Kansankirkon perinnönjakajat

Osallistuin viime viikolla teologisille opintopäiville Suomen Raamattuopistolla Kauniaisissa.

Perjantain ohjelmassa oli mm. Kirkon tutkimuskeskuksen vt. johtaja Hanna Salomäen luento: Muutokset kirkon jäsenten ja työntekijöiden kristillisessä identiteetissä.  Samana päivänä oli myös piispa Jari Jolkkosen kyselytunti sekä paneeli johon Jolkkonen osallistui.

Salomäen luennolla ilmeni että kirkon jäsenmäärä on laskenut voimakkaasti vasta tällä vuosituhannella, mutta kattaa toki edelleen selkeästi maamme väestön enemmistön. Kirkon jäsenyyden perusta, usko kolmiyhteiseen Jumalaan sitä vastoin on väestön keskuudessa hiipunut siten että Jumalaan uskovien jäsenten osuus väestöstä on selkeästi alle puolet. Kirkon työntekijät ja kirkossa aktiivisesti toimivat sitä vastoin uskovat edelleenkin vahvasti kirkon sanomaan.

Keskeinen syy kirkosta eroamiseen liittyy henkilökohtaisen suhteen kirkkoon puutumiseen. Eroavat kokevat ettei kirkko merkitse heille mitään. Kirkon jättävistä vain pieni osuus on niitä joille eron peruste liittyy kirkon koettuun luopumukseen arvoperustaltaan.

Piispan kyselytunnilla nousi jälleen esiin myös vanhat tutut aiheet: virkakysymys, parisuhdekysymys ja nuorten teologien tulevaisuus. Virkakysymyksen osalta piispan kanta oli selkeä: Vanhalla virkakannalla saa olla, mutta yhteistyötä kaikkien kirkon työntekijöiden kanssa on tehtävä. Kirkon avioliitokäsitys on piispan mukaan edelleen muuttumaton. Seksuaaliselta suuntautumiseltaan erilaiset ja eritavoin ajattelevat ihmiset on kirkossa kohdattava rakkaudellisesti.

Piispa Jolkkosen linjasta voisi vetää jonkinlaisen yhteen vedon toteamalla, että erilaisia virkakantoja ja erilaisia seksuaalisia suuntautumisia saa olla, mutta ne on molemmat pidettävä pään sisällä työaikana. Tämä siis piispa Jolkkosen lausuntoa hyvin vapaasti tulkiten.

Kaikille näin asetellut linjat eivät kuitenkaan sovi. Kirkkomme piirissä on edelleen ihmisiä, jotka eivät yksinkertaisesti halua osallistua yhteiseen jumalanpalvelukseen naispuolisten pappien kanssa. Osalle rajaus koskee vain alttariyhteistyötä, mutta joillekin koko kirkkosalia.

Yhä suurempi osa viime mainituista on siirtynyt keväällä 2013 perustetun lähetyshiippakunnan pariin. Samalla kun tämä lähetyshiippakunta rikkoo näkyvän kirkon rajoja, se tekee näkyväksi sen rikkoutuman, joka on ollut näkymättömänä olemassa jo yli kaksi vuosikymmentä. Lähetyshiippakunnassa kansankirkko menettää niitä jäseniä, jotka ovat sitoutuneet kristilliseen tunnustukseen.

Kirkkomme herätysliikkeet ja lähetysjärjestöt ovat valinneet lähetyshiippakuntaan nähden toisen linjan. Niiden johtajat allekirjoittivat keväällä 2009 yhdessä piispojen kanssa hyväntahdon ilmauksen. Kirkon ykseyttä halutaan vaalia erilaisista virkanannoista riippumatta. Myös kirkon vanhalla virkakannalla olevat hyväksyvät sen, että seurakunnan edustajat ovat itse isäntiä ja emäntiä omissa tiloissaan.

Omille jäsenilleen kirkolliset järjestömme antavat omantunnonvapauden olla virka-asiasta kumpaa mieltä tahansa. Herätysliikkeiden jäsenet osallistuvat aktiivisesti kirkon paikallisseurakuntien järjestämiin jumalanpalveluksiin. Liturgin sukupuoli ei yleensä ratkaise osallistumista.

Osa järjestöistä toteuttaa itse sellaisia jumalanpalveluksia joissa liturgina toimii säännönmukaisesti mies. Jumalanpalvelusta toimittavia miespastoreita ei tällöinkään valita virkakannan perusteella ja myös naispastorit ovat tervetulleita ehtoollisvieraina. Kaikessa toimitaan kirkon järjestyksen mukaisesti.

Kaikille tämänkaltainen joustavuus ei kuitenkaan sovi.   Arvostelua tulee kahdelta laidalta. Niiltä jotka vastustavat kaikenlaista hyväksyntää kirkon vanhalle virkakannalle sekä niiltä, jotka vastustavat kaikenlaista yhteistoimintaa naispappeuden hyväksyneen kirkon kanssa. Jumalanpalvelusjärjestelyjä arvostellaan vaikka itse ei ole edes aiottu osallistua kyseisiin jumalanpalveluksiin.

