Kaksi valikoitua Martti Lutherin rukousta

Heikkona vahva

Rakas Jumala, sinulle olkoon kiitos ja ylistys siitä, että päivästä päivään varjelet meidät sanassa, uskossa ja rukouksessa. Niin voimme vaeltaa edessäsi nöyrinä ja Jumalan pelossa, kerskumatta omasta viisaudesta ja oikeamielisyydestä, tiedosta ja voimasta, vaan yksin sinun voimaasi ylistäen. Kun me olemme heikkoja, olet sinä vahva ja saat voiton meidän, heikkojen, kautta. (Ks. 2 Kor. 12:9) Sinulle olkoon kiitos ja ylistys iankaikkisesti.

”Niin kuin kirjoitettu on: ”Hän sirottelee, hän antaa köyhille, hänen vanhurskautensa pysyy iankaikkisesti”. (Ks. Psalmi 112:9) Ja hän, joka antaa siemenen kylväjälle ja leivän ruuaksi, on antava teillekin ja enentävä kylvönne ja kasvattava teidän vanhurskautenne hedelmät”. (2 Kor. 9:9-10) (Ks. myös Jesaja 55:10,11 ja Hoosea 10:12, sulut ovat allekirjoittaneen lisäys.)

Minun rinnallani

Hyvä Vapahtaja, miten viisas olet ollut alusta saakka: olethan minun veljeni, tiedän sen. Vaikka olet Jumalan vertainen, sinä Herrani Kristus, ja taivaan ja maan Kuningas, minun ei silti tarvitse pelätä sinua. Sillä sinä olet minun kumppanini, veljeni, omaa lihaani ja vertani. Ja minä huomaan, että sinun sukupuuhusi on merkitty sekä hyviä että pahoja ihmisiä, joista sinä polveudut: sinä haluat lohduttaa pelokkaita ja arkoja omiatuntoja, että ne rohkeasti luottaisivat sinuun.

”Koska siis lapsilla on veri ja liha, tuli hänkin niistä yhtäläisellä tavalla osalliseksi, että hän kuoleman kautta KUKISTAISI sen, jolla on kuolema vallassaan, se on: perkeleen, ja VAPAUTTAISI kaikki ne, jotka kuoleman pelosta kautta koko elämänsä olivat olleet orjuuden alaisia. Sillä ei hän ota huomaansa enkeleitä, vaan Aabrahamin siemenen hän ottaa huomaansa. Sen tähden piti hänen kaikessa tuleman veljiensä kaltaiseksi, että hänestä tulisi LAUPIAS ja USKOLLINEN ylimmäinen pappi tehtävissään Jumalan edessä, SOVITTAAKSEEN KANSAN SYNNIT. Sillä sen tähden, että hän itse on kärsinyt ja ollut kiusattu, VOI HÄN KIUSATTUJA AUTTAA.” (Hebr. 2:14-18, sanojen korostus on allekirjoittaneen.)

Rukoilemme Lutherin kanssa tänään, Heute mit Luther beten, Valikoima Martti Lutherin rukouksia Anna-Maija Raittilan (1928-2012) suomennoksina, s. 9-10, SLEY-Kirjat Oy, 1980.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
    • Joskus minulla kyllä oli tapana oikeastaan rukoilla ja lausua päivittäin mielessä Isä meidän, kymmenen käskyä, Herran siunaus ja apostolinen uskontunnustus, mutta viime aikoina se on jäänyt vähemmälle. Mutta ehkä pitäisi taas ottaa sama uudestaan käytäntöön. Vapaasti kyllä rukoilen edelleen esim. kotonani tai vaikka jossain Raamattupiirissä, kun yhdessä rukoillaan. Totta kai rukoilen tosissani messussa eri rukouksia ja esirukouksia.

    • ”Ja avuksesi huuda minua (Jumalaa) hädän päivänä, niin minä tahdon auttaa sinua, ja sinun pitää kunnioittaman minua.” Ps. 50:15. ”Jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu.” Jooel 2:32, Ks. myös Apt. 2:21 ja Room. 10:13. Jeesus on Herra.

Kirjoittaja

Mika Rantanen
Mika Rantanen
Teologian maisteri, uimamaisteri ja koulutettu hieroja.