Kaikki maailman lapset ja kehitysvammaiset,

ynnä vanhoillislestadiolaisuudessa olevat sydämen uskovaiset pelastuvat. Tämä on vl-seurakuntaoppi.

Vl-opetuksen mukaan lapsi on uskon esikuva, asiaa perustellaan Raamatulla: Luuk. 18:16: Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta. Samaa raamatunkohtaa käytetään myös perustelussa ehkäisykieltoon.

Minua kiinnostaisi nyt millä perusteella vl-liikkeessä lapsi on uskon esikuva. Olen kuullut sanottavan, että siksi kun lapsi ei epäile vaan uskoo. Eikö lapsi sittten epäile kun hänelle kerrotaan hyvästä Jumalasta ja Jeesuksesta maailman pelastajana? Epäilee toki ja kyselee ja kyseenalaistaa. Myös ihmettelee tosissaan. Mutta jos lapselle tarpeeksi vakuuttelee, niin kyllä hän useimmiten lopulta uskoo. Minun kuusivuotiaiseni ihmetteli ja kyseli kerran, että ”miksi Jumala loi ihmisen?”. Myös muita kiperiä kysymyksiä olen lasten taholta usein saanut kuulla.

”Miksi me ei saada katsoa telkkaria?” ”Miksi tanssi on syntiä?” ”Miksi korvikset on syntiä?”

Mutta miten on sitten ateistien ja muiden uskontojen lasten uskon laita, kun he uskovat omien vanhempiensa vakuuttelujen jälkeen samalla tavalla kuin vanhempansa? Vl-liikkeessä heitäkin pidetään elävän uskon omaavina, vaikka he eivät uskoisi Jumalaan ensinkään, tai uskoisivat Jehovaan tai johonkin muuhun Jumalaan. Ateistienkin lapsia pidetään liikkeessä kalliisti uskovaisina lapsina, Jumalan lapsina.

Ja sitten lapsen olemuksesta uskon esikuvana. Lapsi on alunperin rajaton, vanhempien pitää opettaa heille oikea ja väärä ja antaa rajat, mitä saa tehdä ja mitä ei. Jonkun alan ammattilaisen mukaan lapsi voisi tehdä vaikka miten pahan teon toista lasta kohtaan jos hänellä olisi tarpeeksi voimia ja häntä ei estettäisi. Noh, kyllähän tämän lasten vanhempana tietääkin. Kerrankin eräs yksivuotias tyrkkäsi oman yksivuotiaani rappusista alas sellaisella vauhdilla, että tilanne oli tosissaan vaarallinen.

Lapsi on usein myös tottelematon, tekisi tasan mitä itse huvittaa ja vähät välittäisi vanhempien ohjeista. Se, että saa lapsen tottelevaiseksi ja kunnolliseksi kansalaiseksi, vaatii joidenkin lasten kohdalla tosissaan hikeä ja vaivaa, joskus mukaan tarvitaan ammattiauttajaa.

Lapset eivät aina lähde mielellään myöskään tilaisuuksiin, jossa puhutaan hyvästä Jumalasta ja Jeesuksesta. Kerran viisivuotiaisemme sanoi kun oli pyhäkouluunmenon aika, ettei hänen tarvitse lähteä koska hän tietää jo, että Jeesus on kuollut puolestamme ja että pitää pyytää anteeksi. Eipä me sitten osattu häntä alkaa pakottamaan 🙂 Myös seuroihinlähtö on ollut useimmille lapsillemme todella vastenmielistä. On pitänyt lahjoa karkilla tai kyläänmenolla seurojen jälkeen, pelotella taivaspaikan menettämisellä ja jos kumpikaan keino ei ole auttanut, on pitänyt vain pakottaa lapsi mukaan ja kantaa hänet jopa kirkuvana autoon ja laittaa väkisin turvavöihin ja ei kun menoksi (pienessä turmeluksessa koko porukka).

Kehitysvammaisen kohdalla kasvatus on useimmiten moninverroin haastavampaa kuin terveen lapsen. Vielä selkeämmät ja tiukemmat rajat ja paljon enemmän hikeä ja vaivaa. Heidät luokitellaan vl-liikkeessä automaattisesti Jumalan lapsiksi aikuisinakin, huolimatta heidän uskonnollisista tai ateistisista taustoistaan ja ajatuksistaan. Myös heidän seksuaalinen käyttäytymisensä  ja ehkäisemisensä ei ole este heidän uskonsa oikeellisuudelle. Heille luvataan vl-liikkeestä käsin taivaspaikka myös huolimatta kehitysvamman asteesta. He saavat myös elää täysin maailmallisesti, kuunnella rokkia ja tanssia, heidän kohdallaan nuo muuten kadottavaksi luokitellut lihan himoihin perustuvat synnit eivät ole syntiä, vaikka he eivät ole seksuaalisuudesta vapaita ihmisiä, eli samat himot ja halut heillä on kuin terveilläkin ihmisillä.

Ovatko vl-uskovaiset aikuiset ihmiset sitten olemukseltaan uskonsa esikuvan kaltaisia? Tai missä asiassa/asioissa he katsovat mallia uskoonsa esikuvastaan lapsesta?

Nyt sitten elävän uskon omaavista ihmisistä, joista myös osaltaan vl-liikkeessä ainoan oikean seurakunnan ajatellaan muodostuvan. Apostolisen jatkumomallin mukaan evankeliumin siemen on kulkeutunut alkuseurakunnasta lähtien monien mutkien kautta vl-liikkeeseen, jossa se on yhä ainoana maailmassa elävän uskon omaavissa uskovaisissa, plus kaikissa maailman lapsissa ja kehitysvammaisissa. Tahtoo siis sanoa, että vl-liikkeessäkin se on VAIN ja AINOASTAAN liikkeen joidenkin ihmisten hallussa, niiden, joilla on ELÄVÄ USKO. Se ei liikkeen käsityksen mukaan ole kaikilla liikkeen jäsenillä, koska mukana on myös mätiä kaloja.

