomia henkiä.  Jumalalle uskolliset enkelit palvelevat Jumalaa ja ovat hänen lähettämiään.

Jumalasta pois kääntyneet enkelit ovat pahoja henkiä. Niiden loppu tulee olemaan iankaikkinen kadotus silloin,  kun Jeesus tulee takaisin kirkkaudessaan.

Herran enkelit ovat Jumalan lähettämiä 

Herran enkelit eivät toimi omin päin, vaan niillä on aina Jumalan antama tehtävä.  He toimivat niin uskollisesti Jumalan lähettiläinä, että se mitä he sanovat, on Jumalan puhetta meille.  Koska Jumala ei koskaan ole ristiriidassa itsensä kanssa, niin Jumalan enkelin sanoma on aina aidosti raamatullista.

Jumala on alati läsnä luomassaan maailmassa.  Siksi myös hänen taivaallinen väkensä on luonamme läsnä kaiken aikaa.  Kun Herra johtaa kansaansa, kirkkoaan, omiaan, niin silloin hänen pyhä enkelinsä käy edellämme.  Vaellamme Jumalan valtuuttaman enkelin seurassa.

Minä lähetän enkelin kulkemaan sinun edelläsi.

Jumalan lähettämät enkelit eivät ole ulkopuolella elämämme arkisten toimien, vaan ovat seurassamme kaiken aikaa.  Saamme luottaa alati jatkuvaan enkelvartioon.  Jumalan lähettiläät suojelevat meitä. Suojelusenkelit eivät ole vain lapsia varten, vaan he ovat myös aikaisia varten, kokonaisia ihmisryhmiä varten ja kokonaista kansaa varten. Myös jokaisella seurakunnalla on oma  enkelinsä, kuten Ilmestyskirja kertoo.

— suojelemaan sinua matkalla ja viemään sinut siihen paikkaan, jonka olen sinulle varannut. Muista, että hän on lähelläsi.

Elämällämme on suunta ja tarkoitus. Tämän suunnan löytämisessä saamme rukoilla Jumalan johdatusta.  Jumala voi johtaa meitä monin ulkonaisin muodoin, milloin minkäkin tilanteen synnyttämien ideoiden ja haasteiden avulla.  Kaikessa tässä kuitenkin Jumalan johdatus tulee elämäämme hänen lähettämiensä enkelien tuella.  Elämämme sijoittuu siihen paikkaan ja siihen tilanteeseen, mihin Jumala meidät on kutsunut.

Lukukappaleessamme Jumalan johdatus ja enkelien johdatus tavoitteen saavuttamiseksi yhdistyvät.  Enkelit ovat Jumalan asialla, hänen sanansa ja tekojensa työssä kokonaan Hänen käytössään.

Enkelit toimivat Jumalan nimissä

Asiamies toimii päämiehensä asialla. Valtuutetun asiamiehen teko ei ole tämän oma teko vaan päämiehen teko.  Näin myöskään enkelit eivät toimi omissa nimissään, vaan heidän työnsä on toimia Jumalan kunniaksi ja Hänen Pyhän nimensä kiitokseksi.

 Hän toimii minun nimissäni. 

Kun Jumala tuli ihmiseksi Jeesuksessa Kristuksessa, niin tuli ajankohtaiseksi kertoa Jumalan ilmoituksen täysi sanoma: Jumala on yksi Jumala, mutta hän on ilmoittanut itsensä kolmessa persoonassa, Isänä ja Poikana ja Pyhänä Henkenä.

Pyhässä kasteessa meidät on liitetty Jumalan ja hänen pyhän kansansa yhteyteen. Me olemme saaneet Jumalan lapseuden ja saamme elää turvallisesti hänen huolenpitonsa varassa.  Kastekäskyssä Jeesus lupaa, että hän on omiensa kanssa kaiken aikaa.

Sama sanoma ilmoitettiin jo Mooseksen aikana, kun Jumala kertoo, että hänen enkelinsä on koko kirkon kanssa koko ajan ja tämä kulkee kansaansa johdattaen kaiken aikaa.

Minun enkelini kulkee sinun edelläsi.

 

Tässä mikkelinpäivän ensimmäinen lukukappale kokonaisuudessaan

2. Moos. 23: 20-23

Herra sanoi:
”Minä lähetän enkelin kulkemaan sinun edelläsi, suojelemaan sinua matkalla ja viemään sinut siihen paikkaan, jonka olen sinulle varannut. Muista, että hän on lähelläsi, tottele häntä äläkä vihastuta häntä. Hän ei anna anteeksi niskoittelua, sillä hän toimii minun nimissäni. Mutta jos tottelet häntä ja teet kaiken, mitä minä käsken, niin minä olen sinun vihollistesi vihollinen ja vastustajiesi vastustaja. Minun enkelini kulkee sinun edelläsi.”