Hieman kyynisesti voisi todeta lähetyshiippakuntalaisten huoleksi sen ketä saadaan lähtemään mukaan ja radikaaleja uudistuksia tavoittelevien huoleksi sen ketä saadaan lähtemään ulos.

Oma päätelmäni on, osin myös Hanna Salomäen tutkimustuloksiin nojautuen, että se joukko seurakuntalaisia, joka hyväksyy sekä herätysliikkeiden että paikallisseurakuntien järjestämät messut, on sitä vahvasti kirkkoon sitoutuneiden ydinjoukkoa. Niitä kirkon jäseniä, joka jäsenmäärään suhteutettuna vielä kykenee valitsemiensa kirkolliskokousedustajien kautta edelleenkin pitämään kirkon sillä tunnustuspohjalla, joka on kirkolle kirkkolaissa määrätty. Niin kauan kuin tämä joukko sitoutuu keskinäiseen ykseyteen ja yhteistoimintaan, ei sitä kyetä kirkosta häätämään.

Karkeasti yleistäen voisi todeta, että niille kirkon jäsenille, joille Kolmiyhteinen Jumala ei enää merkitse mitään, myöskään kirkolliset toimitukset eivät merkitse juuri muuta kuin kulttuurihistoriaa. Tästä joukosta kuitenkin saattaa nousta uudenlaisia kirkollisia alakulttuureja myös kansankirkkomme virallisen kirkkojärjestyksen ulkopuolelle ja jossakin vaiheessa niihin saattaa syntyä opillisia ulottuvaisuuksia.

Yksi esimerkki voisi olla yhteisö, joka ryhtyy vihkimään myös samaa sukupuolta olevia pareja. Tämä toki edellyttää että avioliittolain muutos eduskunnassa menee läpi ja että yhteisö hakee edustajalleen oikeutta toimia vihkiviranomaisena. Esimerkki pohjautuu ajatukseen että jykevät määrävähemmistösääntömme estävät kansankirkkoamme lipumasta avioliittokysymyksessä Ruotsin ja Tanskan kirkkojen viitoittamalle linjalle.

Lähetyshiippakunnan lähtö on siis jo käytännön tosiasia. Herätysliikkeiden piirissä ja lähetysjärjestöissä saattaa vielä olla edessä uusia murroksia. Seikka, kuinka suuria nämä murrokset ovat, ratkaisee välillisesti myös koko kansankirkon kohtalon sikäli jos kirkon tunnustukseen sitoutumattomilla on samanaikainen halu muuttaa kirkkoa mieleisekseen.

Niistä jotka haluavat uudistaa kirkkoa kristillisen tunnustuksen pohjalta ei vastaavaa vastakkain asettelua kirkkomme herätysliikkeiden suhteen ole. Itse asiassa näistä virtauksista voi muodostua kirkkoomme myös aivan uusia herätysliikkeitä.

Sillä ketkä kykenevät pitämään yllä kirkonykseyttä on ratkaiseva merkitys myös sille, ketkä seuraavien vuosikymmenien kuluessa ovat kansankirkkomme perillisiä. Äärilinjoilla olevien pyrkimys murtaa muiden keskinäistä ykseyttä voi olla tämän ääriryhmän edustajien omasta näkökulmasta katsoen aivan tarkoituksenmukaista toimintaa.

    • Herra kutsui pois eli abortoi vedenpaisumuksessa ja mm. Sodoman ihmisiä tapattaessaan valtavan määrä myös sikiöitä.

    • ”Oisko kumminkin niin, että toimenkuvat ovat kummallakin omansa ihmisellä ja Jumalalla.”

      Että siis Jumalan toimenkuvaan kuuluu viattomien sikiöiden ja vauvojen tappaminen ja tapattaminen?

    • Seppo. Heinola. Luojalla on oikeus päättää, mitä
      Hän luodulleen tekee. Jumalalla oli tieto siitä , minkälaisia senaikaiset ihmiset olivat ”laadullisesti”.

    • Järvinen: ” Jumalalla oli tieto siitä , minkälaisia senaikaiset ihmiset olivat ”laadullisesti”

      Itsepähän nuo oli luonut. Jos oli tullut luoduksi sekundaa, niin omapahan oli syynsä.

    • Juu, tottakai despooteilla on oikeus alaisiaan tappaa ja tapattaa. Mutta en kuvailisi tämmöistä despoottia oikeudenmukaiseksi ja rakkaudeksi.

    • Oliko siis myös sikiöillä jo joku tappamisensa oikeuttava ’laatu’? Ja olivatkosikiöt siis itse vastuussa tuosta ’laadustaan’?

  1. Hienoa, että uskalsit tarttua aiheeseen, joka on varsin arkaluontoinen. Tuskin kuitenkaan virittämästäsi keskustelusta sentään esitutkintoja lainvalvojat käynnistävät, laittomista aborteista kyllä on jo kauan sitten raastupaan jouduttu.