Nyt sitten kympinarvoinen kysymys: Keillä tuo elävä usko sitten on vl-liikkeessä? Olen tavannut usealla eri tavalla ajatttelevia vl-ihmisiä, jotka kaikki ovat vakuuttuneita, että juuri heillä on se elävä usko. Jonkun mielestä se ei ole tiukkahenkisillä, joidenka kontolle pistetään kaikki vääryydet ja hoitokokoukset. Jonkun mielestä  taas entisten lammasten jalanjäljissä kulkevat ovat niitä ainoita oikeita vaikka jalanjäljet ovat tunnustetustikin välillä harhailleet. Ja lopulta jonkun mielestä totuus on jostakin tuosta välimaastosta, vähän vanhaa ja vähän uutta ja vähän vielä jotain omasta, niin kuin morsiamen asusteeseen kuuluu ottaa mukaan hääpäivänä. Ainakin kolme tahoa vl-liikkeen sisällä ajattelee omaavansa totuuden ja evankeliumin siemenen ja kaikkiin näihin porukoihin mua on houkuteltu tulemaan mukaan 🙂

Tähän loppuun sopinee hyvin Siionin laulun sanat: ”Jeesus, missä olet Jeesus…” Lapsissa, kehitysvammaisissa, tiukissa, löyhissä vai sopivissa vl-uskovaisissa?

 

 

 

  1. Kärhämistä jää hyvä muisto, varsinkin, jos sen onnistuttu hyvällä tavalla purkamaan. Kokemusta on kertynyt myös epäonnistuneista yrityksistä. Ne tilanteet paljastavat aina jotain, jonka avulla on mahdollista muotoilla toimintaohje vastaavien tilanteiden varalle. .Ongelmatilanteet kun tuppaavat toistumaan hyvin saman kaltaisina. Jos niitä ryhdytään väärällä tavalla hoitamaan, niin voi kärhämä mennä pahemmaksi.

    Tämän vaaran tiedostaen moni pappi jättää asian sikseen. Papit voivat käyttää näin kätevästi valtaa myös hiljaisuudella. Heidän ei ole pakko kertoa päätöksiensä syistä mitään. Silloin päätösisestä kärsivä osapuoli joutuu vuosia, tai jopa vuosikymmeniä tilannetta purkamaan. Tänä aikana hän kertoo kokemuksestaan ja harmistaan monille. Näin aiheutuu pinnan alla kytetviä katkeruuden juuria, jotka aivan yllättävissä paikoissa nousee seurakunnassa pintaan.

    Siksi koen tärkenä, että on toimintaohje, joka ottaa huomioon mahdolliset sudenkuopat ja näin lisää hyvää ilmapiiriä. Se kun tehdään yhdessä koko seurakuntayhteisön kanssa, niin siihen sitoudutaan. Samalla jokainen saa tietää miten mahdollisissa ongematilanteissa toimitaan.
    Pelkkä ohjeen yhdessä luominen parantaa ilmapiiriä työntekijöiden välillä ja koko seurakunnassa.
    Hyvässä ilmapiirissä on mukava ja tuloksellista toimia. Eikä kiusaamista, tai muuta epäasillista käytöstä sallita,

  2. ”Pappeus on vahvasti uskonnollinen ilmiö”
    Noinkin voi sanoa – että ilmiö, mutta siinä yhä vähemmän ns. henkilökohtainen ’ilmiö’.

    Mielestäni tuossa, siis dokumentissa, ei ilmiössä, Paavalin seurakunnan seurakuntapastori uskalsi nähdä pisimmälle todetessaan: ”että mun tulevaisuus ja Suomen kansan hengellinen tulevaisuus ei ole luterilaisessa kirkossa eikä missään muussa kirkkokunnassa”.

    Tämän vuoksi ihmisiä sokeuttava laitoskirkko on ajettava keinoja kaihtamatta alas – kutakuinkin 50 tuhatta ev.lut. kirkon jäsentä ajatteli viime vuonna samoin ja jätti kirkon. En vielä ole kuullut esim. apn kyselleen julkisuudessa, voisiko piispainkokous, teologipäivät tai syksyllä 2022 kokoontuvat synodaalikokoukset tehdä asiassa jotakin – no tuskinpa ehtivät.

    Sekin on tunnustettava, että kirkolliskokouksen uskottavuus on vuosi vuodelta murentunut yhä enemmän ja samalla rohkeus toimia. Katsotaan nyt seuraavaksi, mitä syksyllä 2021 KKssa aloitteen pohjalta käyty keskustelu evankelioimistyön hartioiden laventamisesta ja piispainkokouksen siitä varotoimena lausuma, yhdessä lopputuloksena tuottavat.

    Dokumentissa Tampereen pappi puki hyvin sanoiksi sen, mitä työnäkyä arvosti, piti suorastaan kirkon oljenkortena – näin ymmärsin. Hänkin oli toki painamassa jo oven kiinni ja jäähyväissanat sai ottaa tai jättää.

Ilola Vuokko
Ilola Vuokko
Vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen suvanteissa, pyörteissä, myrskynsilmissä ja sen opetuksen läpivärjäyksessä rapiat nelikymppiseksi kasvanut naisimmeinen.