 

 

 

 

  1. Suomen ev. lut. kirkon toimittamassa lapsikasteessa ei ole suoranaisesti pelastunut vielä yksikään ihminen. Koska Raamattu sitoo pelastuksen parannuksen tekoon ja uskoon, joka ei toteudu pienen lapsen kohdalla.
    Pelastus otetaan vastaan uskomalla Jeesukseen ja se tapahtuu aina kääntymisen ja armon vastaanottamisen kautta, jonka Jumalan Pyhä Henki vaikuttaa.

    Tästä puhui myös F. G. Hedberg, joka vanhoilla päivillään totesi että hänen alkamassaan Evankeelisessa liikkeessä alkoi esiintyä väärää lapsikasteeseen nojautumista, niinpä hän vakavasti muistutti, ”että kastettuja ihmisiä on kehoitettava kääntymään Kristuksen luo ja uskomaan Häneen, jotta he tulisivat heille jo kasteessa lahjoitetusta armosta osalliseksi ja heille oli muistutettava: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa.
    Niin tehkää nyt siis parannus ja kääntykää, että teidän syntimme pyyhittäisiin pois.”
    ”On päivänselvää, että Herran apostolit eivät mitenkään tehneet Kristuksesta synnin palvelijaa, niin että olisivat vahvistaneet uskomattomia ja kääntymättömiä ihmisiä heidän syntielämässään, uskottottelemalla, että he kaikissa tapauksissa olivat autuaita riippumatta siitä, uskovatko he vai eivät, kääntyvätkö he Hänen puoleensa tai jäävätkö Hänelle vieraiksi ja Hänen vihollisikseen pahoissa teoissansa(Kol.1:21).”

    ”Ei! Niin eivät Herran apostolit ja Hänen oikeamieliset palvelijansa ole koskaan saarnanneet, sillä sellainen saarnaaminen kuuluu perkeleelle ja väärille paimenille, joista Herra todistaa(Jer.6:14): He parantavat minun kanssani vamman kepeästi sanoen: Rauha, rauha, joka ei rauhaa ole.
    Hedberg lisää: sano noille kalkilla valkaisijoille, jotka valkaisevat kansan rakentaman seinän, että se kaatuu!”
    Hedberg muistuttaa edelleen pääasiasta, ”Jumalan sanan täydestä julistamisesta, ja hän muistuttaa että ihmisten on käännyttävä ja tehtävä parannus voidakseen omistaa tämän armon.”

    • Hedbergin vanhoilla päivillään esiintuoma huoli ei kumoa lapsikastetta, mutta asettaa sen oikeaan valoon.
      On merkittävää jos ”Pyhän kasteen puolustuksen” kirjoittanut Jumalan palvelija ilmoittaa huomanneensa, että uskon elementti on sivuutettu kasteen yhteydestä ja opetetaan pelkän kasteen riittävän ilman uskoa ja parannuksen tekoa.
      Mitä virkaa on kasteella tai millään muullakaan sakramentilla jos ne jäävät pelkäksi ulkokohtaiseksi asiaksi ihmisen elämässä eivätkä vaikuta arjen elämään mitään?
      Sydämen uskoa ja antautumista Jeesukselle Kristukselle, joka näkyy käytännön elämässä, Pyhä Henki tahtoo meidän ilmentävän. Kaikki muu on vain sanahelinää.

    • Jorma

      Kiitos mielenkiinnosta aihettamme kohtaan.

      Tässä muutama huomio lisää.

      Nuorena Hedberg oli herännäisyyden vaikutuksen alainen. Sitten hänelle kirkastui armon evankeliumi Lutherin teosten lukemisen yheydessä.

      Tämä kirkastuneen armon evankeliumi tuli esille hänen teoksessaan Uskon oppi autuuteen. Aluksi Paavo Ruotsalainen ilmaisi ilonsa tästä kirjasta, mutta sitten jostakin syystä eräät toiset herännäisyyden johtajavat saarnaajat alkoivat tekemään pesäeroa Hedbergiin. Näin herätysliike jakautui körttiläisiin ja evankelisiin.