    Kirjoitit, että “myös ortodoksikirkko, johon kuulun, pitää aborttia syntinä”. Oletko koskaan kuullut perusteluja? Varmasti monia kiinnostaisi tuon näkemyksen argumentit, jotka voisivat olla peräisin Raamatusta, kirkon traditiosta tai sitten molemmista. Mitä sinä arvelet tai tiedät aiheesta?

  2. Eihän tämä mikää hienoa aihe ja asia ole, vaan hyvin surullinen. Naisen keho on kyllä omansa, kuten miehenkin, mutta lapsi on erillinen yksilö eikä kehon osa, nyt biologia haltuun ja omatunto herätykseen. Kansamme yllä riippuu synkkä varjo lukuisista lasten surmaamisista, juuri se määrä mikä kuvataan kestävyysvajeeksi väestön määrässä.

    Abortille ei ole pätevää syytä, lapsen voi aina antaa myös adoptioon. Miehen vastuu, omantunnon taakka ja kirkollinen vaikeneminen ovat seikkoja, jotka liittyy tähän vakavaan aiheeseen. Ihmiselämän pyhyys ei saisi koskaan mennä yksilöiden etujen ja halujen edelle. Abortin kannattajat vastustaaa myös muita elämän pyhyyttä ja Luojan hyviä säätämyksiä, joille on annettu erilaisia yksilön oikeuden nimityksiä. Kristinusko lähtee lähimmäisen rakkaudesta käsin, eikä yksilön haluista.

  3. Olisiko kumminkin niin, että vain Suomen Laki koskee kaikkia suomalaisia ja suomessa asuvia tai täällä lomailevia. Raamatun Sana koskee vain niitä, jotka tunnustavat Raamatun arvovallan Jumalan ilmoituksena pelastuksesta ja hyvistä elämänohjeista jo tämän elämän aikana.

    Uskova voi kertoa kantansa ja sen miksi uskoo Raamatun totuuteen, ei enempää. Apostoli Paavali sanoo: Kuka sinä olet, joka toisen palvelijaa tuomitset, omalle isännälleen hän seisoo tai kaatuu. Jos ihmisten välillä on kiista Raamatun sisällöstä, niin miksi ei vain joko noudateta tai anneta olla omassa arvossaan? Miksi pitäisi kajota Raamatun sisältöön, koska sen muuttaminen ei auta erimielistä, mutta saattaa viedä jotain oleellista siihen luottavalta.

    Tähän on kyllä yksinkertainen vastaus, mutta se on johdettu Raamatusta: Ihmisellä on sisäinen tieto oikeasta ja väärästä, mutta väärät teot saattavat häiritä omaatuntoa ja sen vaientamisesta ilmeisesti on kyse..

  4. Missähän vaiheessa perisynnistä alkion kehitysvaiheessa voi sanoa sen elollistuneen.

    Jos sitä ei voi sanoa silloin asia on solutasolla ja ajalla ei ole merkitystä.

    Joskus katsottiin elollistumisiäksi tytölle 80.tä vuorokautta ja pojalle 40.tä vuorokautta äitinsä kohdussa. Nyt ollaan päästy eteenpäin.

    Totta on myös suuren määrän alkioita poistuvan pian hedelmöitymisen jälkeen.

    • Olennaista on sikiön aivotoimintojen kehittymine tasolle, missä sikiö tieostaa itsensä ja kykenee tuntemaan oikeita aistimuksia, mitä esim. pelkät refkesit eivät vielä edusta.

  5. On tietyllä tavalla surkuhupaisuuden huipentuma, kun kristitty kauhistelee aborttia, samalla kun hänen jumalansa CV:ssä ihannoidaan lasten murskaamista kallioon, ja on murhattu Jumalan toimesta niin sikiöt, vauvat kuin lapsetkin sekä vedenpaisumuksessa että Sodoman ja Gomorran myytissä.

    Tekopyhyyden maailmanmestaruuskisoissa tällaiset kristityt veisivät palkintopallisijoitukset mennen tullen ja palatessa.

    • Milloin lapsi on lapsi? Aborttisäädöksissä asetetaan aikarajoja raskauden keston mukaan. Ensin on alkio ja sitten on sikiö. Yhä varhaisemmat keskoset voidaan pelastaa eläviksi lapsiksi ja ymmärtääkseni tämä lähestyy sallitun abortin rajaa. Ratkaisut eivät ole helppoja yhteiskunnan eikä yksilöiden tasolla.

    • Jo nykyiselläänkin sikiö on eräässä tilanteessa oikeushenkilö, nimittäin silloin kun äidin aviopuoliso tai tulossa olevan lapsen omakseen tunnustanut avopuoliso kuolee ennen lapsen syntymää. Isän kuoleman jälkeen syntyvällä lapsella on nimittäin sama perintöoikeus isänsä varallisuuteen kuin isän kuollessa elossa olevilla rintaperillisillä.

    • Peka: ”Tappaminen jää siinä aina jonkun tehtäväksi.”

      Se teidän jumalanne on ilmeisesti varannut siihen ainoastaan itselleen oikeuden.

Jukka Kivimäki
Jukka Kivimäki
Aktiiviseurakuntalainen Espoosta. Päivätyössä ammatillisen koulutuksen parissa.