      Evankelisessa julistuksessa on korostettu Jumalan armon perustavaa merkitystä uskonelämälle. Juuri tästä syystä myös kastetta on korostettu, koska kasteen armo on perustava lähtökohta jokapäiväisen perannuksen tekoon ja uskon elämän hoitamiseen koko elämän aikaisessa kilvoittelussa Jumalaan ja hänen hyvyyteensä turvaten.

      Mielestäni sakramenttien vaikutus ja merkittävä vaikutus pelastuksemme meille lahjoittamisessa ei milloinkaan muodostu sanahelinäksi, vaan pysyy alati kaiken armon perustana ja parannuksen teon perustana,
      kuten ilmenee myös sinun siteeraamassasi Hedbergin tekstissä:

      ” Kastettuja ihmisiä on kehoitettava kääntymään Kristuksen luo ja uskomaan Häneen, jotta he tulisivat heille jo kasteessa lahjoitetusta armosta osalliseksi.”

      Tässä Hedberg seuraa tunnustuskirjojen linjaa. Augsbugin tunnustus 25.6.1530 sanoo:

      XII Parannus

      Parannuksesta seurakuntamme opettavat, että ne, jotka ovat kasteen jälkeen langenneet, voivat saada syntien anteeksiantamuksen milloin tahansa, kun he kääntyvät, ja että kirkon tulee antaa synninpäästö niille, jotka näin palaavat tehdäkseen parannuksen.

      Parannus näet sisältää varsinaisesti seuraavat kaksi asiaa.

      Toinen on katumus eli synnintunnosta johtuva pelästyminen, joka ahdistaa omaatuntoa.

      Toinen on usko, joka syntyy evankeliumista eli synninpäästöstä ja joka luottaa siihen, että synnit annetaan anteeksi Kristuksen tähden, ja antaa omalletunnolle lohdutuksen ja vapauttaa sen pelosta. Tämän jälkeen tulee seurata hyvien tekojen, jotka ovat parannuksen hedelmiä.

      Ne tuomitsevat kasteenuusijat, jotka väittävät, että kerran vanhurskautetut eivät voi menettää Pyhää Henkeä, samaten ne, jotka väittävät, että jotkut tässä elämässä saavuttavat sellaisen täydellisyyden, etteivät voi tehdä syntiä.

      Edelleen ne tuomitsevat novatianolaiset, jotka eivät tahtoneet antaa synninpäästöä kasteen jälkeen langenneille, kun nämä palasivat tehdäkseen parannuksen.

      Myös ne hylätään, jotka eivät opeta, että syntien anteeksiantamus saadaan uskon kautta, vaan velvoittavat meidät ansaitsemaan armon omilla hyvitysteoillamme.”

  2. Jorma

    Hedbergin kehotus parannukseen oli juuri kasteen antaman armon pohjalle rakentuvaa parannuksen tekoa.

    Suosittelen sinulle, että luet tuon Samin suositteleman Hedbergin kirjan, jotta opit tuntemaan suuren opettajamme opetukset oikeissa mittasuhteissa.

    Kiitos Jorma, että herätät tarpeen käsitellä tätä kysymystä perusteellisemmin nyt tulevana sunnuntaina Forssan rukoushuoneella klo 14.00 pidettävän Mikkelin päivän juhlan puheessani.

    Sami

    Kiitos kommentistasi.

    • Olin sopinut Forssan rukoushuoneelle Mikkelinpäivän juhlan puheen pitämisen.

      Nyt kokona-altistuminen lähipiirissä aiheuttaa sen, että minun on pysyttävä kotona jonkun aikaa enkä pääsekään puhumaan tuonne juhlaan, vaan toiset puhuvaiset ovat äänessä. Jukka ja Anja Teininen toimivat isäntänä ja emäntänä ja Esa Lahti toimii kanttorina.

      Mikkelinpäivän aiheita olen käsitellyt aikaisemminkin blogeissani

      Viime vuonna

      https://www.kotimaa.fi/blogit/taivaan-ovi/

      Pari vuotta sitten

      https://www.kotimaa.fi/blogit/lapsi-on-arvollisin/

      Jorman kommenttia sivuava kysymys kasteesta Mikkelinpäivän evankeliumissa nostetaan esiin kolme vuotta sitten kirjoittamassani Mikkelinpäivän tekstissä

      https://www.kotimaa.fi/blogit/jumalan-lapseksi-tuleminen/

      Joten niille jotka haluavat enemmän paneutua Mikkelinpäivän rikkaaseen aarteistoon näytetään tässä muuutama juhlapäivän sanoman kimaltelevista jalokivistä.

    • Aina on muistettava tuo ajatus kaikessa suunnittelussa: Jos Jumala suo.

      Mikkelinpäivän puhetta varten olin tehnyt perusteellisia valmisteluja, mm. lukenut tässä blogissani mainitun lukukappaleen 77 eri käännöksenä 34 eri kielelle.

      Toki tämä on varsin pieni eri raamatunkäännöksistä koko maailmaa ajatellen.

      Vuoden 2019 lopussa Raamattu oli saatavana 694 kielellä. Näitä kieliä puhuu 5,7 miljardia ihmistä.

      Uusi testamentti on käännetty 1 542 kielelle. Näiden kielten puhujia on 793 miljoonaa.

      Jokin raamatunosa on käännetty 1 159 kielelle ja näitä puhuu 463 miljoonaa ihmistä.

  3. Myös Luther puhuu parannuksesta nimenomaan kasteen suurena lahjana. Hän jopa puhuu jokapäiväisestä parannuksesta. Joka päivä meidän on jätettävä Adamin lankeemuksen perintönä oleva langennut minämme ja sen sijaan on tultava esiin Jeesuksessa alkanut uudi elämän, joka saa voimansa hänen ylösnousemuksensa osallisuudesta, johon kaste meidät on yhdistänyt.


    MITÄ SITTEN TÄLLAINEN VESIKASTE MERKITSEE? VASTAUS:

    Se merkitsee, että meissä oleva vanha ihminen on jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa upotettava ja surmattava kaikkine synteineen ja pahoine himoineen, ja sen tilalle pitää joka päivä tulla esiin ja nousta ylös uusi ihminen, joka iankaikkisesti elää Jumalalle vanhurskaana ja puhtaana.

    MISSÄ SE ON KIRJOITETTUNA? VASTAUS:

    Pyhä Paavali lausuu Roomalaiskirjeen kuudennessa luvussa: ”Me olemme Kristuksen kanssa haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.”

    http://katekismus.fi/sakramentit/36.html

  4. Matias

    Kaste ei poista evankeliumissa ja apostolien toissa olevia syytöksiä, kuten syyttäminen ’Jeesuksen tappamisesta’. Mikä on kirjoitettu se on kirjoitettu. Kaste päinvastoin kastaa siihen sisälle. Se on yhtä kuin perisyntiin kastaminen.

    Jeesuksen murhasyytökset ovat antisemitismin juurioppi. Ristiriita on siinä, että toisaalta hehkutetaan kuinka ” Jumala maailmaa rakasti, antamalla ainokaisen poikansa” ja toisaalla apostolien teoissa olevat ”Jeesuksen murhasyytökset.” Josta ei syytetä jumalaa vaan juutalaisia.

    Kellä korva on se kuulkoon, uutisissa sanottiin yks’päivä , että rasismi kaikissa muodoissaan tulee rangaistavaksi. Huomion arvoista on sanonta ” kaikissa muodoissaan”. Eikö silloin myös evankeliumin pitäisi tulla tarkastelun kohteeksi, onhan se rasismin yksi muoto, kaikenlisäksi epämääräisillä syytöksillä, joilla ei ole mitään tekemistä tämän ajan ihmisten kanssa, kun jo aikaisemminkin kohdistui syyttömiin ihmisiin järkyttävin seurauksin.

    Miten sitten Mikael arkkienkeli, jonka pitäisi seisoa kansansa suojana, vihollisia vastaan, voisi seisoa myös syyttäjän suojana, en ymmärrä. Enkeleitä on tietysti helppo varastaa, riittää kun pistää sanoja peräkkäin ja saa ihmiset uskomaan niihin.

    • Tarja

      1) Toisin kuin väität, niin kaste ei ole perisyntiin kastamista, vaan pyhän kasteen tehtävä on tasan tarkkaan päinvastainen. Kaste sntaa meille syntien anteeksiantamisen. Kaste siis vapauttaa meidät synnistä, kuolemasta ja Perkeleen vallasta.

      2) Evankeliumeissa ja Apostolien teoissa esiintyvät syytökset eivät ole antisemitismiä, vaan tapahtuma-ajan todellisten tapausten kertomista.

      Huomaa, että noiden aikansa syytösten esittäjät itsekin olivat juutalaisia. Jos he olisivat esittäneet antisemitismiä niin silloinhan he olisivat tuominneet itsensä kelvottomiksi ja he itsekin olisivat olleet syytettyjen penkillä.

      Vertaapa tätä sellaiseen kun Suomessa joku suomalainen on tuottanut kuoleman jollekin toiselle suomalaiselle niin silloin jonkun toisen suomalaisen todistus siitä, mitä on tapahtunut ei ole vihaa suomalaisuutta vastaan, vaan ainoastaan tuon tapahtuneen tilanteen kuvausta.

      Se että noista kertomuksista myöhemmin on kehitetty lyömäaseita juutalaisia vastaan ei ole Evankeliumien eikä Apostolien tekojen syytä, vaan noiden myöhempien väärinkäyttäjien syytä.

  5. Matias

    Mainitsit siellä Lutherin, hän kirjoitti juutalaisista esimerkiksi näin : ”Kaikki minkä juutalaiset omistavat, kuuluu tietysti meille”

    Ja Hitler sitten toteuttu hänen kirjoituksensa. Juutalaisilta takavarikoitiin kaikki omaisuus, ja sen minkä he saivat matkalaukkuihinsa ottaa, eivät koskaan saapuneet perille määränpäähän, vaan vietiin lajiteltavaksi ja huutokaupalla myytäviksi. Kuten kaikki kotien irtaimisto, huonekalut, vaatteet, astiat ja kaikki mitä heillä oli.
    Kaikki on kirjattu sakasalaisella tarkkuudella ylös, pienintä vauvan tavaraa myöten. Kuten myös hinta joka niistä saatiin. Valtava arkistohuone on täynnä tavaraluetteloa ja myyntiä.

    Varat menivät valtiolle, ja huutokaupan pitäjät saivat oman osuutensa ja rikastuivat suunnattomasti. Ihmiset kyllä tiesivät, että tavarat olivat juutalaisten, mutta ostajia riitti pilvin pimein huutokaupoissa.

    En puhu omiani, aiheesta tuli dokumentti. En kehtaisi olla luterilainen, en kyllä katolinenkaan, tai kristitty ollenkaan.

    • Tarja

      1)
      Lutherin tekstien nämä yksittäiset lausunnot ovat heijastusta hänen oman aikansa keskellä liikkuneista ideologioista, joiden taustalla on jo pitkään historiassa vaikuttanut antisemitismi. Länsimaiseen kulttuuriin ikävänä liittynyt antisemitismi on puoliksi tiedostamattomana säilynyt seemiläisten vihaaminen jo puunilaissodista saakka, kun puunilaiset eli siis läntiset foinikialaiset olivat Hannibalin johdolla lähes tuhonneet roomalaisen valtion ja olivat jo päässeet miltei loppuun asti tässä hhyökkäyksessään, kun jo piirittivät Rooman kaupunkiakin viimeisenä alueenaan. Tuosta kaudesta alkaen on roomalaisten mielessä ollut useinkin syvällä ajatusperinteen pohjamudissa liikkunut seemiläisten pelko, viha tai epäluulot. Valitettavasti tätä ei edes evankeliumin sanoma lähimmäisenrakkaudesta ja toinen toisensa arvostamisesta voinut kokonaan kitkeä kansan mielistä, vaan se pääsi aina silloin tällöin siellä täällä vaikuttamaan asenteellista vinoutumaa juutalaisia kohtaan.

      Tästä sitten seurasi eräitä lainsäädännöllisiä rajoituksia. Yksi näistä oli esimerkiksi kielto omistaa kiinteää maata. Tämän takia juutalaisten piti etsiä toisenlaisia elinkeinoja. Pankkiirin työ oli yksi näistä. Finansialalla toimivista juutalaisista muutamat menestyivät niin hyvin, että pystyivät jopa antamaan suuria lainoja jopa kuninkaille ja muille vallassa oleville. Tällaisissa tilanteissa jotkut rahanahneet hallitsijat käyttivät valtaansa väärin ja halusivat päästä veloistaan aloittamalla rettelöidä juutalaisia vastaan. Kun sitten velan myöntänyt juutalainen oli surmattu, niin velallinen katsoi ettei hänen en ää tarvinnut maksaa velkaansa takaisin kenellekään. Rahan himo siis ajoi muuutamia ahneimpia suuriin rikoksiin.

      Lutherin eräät lausunnot ovat siis nähtävissä tämäntapaisten länsimaisen kulttuurin vääristymien valossa.

      Sen sijaan Hitlerin antisemitismissä koko kysymyksenasettelu oli ideologisestit täysin eri pohjalta lähtevä. Natsien propaganadassa vanhoja lauseita irrotettiin yhteydestään ja niistä yleistettiin täyslaidallinen keskitys juutalaisuutta vastaan. Koko hankkeen tavoitteena oli juutalaisten täysi tuhoaminen. Natsien ohjelma oli siis heidän oma luomuksensa. Niin paljon eri asteinen se oli vihansa ja julmuutensa syvyydessä.

      2) Sotien jälkeen kristilliset kirkot ovat eri tilanteissa sanoutuneet irti antisemitimistä ja käyneet tätä varten myös neuvotteluja juutalaisten kanssa. Myös Luterilainen Maailmanliitto on selvästi sanoutunut irti kaikesta antisemitistismistä.

      3) Valitettavasti vain seemiläisten kansojen välillä on suuria jännitteitä Israelin valtion ja muutamien ympärillä olevien arabivaltioiden välillä. Nämä konfliktit ovat kärjistäneet Lähi-Idässä asuvien ihmisten eri ryhmien välisiä jännitteitä, missä milloin missäkin päin silloin tällöin syntyy aseellisia konflikteja.

      4) Kristinuskon sanoman ydin on sovinnon sanoma. Kristus on kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan murtanut erottavan väliseinän eri ihmisten, ihmisrymien ja eri kansojen välillä. Koko maailmanlaajuinen eli yhteinen eli teologisesti kutsuen katolinen kristikunta on kutsuttu yhdeksi Jumalan kansaksi eli kirkoksi ja tähän yhteyteen kaikki ihmiset kaikkialta maailmasta ovat kutsuttu yhteen Jumalan lapseudesta elämään keskinäisessä rakkaudessa ja yhteisymmärryksessä.

  6. Matias

    ”2) Evankeliumeissa ja Apostolien teoissa esiintyvät syytökset eivät ole antisemitismiä, vaan tapahtuma-ajan todellisten tapausten kertomista.”

    Todellisuudesta meillä ei ole muuta tietoa, kun sellaisten ihmisten kirjoitukset jotka eivät ole olleet edes paikalla. Onhan ne kirjoitettu vasta vuoden 70-jälkeen ja jopa toisella vuosisadalla. Eli Jeesuksen väitetyt ennustukset temppelin tuohosta ovat nekin jälkipuhetta, ei ennustuksia.

    Kuka tätä syyttelyä ja kavallusta on pitänyt yllä ja jatkanut ajast’aikaan, eikö kokonaan ulkopuoliset ihmiset ja miksi? Siksi, koska kirkkoisät aikoinaan julistivat, että se on anteeksiantamaton, ja kaikki juutalaiset kaikkina aikoina olisivat syyllisiä. Tottakai se on antisemitismia, eivät he alunperinkään olleet toteuttajia ja tuskin edes huutelivat rintiinnaulitsemista, koska sellaista rangaistusta ei Mooseksen laissa ole.
    Roomalaiset ristiinnaulitsivat paljon juutalaisia ja orjia Via Appian tienvarret täyteen. Hyvä, että sekä orjuus, että ristiinnaulitsemiset ovat loppuneet, jo kauan sitten.

    Ja Jeesus itse sanoo: ” Minä itse annan henkeni, ei kukaan sitä minulta ota, minulla on valta antaa se ja ottaa se taas takaisin. ” Se siitä. Eikö tätä tarvitse uskoa ?

    Miksi siis syyttelyt apostoleillakaan, kun selvästi siellä sanotaan myös, että ”ennaltamääräyksen mukaan” näin tapahtui. Joka itseasiassa kumoaa syyttelyt ja tekee niistä turhia. Siellä on muutenkin omituisia tapahtumia, joita ei voi pitää oppiaineina ollenkaan. Myös Jeesuksen itsensä mielestä näin piti tapahtua tässä tarinassa, sehän me tiedetään.

    Muutenkin, me puhumme vain uskomisesta johonkin kuten huhupuheisiin ja pahantahtoisiin väittämiin, joilla ei ole mitään merkitystä tässä ajassa. Ne joutavat romukoppaan.

    • Tarja

      Evankeliumien perinne on mahdollista tutkimuksissa jäljittää aivan alkuperäisistä tilanteista kirjoittamisen aikaan asti. Ne kuvaavat tapahtumia jotka ovat todellista elämää.

      Ota huomioon että Jeesuksen aikoina juutalaisuudessa oli puolentoistakymmentä erilaista suuntausta ja erilaisia painotuksia esittäviä koulukuntia. Osa näistä jopa taisteli keskenään ennen juutalaissotia. Toiset puolestaan olivat rauhallisempia.

      Noiden tuonaikaisten liikkeiden parissa oli hyvinkin erilaista kielenkäyttöä toinen toisestaan. Yksikään näistä ei kuitenaan ollut antisemitistinen, kuten kuvittelet, vaan ne vain olivat ajan tilanteen luomiin olosuhteisiin asettuvaa puhetta

      Jeesuksen ennustukset temppelin hävityksestä olivat sellaisia, ettei niitä olisi säilytetty jälkipolville, jos ne olisivat olleet tapahtumien jälkeen sepitettyjä tarinoita. Niiden tyyli on sellainen, mikä syntyy, kun se mitä on ennustettu huomataankin käyneen toteen.

      Ristiinnaulitseminen oli nimenomaan roomalainen teloitustapa. Lähi-Idässä sellaista ei ollut, koska jo vanhassa sumerilaisessa kiilakirjoituksessa risti oli elämän merkki ja sieltä se levisi koko Orienttiin.

  7. Matias

    Kohta 4.

    En ole koskaan ymmärränyt väliseinää, ja sen poistumista. Joskus se oli temppelin väliverho joka repesi vaikka ei revennyt vaan roomalaiset veivät sen kuten muutkin temppelikalleudet ja ihmisten säästöt ja omaisuudet sotasaaliina Roomaan. Ehkä nekin myytiin huutokaupalla, kuten juutalaisten tavarat myöhemminkin.

    Jos joku rakensi väliseinän, se tuli evankeliumin kautta, eli hengellistämisen kautta, maallisen ja hengellisen välinen väliseinä, sitä on vaikea poistaa, kun maallinen on näkyvää ja hengellinen näkymätöntä.

    Toinen väliseinä on uskon ylivalta suhteessa lakiin, sitäkin on vaikea poistaa, vaikkakin laki on täällä se, joka vallitsee. Laki on kuulemma kuollut kirjain ja siihen pitäisi puhaltaa henki. Hengellistää, mutta mitä on hengellinen laki ?

    • Tarja

      Efesolaiskirjeen puhe väliseinästä tarkoittaa juutalaisten ja muiden kansojen välistä suhdetta. Kirjeen tuon hetkisen tilanteen mukaisesti kreikkalaisten ja juutalaisten välisiä suhteita.

      Väliseinän poistaminen tarkoitti sitä, että Jeesuksen Kristuksen välityksellä molemmat kansat on yhdistetty. Jumalan edessä jokainen Kristukseen kastettu on tasavertainen syntyperästään ja kulttuuritaustastaan riippumatta.

      Tämä sanoma jos mikään on kaikenkarvaisten rasististen aatteiden vastainen julistus mitä suurimmassa määrin.

      Efesolaiskirje:

      2:11 Muistakaa sentähden, että te ennen, te lihanne puolesta pakanat, jotka olette saaneet ympärileikkaamattomien nimen niiltä, joita, lihaan käsillä tehdyn ympärileikkauksen mukaisesti, sanotaan ympärileikatuiksi –
      2:12 että te siihen aikaan olitte ilman Kristusta, olitte vailla Israelin kansalaisoikeutta ja vieraat lupauksen liitoille, ilman toivoa ja ilman Jumalaa maailmassa;
      2:13 mutta nyt, kun olette Kristuksessa Jeesuksessa, olette te, jotka ennen olitte kaukana, päässeet lähelle Kristuksen veressä.
      2:14 Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden,
      2:15 kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan,
      2:16 ja yhdessä ruumiissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa ristin kautta, kuolettaen itsensä kautta vihollisuuden.
      2:17 Ja hän tuli ja julisti rauhaa teille, jotka kaukana olitte, ja rauhaa niille, jotka lähellä olivat;
      2:18 sillä hänen kauttansa on meillä molemmilla pääsy yhdessä Hengessä Isän tykö.
      2:19 Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä,
      2:20 apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus,
      2:21 jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa;
      2:22 ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä.

  8. Matias

    ”Noiden tuonaikaisten liikkeiden parissa oli hyvinkin erilaista kielenkäyttöä toinen toisestaan. Yksikään näistä ei kuitenaan ollut antisemitistinen, kuten kuvittelet, vaan ne vain olivat ajan tilanteen luomiin olosuhteisiin asettuvaa puhetta ”

    En minä mitään kuvittele. Jos seemiläiset kinaavat keskenään, tuskin he seemiläisyyttä vastaan kinaavat tai sotivat, vaan ihan muista syistä. Joten, heitä ei voikkaan sanoa antiseemeiksi. Mutta sen enempää roomalaisia, kreikkalaisia, kuin meitäkään ei pidetä seemiläisinä, joten seemiläisten demonisointi, joka meillä näkyy yhden seemiläisen jeesuksen murhasyytöksinä, ja kohdituu vain juutalaisiin, on antisemitismia. Lisäksi se on väärä syytös, josta kertoo jo oma lausuntonne, ” meidän syntien tähden. ”
    Eurooppalaisia ei pidetä seemiläisinä, vaan jaafettilaisina, eikä yhden seemiläisen seuraaminen tee meistä seemiläisiä. ”Raamatun kansojen taulun” mukaan.

    Matias

    ”Jeesuksen ennustukset temppelin hävityksestä olivat sellaisia, ettei niitä olisi säilytetty jälkipolville, jos ne olisivat olleet tapahtumien jälkeen sepitettyjä tarinoita. Niiden tyyli on sellainen, mikä syntyy, kun se mitä on ennustettu huomataankin käyneen toteen.”

    Onhan näitä ennustuksia ja enteitä myös Josefus Flaviuksen kirjassa, mutta se väite, että jumala rankaisi Jeesuksen ristiinnaulitsemisesta temppelin hävityksellä, on väärä ja pahantahtoinen tulkinta. Se pyrkii vain siisrtämään roomalaisten osuuden tapahtumiin juutalaisten syyksi.

    • Tarja

      1) Jo Vanhan testamentin profeetat ennustivat aikoinaan ensimmäisen temppelin hävityksen ja panivat syyksi kansan luopumisen Jumalan tahdosta.

      Vastaavia varoituksia on Vanhassa testamenissa useinkin eri asioista ja erilaisin seurauksen uhkauksin. Vain Jumala tietää mikä on se lain-alaisuus mikä kansan luopumuksen ja sitä seuranneiden rangaistusten välillä vallitsee.

      Meidän ihmisten asia ei ole langettaa tuomioita tämäntapaisissa kysymyksissä koska vain Jumala tuntee sydämemme. Siksi meidän oikeuslaitoksemme ei puutu tämäntapaisiin juttuihin, vaan aivan yhteiskuntamme konkreettisiiin ja juridisesti selkeästi määriteltyihin tapauksiin.

      2) Jeesuksen kuolemaa ja ylösnousemusta seuranneiden vuosikymmenien puheissa Jeesuksen kuolemaan johtamisen toimijoiksi on meidän tietoomme tulleet sekä sen ajan joidenkin juutalaisten toiminta että roomalaisen miehittäjävallan toiminta heidän aloitteestaan täytäntöön panema ristinkuolema.

      Juutalaisena syynä oli syytös Jumalan pilkkaamisesta.

      Roomalaisille esitetty syy oli kapinahanke.

      Ulkonaisena painostuskeinona oli joidenkin ryhmien kansannousu.

      Tapahtumien hengellinen ulottuvuus, Jumalan tekojen ja pelastussuunnielmien toteuttaminen eivät ole maallisen oikeuden toiminnan pätevyysaluetta, vaan tämä puoli on auennut vain, kun ylösnousemuksen todellisuus ja Jeesuksen ilmestyminen oppilailleen sekä Pyhä Hengen todistus Raamatussa jo aikaisemmin annettujen ennustusten toteutumisen näyttämisessä pääsivät vaikuttamaan.

      Koska Jeesuksen pelastustyö Golgatan ristillä on koko maailman syntien sovitus, niin silloin voimme sanoa, että Jeesuksen kärsimisen, kuoleman ja ylösnousemuksen tapahtuminen on koko maaiman ihmisten kaikkina aikoina syytä: Me sitä sovintotyötä tarvitsimme, me sitä anteeksiantoa tarvitsimme, me sitä voittoa kuoleman vallasta tarvitsimme ja yhä edelleen tarvitsemme, aina siihen asti kunnes Jeesuksen takaisin tullessa tämä vaillinainen, puutteellinen ja monia ongelmia sisällään pitävä maailmamme vaihtuu uuteen, uudistettuun elämään, missä Jumalan hyvyyden täyteyden takia hyvyys on täydellistä ja onni täyteläistä ja ikuista.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25